Kirjoittaja Aihe: Tänään ja eilen  (Luettu 59201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Tänään ja eilen
« Vastaus #30 : 14.06.24 - klo:19:09 »
^ En. Vaan talossa alkaa remontti, jossa piha muutetaan parvekkeeksi.  :icon_confused:  Ts. pistetään tähän parvekelasit samaan kohtaan missä on yläkerran parveke, ja ei tule mitään ovea, josta voisin käydä suoraan pihalle.

Lisäksi julkisivuremontti tallaa istutukset.

Muutin tähän aikoinaan nimenomaan siksi, että asunnossa on piha. En halua mitään parvekelaseja. Naapurini tässä alimmassa kerroksessa ovat yhtä lailla tyrmistyneitä. Eivät hekään halua pihan sijaan lasitettua maan tasalla olevaa parveketta.

15. päivä mennessä käskettiin tyhjentää parvekkeet ja huoneistopihat. Sitten pistetään rempan ajaksi ovet ulkoapäin lukkoon. Ihmettelen, miten se nyt lauantaina tehtäisiin, mutta kun näin kerran on sanottu niin varminta uskoa.

Pistää kyllä harkitsemaan muuttamista, mutta Pohjois-Karjalaan en halua. Äitini asunnossa olisi kyllä pihoja kaksinkin kappalein, isoja vielä, joten sen puoleen se olisi oikeinkin houkuttava.

En ymmärrä, miksi kaikki pitää pakottaa samaan muottiin. Me alakertalaiset täällä olemme nimenomaan pihallisen asunnon kaikki halunneet, ja nuo viimeksi muuttaneetkin ovat vielä tänä keväänä laittaneet pihaansa oikein nätiksi. Istuttaneet orvokkeja ym. juuri siihen, mihin tulee seinä ja työmaa. Aikaisin keväällä puhuttiin parvekeremontista, mutta emmehän me sitä niin mieltäneet, että meillä olisi parveke. Toukokuun lopussa minulle asia vasta selvisi, ja sen jälkeen olen yrittänyt neuvotella, ettei niitä tarvitsisi ottaa, ja jopa tarjoutunut maksamaan niiden asennuksen omasta pussista jos ja kun muutan joskus pois. Olin ajatellut asua tässä loppuikäni ts. kunnes ehkä joudun johonkin hoitolaitokseen, mutta saa nyt nähdä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.24 - klo:19:15 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 14.06.24 - klo:20:18 »
Jahas ! Hyvin ymmärrän tunteesi.
Meidän talossa sattui tänä vuonna tällainen: Eräs Eeva-neiti on saanut pitää pientä kukkapenkkiä yhden pensasaidan kulmauksessa.
Siinä oli jotain monivuotista pientä nättiä kukkaa taas tulossa. Niinpä tulivat TA-yhtiön puuhapetet huolittelemaan pesastojen juurilta kaikki roskat. Myös Eevan  kukat olivat niitä.
Eeva hyvin vihaisena minulle kertoi. Hän on sentään asukkaiden yteyshenkilö toimistoon.
Saivat kuulla kunniansa kyllä.
...
Tänään on jälleen lapseen kohdistunut väkivaltaa ! Että 33- vuotias mies puukottaa 12-vuotiasta on niin vihaksi pistävää että pitäisi itkeä jos vihalta kykenisi.
No, Persu-natsi, ymmärtää paremmin, mutta jotain tarttis hallituksen tehrä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 14.06.24 - klo:21:08 »
^ Ihmettelen tuota samaa, että kaikkea tarpeettoman tuntuista kyllä tehdään, esim. nyrhitään nurmikkoja lyhyeksi helteillä, mutta tarpeellisiin korjauksiin ei tunnu rahaa liikenevän. Meilläkin olisivat ihmiset (nuo ylemmissäkin kerroksissa asuvat) useimmat mieluummin ottaneet uuden lattian kulahtaneiden muovimattojensa tilalle kuin parvekelasit. Minä tähän 14 vuotta sitten muuttaessani hommasin laminaatit itse, kun keltainen muovimatto oli niin tunkkainen. (Samalla laskun mukaan suoritettiin "raadon asennus", mikä minua kovasti huvitti. Jos täällä haisee, voin selittää, että kun asennettiin se raato aikoinaan.)

Alkuun piti olla vain märkätilaremontti, mikä minusta olikin ihan asiallinen toimi. Sitten kuulin, että pistetään samaan syssyyn uusiksi saunat ja keittiökaapit (entiset ainakin minulla ovat ihan kelvolliset vielä). Sitten homma laajeni parvekeremonteiksi. No tehdäänkin se julkisivuremppakin nyt sitten, ja kun on vauhtiin päästy, lasitetaan nämä alakerratkin. Ja uudet atk-piuhat tulee (entinen toimii ihan moitteettomasti ainakin minulla). - Ei siinä muuta, mutta vähän viime tingassa kuulin, mitä kaikkea niiden tilalta pitää siirtää pois. Vanhanaikaisena ihmisenä minulla on tietysti pari isoa kirjahyllyä juuri niissä kohdissa...

Mutta uusia lattioita eivät saa ne jotka haluaisivat (minä en tarvitse), eikä minulta uusita esim. ikkunanpuitteita tai jääkaappia.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 17.06.24 - klo:15:40 »
On juhannusviikko, mutta enää se ei tunnu siltä, eli ei mitenkään erilaiselta muihin viikkoihin verraten.
Ennen todella tuntui. Juhannusta osotettiin innolla sillä lapsilla oli kesäloma ja usein oli meilläkin juuri suvisydännä.

Varustettiin mokillemenoa. Haalittiin kaikkea mahdollista vaatetta, ruokaa ja viihdykettä, mikä nyt yhteen normikokoiseen autoon saatiin mahtumaan.
Joskus oli viety jo edeltä jotakin isompaa työkalua tms. Matkahan oli alle 80 km.

Tyttäret, ainakin ja Matti jäivät Padasjoelle, vaikka minä en olisi saanut lomaa kesä-heinäkuun vaihteeseen. Matti teki heinätöitä kotitaloonsa ja tyttäret leikkivät serkkutyttöjen kanssa.
Jos auto jäi minulle, kuten usein jäikin, ajoin keskiviikkona saunomaan ja perjantaina toin ruokalastin.
Ja juhannus. Sitä vietettiin suvun ja naapureiden kesken kokkoa polttamalla. Siinä laulettiin kansanlauluja, ainakin anoppini ja minä lauloimme.
Tytöillä oli kukkaseppeleet päässä ja pitkät helmat, pienempinä kansallispuvutkin. Ne olivat lainsaa Kalevalaisilta Naisilta.
Nykyään sille kokolle kokoon tuu suuri joukko kutsuttuja kyläläisiä. Matin veli sen järjestää. Me emme enää mene, liikkuminen maastoissa ei onnistu.

Nyt on sitten jalkapallon seuraamista ja mitä nyt telkkarista mukavaa tulisi. Ehkä juhannuspäivänä ajelemme Asikkalaan sukulaisiin. Ja ahyvää ruokaa pitää olla. Matti tilasi ison katkarapusalaatin ja valkosipulipatonkia.

Huomea on tarkoitus mennä  Prismaan järjestämään syksyä ja talvea ajatellen ruokaostosten kotiinkuljetus. Se vaatii mobiilimaksutavan. Se pitää järjestyttää ja muutakin kysellä.

Pakkaset kun tulevat ja liukkaat kelit, on parempi että meitä palvellaan koti-ovelle.
Minä olen niin monta kertaa kaatunut ja kipeät raajani satuttanut että tämä on nyt tehtävä, näin olemme järkeilleet.
Muuten elämä maistuu hyvälle, ja mielialat ovat normaalit, melko iloisetkin.

Taivaan Isä on pitänyt huolta omistaan, siitä kiitos !

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 17.06.24 - klo:19:15 »
Odotan juhannusta ehkä enemmän kuin joskus ennen. Mutta ilmoittauduin tenttiin, joka on keskiviikkoiltana, joten joudun torstain ruuhkassa matkustamaan.

Eipä pihaoveani vielä lukkoon pantu, joten toin tuolin takaisin ja tässä istun. Pikkutikka kävi taas. Ihmettelen, miten voidaan ruveta tekemään julkisivuremonttia, kun katon rajassa on tervapääskyllä pesä tai pesiä. Onko se silloin laillista? Pitääkö jonnekin ilmoittaa? Lain mukaan linnuille pitää antaa pesimärauha.  :017:

https://www.ely-keskus.fi/-/lintujen-pesinta-kaynnissa-nama-asiat-on-hyva-tietaa-pesimarauhasta

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 17.06.24 - klo:21:02 »
Voi voi, kuinka ikävää. Täälläkin tapahtui että kaupungin miehet kaatoivat sisltä lahon puu tarkastamaat. Siellä oli linnun pesä poikasineen. miten niiden kävi, ei alue-uutisiia kerrottu.

Hyi, kuinka tyhmää !

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 20.06.24 - klo:12:18 »
Odotan juhannusta ehkä enemmän kuin joskus ennen. Mutta ilmoittauduin tenttiin, joka on keskiviikkoiltana, joten joudun torstain ruuhkassa matkustamaan.

Eipä pihaoveani vielä lukkoon pantu, joten toin tuolin takaisin ja tässä istun. Pikkutikka kävi taas. Ihmettelen, miten voidaan ruveta tekemään julkisivuremonttia, kun katon rajassa on tervapääskyllä pesä tai pesiä. Onko se silloin laillista? Pitääkö jonnekin ilmoittaa? Lain mukaan linnuille pitää antaa pesimärauha.  :017:

Joo ne voisi pitää paussia niin kauan että arvon vieras, siis lintu saa pesintänsä hoidettua, ei siinä kauaa menisi.

Toisaalta julkisivurempat, ainakin rappaus pitää tehdä aurinkoisena aikana kuivalla säällä lämpimänä aikana, että on siinä vähän sovittamista.

Joo puiden kaatamisia en itsekkään oikein hyväksy, mun exsä sai kerran hepulin kun mökille tehtiin tietä metsän läpi ja murisin siitä ja puiden kaadosta.
Hän että pirun kaupunkilainen, kun ei tajua mitään, vaikka miellän itseni maalaiseksi. Pidän erityisesti lehmiä sympaattisina eläimiä.

https://www.ely-keskus.fi/-/lintujen-pesinta-kaynnissa-nama-asiat-on-hyva-tietaa-pesimarauhasta
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 20.06.24 - klo:17:50 »
Ennen lähtöäni satuin vielä tapaamaan remontista vastaavan rakennusmestarin ja mainitsin asiasta. Ei sillä seinällä vielä ollut mitään aloitettu.

Mökillä nyt. Päivä onkin mennyt pyykätessä. Hiiret käyttäneet huussinaan patjaa, jolla minun piti yöpyä.

Tänään onkin sitten vuoden pisin päivä. Pidän eniten kesäkuun alkupuolesta kun päivät pitenevät.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 21.06.24 - klo:08:18 »
Hyvää Juhannusta !

T:   Riitta ja Matti

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 25.06.24 - klo:22:18 »
Punainen pelikaani -ristikkolehden yhden tehtävän avainsanaksi tuli körtti. Saman aukeaman vasemmanpuoleisen ristikon avainsanaksi tuli surkea. Yhteensä oli siis surkea körtti -aukeama. Olikohan tahallaan pantu ne yhteen? Omaa surkeuttaanhan körttiläiset valittavat.  :icon_cool:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 26.06.24 - klo:09:00 »
Niin. Körtit eivät kerskaa uskonteoillaan, Raamatuntuntemisellaan, mutta kärsivät vaivansa muistaen Kristuksen kärsimyksiä. Näin enimmäkseen.

Itsekin olen alatien kulkija, mutta vain Herran edessä. En halua täyttää eräiden suuntien toiveita todisteluista synneistäni.
Iloitsen vapaudesta ja rakkaudesta, jonka Kristus on minulle suonut,

On muistettava, että eivät körtitkään ole yks´yhteen, samaa kaikki.

Körttien uskon tapa voitti minut kokonaan. Vapautti kristityn vapauteen.

Enkä ole tavannut surkeilevää körttiä !

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 28.06.24 - klo:11:31 »
Tänään tuli mökille Henki, joka tuli eilen ensin Karhulaan. Sen verran ehdin lukea, että huomasin Kallen sekoittaneen merenkulun merenkäyntiin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #43 : 05.07.24 - klo:16:35 »
Valitettavasti kuntoni ei salli juhlille lähtöä, niin täytyy turvautua köttiradioon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 07.07.24 - klo:08:45 »
Tänään on tasan 17 vuotta siitä 7.7.2007 kun Lhden Herättäjäjuhlilla kohtasin körttiläisyyden, ja rakastuin.

Sama oli säätila silloinkin, joskin ehkä helteisempi. Vuoroin paistaa, vuoroin sataa. Onko tyyntä milloinkaan, niin ihmissielussa kuin luomakunnassa.

Katselen valokuvia Vaasasta. Välitöntä halaamista, kirkkaampia värejä vaikuttaisi olevan yhä enemmän juhlaväessä. Sateenkaari loistaa ja se kertoo Jumalan armoliitosta niille jotka matkaavat kohti kotimaata yhdessä iloiten.

Klo 10 käymme tv-jumalanpalvelukseen, Se tulee suorana Vaasan Juhlilta.