Kirjoittaja Aihe: Eleniusten matkassa  (Luettu 12836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #90 : 24.11.21 - klo:11:22 »
Hyvä veli, tuo linkittämäni oli otettu sinun linkkisi keskeltä. Siis oli Olavi Peltolan Paavo Ruotsalaisen sydänääniä tutkimuksessa sekin.

Minä en aseta arvoasteikkoja, on vain erikseen heitä joista en pidä, ja heitä joiden ajatusmaailma on kuin omani, tai ainakin sinne päin.

Olen Pietarin, Paavo Ruotsalaisen ja Eleniusten sekä Jaakko Heinimäen 'heimolainen'. Tunnen sen hensessä enemmän kuin sanassa.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #91 : 24.11.21 - klo:11:37 »
korjaan: hensessä pitää olla hengessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #92 : 24.11.21 - klo:11:37 »
Hyvä veli, tuo linkittämäni oli otettu sinun linkkisi keskeltä. Siis oli Olavi Peltolan Paavo Ruotsalaisen sydänääniä tutkimuksessa sekin.

Minä en aseta arvoasteikkoja, on vain erikseen heitä joista en pidä, ja heitä joiden ajatusmaailma on kuin omani, tai ainakin sinne päin.

Olen Pietarin, Paavo Ruotsalaisen ja Eleniusten sekä Jaakko Heinimäen 'heimolainen'. Tunnen sen hensessä enemmän kuin sanassa.

Ymmärsin kyllä, että se on siitä Olavi Peltolan 'yhteenvedosta'.

Kuinka asioita voi tuntea hengessä?
Aina silloin tällöin kuulen, että joku tuntee jotakin hengessä?

Ainakin minulla on monenkirjavia sisäisen maailman kokemuksia.
Monet niistä olen voinut tarkistaa ja ne eivät ole pitäneet paikkaansa, vaan totuus olikin juuri päin vastainen.
Niissä tunnusomaista yleensä on jonkinlainen negatiivinen tunnelma.
Joskus harvemmin on ollut neutraaleja ja posiviivisen tuntuisia 'tuntemuksia', joiden todenperäisyyttä en pysty tarkistamaan mitenkään.
Ovatko ne hengessä kokemisia vaiko mielikuvitustani, en tiedä.
Sitten on ne kokemukset, joissa joku varmasti kokee jotain ja joku toinen kokee juuri päin vastoin.
Tällaiset asiat ovat hämmentäviä.

Minä en luultavasti osaa kokea asioita oikein hengessä, ehkä tulevaisuudessa minulle se lahja annetaan.
Ja vaikka minä en osaa, moni muu voi omistaa tämän lahjan.

Sekavuutta minulle tulee sellaisesta, jos joku kokee jotain minuun liittyen ja väittää minun tietävän jostain asiasta, jota en oikeasti tiedä ja minun kuitenkin pitäisi käyttäytyä ikään kuin tietäisin, mistä on kyse, jotten aiheuttaisi suuttumusta.

Älköön tätä tekstiäni pidettäkö hyökkäyksenä hengessä kokemisen lahjaa vastaan.
Sellainen on olemassa, vaikka sitä minulla ei ehkä ole, tai jos on, en osaa sitä kaiketikaan käyttää riittävän hyvin.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #93 : 24.11.21 - klo:11:40 »
Minä en aseta arvoasteikkoja, on vain erikseen heitä joista en pidä, ja heitä joiden ajatusmaailma on kuin omani, tai ainakin sinne päin.

Minulla taasen on silleen, että esim. vanhojen körttivaikuttajien tekstejä mielelläni luen, kun taasen en välttämättä ole ollenkaan kiinnostunut vaikkapa Marksin teoksista. Ensin mainitut ovat siis minun arvoasteikossani korkeammalla, kun on kyse hengellisen elämän asioista.
Käytännössä asetan siis arvoasteikkoja. Ilman tällaista arvottamista, en voisi mitään valita vaan tekisin valintoja ikään kuin arpaa heittäen.
Näin minulla. Näin sinullakin, käytimme vain eri termiä samasta asiasta ja siitä pieni harmiton väärinkäsitys.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #94 : 24.11.21 - klo:12:12 »
Olen Pietarin, Paavo Ruotsalaisen ja Eleniusten sekä Jaakko Heinimäen 'heimolainen'. Tunnen sen hensessä enemmän kuin sanassa.
Älä nyt ihan ylpeyteesi tukehdu, sillä matalalla liikkuva evankeliumi on luovuttamaton ja pysyvä asia herännelle tummalle ystäväkansalle.  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #95 : 24.11.21 - klo:12:24 »
Älä nyt ihan ylpeyteesi tukehdu, sillä matalalla liikkuva evankeliumi on luovuttamaton ja pysyvä asia herännelle tummalle ystäväkansalle.  :eusa_pray:

Luterilainen käyttää Paavo Ruotsalaisen ja Lutherin karua esitystapaa niin tyylillisesti kuin sisällöllisesti.

Käännän tämän Luterilaisen viestin siloitellulle körttifoorumikielelle:
Evankeliumi, eli siis Sana on luovuttamaton ja pysyvä asia heränneelle ihmiselle.
Kokemiset, jotka ovat yhteneviä Sanan kanssa ja edistävät Sanan tarkoitusta ovat hyödyllisiä.
Myös hengessä kokeminen on monesti suureksi avuksi kun se ei sodi Sanaa vastaan.
Näin minä kääntäisin tämän Luterilaisen tärkeän viestin kielelle, jota täällä ymmärretään.

Kannattaa opetella eri kieliä, siitä on hyötyä.
Jos joku ei joskus ymmärrä Luterilaisen tekstejä, niin kääntyköön minun puoleeni, yritän auttaa, mutta jossain vaiheessa muidenkin on opittava niitä oikein tulkitsemaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #96 : 24.11.21 - klo:13:22 »
Huomaan, ettei minun käyttämäni kieli ole tuttua teille kumpaisellekaan. En maininnut nimiä ylpeilläkseni, vaan kuvatakseni heitä joille sana on avautunut , ja sitä ilmaistaan , kaltaiseni lailla.

On kysymys luonteesta, temperamentista ja asioiden käsittämisestä.

Kykkä tiedän miten kaltaisenne fundamentalistit eivät suvaitse Raamatun tulkintaa, vaan pilkulleen on kaiken oltava niin kuin on ollut alusta asti.

Raamattu on käännety monia kertoja alkukielestä toisille. Alkuperäinen ajatuskin on muuttunut, mutta Vapahtajan sanat elävät ja vaikuttavat elämässä, kokemisen kautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #97 : 24.11.21 - klo:13:43 »
On kysymys luonteesta, temperamentista ja asioiden käsittämisestä.

Tekstimuodossa itsensä ilmaiseminen ja toisten ymmärtäminen ei ole helppoa aina.

Hetki sitten - varmaan syötävää hakiessani keittiöstä - tuli sellainen eräs ajatus, jonka väitän olevan totta - se perustuu puhtaaseen järkeen: Jos asuisin Riitan naapurissa, tulisisimme oikein hyvin toimeen keskenämme. Olisi paljon haasteltavaa ja muutamia yhteisiä mielenkiinnon kohteitakin.
Kirjoittamalla syntyy paljon väärinkäsityksiä.
Tuo edellinen tekstinikään ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi. Me ihmiset tulkitsemme toisiamme väärin.

Kerran olin eräällä foorumilla, jolla eräs kirjoittaja oikein uhkui kaikenlaista vihaisuutta ja suurta rätinää.
Myöhemmin olen hänet tavannut, ainakin kahdesti. Yllätys oli se, että harvoin tapaa niin hyväkäytöksistä ja empaattista ihmistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #98 : 24.11.21 - klo:14:05 »
Sepä se ! Pitäisi tavata, niin sitten oppisimme myös ' lukemaan'.

Kunhan et rupia minnuu käänyttämmää.

Ertyisherkkänä minulla on 'tuntosarvet' aistia ihmisiä, mutta erreyksiäkin sattuu.
Jotkut ihmiset kirjoittavat aivan eri tyylillä mitä oikeasti ovat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #99 : 24.11.21 - klo:14:16 »
Kunhan et rupia minnuu käänyttämmää.

Minulle taasen ei voi puhua kovinkaan yksityiskohtaisesti verikokeissa käynneistä tai monesta muusta lääkärin tai vastaavan tekemästä operaatiosta, koska fyysinen olemukseni alkaa voida pahoin.
Joitain kertoja olen joutunut poistumaan paikalta, koska on käsitelty näitä asioita.
Mielestäni olen kuitenkin onnistunut poistumaan niin, että kukaan ei ole pahastunut.
Kaikkea ei porukoissa voi kertoa, ei ymmärrettäisi tai ei vain kehtaa - tällöin pitää vain keksiä keino, jolla itse selviää ja ei niin, ettei tarvitse selitellä kenellekään mitään ja että kukaan ei pahastuisi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #100 : 24.11.21 - klo:14:56 »
Kokemukseni mukaan me vanhemmat ihmiset emme puhu mistään muusta yhtä mielellämme kuin terveydentilastamme. Myös muualla kuin foorumilla, olen huomannut. Ensimmäinen kysymys kuuluu: Kuinka on vointisi ? Ja sitten alkaa sairauskertomus.

