Jotenkin ihmettelen miksi ei ihmiset nykyään osaa mitään tehdä itse. Mitä ne siellä kouluissa opettaa?
Sitä en tiedä mitä nykyään opetetaan. Ei enää ainakaan joukko-oppia, jota minulle, ja joka on sitä oikeaa matematiikkaa ja mistä olen kyllä kiitollinen että sitä oppia sain.
Mutta esim. minä olen ihan tumpelo, kun minun aikaani 70-luvulla ei tosiaan opetettu koulussa mitään mainitsemiasi hommia. Ainakaan minulle. Mulla oli vaan ristipistoja ja neulontaa ja ompelua, enkä edes halunnut niitä oppia.
Se, että koulussa jotain opetetaan, ei tarkoita, että ihmiset oppisivat. Vai miten on, tuliko kaikki opittua?
Tämä jäi äidiltäni kysymättä, mutta mitä opetussuunnitelmia myöhemmin olen lukenut, niin kyllä minun aikaani olisi pitänyt saada käsityöt valita sukupuolesta riippumatta. Siis kysymättä jäi, tarjosiko koulu edes valinnan mahdollisuutta. Jos eivät tarjonneet niin rikkoivat lakia. Vai eikö vanhempani ajatelleet mitään ja pistivät minutkin tekstiilitöihin.
Minusta pitäisi olla yksi ainoa oppiaine käsityö (kuten kai nykyään onkin), mutta siinä ei pitäisi tehdä ristipistoliinaa eikä saunajakkaraa, vaan esim. opettaa, miten hylly kiinnitetään erilaisiin seinämateriaaleihin, ja mistä sen tunnistaa, mikä seinämateriaali on kyseessä. Eli jotain tuollaista mitä oikeastikin tarvitsee. Sitä voisi integroida kotitalouden opetukseen ja yhdistää siihen kaikenmoista pikku kunnossapitoa ja remppaa. Vaikkapa polkupyörän huolto. Ei kaikki opi sellaista kotonaan. Ja se mitä kussakin asumismuodossa omin lupineen saa tehdä.
Luulisin kyllä, että moni oppii tuommoiset muualla kuin koulussa. Siis niistä jotka oppivat; kaikkihan emme. Ja jotkut on rohkeita rämäpäitä ja rupeaa vain tekemään, ehkä pari Youtube-videota katsottuaan. Kaikki emme ole, vaan haluamme harjoitella.
Purettavia rakennuksia on vaikka kuinka paljon ja jos sellaisessa järkättäisiin hyllynkiinnitys- ja laatoituskurssi, ilmoittautuisin heti.
Sitä en tiedä, missä koulussa oppimista oikein tarkoitit. Ammatillisesta koulutuksestahan etenkin Sipilän hallituksen aikaan leikattiin roimasti, ja nimenomaan opettajajohtoisesta opetuksesta. Ajateltiin kai, että opettajanhan voi juuri niillä Yuotube-videoilla korvata. Parturi-kampaajani tätä on manaillut. Hän mielellään ottaa harjoittelijoita, mutta sanoi, kuinka nämä eivät osaa monia perusjuttuja, mutta että ei se ole opiskelijoiden vika vaan sen kun ei edes opeteta. Joissakin hommissa se opettajan antama
palaute kuitenkin olisi tärkeää, ja käden taitoja pitäisi päästä kokeilemaan ihan itse. Samaa olen kuullut maalarien puhuvan, ettei perustekniikoita nykyiset osaa mutta eihän niitä harjoituksetta voi oppiakaan. - Mietin kävikö niin, että Sipilä enempi tietotekniikkapuolen ihmisenä ajatteli että kaiken voi opiskella itse (koodaamisessa se pitkälti pätee ja sillä alalla on yhteisöjä joilta kysyä, ja harjoitella voi kotonaan). Tai oliko ajatus, ettei ammattiosaajia edes tarvittaisi, vaan akateemisia.
Mutta joo, menee aiheen vierestä jo.