Kirjoittaja Aihe: Netti tekee hyvää ikääntyneille  (Luettu 162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Netti tekee hyvää ikääntyneille
« : 24.11.24 - klo:05:38 »
"Internetin käyttö näyttää vähentävän yli 50-vuotiaiden masennukseen liittyviä oireita. Näin päättelee laaja kansainvälinen tutkimus, joka keräsi tietoja varttuneiden mielenterveydestä useista maista."

Noin uutisoi Hesari: https://www.hs.fi/tiede/art-2000010848752.html

En uutista lukiessani heti huomannut, että kuulun itsekin yli 50-vuotiaisiin.  :icon_biggrin:  Mutta totta, heti tulee ärsymystä ja muuta oireita, jos ei ole nettiyhteyttä käytettävissä.

Mutta mikä on syy ja mikä seuraus, vai onko jokin yhteinen selittävä taustamuuttuja? Jos vaikka köyhyys johtaa sekä mielenterveysongelmiin että netin käyttämättömyyteen.

Mutta käytetään me. Se laajentaa elinpiiriä, etenkin jos kotoa on vaikea poistua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Netti tekee hyvää ikääntyneille
« Vastaus #1 : 24.11.24 - klo:09:15 »
Käytetään, käytetään toki niin kauan kuin näkökyky antaa myöten.

Nyt kun lähes kaikki entinen  liikunnallinen, osallistuva ja yhteiskunnallinen velvollisuus on entistä, on aikaa itselle. Kaikessa rauhassa voi istua ja matkailla tiedon ja taidon maailmoissa.
Hyvänä välipalana minulle kuuluu kodin askareet,ja monet asioinnit niiden parissa ,nekin netin avulla.

En ole ollenkaan tekniikan osaaja, mutta sen minkä osaan hyödynnän mielelläni.
Tutkiminen ja on iloni pohtimisen ohella. Jotenkin ne sopivatkin yhteen. Kun mielee nousee asia jota pitää pohtia, voi tutkia mitä netti ko asiaan kertoo.

Tieteellinen tutkimus ei ole heiniäni, enkä siitä välitä juuri lukeakaan. Tavallinen 'arkitieto' riittää hyvin.

Nyt iloitsen tästä ruoan verkkokaupan osaamisesta. On kivaa kun ostoslista pysyy auki siihen asti kunnes lähettää tilauksen. Aina kun muistuu jokin puute, käyn vaan lisäämässä sen lisataani. Erittäin näppärää.  Kuljetuspalvelu pelaa, hinta on 12,90 (kerta. Sopii budjettiini.

YLEn Pentulive on tuonut 'koirailoa' nyt neljä viikkoa. Roiset neljä vielä jäljellä.
Vaikka tämä rotu ei ole  'minun rotuni' on pentujen, 10 kpl, kehityksen seuraaminen jännää.

Masennusta ei ole ollut.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 24.11.24 - klo:11:11 »
^ S-ryhmän verkkokauppa on hankala, jos haluaa tilata ostoksensa vaihtuvasti eri kaupoista.

Ehkä pitäisi ajoissa opetella käyttämään nettiä kuulonvaraisesti? Sekin kuulemma onnistuu. Näkövammaiset ovat kertoneet. No, sitten kun opettelisin tuon, eiköhän menisi kuulo!

Onhan niitä ruudunlukuohjelmia. En ole kokeillut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 24.11.24 - klo:12:16 »
Ai, onko noin ?  Minulle riittää S-kaupat. Olen sitkeästi ollut uskollinen lähes aina ja lähSuomalaista sisua, sitä minussa on paljon.

Olin kyllä neljäkymmentä vuotta K-liikkeen tiliasiakas, mutta kun kauppiaat alkoivat vaihtua jatkuvasti siirryin Prismaan. Ja nyt sitä entistä K-kauppaa ei ole ollenkaan joten Ol.Hämeenmaa on vallannut Mukkula-Soltti-markkinat.

Vain poliittisesti olen vaihtanut. Se on mielestäni omaa kasvuani ja sen tulosta.
Mihinkään puolueeseen en enää kuulu.

Körttifoorumille olen ollut uskollinen vuodesta 2008, ja olen loppuuni asti. Kaksi vuotta sitten löysin Älypään, ja sillekin olen alkanut uskoutua.

:039:

Poissa Rajan poika

• pienellä paikalla
« Vastaus #4 : 24.11.24 - klo:15:57 »
.

Nyt iloitsen tästä ruoan verkkokaupan osaamisesta. On kivaa kun ostoslista pysyy auki siihen asti kunnes lähettää tilauksen. Aina kun muistuu jokin puute, käyn vaan lisäämässä sen lisataani. Erittäin näppärää.  Kuljetuspalvelu pelaa, hinta on 12,90 (kerta. Sopii budjettiini.

Jyväskylässä parista S-marketista saa ostoksensa lähialueelle myös robottikyydillä. Kuljetuksen hinta näkyi olevan 6,9 euroo. Muutaman kerran olen robotin nähnyt tässä kotinurkillakin, mutta kun liikkuminen vielä toistaseks onnistuu, ei ole tarvetta käyttää  :109:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 24.11.24 - klo:20:25 »
Heh !  Osaisiko se tuoda meille kerran viikossa kaksi isoa banaanilaatikollista tavaraa, soittaa ovisummeria ja ajaa hissillä ylös . Minä olisin kyllä rollan kanssa ovella vastassa ja neuvomassa keittiöön. :003:

Näin on meillä kun jalat on mitä on .

Välillä kyllä rollailen lähi-S lle. Esim, kukkia en osta verkossa, enkä ole ollut täysin tyytyväinen hedelmiin. Omalla käsikopelolla saan parempia. Kaikki ovat olleet aivan raakoja, varmuuden vuoksi, tietty.
Liha on ollut laadukasta. Tiistaina testataan tuoreet lohi ja muikku.

Terveisiä Jyväskylään tyttären ja tyttärenpojan opiskelukaupunkiin. Tuttu paikka, aina poikettiin kun käytiin Saarijärvellä.

R-m   :039:

Poissa Rajan poika

• pienellä paikalla
« Vastaus #6 : 25.11.24 - klo:07:05 »
Lueskelin kaupan sivuilta, että pitää olla puhelimessa ohjelma, jolla tilaus tehdään, se sitten kertoo jos pönttö alkaa olla lian täynnä. Voi olla että kaks banaanilaatikollista on jo liikaa  :eusa_angel:. Sitten tuolla ohjelmalla voi seurata, missä robotti ajelee ja mennä ovelle vastaan. Summerin soittelu ja hissillä ajaminen taitaa vielä olla liian vaikeita  :003:

Kiitos, kyllä tänne terveisiä mahtuu  :icon_biggrin: