Äänestys

Teetkö ristinmerkin ehtoollispöydässä

tullessa
1 (4.5%)
poistuessa
6 (27.3%)
muulloin
4 (18.2%)
en vaan tee
9 (40.9%)
on harhaoppista enkä siksi tee
2 (9.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Kirjoittaja Aihe: Teetkö ristinmerkin?  (Luettu 30897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #75 : 19.11.09 - klo:17:07 »
Juu, ilmestyi... vaikken ollu tuolloin ees sivustolla  :icon_wink:

Syyllinen ilmoittautuu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #76 : 19.11.09 - klo:17:20 »
Hippiäinen on foorumin söpöin  :eusa_clap:
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #77 : 19.11.09 - klo:17:23 »
Kiitos  :icon_redface:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #78 : 19.11.09 - klo:19:30 »
Syyllinen ilmoittautuu.

Äh, juuri kun minun piti kirjoittaa että ilmestys körttifoorumilla, hallelujaa!

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #79 : 19.11.09 - klo:19:34 »
Lainaus
hallelujaa!

Eiköhän tätä sanaa tulisi välttää körttifoorumilla.
Tätä sanaa käyttävät lähinnä ylätietä kulkevat kristityt.


Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #80 : 19.11.09 - klo:19:49 »
Eiköhän tätä sanaa tulisi välttää körttifoorumilla.
Tätä sanaa käyttävät lähinnä ylätietä kulkevat kristityt.



Mites sit aloitettas Siionin virsi 284? Meillä se veisattiin ihan kirjaimellisesti, oisko pitänyt niekuttaa alkuun *piip*??  :icon_wink:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #81 : 19.11.09 - klo:21:04 »
Aloitetaan 284: - Hallelu, Yah! Iloisin äänin...

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #82 : 19.11.09 - klo:21:27 »
Kyllähän sitä hallelujaa-sanaa käytetään körttipiireissäkin, mutta hallitusti. Se ei ole mikään joka rakoon tungettava sana. Muistan kauan sitten, kun äiti päivitteli jotain, varmaankin karismaattista tyyppiä sanoen: "Se on ihan halleluja!"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #83 : 19.11.09 - klo:21:51 »
Hyvä Pirska!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #84 : 07.02.10 - klo:18:34 »
Niin on sitä ihminen sopeutuu sosiaaliseen kontrolliin, että on kohtuuttoman sopeutuvaisena, vaikkei kukaan aktiivisesti kontrolloisikaan. (Tulipa muotoiltua vaikea lause...)

Tämän ketjun takia havahduin ajattelemaan, että jotkut saattavat kokea ristinmerkin jotenkin turhana teatraalisuutena. Tässä taannoin, kun kävin ehtoollisella, jätin jo tavaksi tulleen ristinkerkin tekemättä (kun ei kukaan muukaan näyttänyt tekevän), kumarsin vain, ja tunsin itseni joten pökkelöksi. Tänään kirkossa tein ristinmerkin, mutta silmäkulmasta pälyilin ympärilleni: mitä muut tekevät, pitävätköhän pahana kun minä teen.

Olen jotensakin huvittunut omasta käyttäytymisestäni. Seuraavaksi alan ehkä huolehtia siitä, miten kirkkoon sopii pukeutua.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #85 : 14.02.10 - klo:14:28 »
En evl kirkossa. Opin ort tavan joskus ja se on heillä erilainen kuin lännen kirkossa, enkä ole tottunt nuoresta koko juttuun, joten vähän trad mukaan. En kyllä katsele kuinka toiset toimivat. Minulla on yksi ikoni joka on itselleni merkityksellinen muutenkin kuin taiteena, sillä on oma hieman erikoinen tarinansa. Sen edessä joskus selittelen asioita ja sen edessä teen ristinmerkin ja se on silloin minulle osa rukousta. En taitaisi osata toisten nähden, tai se ei vain olisi minulle aito juttu. Jos tapa yleistyy evl traditiossa, sitten, on tarpeetonta myös pahoittaa kenenkään mieltä millään jääräpäisellä "minä en tee koska en tee koska en osaa enkä tahdo" suhtautumisella.

Kas kummaa, kuitenkin, koko ristinmerkkiä en omaksunut ortodokseilta vaan Bonhoefferilta. Onpas merkillistä tämä. Niin ne kotijumalat vaikuttavat vaikka niitä miten roudaa roskikseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #86 : 16.02.10 - klo:10:03 »
Sopiiko, ja kiinnostaako körttiväkeä käydä Tuhkakeskiviikkona kirkossa ottamassa tuhkalla piirretty ristinmerkki otsaansa.

Lienee vanha perinne, mistä tämä juontunee?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #87 : 16.02.10 - klo:10:08 »
Sopiiko, ja kiinnostaako körttiväkeä käydä Tuhkakeskiviikkona kirkossa ottamassa tuhkalla piirretty ristinmerkki otsaansa.

Lienee vanha perinne, mistä tämä juontunee?

Ei meidän seurakunnassa ole tuollaista tapaa eikä ollut edellisessä. Ensi kerran kuulin. Kuinka yleistä tämä lienee onkaaan??
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #88 : 16.02.10 - klo:10:17 »
Wikipedian mukaan se on vanha katolinen perinne joka on otettu myös luterilaiseen käyttöön. Yleistyi 1900-luvun lopulla.
Täällä Lahdessa on ollut tällaisia tilaisuuksia(messuja?). En ole käynyt, siksi kysyin toisten kokemuksista. Seurakuntalehdessä on ollut kuvia jossa ihmisillä on tuhka-öljy sekoituksella piirretty risti otsassaan. Aiemmin katoliset ripottelivat tuhkaa päällensä. Tästä alkaa 40 päivän paasto. ???
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #89 : 16.02.10 - klo:15:13 »
Sanan laskiainen alkuperää ei varmasti tiedetä. Suosittu selitys on ollut se, että laskiaisena laskeudutaan paastoon. Nykyisin kannatetaan myös tulkintaa, jonka mukaan sana juontuu laskea-verbistä. Laskiaisesta aletaan laskea paastopäiviä.

Tuhkakeskiviikko (p-46) (dies cinerum) on laskiaistiistain jälkeinen päivä, josta alkaa paasto (40 pv). Päivä on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Se oli katumuksen ja parannuksen vertauskuva. Tunnustamme, että olemme syyllisiä Kristuksen kärsimykseen. Tuhkakeskiviikkoa vietetään siten, että päivä on tavallinen arkipäivä, mutta illalla voi olla jumalanpalvelus. Aiemmin luterilaisessa kirkossa vähämerkityksinen.

Paastonaikaa on vietetty 300-luvulta lähtien. Paastonajan raamatullisena taustana on Jeesuksen paastoaminen erämaassa. Paastonajan sunnuntait kertovat Jeesuksen taistelusta pimeyden voimien, synnin ja kuoleman kanssa. Luterilainen paasto ei vaikuttanut ruokajärjestykseen kuten katolilaisten ja ortodoksien. Paastolla on ollut kolmenlainen merkitys: ihminen katuu syntejään ja maailmanmielisyyttään, haluaa palata täyttämään Jumalan tahdon ja suree osasyyllisyyttään Jeesuksen kärsimyksiin ja kuolemaan. Ihminen pyrkii kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan.

Jos marianpäivä sattuu jollekin paastonajan sunnuntaille, silloin kyseistä paastonajan sunnuntaita ei vietetä.

Pääsiäistä edeltävää paastonaikaa kutsutaan suureksi paastoksi erotuksena joulua edeltävästä adventtipaastosta.


En muista mistä minä tämän olen joskus itselleni nappaissut. Meillä on messu keskiviikkona, kuten on aina keskiviikkoisin, mutta ei siellä tuhkamerkkiä tehdä. Jossain sen kyllä olen otsaani saanut, oisko ollut Varkaudessa tai omassa kirkossa joskus aiemmin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)