Keskustelu > Yleinen keskustelu

Ongelma liittyen körttipukuun

<< < (2/12) > >>

An-na:
Juhoma, mihin tilanteeseen körttipuvun voisi mielestäsi sitten laittaa, jos ei herättäjäjuhlillekaan? Milloin se ei olisi sopimatonta käytöstä ja kuka puvun voisi päälleen laittaa? Onko siihen mielestäsi joitain kriteereitä?

Ei puvulla kelvata Jeesukselle eikä kenellekään muulle. Itse näen körttipukun jollain tapaa rinnasteiseksi kansallispuvulle. Se on ajatuksellisesti arvokas, jota voi käyttää katsomissaan tilaisuuksissa, oman arvostelukyvyn mukaan. Ei minusta kukaan voi mennä toiselle sanomaan, että et sinä saa körttipukua pitää (ellei kyse nyt ole täysin puvun ja aatteen rienauksesta).

Sarai:
Eikös körttiläisyyden yksi suurimmista asioista ole se, ettei kukaan voi sanoa toiselle, kelpaako hän. Ei minusta silloin kukaan voi sanoa toiselle myöskään ettei joku olisi kelvollinen körttipukua käyttämään.

Minusta körttipuku symboloi tietynlaista vaatimattomuutta ja nöyryyttä, perinteiden kunnioittamisen ja körttiuskon lisäksi. Näen sen pukemisen "körttiaatteen" kannattamisena, vaikka puvun käyttäjä itse ei itseään körttinä pitäisikään. Jos taas oma ajatusmaailma on ihan vastoin körttiläisyyttä, miksi sellainen henkilö haluaisi körttipukua pitää?

eeva-kaisa:
Minulle körttipuku symboloi menneiden sukupolvien uskoa ja perinteen rikkautta, jotka meitä ovat tähän päivään kantaneet. Kansallispukuvertaus oli mielestäni hyvä. Alkuperäinen tarkoitus, pukeutuminen vaatimattomaan kansanomaiseen pukuun ja säätyläisvaatteista luopuminen, ei körttipuvun kohdalla enää toteudu. Nykyajan körttipuku on kuluneet farkut ja t-paita, talvella se entinen toppatakki. Luulisin. Tavallisten ihmisten tavalliset vaatteet.

Tekotaide:

--- Lainaus käyttäjältä: "Sarai" ---Minusta körttipuku symboloi tietynlaista vaatimattomuutta ja nöyryyttä, perinteiden kunnioittamisen ja körttiuskon lisäksi. Näen sen pukemisen "körttiaatteen" kannattamisena, vaikka puvun käyttäjä itse ei itseään körttinä pitäisikään. Jos taas oma ajatusmaailma on ihan vastoin körttiläisyyttä, miksi sellainen henkilö haluaisi körttipukua pitää?

--- Lainaus päättyy ---

Takkia olisin niskaani kiskomassa, koska pidän siitä. Se näyttää miellyttävältä ja sillä on kiinnostava historia (kyseisestä takista on muuten kuva "Heränneen kansan arkea ja pyhää" sivulla 33). Lisäksi se on ainoa vaatekappaleeni, jonka viitsisi pukea päälleen tällaiseen epävirallisempaan yliopiston juhlaan. Tosin nyt taas tuntuu, ettei uskalla.

Vähän vaikea asia tämä minusta on. Olen samaa mieltä, että tämä taitaa olla enemmän perinteen kuin uskon kysymys. Se onkin sitten se vaikeus, että onko se perinteen kunnioittamista jos laitan takin päälleni, käytän sitä sen alkuperäisen "tarkoituksen" vastaisesti. Lehmänikin taitaa olla ojassa, takin lisäksi: etnologian professoreilta voipi tulla sanallista myllytystä "väärinkäytöksistä".

Asioiden päättäminen on joskus niin vaikeaa kun on huomioon otettavia seikkoja niin tuhottoman paljon.

Pena:
Etnologian professorille voit sanoa olevasi postmoderni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta