Kirjoittaja Aihe: Onko tanssi syntiä  (Luettu 31474 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Onko tanssi syntiä
« Vastaus #15 : 16.11.07 - klo:23:55 »
Huijui, puhutaanko me samasta herännäisyydestä kuin tänä päivänä? : ) Ei tuon kaltaisia tekstejä enää nykylaitoksesta löydy. Älä nuku syntinenkin on jo kovin vahvaa tekstiä meikäläisen makuun.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Onko tanssi syntiä
« Vastaus #16 : 17.11.07 - klo:10:23 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Huijui, puhutaanko me samasta herännäisyydestä kuin tänä päivänä? : ) Ei tuon kaltaisia tekstejä enää nykylaitoksesta löydy. Älä nuku syntinenkin on jo kovin vahvaa tekstiä meikäläisen makuun.


Kyllä näin on, mutta sama virsi kuulostaa uusittuna ihan erilaiselta kuin sata vuotta sitten.

125
1. Tutki tietäsi, kristitty! Arkana käy!
Varo niitäkin vaaroja, joita ei näy.
Kun portti on ahdas, kun kaita on tie,
ei leikiten autuuden maahan se vie.

2. Moni hauraita aineita sillaksi tuo:
omat toiveet ei johdata Jumalan luo.
Jos on Jeesuksen rakkaus tuntematon,
ei taivasta löydy, se kaukana on.

3. Epäuskossa, armoa halveksien,
himon tuttuja polkuja noudattaen
hän eksyy ja seuraansa viettelevään
myös toisia tempaa näin rientäessään.   
4. Kova mieli ei lannistu nuhteistakaan,
paha luonto ei taltu, ei iskuistakaan.
Kun paatumus kasvaa, tie ankea jää
päin kuoleman hetkeä järkyttävää.

5. Tule, syntinen, siis kera näännyttäväin,
veriruskeiden, raskaiden syntien näin
jo Armahtajan, hyvän Herrasi luo.
Hän laupias, kaikki ne anteeksi suo.

6. Ole ahkera siis, mene Herrasi luo,
kysy, vieläkö hän pyhän armonsa suo.
Ja muista, työ ainoa syntisien
on uskoa: Herra on armollinen.
Olof Kolmodin
Sävel Etelä-Pohjanmaalta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Onko tanssi syntiä
« Vastaus #17 : 17.11.07 - klo:22:38 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Tässä tanssikiellossa on aikoinaan ollut takana sen seksuaalisuus. Tango on meillä ollut pitkään erittän suosittu kun siinnä vartalot painetaan vastakkain. Salomon karkelointi oli eri asia.

Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä. Ei mikään nimeltä mainittu teko, vaan onko se hyväksi vai pahaksi. Jokainen miettiköön sitä tykönään.  Ei ole helppoa mennä neulansilmästä läpi.


Olen samaa mieltä "seppos"en kanssa eli jokainen miettiköön tykönään ja "kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä". Niinhän se on ja niitä asioita on paljon ainakin minun elämässäni.

Itse kyselin nuorena tyttönä tätä uskovaisilta (kuuluivat vapaisiin suuntiin), kun hengelliset asiat kovasti mietityttivät. Vastaus oli, että tanssiminen oman miehen kanssa ei ole syntiä, mutta muiden on. Jaa?  :-? Kyllähän se meikkaaminenkin heidän mielestään taisi olla syntiä. Olisipa se helppoa, jos noin saneltaisiin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Minä kyllä meikkaan, mutta en koe sen erottavan minua Jumalasta. Siinä on kyse myös terveydellisistä asioista. Joskus joutuu kasvoja peittämään sairauden jäljiltä meikkaamalla ja sen luvan olen itselleni antanut.  Joitain elämän tuomia arpia ei halua kaikille näyttää. Niitä kun on paljon sekä fyysisiä että psyykkisiä. On lupa suojella itseään.

No, tämä meni kauas tanssimisesta. Kyllä minusta on muuten ihana katsella balettia, vaikka sinne kovin harvoin on varaa mennä. Sehän on tanssia.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Onko tanssi syntiä
« Vastaus #18 : 25.11.07 - klo:13:01 »
Lainaus käyttäjältä: "tuomenkukka"
Itse kyselin nuorena tyttönä tätä uskovaisilta (kuuluivat vapaisiin suuntiin), kun hengelliset asiat kovasti mietityttivät. Vastaus oli, että tanssiminen oman miehen kanssa ei ole syntiä, mutta muiden on. Jaa?  :-?
Hienoa että sallivat avioparitanssin, joskushan sekin on ollut joissain piireissä pannassa...

Aamulehden torstailiite Moro esitteli tällä viikolla otsikolla "Rukous sujuu kuin tanssi" gospel-lattareita:
http://www.aamulehti.fi/moro/uutisellista/54922.shtml
Millaistakohan olisi körttivirsijumppa? aluksi epätoivoista yritystä ja sen jälkeen pitkiä venytyksiä & levollista makailua?  :wink:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #19 : 03.10.19 - klo:10:05 »
Körttikodissani vanhempani olivat vahvasti sitä mieltä , että tanssi on syntiä ja niihin ei saanut mennä.   Meitä oli kuusi veljestä ja jokaisella kahdeksan siskoa. Körttipuku piti siitä huolen, ettei tansseihin ollut menemistä.  :?:
Körttiläisyyden päivitetty versio lienee ettei tanssi enää ole syntiä?  :017:

Koko Suomi tanssii, bussihumppa! (Sammonlahden seurakunnan Seurakuntakuoro ja Tavikset-kuoro)  https://www.youtube.com/watch?v=0V4XpOx7lds

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #20 : 03.10.19 - klo:10:18 »
Daavidkin tanssi niin, että taisi näkyä liikaa. Tässä on tietysti kyse vähän eri asiasta. VT:ssa kuvataan monia soittovälineitäkin, että kyllä aina on tanssittu.

Tanssissa on niitä "sivujuonteita" ja niitä voi pitää syntinä, jos tulee herättäneeksi pahennusta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #21 : 03.10.19 - klo:13:02 »
Olisipa se syntiä, niin olisi ainakin yksi synti, johon en tunne vetoa!

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #22 : 03.10.19 - klo:13:52 »
Daavidkin tanssi niin, että taisi näkyä liikaa. Tässä on tietysti kyse vähän eri asiasta. VT:ssa kuvataan monia soittovälineitäkin, että kyllä aina on tanssittu.

Tanssissa on niitä "sivujuonteita" ja niitä voi pitää syntinä, jos tulee herättäneeksi pahennusta.

Tuo on totta, esim. tanssi pelkkänä liikuntana ei ole syntiä, mutta sekin saattaa herättää joissakin lihan himojen heräämistä, joka johtaa syntiin.

Lähde

"Kaipaatteko lisäenergiaa, iloa sekä hyvänmielen kuntoilua? Latinomix-tanssitunnit ovat kaikkea tätä! Saatte nauttia lattarirytmeistä, pitää hauskaa ja samalla kuntoilla." https://www.youtube.com/watch?v=BbVMYspe1NI
« Viimeksi muokattu: 03.10.19 - klo:13:57 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #23 : 03.10.19 - klo:19:39 »
Vanhassa raamatunkäännöksessä karkeloitiin useinkin Jumalan kunniaksi, mutta ainoastaan Salome tanssi. Siitä lienee syntynyt käsitys tanssin syntisyydestä. Salomen tanssihan ei ollut mitään seuratanssia vaan tanssiesitys, josta maksetun palkkion tiedämme.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #24 : 03.10.19 - klo:20:39 »
Jaa, että onko  tanssi syntiä - no, se riippuu siitä, millä tavoin ja mistä syystä tanssitaan.
Ennen muinoin kuulemma ne viimeiset aamuyön valssit tanssiravintoloissa olivat kosiomeno siihen, jotta kuka
ketäkin "pienessä sievässä" lähtee saattelemaan, olipa he sitten varattuja tai vapaita. -Saanko luvan vai tanssitaanko ensin.- Tuo oli mielestäni eri asia kuin se, että ennen muinoin lavatansseista etsittiin puolisoa jakamaan elämän ilot ja surut.


