Pääsiäisen aika on suuri juhla. Saamme kuulla Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta, ihmisen
pelastuksen perustuksesta. Via Dolorosa on esillä monissa tilaisuuksissa kirkoissa, monissa kuvaelmissa,
lauluissa ja musiikkiesityksissä. Itse olen saanut olla vuosia sitten mukana Tytti Jäppisen Passiodraamassa.
Ristin tie, Jeesuksen oli käytävä se läpi meidän jokaisen tähden, niin on Jumala hyväksi nähnyt viisaudessaan,
armossaan ja rakkaudessaan meitä kohtaan.
Raamatussa kehotetaan meitä ottamaan joka päivä ristimme ja seuraamaan Jeesusta.
Kysellen mietin, mitä tämä risti tarkoittaa minun kohdallani? Ilmeisesti se tarkoittaa jotain elämään kuuluvaa
"haittaa, vastusta, vaikeutta". Ehkä se voisi olla...sairaudet, heikkoudet, luonteen piirteet, elämän olosuhteet,
syntisyys...jne...jne.
Ehkä tämä "risti" voi tarkoittaa elämän matkalla reppuun kertyneitä asioita. Olen kuullut sanottavan että
näitä reppuun kertyneitä "taakkoja/painolasteja" on kolmen tyyppisiä: 1. sellaisia mitkä roikkuvat matkassamme
aina, ehkä hautaan saakka (ehkä sairaudet, luonteen piirteet), 2. sellaisia mistä voimme vapautua vähitellen,
"aika parantaa haavat" (ehkä kärsimämme / aiheuttamamme vääryys toisille ihmisille, 3. sellaisia mistä saamme
vapautua heti (eilisemme, anteeksisaadut syntimme).
"Ristin tiestä" on hyvin paljon virsiä ja muita lauluja, ja tietysti myös erikseen "risti" ja "tie" monisssa lauluissa.
Lyhyt viittaus kolmeen itselleni rakkaaseen lauluun:
"Tie valmis on, voin löytää sen..."
"Ristin tietä näin, kuljen kotihin päin, se suora on valon tie..."
"Minne tie vie, sinne mennä tahdon, olen matkalla mielin levollisin..."
Tuossa keskimmäisessä laulussa sanotaan että ristin tie on suora ja valon tie. Näinhän ei suinkaan aina ole,
vaan tie on hyvinkin mutkikas, sumuinen ja pimeäkin.
Mutta matkaoppaamme kulkee edellä, viitoittamassa, valaisemassa, näemme pilkahduksen, toivo herää.
Kulkiessamme ristin tiellä, matkaevääksi reppuumme ei kerry pelkkiä ikäviä asioita, vaan hyvin paljon iloisia
ja hyviä asioita, rohkaisuja, lohdutusta, toivoa, virkistystä, voimaa, siunausta.
Yksin emme jaksa, Jeesus on kanssamme, valmistanut meille tien, ristin tien.
Psalmi 139:23-24 "Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini.
Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle."