Kirjoittaja Aihe: Seuraavana Salo  (Luettu 1026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Seuraavana Salo
« : 27.07.24 - klo:19:18 »

Vaasa jäi taakse. Seuraavana Salo. Ensi heinäkuussa, 2025.

Puhun siis herättäjäjuhlista.

Valmistautukaamme niihin jo.             

:kahvi:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Seuraavana Salo
« Vastaus #1 : 29.07.24 - klo:18:09 »

Vaasa jäi taakse. Seuraavana Salo. Ensi heinäkuussa, 2025.

Puhun siis herättäjäjuhlista.

Valmistautukaamme niihin jo.             

:kahvi:

https://www.salonseurakunta.fi/salonherattajajuhlat

Kiitos juhlista!
Ensi kesänä Salossa, jos Jumala suo.
Kritiikki on arvokasta. Arvokkaampaa on optimismi.
Näillä eväillä huomiseen, rakkaat ystävät:

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

SV 60:6

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 12.08.24 - klo:20:10 »
En tiedä olen niin kyllästynyt kaikenlaisiin oi kun ihgua rientoihin, niin körtit voisi seuraavaksi tehdä rukouskammioissa herutusjuhlat, et ihan vaan sanottais, et körtit viettää seuraavan juhlan rukoillen jokainen himassaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 12.08.24 - klo:20:11 »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 13.08.24 - klo:12:22 »
Kiitos juhlista!
Ensi kesänä Salossa, jos Jumala suo.
Kritiikki on arvokasta. Arvokkaampaa on optimismi.
Näillä eväillä huomiseen, rakkaat ystävät:

Vain armo rauhoittaa
sydäntä uskovaa.
Näin jäljessäsi lähden
rakkautesi tähden
kärsimään vaivaa tiellä,
kuljethan itse siellä.

SV 60:6

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 15.08.24 - klo:02:33 »

Salossa herättäjäjuhlilla olen, totta kai. Seuroihin en ennen sitä lupaa mennä. Tällä tietämällä Salo piisaa, riittää.

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 15.08.24 - klo:07:38 »
Salon herättäjäjuhlille on tarkoitus osallistua. Majapaikka on varattu noin viikoksi juhlakentän läheisyydestä.

Mukavalta tuntuu seurat, Siionin virsien veisaaminen ja ystävälliset kaverit muulloinkin, ja toiveeni on seuroissa ja muissa körttimenoissa käydä herättäjäjuhlien välilläkin.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 15.08.24 - klo:16:33 »
   Salossa herättäjäjuhlilla olen, totta kai. Seuroihin en ennen sitä lupaa mennä. Tällä tietämällä Salo piisaa, riittää.

Saloon siis, jos Luoja suo. Salon ensi kesän herättäjäjuhlia olen jo vahvasti ajatellut. Yksittäisiä seuroja ennen sitä en niinkään. Virsiä kyllä kuuntelen. Ja kernaasti luen kirjoja herätysliikkeemme liikehdinnästä. :kahvi:

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 16.08.24 - klo:07:46 »
Kalistaja!

Aholansaaressa käydessäni katselen sen länsipuolella olevaa pientä Vasikkasaarta. Kävit rippikoululeirisi aikana yksin tutkimassa tuota saarta.
Tutkimusretkessä kului sen verran aikaa, että leirinjohtajat jo hätääntyivät, minne olet kadonnut.

Olit ensimmäisen Aholansaaressa Herättäjä-Yhdistyksen
toimesta järjestetyn rippikoulun oppilas. Aikaa on kulunut yli
50 vuotta.Kaikenlaista on vuosisatojen aikana Aholansaaressa sattunut. Tapahtumat ovat osa
herännäisyyttä ja sen nuorempaa historiaa.
Elo-syyskuun vaihteessa Aholansaarisäätiö juhlii 60 vuottaan. Saaressa on bileet, jonka yhteydessä julkaistaan juhlakirja
"Aholansaaren aamunkoitto". Siinä on historiaa ystäväkansan vaiheista Aholansaaresta katsottuna.

Minäkin siihen kirjoitin muisteluja vuosikymmenten varrelta. Sinun rippikouluseikkailuja en siihen laittanut, mutta ehkä jotain läheistä 60-luvulta alkaen sinullekin!

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 23.08.24 - klo:16:38 »
Aholansaari säätiön Juhlakirja tuli painosta, julkaistaan virallisesti elo-syyskuun vaihteessa 2024 Aholansaaressa.

Kirjassa on runsaasti tekstiä saaren ja herännäisyyden historiasta, erityisesti herännäisjohtaja Paavo Ruotsalaisen vaiheista.

Korkeatasoisten kirjoitusten lisäksi kirja sisältää myös minun silmäyksiä Aholansaareen ja kokemuksiani ystävien joukossa.

Kirjaa voi ostaa viikon päästä Aholansaaren tapahtumassa sekä jo nyt Herättäjä-Yhdistyksen nettikaupasta, herattaja.fi

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 31.08.24 - klo:23:05 »
Nyt on Aholansaarisäätiön Juhlakirja "Aholansaaren aamunkoitto" julkaistu.
Julkaisutilaisuudessa mainitsin pari pikku tapahtumaa, jotka olisivat mielestäni sopineet kirjaan kirjoitukseeni, mutta minulla ei niistä ollut tarkempaa yksityiskohtaista tietoa. Toinen julkaisematta jääneistä on Kalistajan retki Vadikkasaareen, Aholansaaren lähisaareen, rippileirinsä aikana.

Video julkaisutapahtumasta löytyy Aholansaaren Facebook-sivulta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 02.09.24 - klo:20:57 »
Kalistaja!

Aholansaaressa käydessäni katselen sen länsipuolella olevaa pientä Vasikkasaarta. Kävit rippikoululeirisi aikana yksin tutkimassa tuota saarta.
Tutkimusretkessä kului sen verran aikaa, että leirinjohtajat jo hätääntyivät, minne olet kadonnut.

Olit ensimmäisen Aholansaaressa Herättäjä-Yhdistyksen
toimesta järjestetyn rippikoulun oppilas. Aikaa on kulunut yli
50 vuotta.Kaikenlaista on vuosisatojen aikana Aholansaaressa sattunut. Tapahtumat ovat osa
herännäisyyttä ja sen nuorempaa historiaa.
Elo-syyskuun vaihteessa Aholansaarisäätiö juhlii 60 vuottaan. Saaressa on bileet, jonka yhteydessä julkaistaan juhlakirja
"Aholansaaren aamunkoitto". Siinä on historiaa ystäväkansan vaiheista Aholansaaresta katsottuna.

Minäkin siihen kirjoitin muisteluja vuosikymmenten varrelta. Sinun rippikouluseikkailuja en siihen laittanut, mutta ehkä jotain läheistä 60-luvulta alkaen sinullekin!

Maunon tieto - tai siis tässä tapauksessa "tieto" - on väärää ja harhaanjohtavaa. En ollut veneretkellä yksin, enkä esimerkiksi pudonnut veneestä, kuten ei myöskään eno, joka tosin tuolloin ei ollut kalastamassa kanssamme. Meitä oli veneessä kolme kaveria, yksi Savosta ( sukunimi alkoi K-kirjaimella), yksi Kymenlaaksosta ( sukunimi alkoi M-kirjaimella ja yksi Keski-Pohjanmaalta ( sukunimi alkoi R-kirjaimella). Kävimme ihan Tahkovuoren edustalla, soutamalla. Kalaa tuli hieman. Pyhäpäivä meni toteen kaikin puolin.

Koska emme Paavon pirtissä olleen sunnuntaiseremonian jälkeen muistaneet/viitsineet tiedottaa silloin vielä suunnittelun asteella olleesta ( mutta nopeasti toteutuneesta) kalastusretkestämme, niin meille tuli sitten retken jälkeen moitetta ja satikutia: esimerkiksi minua muistettiin kolmen päivän tiskiurakalla. Jouduin siis kolmen päivän aikana tiskaamaan kaikki mahdolliset astiat. Tosin ei se minulle mikään rangaistus ollut: olen aina tykännyt astioiden tiskaamisesta, ja niinpä olen tehnyt sitä vuosikymmenien(i) aikana keikkatöinä useissa firmojen ruokaravintoloissa ja oikeissa ravintoloissa.

Pidin rippikoulussa siitä, että siellä mentiin sujuisasti 2000 vuoden taakse. Mutta tykkäsin myös siitä, että saatoin kopitella ( mukanani oli kaksi pesäpalloräpylää ja pallo) Ylihärmän Junkkareissa pesäpalloa vuosia pelanneen Jussi Eleniuksen kanssa. Elenius heitti palloa/pallon tarkasti ja kovaa. Itse edustin pesäpallossa tuolloin Nivalan urheilijoita, joissa noin noina aikoina pelasin kahdessa eri juniorijoukkueeessa ja myös miesten poppoossa. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 03.09.24 - klo:08:11 »
Koikkalainen, Mölsä ja Rannanjärvi? Menikö villi arvaus lähellekään?

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 03.09.24 - klo:17:05 »
Koikkalainen, Mölsä ja Rannanjärvi? Menikö villi arvaus lähellekään?

Ensimmäinen ja viimeinen nimi liippaa kyllä.... Keskimmäinen nimiehdotus jäi kauaksi oikeasta nimestä. :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 03.09.24 - klo:18:39 »
Kymenlaaksossa onkin kirjava nimistö. Onhan tämä aikanaan ollut muuttovoittoista seutua, savolaisten Amerikkaakin. Kotkalaisista M-alkuisista tunnetuin sukunimi lienee Miikkulainen. Oikean Nestorin tunsinkin.