Kirjoittaja Aihe: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä  (Luettu 48644 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #120 : 27.07.08 - klo:17:31 »

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #121 : 27.07.08 - klo:17:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mietin sanoja pelastusvarmuus tai -epävarmuus. Raamatussa tukeudutaan pikemminkin iäisen elämän toivoon kuin varmuuteen siitä. Pelastustoivo taitaa sisältää pikemminkin epävarmuutta kuin ehdotonta varmuutta pelastuksesta. Kukapa sellaista toivoisi, joka on jo tallessa omassa taskussa. Parannusta hakee ja tekee sellainen, joka kokee olevansa kehnossa jamassa, mutta ei toivoton.
Meille on luvattu varma toivo pelastumisesta.


Hetkinen! Tämä oli ajateltua juttua. En itsekään muista Raamatusta koko tuota sanaa, myönnettävä: en ole teologi enkä tunne alkukielisiä versioita, mutta eiköpä tuo liene siedettävän oikein käännetty. Varmasta toivosta puhutaan, mutta ei varmuudesta, joku korjaa jos muistan väärin.

"Pelastusvarmuuden" etsiminen omasta itsestä pelastuneisuuden merkkinä (perusteluna usein tämä  "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa...") on joissakin piireissä suosittua, ja  itse asiassa kohtalaisen varma tie epätoivoon.

Jokuhan on jollain saitilla kertonut vaiheesta, jona omasta uskonelämästä tuli niin kireää ja vaativaa, että sitä ei enää selvin päin kestänyt...
.............................

Kovin varman ihmisen ei kai erityisemmin ole tarpeen miettiä koko kysymystä parannuksesta liioin. Joku varmaan tietää siitä enemmän...jotain jo kirjoitin ja kyselin mutta taisi käydä niin että tietystä sanavalinnasta kasvoi se rönsy joka sitten...no niin. Välipä hällä kun asiaankin päästiin.

Benkku

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #122 : 27.07.08 - klo:17:55 »
Ja ikä oli...   :oops:
Jo pienenä poikana vanhempani heristelivät sormea minulle ja välillä tuli jopa tukkapöllyä oikein kunnolla. Kun Valkan kundi kiroili kuin ranta piru tai oli vetänyt jotain muuta pihan kakaraa stemarilla päähän.

Niin että jos kysyy kuinka se iänlaita on, tässä tapauksessa. Kun toiset puhuvat anatomian herkistä kohteista. Ei siinä ole mitään ahdistavaa, jos vähän heristelee sormea. Uskon että Kristuskin heristelee minulle sormea joka päivä , että tämäkin pikku pakana pyrkisi tekemään parannusta.

Toiseksi ihmisellähän on ilmeisesti elämän ilo rinnassaan ja peruskasvatuskin on nähtävästi mennyt perille, osittain..  :D  Kun huomaa että noin ei sitten saa käyttäytyä. Tietysti jokainen saa minun puolesta käyttäytyä niin kuin haluaa, kyllä tähän maailmaan mahtuu.  Kunhan ei nyt tule ihan nenälle hyppimään. :---)

Mahjong: 26.07.2008 10:41
13.07.2008 ja 15.07.2008, enkä niitä pidä muina kuin ahdistuneiden ihmisten tunteenpurkauksina.

Uskon että Sinulla Mahjong  on tullut ajatuksissasi väärinkäsitys tai sitten olet saanut vääränlaisen kuvan itsellesi, neljä femmasta olevasta kuulapäästä. Meillä päin muuten puhutaan ahdistuneesta ihmisestä että hänellä on jäänyt "levy päälle." :cry:
Se minun kyllä on todettava, jos puhutaan kristillisestä sielun elämästä, niin kyllä minua ahristaa ja siitä olen iloinen. Olisin huolissani jos ei yhtään hiertäisi.
Toiseksi ei kannata juosta karkuun takavasemmalle hyvä Mahjong. Omasta kokemuksestani sitä saa juosta vaikka jalat alta sillä kierroksia riittää radalla.
Ei ole minulla epävarmuutta pelastuksesta tai parannuksen tekemisestä. Koska minä en voi parannuksia tekemällä pelastaa itseäni, niin yksinkertaista se on.  Jo luulisi kovapäisemmänkin ukon/ akan (mies / nainen) uskovan , että jos Kristus ei olisi ristille mennyt, ei olisi mitään pelastusta. Parannuksen suhteen taas ihmisellä on aina ketun häntä kainalossa. Esimerkiksi:  Olehan minä nyt parempi kuin tuo toinen. Kun minä käyn kirkossa joka sunnuntai. Mutta miten sitten on …
No,mutta jos luoja suo, huomenna on vapaa päivä, se anatomiasta, epävarmuudesta, parannuksesta ja ahdistuksesta. :smt083

ps. Huom eikä minulla ollut mikään tarkoitus tiedustella kenenkään ikää. Ei naiselta tai mieheltä. Loppuksi voisi kyllä kysyä missä ne ajatukset todella kulkee. Jäiköhän mulla levy päälle, ups. :D

jUHOMA4

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #123 : 27.07.08 - klo:21:23 »
Mahjong:  Ei suinkaan ole lainaajan vika, mitä lainaa. Luin vain nuo lauseet sinun lainauksista.    :(

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #124 : 27.07.08 - klo:21:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Ja ikä oli...   :oops:
Jo pienenä poikana vanhempani heristelivät sormea minulle ja välillä tuli jopa tukkapöllyä oikein kunnolla. Kun Valkan kundi kiroili kuin ranta piru tai oli vetänyt jotain muuta pihan kakaraa stemarilla päähän.

Niin että jos kysyy kuinka se iänlaita on, tässä tapauksessa. Kun toiset puhuvat anatomian herkistä kohteista. Ei siinä ole mitään ahdistavaa, jos vähän heristelee sormea. Uskon että Kristuskin heristelee minulle sormea joka päivä , että tämäkin pikku pakana pyrkisi tekemään parannusta.

Toiseksi ihmisellähän on ilmeisesti elämän ilo rinnassaan ja peruskasvatuskin on nähtävästi mennyt perille, osittain..  :D  Kun huomaa että noin ei sitten saa käyttäytyä. Tietysti jokainen saa minun puolesta käyttäytyä niin kuin haluaa, kyllä tähän maailmaan mahtuu.  Kunhan ei nyt tule ihan nenälle hyppimään. :---)

Mahjong: 26.07.2008 10:41
13.07.2008 ja 15.07.2008, enkä niitä pidä muina kuin ahdistuneiden ihmisten tunteenpurkauksina.

Uskon että Sinulla Mahjong  on tullut ajatuksissasi väärinkäsitys tai sitten olet saanut vääränlaisen kuvan itsellesi, neljä femmasta olevasta kuulapäästä. Meillä päin muuten puhutaan ahdistuneesta ihmisestä että hänellä on jäänyt "levy päälle." :cry:
Se minun kyllä on todettava, jos puhutaan kristillisestä sielun elämästä, niin kyllä minua ahristaa ja siitä olen iloinen. Olisin huolissani jos ei yhtään hiertäisi.
Toiseksi ei kannata juosta karkuun takavasemmalle hyvä Mahjong. Omasta kokemuksestani sitä saa juosta vaikka jalat alta sillä kierroksia riittää radalla.
Ei ole minulla epävarmuutta pelastuksesta tai parannuksen tekemisestä. Koska minä en voi parannuksia tekemällä pelastaa itseäni, niin yksinkertaista se on.  Jo luulisi kovapäisemmänkin ukon/ akan (mies / nainen) uskovan , että jos Kristus ei olisi ristille mennyt, ei olisi mitään pelastusta. Parannuksen suhteen taas ihmisellä on aina ketun häntä kainalossa. Esimerkiksi:  Olehan minä nyt parempi kuin tuo toinen. Kun minä käyn kirkossa joka sunnuntai. Mutta miten sitten on …
No,mutta jos luoja suo, huomenna on vapaa päivä, se anatomiasta, epävarmuudesta, parannuksesta ja ahdistuksesta. :smt083

ps. Huom eikä minulla ollut mikään tarkoitus tiedustella kenenkään ikää. Ei naiselta tai mieheltä. Loppuksi voisi kyllä kysyä missä ne ajatukset todella kulkee. Jäiköhän mulla levy päälle, ups. :D


No Benkku... minun puolesta ota tsoukkina.... yleensä luullaan sitä ikää vähemmäksi,  kuin KELA-kortti ilmoittaa realiteetiksi, ja mitä vanhemmaksi tulee sitä mukavampaa se on.... mutta ehkä minäkin tuolle Mahjongille yl väärinkäsitysten välttämiseksi: Ei ole pahasta välillä olla vähän ahristunutkin mutta juuri ajankohtaisesti en ole...olkoon hyväksi tai pahaksi.... siinä tämä Benkku on oikeassa, että ei ole niin kuolemaksi jos nämä, sentään elämän ja kuoleman kysymykset, välistä  ahristaa.... mutta vähänpä yllätyin huomatessani pudotelleeni tänne "ahdistuneen ihmisen purkauksen".

