Kirjoittaja Aihe: Pelastusvarmuus  (Luettu 42199 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #105 : 29.04.20 - klo:12:44 »
Vähän aikaa sitten minulta kysyttiin, onko körttiläisillä pelastusvarmuutta. Vastasin, että teoriassa ei, mutta käytännössä voi olla sikäli, että omassa sydämessään luottaa armoon ja Jumalan hyvyyteen. Pelastusta ei kuitenkaan haluta omia itselle, eikä varsinkaan sillä elämöidä. Jos on kovin varma pelastuksestaan, niin helposti alkaa jaotella muitakin ihmisiä vuohiin ja lampaisiin. Miten minun olisi pitänyt vastata?
Mielestäni me körttiläiset olemme ymmärtäneet oikein luterilaisen pääperiaatteen pelastusepävarmuudesta, sillä perisyntinen ihminen  ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa iankaikkiseen kohtaloonsa, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen. Joten herännäissaarnaaja Paavo Ruotsalainenkin saattoi ehkä joutua helvetinliekkeihin. Sitä emme tietenkään voi tietää, joten viime kädessä se on Paavon ja Jumalan välinen asia. Mutta aivan epäilemättä Jumala tietää ja tuntee valittunsa.
« Viimeksi muokattu: 29.04.20 - klo:12:49 kirjoittanut luterilainen »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #106 : 29.04.20 - klo:18:33 »
Jumala on antanut ihmiselle pelastusmahdollisuuden antamalla Jeesuksen kuolemaan
ristille meidän syntiemme tähden.
Uskomalla sydämestämme tämän omalle kohdallemme saamme kokea pelastuksen.
Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, olemme saaneet Pyhän Hengen,
saamme kokea uuden voiman, saamme muuttua ja uudistua, iloita Herrassa.
Saamme uskoa, luottaa, toivoa, rukoilla, kokea myös pelastusvarmuutta.
Jeesuksen pelastustyö on varma, Hänen ristin juurella saamme omakohtaisesti kokea apua
maailman myllerryksissä.
Joh. 3:16
 :109: :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #107 : 30.04.20 - klo:12:08 »
Jumala on antanut ihmiselle pelastusmahdollisuuden antamalla Jeesuksen kuolemaan
ristille meidän syntiemme tähden.
Uskomalla sydämestämme tämän omalle kohdallemme saamme kokea pelastuksen.
Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, olemme saaneet Pyhän Hengen,
saamme kokea uuden voiman, saamme muuttua ja uudistua, iloita Herrassa.
Saamme uskoa, luottaa, toivoa, rukoilla, kokea myös pelastusvarmuutta.
Jeesuksen pelastustyö on varma, Hänen ristin juurella saamme omakohtaisesti kokea apua
maailman myllerryksissä.
Joh. 3:16
 :109: :eusa_pray:
Kaikki eivät kuitenkaan kestä kuolemaansa asti uskomalla omavoimaisesti noin, vaan he luopuvat uskostaan, ja pelastusvarmuuskin haihtuu siinä samalla kuin syksyinen aamu-usva. Siksi luterilaisen pääperiaatteen mukaan pelastusvarmuus on tuntematon käsite körttiläisyydessä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #108 : 03.05.20 - klo:21:51 »
Olen aika yksinkertainen ja lapsenkaltainen uskossani, en mielestäni omavoimainen, vaikken
ymmärrä mitä tuo tarkoittaa.
Jeesus on saanut minut pelastaa, Hän on Tie, Totuus ja Elämä.
Jeesuksen pelastustyö ristillä syntisten ihmisten puolesta on varma, ja ainoa mahdollisuus.
Ihminen on heikko ja voimaton, mutta silti Jumalan luoma ainutlaatuinen ihminen.
Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, ja antaa voiman, myös omavoimaisuuden
jos hyväksi näkee, ei se ole ihmisen saavuttamaa.
Meidän kannattaa olla Jeesuksen omia, vaikka välillä eksyneenä lampaanakin, meille on
pelastusmahdollisuus annettu, pidetään siitä kiinni, rukoillen, uskoen, luottaen.
Jos väsymme, luovutamme, pidämme armon halpana, emme jaksa uskoa että minäkin kelpaan.....
pelottava ajatus.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #109 : 03.05.20 - klo:21:55 »

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #110 : 04.05.20 - klo:14:53 »
Kyllä on. Kirkon ei pidä tuomita ketään kadotukseen. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä. Kirkko voi ainoastaan yleisesti esittää oman myönteisen opetuksensa tuomion perusteista: Jokainen, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen ja rakastaa hänen sanomaansa, pääsee ikuisuuteen. Jokainen tietää omalta puolestaan kyllä se, onko uskossa vai ei.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #111 : 05.05.20 - klo:03:17 »
Jokainen, joka uskoo Jumalaan ja Jeesukseen ja rakastaa hänen sanomaansa, pääsee ikuisuuteen. Jokainen tietää omalta puolestaan kyllä se, onko uskossa vai ei.