Vielä eräs ennen muinoin juttu. Kävin joskus nuorena sinkkuna Åke Blomqvistin tanssikurssin. Luulin lapsenomaisesti,
jotta näin se pitää tanssiaskeleet ottaa. Satuin sitten erääseen tanssiravintolaan ja joku nuori mies tuli hakemaan.
Läksin lattialle. Mies ei ollenkaan tanssinut Blomqvistin tavoin ja nuhteli minua, jotta vielä nainen häntä viemään rupeaa...

Raamatusta löytyy kuvauksia tansseista, mutta ei sieltä paritanssia löydy, johtunee siitä, että sen ajan kulttuurissa
naisen asema oli erilainen kuin meidän kulttuurissamme. Ei kai tuon ajan juutalaisuudessa olisi voitu kuvitellakaan, että
sinkut mies ja nainen tanssisivat toisistaan kiinni pitäen paritanssia.




Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #25 : 03.10.19 - klo:21:33 »
Tanssi on minulle syntiä enkä mene häpäisemään itseäni lavalle. Ainoa tanssi, jota aikoinaan tanssin oli pakollinen valssi ilman tahtia sihteerin kanssa pikkujouluissa. Se kävi helposti. kun nosti sihteerin jalat irti maasta. Hän oli 25cm minua lyhyempi. Tanssi on siksi minulle syntiä, kun minulla ei ole rytmitajua enkä pysy lähellekkään tahdissa. Tämä heijastaa myös puheisiini ja puhun siksi usein tahdittomia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #26 : 03.10.19 - klo:21:40 »
Minäkin sain mahdollisuuden korpuksen aikana olla Åken oppilas. Nenästään kuului naukaiseva ääni "ottakaa daami".

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #27 : 04.10.19 - klo:19:49 »
Olen ollut yhden viikonlopun Gospel lattareissa. Tampereella Herättäjäjuhlilla oli myös mahdollisuus kokeilla. Tätä minä haluaisin harrastaa, jos sitä olisi lähempänä tarjolla.
https://www.youtube.com/watch?v=oLik7r-wbHM
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #28 : 04.10.19 - klo:20:26 »
Olen ollut yhden viikonlopun Gospel lattareissa. Tampereella Herättäjäjuhlilla oli myös mahdollisuus kokeilla. Tätä minä haluaisin harrastaa, jos sitä olisi lähempänä tarjolla.

Höh, minulla olisi ihan tuossa kivenheiton päässä kerra viikossa ainakin nyt syksyllä. Miksi pitää olla niin päin että minua taas ei tanssiminen innosta? Juuri tuota sorttia siis tarjolla.

Tuossa on juttua jostain fitness-urheilusta ja sitten gospel-lattareista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Onko tanssi syntiä
« Vastaus #29 : 04.10.19 - klo:21:46 »
Koulun konvassa aloittelin tanssimisen, sitten kesäisin lavoilla ja talvisin urheilu- ja nuorisoseuran taloilla. Tykkäsin tanssia ja sen parissa tapasin Matinkin.

Jossakin vaiheessa muutama vuosi ennen kuin heräsin uskomaan alkoi tanssit tuntua turhanaikaisilta ja jopa naurettavan näköiseltä, paritanssi nimenomaan.

Nuoremman tyttären häät olivat tanssihäät ja niissä viimeeksi pyörähtelin valssia Matin ja vävyn kanssa. Siitä on liki 25 vuotta.
Astmalla on ehkä osuus, mutta muutenkin se on sitä ns. turhasta riisuutumista minun kohdalla. En sano tässä kilvoitelleeni, se vain loppui .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)