Sitä varten on foorumillakin palsta Sairauteni, johon ne jotka tätäkin keskustelua harrastavat ovat jo vuosia kirjoittaneet, antaen vertaistukea toisille. Omalääkärimme-Leena on ollut ainakin minulle hurjan arvokas apu.

Tiedän kyllä iettä on hmisiä jotka eivät kestä nähdä verta tms. sairauksiin liittyvää.

Minä olen metsästäjän puolisona paloitellut hirvenpuolikasta ja jäniksiä, höyhentänyt sorsia, teeriä, pyitä ja metsojakin. Hoidan myös perheen tapaturmien haavat.

En ole 'hienohelma' enkä herkkähipiäinen, se nyt täällä tiedetäänkin. Mutta se ei ole koko kuva minusta. On aivan eri asia olla HSP ( erityisherkkä ) johon liittyvät ääniyliherkkyys, kosketusyliherkkyys ym.

Luoja on antanut minulle, kuten Jaakko Heinimäellekin, uteliaan luonteen ja moneen suuntauneen harrastuneisuuden. Enkä muuta osaa toivoakaan, paitsi soittotaitoa.  :'(

Rukoilen jatkuvasti, että Kristus ei antaisi minun ylpistyä, että hän siloittelisi särmiäni ja suitsisi kieleni.
Hän on rikas antamaan. Ehkä minunkin toiveeni toteutuu.

Siihen asti...koetetaan kestää toisiamme.  :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #101 : 24.11.21 - klo:14:58 »
Raamattu oli Paavolle tärkeä kirja, sitä hän luki.
Jossain oli maininta siitä, että varsinkin Ilmestyskirja Paavon Raamatussa oli erittäin luetun näköinen.

Jonas Lagus taas eräässä kirjeessään totesi, että Raamattua luetaan liian vähän, se on tärkein kirja.

Mitä tulee hurmoksellisuuteen tai kielillä puhumiseen Paavo oli siinä paljolti Olavi Peltolan linjoilla: silloin kun ne ovat rakentavia, niitä ei saa kieltää, silloin kun ne eivät ole rakentavia, niitä pitää välttää.
Henrik Renqvist mielestäni suhtautui kielillä puhumiseen täysin kielteisesti - toisin kuin Paavo.
Meillä on erilaisia näkemyksiä näistä ytimen ympärillä olevista asioista, silti voimme olla samaa perhettä.
Paavo ja Henrik eivät tainneet tulla toimeen keskenään, mutta olen vakuuttunut, että samaan perheeseen kuuluivat, eivät vain jostain syystä ymmärtäneet toisiaan.
Omassa arvoasteikossani Paavo niin kuin Henrik ovat varsin korkealla.

"Mitä tulee hurmoksellisuuteen tai kielillä puhumiseen Paavo oli siinä paljolti Olavi Peltolan linjoilla"
Ei nyt sentään. Paavo eli paljon ennen Olavia eli asia on oikeasti toisinpäin
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #102 : 24.11.21 - klo:15:13 »
Evankeliumi, eli siis Sana on luovuttamaton ja pysyvä asia heränneelle ihmiselle.
Kokemiset, jotka ovat yhteneviä Sanan kanssa ja edistävät Sanan tarkoitusta ovat hyödyllisiä.

Huomautan tapani mukaan, että suurella kirjaimella aloitettu Sana ei tarkoita Raamattua eikä evankeliumia. Se viittaa Kristukseen, lihaksi tulleeseen Jumalan Sanaan. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Luterilasen kielenkäytöstä puheen ollen, miten 'suomennat' siistimmäksi kehotuksen: - Älä nyt ihan ylpeyteesi tukehdu?
« Viimeksi muokattu: 25.11.21 - klo:07:08 kirjoittanut Pena »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #103 : 24.11.21 - klo:21:08 »
 :003: :003: :003:  Olipa Penalta hyvä kysymys.

Jos minäkin koitan jotain kun muutoin en tässä ketjussa osaa olla mukana.
Oliskohan jotain: Olkaa varovaisia ettei huijarit yllätä.  :023:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #104 : 03.12.21 - klo:19:59 »
Luterilasen kielenkäytöstä puheen ollen, miten 'suomennat' siistimmäksi kehotuksen: - Älä nyt ihan ylpeyteesi tukehdu?

Tuon voisi kääntää näin:
"
Minulla on liian paljon omakohtaista kokemusta ylpeyden kuristusotteesta. En soisi, että tuo kuristaja sinua kiusaisi, puhumattakaan että tukehduttaisi. Valppaina meidän tulee aina olla, samalla viivalla seisomme ja samassa veneessä istumme.
"

Vn:llä oli vähän saman suuntainen käännös tuossa edellä.