Kirjoittaja Aihe: Joulun odotus  (Luettu 54526 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Joulun odotus
« Vastaus #105 : 24.12.24 - klo:07:33 »
Riemukasta Joulujuhlaa!

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 24.12.24 - klo:08:33 »
Hyvää Joulua ja Jumalan hyvää varjelusta myös edessä oleviin aikoihin vuonna 2025 kaikille foorumilaisille!

Mauno

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #107 : 24.12.24 - klo:11:20 »
Joulun odotus on ohi. Nyt on Joulu !

Hyvää, siunattua Joulujuhlaa kaikelle kansalle !

AMEN
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 24.12.24 - klo:12:58 »
Kaarlo Sarkia, Lapsuuden Joulu

https://www.youtube.com/watch?v=qcttJVEudn4

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 26.12.24 - klo:17:34 »
Joulun odotus toi täyttymyksen. Nyt olen väsynyt ja onnellinen kaiken sujuttua mitä parhaiten.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty, sanotaan. Pätee yhä, vaikka nyt se kestää kaueemmin, sekä suuttittelu että tekeminen.

Aatonaattona oli puurojuhla, pohjaanpalannen puuron maku yhä mielessä, mutta ei haitannut.
Aatto vietettiin kahden, samoi eilinen levättiin kahden. Minä olin suurimman osan päivää levossa.

Tänä aamuna alin liottaa silliä, keittää munia ja laatia ruokia buffet-pöydälle.
Viimeiset tortut otin uunista samalla kun ovikello soi.

Vilkas keskustelu ja ateriointi jälkikasvun ja liitännäispersoonien kanssa oli hauskaa. Ihmeen pirteästi Matti-vaarikin jaksoi lähemmäs kolmetuntisen ilman nukahtelua.

Vielä pakkasin tiskikoneen ja käynnistinsen ja sitten asetuin huitsalleni kirjaa kuuntelemaan. Siinä lepäillessä tunsin vanhan tutun jouluisen onnentunteen ja kiitollisuuden joulun sanomasta, valoisasta yndessäolosta.

Äsken menin keittiöön, ja kas, olin unohtanut avata tiskikoneen vesihanan. Ohjelma oli pyörittänyt tyhjää kaksi tuntia.Koneen pinta oli lämmin.
Mitäpä muuta kuin hana auki ja ohjelma uusiksi. Nyt kone jyskyttää samaa satsia uudestaan.

Kyllä olen tullut v a n h a k s i. Puurokattila on yhä liossa kun tapahtui sen unohtaminen liedelle levy kuumana. Ja yksi paistinpannun lasikansi on pilalla, kun se unohtui uuniin. Siinä oli muovinen nuppi ha se tietysti suli. Ihme kun ei yhtään kärynnyt.
Munakelloa käytän ahkerasti, mutta jos teen kolmea asiaa yhtäaikaa, yksi tahtoo unohtua.
Sitä ihmettelen, että Älypäässä kyllä pärjään yhä melko mukavasti. Muisti-puoli on kai eri juttu kuin keskittymis-puoli !  :003:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 26.12.24 - klo:17:44 »
Minulla on vielä tortut paistamatta ja saunassa käymättä. Tänään olisi sähkö halpaa hoitaa kumpikin homma.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 26.12.24 - klo:19:23 »
Tyttären perheessä on myös torttutaikina pakasteessa ja vävy söi mielellään kaksi torttua kahvin kanssa. Laitoin kaksi hänelle myös evääksi, on niin hyvä vävy !

Ei hyvä joulu ole siitä kiinni että kaikki menee tip-top ! :114:  R-m

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #112 : 26.12.24 - klo:22:26 »
Meillä on ulkomailla asuvan pojan perhe koko viikon. Lisäksi toisen pojan ja tyttären perheet olivat eilen ja tänään. Tänään oli rauhallista kun kaikki olivat Heurekassa. Hyvin jatkuu eli valiteta vaivoista.

Siionin virsi 41
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Rajan poika

• pienellä paikalla
« Vastaus #113 : 27.12.24 - klo:06:42 »
🎼 Joulu joulu mennyt on,
juhla armahainen,
siitä riemu verraton...🎶

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 27.12.24 - klo:09:02 »
Voi olla noinkin. Minä olen nauttinut jouluisesta ajasta yli kaksi viikkoa, ja nyt tämä riittää.

Nyt alkaa levon aika. Päivä pitenee, kevättä se enteilee. Alkaa kevään odotus.

Odotus on monasti parempaa kuin täyttymys.

Laskiainen, Palmusunnuntai, pääsiäinen, Helatorstai, helluntai ja Juhannus, monta odotetettavaa juhlapäivää.
On myös nämä ihmisen omat juhlat: nimipäivä, hääpäivä,syntymäpäivä. Niitä ei enää nykyaikana juuri vietetä juhlien.

:039:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 27.12.24 - klo:17:33 »
🎼 Joulu joulu mennyt on,
juhla armahainen,
siitä riemu verraton...🎶

höh sehän on vasta viattomien lasten päivä.  :eusa_angel:  Muistakaamme lastenmurhaa itäisillä mailla. (Ajankohtainenkin se aihe valitettavasti.)

Tein uuden satsin rosollia kun edellinen loppui vähän kesken, ja juuri söin. Maustuisikohan uusi sillisatsi entisen liemissä? Neilikkaa ja pippuria vähän lisää vain.

Sauna on parempi kuin entinen, jonka termostaatin sai asentoihin vilpoinen - liian kuuma. Nyt löytyi hyvä säätö siltä väliltä. Kerrostalosaunaksi oikein mukavat löylyt.

Poissa Rajan poika

• pienellä paikalla
« Vastaus #116 : 27.12.24 - klo:19:54 »
Ihan rauhalliseen tahtiin meni joulu täälläkin, ruokien paljous ainoa haitaksi merkittävä. Mutta arkeen on silti mukava palata, vaikka työssä käyvät varmasti nauttivatkin pitkän vapaan mahollisuuvesta.

Ens vuotta varten pitää tehä lista eri ruokatarpeista, mitä ei hommaa ollenkaan ja maksimimäärät niistäkin mitä hommaa...  :003:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 31.12.24 - klo:20:49 »
Jouluruokia on vielä jäljellä. Tänään upotin kinkun jämät borssiin. Se hyvä lämmike pakkaspäiviksi ja kätevä joulun jälkeen muutenkin, kun siihen menee niin monenlaisia tähteitä, jos jää. Rosolli paremmin kuin hyvin, tietysti.

Graavilohen jämät pakastin aikaa sitten, ja pakastimessa odottaa myös ne ruodot ja pää, jonka sain mukaan kun kokonaisen lohen ostin. Tammikuun ohjelmassa on siis myös kalakeiton valmistus ja syönti.

Eilen kaupassa ei ollut tarjousjauhelihaa. Siitä ja lopusta sienisalaatista olisin paistellut pihvejä, mutta jää nyt toiseen kertaan.

No niin olisi varmaan sinne kotikokki-ketjuun nämä kuuluneet.