Kirjoittaja Aihe: Jumala I  (Luettu 32286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #15 : 28.09.15 - klo:07:21 »
Piiripappimme Hannu Lehdeskoski kirjoittaa blogia Kirkonkellarissa.
Elokuussa hän kirjoitti Jumalasta:

http://hannulehdeskoski.kirkonkellari.fi/jokainen-sana-jumalasta-on-likiarvo/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #16 : 28.09.15 - klo:09:48 »
Hannu kirjoitti sen mitä en ole itse uskaltanut sanoiksi pukea: Jumala on enemmän kuin sanat Raamatussa. Hän on kaiken takana. On mahtavaa ymmärtää se.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala I
« Vastaus #17 : 28.09.15 - klo:09:58 »




(  Olen kaikissa lainauksissani vähentänyt suomentajan runsaita pilkkuja jotta ajatus olisi helpompi löytää.
Suomennoksesta on sanottu, että se on hiukan epäonnistunut, liekö juuri tästä syystä. )

p.s.  pilkuttaminen on hyvin vaikeaa itsellenikin.

Pilkutus on vaikeinta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #18 : 28.09.15 - klo:10:34 »
Maisa Luukkonen sanoi Kotiliedessä jotenkin näin: Jätetään pois kokonaan. Tai ainakin eräät jättävät.

Ei Jumalakaan ole pilkuntarkkaan meit punninnut.  :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa autius

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 52
Vs: Jumala I
« Vastaus #19 : 28.09.15 - klo:11:21 »
kiitos, tack, merci, vielen Dank,  большо́е спаси́бо.
Minä tiedän lunastajani elävän.

(Durch dein Gefängnis Gottes Sohn ist uns die Freiheit kommen...)

Poissa autius

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 52
Vs: Jumala I
« Vastaus #20 : 06.10.15 - klo:16:09 »
Minä tiedän lunastajani elävän.

(Durch dein Gefängnis Gottes Sohn ist uns die Freiheit kommen...)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #21 : 15.11.15 - klo:13:44 »
Pilkusta  ( keskustelua edellä ) päästään asiaan, Jumalan olemukseen.
Tästäkin lie aiemmin joku maininta; Jumala antaa mieluummin anteeksi suuria kuin pieniä syntejä.

Minulle tämä on melkein uusi löyty, mestari Eckhartilta, kun luen Seppo A Teinosen
kirjaa Rakkauden tieto.
Käyhän se järkeenkin, ettei Jumala ole omenavarkaudesta yhtä kiinnostunut kuin joukkosurmasta. Mutta melkomoinen teesi silti.

Kirjasessa mainitaan kyllä Jumalan luoneen myös pienet luodut asiat ja olevan niistkin kiinnostunut. Olenhan saanut sen omien pienten asioideni kanssa usein todeta. Lähimmäksi Hän tulee aina kun synti on tullut suureksi. Silloin kokee armon ylenpalttiseksi, kuten sana sanoo.

Onko Jumala myös ' villiaasin poikien' Jumala. Niinhän Hän itse on sanonut; Minulla on muitakin laumoja.
Antaako Jumala suuresta pahasta teosta armossaan suuren rangaistuksen ?

Poditaan yhdessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Jumala I
« Vastaus #22 : 15.11.15 - klo:14:12 »
Usein nähtävästi ajatellaan, että synti on kielletyn asian tekemistä. Kenties suurempi synti on kuitenkin tekemättä jätetty hyvä työ.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #23 : 15.11.15 - klo:14:31 »
Vielä ajatus Jumalan paljosta antamisesta.  Kun hän antaa meidän kokea ' isän kättä ' ohjatakseen meitä, tai läheisiämme, Hän antaa joko runsaasti niin kauan kuin ymmärrämme, tai kerralla koko kuorman.

Tässä kohtaa tuli sydämeen ajatus juhanin kohtalosta. Kerralla vaikea kokemus, sairaus jo nuorena taakaksi.
Toisaalta juhani on siunattu lapsirikkaudella. ( Onko se aina siunaus arjessa ? )

Vitsalla ripsutellen, tai sauvalla kopauttaen ! Minä olen tarvinnut molempia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #24 : 15.05.16 - klo:09:04 »
Kari Kuulan ajatuksia Kirkonseutu-lehdessä nro 9/2016  sivulla 8

http://portfolio-web.ess.fi/www/Kirkonseutu/2016_No9/#/8/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #25 : 22.05.16 - klo:19:36 »
Onkohan minulle edelleen selkiytymättä  Jeesuksen olemuksen salaisuus. Nyt luulen tajuavani Jumalan ihmisessä, ja ihmisenkin Jumalassa. Uskon, yritän uskoa lapsen lailla Kolmiyhteisen Jumalan. Hänestä ovat Jumala ja Pyhä Henki käsitettävät, mutta Jeesus on vielä hiukan ' auki'.