Minä menen sitten kadotukseen  :039:. En ainakaan ole uskossa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #112 : 23.05.20 - klo:22:43 »
Minä menen sitten kadotukseen  :039:. En ainakaan ole uskossa.
Eihän kadotukseen joutumistaan kukaan voi tietää, sillä emmehän me pysty omilla valinnoillamme vaikuttamaan iankaikkiseen kohtaloomme, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #113 : 23.05.20 - klo:23:20 »
Eihän kadotukseen joutumistaan kukaan voi tietää, sillä emmehän me pysty omilla valinnoillamme vaikuttamaan iankaikkiseen kohtaloomme, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen.

Muistetaan Raamatunkohta Joh. 3:16
Ihmisen osuus on ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyö ristillä meidän puolestamme.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #114 : 24.05.20 - klo:10:16 »
Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä.
Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden että me saisimme armon ja pelastuksen.
Kysymys on kelpaako tämä ihmisille.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #115 : 24.05.20 - klo:10:16 »
Muistetaan Raamatunkohta Joh. 3:16
Ihmisen osuus on ottaa vastaan Jeesuksen sovitustyö ristillä meidän puolestamme.

Tähän lyhyesti ja ytimekkäästi: amen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #116 : 24.05.20 - klo:10:25 »
Kun tuon saa uskolla omaksi, asia on selvä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #117 : 24.05.20 - klo:18:08 »
Minä menen sitten kadotukseen  :039:. En ainakaan ole uskossa.

Siel nähtiin. En minä ainakaan tänne kelpaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #118 : 24.05.20 - klo:18:12 »
Eihän kadotukseen joutumistaan kukaan voi tietää, sillä emmehän me pysty omilla valinnoillamme vaikuttamaan iankaikkiseen kohtaloomme, sillä Jumala jo ennalta valitsee, ketkä pääsevät taivaaseen.

Tässä on kyllä varsin pieleen käsitetty calvinilainen "kaksinkertainen predestinaatio".  Kun sitä hikipäässä jankkas ja takerteli niin se menee tasan päinvastoin...    Jumala ennaltamäärää Kristuksen ennaltamäärätyksi lunastajaksi saattaa nostaa hiukset pystyyn kirkkohistorioitsijoilta mutta varmemmin tää on oikein kuin tuo edellä viritetty,...,

ÄÄh, tyyppi kehittelee taas ansoja pikalukuisille, eiu hän tuota tarkoita.

Tule pois piilosta, sut on nähty.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pelastusvarmuus
« Vastaus #119 : 24.05.20 - klo:18:51 »

matkamies jää pitämään seuraa samankaltaisten seuraan. Viihtyy sijoillaan,  eikä korpitaival eikä ruisleipä maistu.
 Uskominen ei ole haaveilua helmiporteista ja lasimeristä, vaan jotakin paljon karumpaa. Taistelua elämästä ja kuolemasta se on.
Syvässä synnintunnossa, ja armon varassa matkaa tehdään. Jeesus matkakumppanina.

Olen pitkään  miettinyt, eikö kaikki lopulta ole sitä, myös tämä körttiläisyys?  Viihtymistä samankaltaisten seurassa siinä hyvässä uskossa, että on kertakaikkisen oikeaan vaunuun hypännyt. Myös koska Jumala pitää huolen lapsistaan monin tavoin, elämä itse ole taistelua elämästä ja kuolemasta, hyvä-ksyisin sen ilon.

En tunne ihmistä, jolle elämä ei olisi hyvin vaikeaa.  En tunne ainuttakaan armonvarasta. 

Ainoa jossa olisi aihetta pitää vaarin itsestään, on toisten opettaminen, sillä tavalla saattaa suistaa ihmiset pelkoihin ja epävarmuuteen. Ellei sitten mennä niin pitkälle että pidetään näitäkin mutkia matkassa Jumalan sallimina, itse mietin mahtaako Hän sentään tahtoa kaikkea mitä joudumme kuulemaan ja kokemaan.

Epävarmuus nyt ymmärtääkseni onn ainakin sitä Paavon pirtin ruisleipää ja pelko erämaataivalta. 

Pitääkö siitä syystä toisia pelotella, en sitten tiedä.  Elämä on niin vaikeaa,  että ehkä uskaltaisin lohduttaa.

.........................

Mutta minä kerettiläinen en ole enää aikohin osannut erottaa elämää ja uskonelämää toisistaan. Yksinäistä se ainakin on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.