Kalistaja!
Aholansaaressa käydessäni katselen sen länsipuolella olevaa pientä Vasikkasaarta. Kävit rippikoululeirisi aikana yksin tutkimassa tuota saarta.
Tutkimusretkessä kului sen verran aikaa, että leirinjohtajat jo hätääntyivät, minne olet kadonnut.
Olit ensimmäisen Aholansaaressa Herättäjä-Yhdistyksen
toimesta järjestetyn rippikoulun oppilas. Aikaa on kulunut yli
50 vuotta.Kaikenlaista on vuosisatojen aikana Aholansaaressa sattunut. Tapahtumat ovat osa
herännäisyyttä ja sen nuorempaa historiaa.
Elo-syyskuun vaihteessa Aholansaarisäätiö juhlii 60 vuottaan. Saaressa on bileet, jonka yhteydessä julkaistaan juhlakirja
"Aholansaaren aamunkoitto". Siinä on historiaa ystäväkansan vaiheista Aholansaaresta katsottuna.
Minäkin siihen kirjoitin muisteluja vuosikymmenten varrelta. Sinun rippikouluseikkailuja en siihen laittanut, mutta ehkä jotain läheistä 60-luvulta alkaen sinullekin!
Maunon tieto - tai siis tässä tapauksessa "tieto" - on väärää ja harhaanjohtavaa. En ollut veneretkellä yksin, enkä esimerkiksi pudonnut veneestä, kuten ei myöskään eno, joka tosin tuolloin ei ollut kalastamassa kanssamme. Meitä oli veneessä kolme kaveria, yksi Savosta ( sukunimi alkoi K-kirjaimella), yksi Kymenlaaksosta ( sukunimi alkoi M-kirjaimella ja yksi Keski-Pohjanmaalta ( sukunimi alkoi R-kirjaimella). Kävimme ihan Tahkovuoren edustalla, soutamalla. Kalaa tuli hieman. Pyhäpäivä meni toteen kaikin puolin.
Koska emme Paavon pirtissä olleen sunnuntaiseremonian jälkeen muistaneet/viitsineet tiedottaa silloin vielä suunnittelun asteella olleesta ( mutta nopeasti toteutuneesta) kalastusretkestämme, niin meille tuli sitten retken jälkeen moitetta ja satikutia: esimerkiksi minua muistettiin kolmen päivän tiskiurakalla. Jouduin siis kolmen päivän aikana tiskaamaan kaikki mahdolliset astiat. Tosin ei se minulle mikään rangaistus ollut: olen aina tykännyt astioiden tiskaamisesta, ja niinpä olen tehnyt sitä vuosikymmenien(i) aikana keikkatöinä useissa firmojen ruokaravintoloissa ja oikeissa ravintoloissa.
Pidin rippikoulussa siitä, että siellä mentiin sujuisasti 2000 vuoden taakse. Mutta tykkäsin myös siitä, että saatoin kopitella ( mukanani oli kaksi pesäpalloräpylää ja pallo) Ylihärmän Junkkareissa pesäpalloa vuosia pelanneen Jussi Eleniuksen kanssa. Elenius heitti palloa/pallon tarkasti ja kovaa. Itse edustin pesäpallossa tuolloin Nivalan urheilijoita, joissa noin noina aikoina pelasin kahdessa eri juniorijoukkueeessa ja myös miesten poppoossa.