Mami muistaakseni päätti ristinmerkkikeskustelun kertomalla käyneensä tuhkakeskiviikon messussa, ja meinasin laittaa tämän sinne, mutta huomasin että menee hieman pitkälle aloitetusta aiheesta. Kuin te elätte paaston, minä en pitkään edes tiennyt mikä se on. Sitten huomasin että messusävelistö poikkeaa totutuista. Suomenruottalaiset harrastavat jotakin "sju veckor utan"juttuja, siis jättävät paaston ajaksi jotakin elämään uinutta mutta lähinnä hälinää aiheuttavaa pois, vaikka salkkarit tai no, vaahtokarkit.... Tietty on nämä oikean paaston mitat annettu, vangitut vapauteen ja niinedelleen, mutta merkitseekö se mitään konkreettista - myönnetään että minulle ei, ja mietin voisiko sentään.
Ortodokseille siihen kuluu tietenkin nämä ruokajutut, ei lihaa, alkoholia eikä makeisia, ja homma kiristyykin loppua kohti, tietääkseni, mutta siihen sisältyy muutakin, synnintunnustuksella käynti, ripistä olen jo voivotellut riittämiin muualla.
Niin, siis, mietin voisiko sentään. Kun konkreettinen joskus tukee noita abstraktimpia juttuja, sanotaan.