Ja sitten tämä Luukas 9. Kovasti on opetuslapsilla halua tehdä erotteluja ja vetää rajalinjoja:
49. Johannes sanoi silloin: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei seuraa sinua meidän joukossamme."
50. Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne."
51. Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti.
52. Edellään hän lähetti sananviejiä. Nämä lähtivät matkaan ja menivät erääseen Samarian kylään valmistelemaan Jeesuksen tuloa.
53. Kyläläiset kuitenkin kieltäytyivät ottamasta Jeesusta vastaan, koska hän oli matkalla Jerusalemiin.
54. Kun hänen opetuslapsensa Jaakob ja Johannes kuulivat tästä, he sanoivat: "Herra, tahdotko, että käskemme tulen iskeä taivaasta ja tuhota heidät [niin kuin Eliakin teki]?"1
55. Mutta Jeesus kääntyi ja nuhteli opetuslapsia [ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette.
56. Ihmisen Poika ei tullut ihmisten sieluja kadottamaan vaan pelastamaan." ].2Yhdessä he jatkoivat matkaa toiseen kylään.
Samarialaisista ei koulussa opetettu kunnolla. Harhaoppisinahan he ja juutalaiset toisiaan pitivät, vaikka uskonto ja etninen alkuperä oli enimmäkseen sama. Kiistaa oli mm. oikeasta jumalanpalveluspaikasta, kuten Raamattukin dokumentoi.
"Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette." En minäkään tiedä. Mutta en myöskään usko ihmisiä, jotka väittävät minua paremmin sen tietävänsä.
Minua kiinnostaa tämä väittelymme tai siihen osallistuminen vain siksi, ettei joku sitä vain lukeva joutuisi luulemaan, että Koirannahkalakin tapa harjoittaa uskoaan edustaisi tavanomaista körttiläistä tapaa. Varsinkaan en kuvittele olevani häntä johonkin armeliaampaan uskoon pelastamassa.
Ja miksi sillä on väliä, millainen käsitys jollakulla on körttiläisistä? Kai vain siksi, että se, jolle körttiläisyys sopii, voisi sen löytää. No, kai se joidenkin mielestä on eksytystä, jota ei löytää pitäisikään.
Mutta miksei sekin voisi olla alku ja lähtökohta johonkin parempaan, jollei muuta? Olen minä sellaisestakin kuullut, että joku siirtyi Kansanlähetyksen porukoihin, kun ei körttiläisyyden parista löytänyt pelastusvarmuutta.