Pohdin, Kuinka paljon Jeesuksessa oli ihmistä . Oliko hän jo Syntyessään Jumalan poika, vaiko Ihmisen poika.

Jos hän oli Jumalan tahdosta syntynyt ihminen, milloin häneen tuli jumaluus. Kahdeksanvuotiaana hän jäi temppeliin, Isänsä luo. Oliko hän ´vain´ ihminen jolle oli annettu ikäistään enemmän tietoa sieluunsa.

Toisaalta syntymän tapahtumat Betlehemissä todistavat suuremmasta kuin Marian pojasta, enkelit ja tietäjät.

Onko näistä kysymyksistä tutkimuksia, tai onko sillä mitään väliäkään. Tämäkin on omistettava uskolla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala I
« Vastaus #26 : 26.05.16 - klo:18:26 »
Onkohan minulle edelleen selkiytymättä  Jeesuksen olemuksen salaisuus. Nyt luulen tajuavani Jumalan ihmisessä, ja ihmisenkin Jumalassa. Uskon, yritän uskoa lapsen lailla Kolmiyhteisen Jumalan. Hänestä ovat Jumala ja Pyhä Henki käsitettävät, mutta Jeesus on vielä hiukan ' auki'.

Pohdin, Kuinka paljon Jeesuksessa oli ihmistä . Oliko hän jo Syntyessään Jumalan poika, vaiko Ihmisen poika.

Jos hän oli Jumalan tahdosta syntynyt ihminen, milloin häneen tuli jumaluus. Kahdeksanvuotiaana hän jäi temppeliin, Isänsä luo. Oliko hän ´vain´ ihminen jolle oli annettu ikäistään enemmän tietoa sieluunsa.

Toisaalta syntymän tapahtumat Betlehemissä todistavat suuremmasta kuin Marian pojasta, enkelit ja tietäjät.

Onko näistä kysymyksistä tutkimuksia, tai onko sillä mitään väliäkään. Tämäkin on omistettava uskolla.
Oppi Jeesuksesta (=kristologia) on eri tavalla esitetty mm. Matteuksella, Markuksella, Luukkaalla, Johanneksen (monta kirjoittajaa), Paavalilla, Pietarilla, Jaakobilla etc. Joillakin oli armoa (esim. Paavali), joillakin lakia (Pietari, Jaakob).
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Jumala I
« Vastaus #27 : 26.05.16 - klo:20:16 »
Kiitos juhani-veljeni.  Googlasin minulle suht.  uutta sanaa, kristologiaa. Lyhyt maininta siinä avautui; Jeesus ei itse puhunut lainkaan Pojasta, vain Jumalasta.
Olkoon salattu niinkuin Jumalakin on.

Tärkeintä uskomme kannalta on että oli Kristus joka täytti kaiken meidän pelastukseksemme.

Voisihan tuota kristologiaa jonkin verran lukeakin, jos ymmärrystä siitä löytyisi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Jumala I
« Vastaus #28 : 26.05.16 - klo:21:46 »
Minäkin Juhania kiitän, että hän kirjoittaa lyhyesti "mitä se on". Kaikkea tulee mietityksi, mutta ei ole uskallusta kirjoittaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Jumala I
« Vastaus #29 : 17.07.16 - klo:20:22 »
Hannu kirjoitti sen mitä en ole itse uskaltanut sanoiksi pukea: Jumala on enemmän kuin sanat Raamatussa. Hän on kaiken takana. On mahtavaa ymmärtää se.

Ne jotka hirveästi lainaavat Raamattua ja tekevät oppirakennelmia ja syntiluetteloita sen mukaan voisivat miettiä sitä ns, isokuvaa.
Jeesus typisti vanhantestamentin ja uudentestamentin ja kymmenen käskyä muutamaan jakeeseen.
Rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken.
Siinä on kaikki lait ja asetukset.

Se että yritetään tulkita Raamattua muuten kuin tämän opetuksen perusteella vie aina kummallisuuksiin, erikoisiin painotuksiin.

Ekan kerran kun luin elämässäni evankeliumeja,niin olin ihan suu auki ymmälläni, kuinka hienosti Jeesus muutamilla sanoilla joita lapsikin voisi ymmärtää jakeli suuria maailmoja mullistavia asioita.


Tik toc.