Sisaret ja veljet körttiläisyydessä. Kun minä ahdistun niin sitten tulee vähän eri sortin tekstiä....

Benkku

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #125 : 28.07.08 - klo:00:30 »
juHOMA4 kirjoitti: 27.07.2008 21:23        
Mahjong: Ei suinkaan ole lainaajan vika, mitä lainaa. Luin vain nuo lauseet sinun lainauksista
Foorumi:  Yleinen keskustelu:   juHOMA4 kirjoitti: 10.07.2008 17:28   Aihe: homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
- Terapeutilla- olisi töitä :twisted:

Hmm. Terapeutinkin on Herramme luonut ja välillä olisi ihan paikallaan itse kullekin, ei sitä tarvitse hävetä. :smt023  Mutta ehkä on syytä olla kertomatta nyt ihan julkisesti. Sillä tällöin on mahdollista että siitä on enemmän negatiivista  haittaa ihmiselle ja sehän ahdistaa.
Mutta onhan meillä kaikilla sitten aivan ilmainenkin terapeutti 24h. Itse olen huomannut  viimeisen kymmenen vuoden aikana että kyllä tehoaa. Se ei tarvitse muuta kuin polvilumpiot ”parketti lattialle”  ja kännyt ristiin, niin jo alkaa hoito ja pikaisesti.

ps. Ehkä nyt vähän olisi syytä katsoa mitä lainaa, niin ei tulisi lainattua ihan sikaa säkissä.
Sen verran sanoisin sanasta, huumori.
Mistä on viime vuosina, muodostunut näköjään suojaverho vuorovaikutus tilanteissa, ihmisten  kesken. Itse sorrun siihen hyvin usein.
Joten parantamista on paljon, mutta nyt on ”älppäri” otettava pois  ”levarilta”, kuluu puhki jo. :smt083

jUHOMA4

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #126 : 28.07.08 - klo:09:13 »
Mahjong:  Ei sinun sopisi yksin ottaa kunniaa tuosta keskustelustamme. Kyllä siitä kuuluisi Penkullekin ja osa itsellenikin.
Mitä tulee aihemme alkulähteeseen , niin  V-tyylin keksi mäkihyppääjätkin jo kauanaikaa sitten ja kun nuoriso oppi käyttämään V-tyyliä , niin se jäi pysyväksi.    Olen vanhalla tyylillä hypännyt jo reilusti yli kahdeksankyppiä ja saanut  vanhahanaikaisen valmennuksen ,ettei uusi V-tyyli  enää istu.  :lol:
Lue tässäkohtaa Mörtti57:n vakiolause !
(en uskalla sitä LAINATA tekijänoikeus syistä)
Niin tämähän oli SEURATUPA. Mutta olihan sielläkin kamarikeskustelut  :D

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #127 : 28.07.08 - klo:11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
juHOMA4 kirjoitti: 27.07.2008 21:23        
Mahjong: Ei suinkaan ole lainaajan vika, mitä lainaa. Luin vain nuo lauseet sinun lainauksista
Foorumi:  Yleinen keskustelu:   juHOMA4 kirjoitti: 10.07.2008 17:28   Aihe: homoparien siunaaminen, vol. 756 (erotettu hjuhlaketjusta)
- Terapeutilla- olisi töitä :twisted:

Hmm. Terapeutinkin on Herramme luonut ja välillä olisi ihan paikallaan itse kullekin, ei sitä tarvitse hävetä. :smt023  Mutta ehkä on syytä olla kertomatta nyt ihan julkisesti. Sillä tällöin on mahdollista että siitä on enemmän negatiivista  haittaa ihmiselle ja sehän ahdistaa.
Mutta onhan meillä kaikilla sitten aivan ilmainenkin terapeutti 24h. Itse olen huomannut  viimeisen kymmenen vuoden aikana että kyllä tehoaa. Se ei tarvitse muuta kuin polvilumpiot ”parketti lattialle”  ja kännyt ristiin, niin jo alkaa hoito ja pikaisesti.

ps. Ehkä nyt vähän olisi syytä katsoa mitä lainaa, niin ei tulisi lainattua ihan sikaa säkissä.
Sen verran sanoisin sanasta, huumori.
Mistä on viime vuosina, muodostunut näköjään suojaverho vuorovaikutus tilanteissa, ihmisten  kesken. Itse sorrun siihen hyvin usein.
Joten parantamista on paljon, mutta nyt on ”älppäri” otettava pois  ”levarilta”, kuluu puhki jo. :smt083


Kuulkaas pojaat... erreyksessä se olin minä joka tuon v-tyylin aloitti, ja muodossa vain viitteenomainen, ja perua se on työmaalta jossa palvelujen käyttäjien keski-ikä on n. 45. Eiköhän teemasta jo päästäsi.

-Tämä oli alun perin erinomainen puheenaihe - pelastusvarmuus siis - älkää ainakaan syytelkö viattomia, vaan palatkaa puurolautasen ääreen, aloitettiin kyl Penan avustuksella jo uusi lähes samanniminen ja sillekin oli syy täällä päässä: En osaa aloittaa uutta viestiä vanhaan ketjuun. Saavat moderaattorit opettaa - teen aina siinä jotain hullustipäin.

Mutta jos joku on viitannut terapeutin käyttöön homopareilla niin kiinnostaako realiteetti. Mainittakoon väärinkäs. välttämiseksi että en kuulu sateenkaarijoukkoon vaan olen ihan klassinen hetero,  joten oma lehmä ei ole ojassa sorkan vertaa.

Sukupuolinen suuntautuminen pitkässä psykoterapiassa/psykoanalyysissa muuttuu joskus. Siis joskus. Usein se ei muutu. Tämä on opittu koulutuksessa henkilöiltä jotka ovat siihen saaneet vielä pidemmät opit ja tehneet sitä työtä monet pitkät vuodet jo. Kyseessä on mitä ilmeisimmin monista taustatekijöistä johtuva ilmiö, osittain täysin biologinen, jossain määrin ja joillakuilla lähinnä epäselvään sukupuoli-identiteettiin liittyvä asia.

-Mutta mitään syytä arvostaa ns "poikarakkaus" antiikin Kreikan malliin korkeammaksi kuin rakkaus miehen ja naisen välillä ei ole --- siihen niissä joko Paavalin kirjoittamissa tai deuteropaavalilaisissa kirjeissä (en ikinä muista) viitataan ainakin. Taivaan lintuihin on joku joskus jossain puheessa viitannut. Lokit harrastavat homopariutta varsin usein, ja kirjosiepolla puolestaan on vähintään kaksi pesää / kesä (siis uskoton ainakin yhdelle tytölle). Ei ollut lintuharrastaja ainakaan.

Itseäni joskus ihmetyttää koko juttu. En kiellä tunteitani (että oudolta tuntuis) mutta niiden perusteella en ratkaisisi yhtään mitään.  VT:ssa kielletään ankarasti myös käyttämästä kahdesta erilaisesta kankaasta kudottua vaatepartta.

 Ja käsketään lankoa hommaamaan leskeksi jäänelle lapsettomalle naiselle poika.

Moniko teistä on aikonut ryhtyä siihen puuhaan? Sitä on pidetty niin tärkeänä että Onanin kävi, ellen väärin muista, lopulta peräti huonosti kun ei jostain syystä halunnut viedä juttua niin pitkälle että poikaa olisi tullut.... Löytyy Mooseksen kirjoista (en ikinä muista mistä niistä).

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #128 : 28.07.08 - klo:11:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
-Tämä oli alun perin erinomainen puheenaihe - pelastusvarmuus siis - älkää ainakaan syytelkö viattomia, vaan palatkaa puurolautasen ääreen, aloitettiin kyl Penan avustuksella jo uusi lähes samanniminen ja sillekin oli syy täällä päässä: En osaa aloittaa uutta viestiä vanhaan ketjuun. Saavat moderaattorit opettaa - teen aina siinä jotain hullustipäin.


Sehän tapahtuu Vastaa-painikkeesta, kun viestiketju on avattu.

Lainauksia taas voi välillä käydä kokeilemassa testauspalstan puolella, jos epäilyttää. [ quote ] ja [ /quote ] -koodien (ilman välilyöntejä) sisässä pitäisi olla vain se teksti, johon viitataan. Vastaus sitten niiden ulkopuolelle.

Joo, laitetaas tämä mahdollisimman kauas aiheesta lähtenyt ketju kiinni ja jatketaan nyt sitten tuolla uudessa. Yritetään pysyä nyt aiheessa, ja jos tekee tiukkaa - niin sitten uutta aihetta aloittamaan.

Lisäys: Tosin onko tuo uusikaan enää alkup. pelastusepävarmuus ja parannuksenteko -aihetta? Muokkasin (omavaltaisesti, sorry) otsikon sinne sisältöä (toivottavasti paremmin) vastaamaan. Pelastusepävarmuusaiheesta voi aloitella ketjua myös, jos ajatuksia on.