10 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa.
11 Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.
12 Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
Tässä puhutaan kristittyjen tuomiopäivästä, jolloin Kristukselle kuuluva ihminen saa palkan teoistaan.
Tuossa sanotaan, että tuomiopäivä paljastaa kunkin kristityn teot. Ehkä sitä voi tulkita niin, että ennen sitä on paha mennä kovin varmasti sanomaan, että kuka mistäkin on rakentanut. Joku rakennelma saattaa ihmisen mielestä olla olkia, mutta Jumala noteeraakin sen kullaksi - ja päinvastoin.
Lohdullista tässä on se, että jos joku kristitty on oikealle perustalle heinistä ja oljista ja näinollen kaikki hänen tekonsa palavat poroksi tuomiopäivänä, tämä kristitty silti pelastuu, vaikka kärsiikin jonkinlaisen vahingon.
"Olen viisaan rakentajan tavoin" - tämä ei taida istua suomalaisen suuhun, mutta ajatuksiin kyllä istuu. Näinhän me itsestämme ajattelemme, vaan emme (onneksi) sano ääneen.
Jakeessa 16 seurakuntaa kutsutaan Jumalan temppeliksi. Yksittäistä kristittyäkin jossain sanotaan Pyhän Hengen temppeliksi.
Jae 17: Kuinka Jumalan temppeliä on turmeltu tai turmellaan?