Keskustelu > Yleinen keskustelu

Mahtuuko mukaan?

<< < (2/5) > >>

eeva-kaisa:
En tiedä, onnistuuko sisäpuolisuuden kokeminen körttien parissa välttämättä kaikilta - on vaikea nähdä objektiivisesti, kun on koko ikänsä ollut liikkeessä sisällä. Jotkut sanovat, että on vaikea päästä mukaan, koska körtit ovat sisäänpäinlämpiävää sakkia. Kuitenkin körttiläisessä "opissa" ja ajattelussa on jotain, mihin ulkopuoliseksi itsensä kokeva voi liittyä: juuri tuo jaettu ulkopuolisuus. Minä koen Suomen kirkossa ajoittaista jatkuvaa ulkopuolisuutta, ja körttiläisyys on ainoa liike, jonka parissa kokemustani ei kyseenalaisteta tai väheksytä. Saa olla ulkopuolinen luvan kanssa. "He ovat täällä vieraat vain, ja oudot, muukalaiset..." (SV 155)

hiljan herännyt:
ja kiitos erityisesti sinulle Progressor. On kiva tietää, että kaikki eivät ole "syntymäkörttejä" vaan minullakin on vielä toivoa...

de profundis:
Tervetuloa vaan!

Progressorin kanssa samoilla linjoilla tuosta "armonvilauksesta". Körttifoorumia olen seuraillut parisen vuotta, mutta oikeastaan integroiduin körttitouhuihin viime vuoden Ruskaretkellä, ja samaa lämpimästi suosittelen (katso Aholansaaren sivuilta lisätietoa).

Syntymäkörtti en ole minäkään, isän puolelta on sukurasitetta siihen suuntaan, mutta ihan outo oli tämä herätysliike vielä kolmisen vuotta sitten. Mutta voin kyllä kokemusperäisesti sanoa, että todella hyvin on otettu vastaan. Tai ehkei edes mistään vastaanotosta voi puhua, kun on tuntunut siltä, että itsestäänselvästi minäkin kuulun tähän porukkaan. Ettei sitä ole edes tarvinnut ruveta tervetulolla hössöttämään, että ennen en ollut mukana. Jos ymmärrät, mitä tarkoitan. Eli se, että olin uusi kuvioissa, ei ollut mikään juttu. Oli tosi hyvä fiilis.

Siis Ruskaretkelle Saareen, sieltä on hyvä aloittaa  :wink:

Hanna:
Voi kuule meitä on täällä niin monenlaisia! Ehkä ne "huivipäiset mummot" voivat olla täällä netissä aika lailla vähemmistönä, kun niitä eivät "nettimummoja" välttämättä oo :wink:

Eivät ole ulkopuolisuudentunteesta "syntymäkörtitkään" vapautuneet! Itse tunsin useana vuonna ulkopuolisuutta tässä likkeessä, kun en Aholansaaren rippileirille aikoinaan mennyt. Mut nyt on taas kuitenkin tuntunut "koti" löytyneen herättäjän opiskelijatyöstä ja körttifoorumista.

Onhan se ulkopuolisuuden tunteen kokeminen aika yksilökohtaista ja taisin omista tunnoistani joskus Seurat tuvassa-ketjuun kirjoitellakin. Esimerkiksi mulle tulee joskus Herättäjuhlilla ulkopuolinen olo, kun ihmisia on niin paljon. Mut lienee tunne ihan hyväkin, kun se auttaa miettimään omia arvojaan ja paikkaansa elämässä.

Mut siis tosiaan tervetuloa, me emme kysele emmekä kyseenalaista ketään. Mut tee sinä niin: Kysele jos joku "körttijuttu/termi" on epäselvä ja kyseenalaista, ei meitä mutta toimintatapamme ja ajatuksemme kestävat sen kyllä! :D

Lentoaura:
voi kuule, onhan niitäkin hirmuisesti, jotka ovat körttejä ilman mitään sukujuttua siinä taustalla. Ja jotkut ovat körttejä tietämättään, sellaisiakin olen tavannut . Moni on löytänyt körttiyden tunnelmoineen nimenomaan aholansaaresta retkiltä, ripareilta tai talkoolaisena.

Siellä on nimittäin mahtava talkoolaisuussysteemi, joka kokoaa ihmisiä ympäri suomen työskentelemään ja veisailemaan (vastineena superhyvä ruoka ja nukkumapaikka)

No mutta asiaan...Olin sanomassa, että itse tunnen ikäisistäni (nuorista) körteistä monia sellaisia, jotka ovat ajautuneet tähän sakkiin mm. kummisedän kalastuskaverin juttujen perusteella tai naapurin riparimuistojen innoittamana tai, kuten minä, aivan hakuammunnalla ja sattuman kaupalla. Ei ole minulle tullut kuitenkaan sellainen olo, että körttiläisyys olisi jotenkin suljettua, pikemminkin toisinpäin. Ihmisiä on näissä piireissä niin laidasta laitaan, että mitään ulkopuoliset pois sulkevaa yleistystä on mahdoton tehdä :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta