Kirjoittaja Aihe: Eleniusten matkassa  (Luettu 13134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #60 : 17.11.21 - klo:22:23 »
Se on vakava asia verrattuna harjoittamaasi ihmisten pilkkaamiseen verrattuna.
Herännyt tumma ystäväkansa ei pilkkaa kuin Päivi Räsästä.  :eusa_clap:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #61 : 17.11.21 - klo:22:29 »
Toki meidät on jo ”voideltu” ja tuo voitelu on pysyvä.

Voiko sen voitelun varaan tuudittautua? Paavali kirjoittaa elämän mittaisesta kilvoittelusta: Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #62 : 17.11.21 - klo:22:31 »
Herännyt tumma ystäväkansa ei pilkkaa kuin Päivi Räsästä.

Ei ole ainakaan näillä sivuilla pilkattu vaikka sinä olet siihen härnännytkin. Hänen sanomisiaan on arvioitu ja arvosteltukin, mutta se on eri asia.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #63 : 17.11.21 - klo:22:52 »
Voiko sen voitelun varaan tuudittautua? Paavali kirjoittaa elämän mittaisesta kilvoittelusta: Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä.
Raamatun mukaan meidät on jo voideltu ja tuo voitelu on pysyvä.  :eusa_pray:
 
"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä. " (1.Joh.2:27)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #64 : 18.11.21 - klo:06:04 »

   Joka tuntee paremmin Raamattua on oikeassa. Hänellä on viimeinen sana. Tosin hänellä on vara jättää se kirjoittamattakin - asenteella antaa nyt pojan touhuta, suunta on oikea, kyllä se siitä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #65 : 18.11.21 - klo:07:24 »
Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä.

Henki ei petä, mutta ihminen saattaa niin tehdä. Siksi tarvitsemme tuota kehotusta pysyä Hänessä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #66 : 20.11.21 - klo:14:07 »
Komppaan Sepposta... Lutherin ajatuksiin ei nuorempana eikä vanhempana kuulunut pelastusvarmuuden ajatus.
Kirkkohistorian professori Carl Johan Fredrick Wisløffin mukaan "Luther löysi pelastusvarmuuden saadessaan selvyyden lain ja evankeliumin erosta. Laki vaatii minulta kaiken, täyttä pyhyyttä ja kaikkien käskyjen täydellistä täyttämistä. Evankeliumi ei vaadi mitään. Se vain lupaa minulle armon ja syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen tähden. Uskosta syntien anteeksiantamukseen yksin Jeesuksen tähden. Luther pääsi varmuuteen pelastuksestaan.

Tässä törmää toisiinsa kaksi aivan erilaista perusnäkemystä. Katolinen kirkko ei ajattele kuten Luther. Tämä ilmeni jo 1518, kun Luther kutsuttiin tapaamaan kardinaali Cajetanusta. Kardinaali moitti häntä, koska hän selityksessään seitsemänteen aneteesiin oli sanonut, ettei sakramentista ole mitään hyötyä ilman varmaa ja lujaa uskoa Jumalan sanaan. Kardinaali sanoi, että tämä on väärin, sillä sellaista varmuutta ei kenelläkään voi olla. Tämä oli aivan johdonmukaista katolista ajattelua, sillä se vaatii ihmiseltä aina jotakin suoritusta, eikä kukaan voi olla varma siitä, että hän on täyttänyt sen, mitä vaaditaan.

Luther vastaa, että varmuus perustuu yksin Jumalan sanaan ja lupaukseen. Hän luetteli kardinaalille suuren joukon tällaisia lupauksia ja selitti, että ihminen voi ottaa vastaan sellaisia lupauksia aivan yksinkertaisesti uskoessaan ne. Tämä on varmuuden perusta (Schwiebert: Luther and his Times, s.338-357: Brecht: Martin Luther, s. 237-255).

Katolinen kirkko hylkää edelleen evankelisen puheen pelastusvarmuudesta. Trenton konsiili sanoo, ettei kukaan voi olla aivan varma siitä, että hänellä on Jumalan armo, "ellei hän ole saanut erityistä ilmoitusta" (Denzinger 802, 805)."

Lähde: Carl Fr. Wislöff/ Tätä Luther opetti


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #67 : 20.11.21 - klo:17:25 »
Luther vastaa, että varmuus perustuu yksin Jumalan sanaan ja lupaukseen.

Näinhän se taitaa olla. Varmuus ei perustu mihinkään henkilökohtaiseen uskonratkaisuun tai kääntymyskokemukseen. Kristitty ei pelastu siksi, että hänellä on vahva ja oikea usko vaan hän uskoo siksi, että hänellä on vahva lupaus oikeasta pelastuksesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #68 : 23.11.21 - klo:11:49 »
Juhani Eleniuksen kirjoitus otsakkeen Ihmisyys alla 29.12.2009

I osa



ihmisyys
« : 29.12.09 - klo:23:09 »
Lainaus
Hyvää iltaa ystävät, Minä olen pseudopohjalainen, syntinen pääkaupunkiseudun kasvatti, herännyt äidinmaidosta imenyt körttiläinen. Olen ollut Herättäjäyhdistyksen sekunda-aluesihteerinä syntisellä pääkaupunkiseudulla lyhyen katkelman jälkeen vuodesta 1993.   

HERÄNNÄISYYS

1.   Herännäisyys kulttuurihistoriallisesti
2.   Herännäisyys teologis-historiallisena aatesisältönä
3.   Seurat ja käsitteistö
4.   Herännäisyys nykyisyydessä

****************************

 Mikä on h.:n tai körttiläisyyden omaperäinen luonne? Yritän vastata siihen tässä vajaa parin tunnin aikana. Hieman kulttuurihistoriaa.

1.   Herätysliikkeet kultt.hist.

1800-luvulla oli protestanttisessa teologiassa varteenotettava uranuurtaja kulttuurihistoriallisesti nimittäin saksalainen Friedrich Schleiermacher. S. oli aikansa käsityksen uutta uskonnon olemuksen jälleen ymmärtämistä. S. halusi uskonnon olemuksen itsenäisyyttä so. autonomiaa. Uskonto on S.:n mielestä erotettava joltakin osin tieteestä. Uskonto ei ole pelkästään luterilaisen ortodoksian mukaisia opinkaavoja, pietismistä olevia ulkonaisia sääntöjä, valistuksesta peräisin olevaa järjen tietoa tai sitten lähelle menevää kantilaista järjen moraalia. Uskonto on paljon enemmän. Se ei ole ainoastaan ajattelua, toimintaa, uskoa oppilauseisiin tai oikeata tekemistä. Uskonto siirtyi älyllisestä, moraalisesta ja opinkaavallisesta tunteeseen, intuitioon ja välittömään Jumala-suhteeseen. Ekskurssina on, että S. oli hurskas herrnhutilainen.

Kun tämä olettamus ja S.::t ajatukset tulivat niin mieleen, niin oleellisinta oli myöhäisherännäisyyden kannalla aivan samanlainen ajatus s:sti sanottuna uskonnon omaluonteisuudesta. Välitön elämys, jota ei voi edes kuvata. Äärettömän kohtaamista, kaipaamista, ikävää ja kunnioittamista.

Mikä merkitys oli rukoilevaisuudella, herännäisyydellä, lestadiolaisuudella ja evankelisuudella 1800-luvun Suomen kirkon historiassa ja historiassa yleensäkin? Herätysliikkeet olivat murtamassa sääty-yhteiskunnan yhtenäiskulttuuria, johonka oli tullut satojen vuosien ajan kirkon painotuksia ja kirkon luonnetta ja joka oli mm. heränneille vierasta.. Ennen näitä liikkeitä pitäjän johdossa oli kirkkoherra ja pitäjänkokouksien aiheena oli koulu ja köyhäinhoito. Ylempi papisto oli valtion virkamiehiä.

Herännäisyys kuten muutkin liikkeet olivat nostamassa kansaa ja talonpoikaa valtion virkamiehen ja papiston rinnalle. Suuri syy mm. oli liikkeiden ja ennen muuta herännäisyyden rooli kansamme demokratisoitumiskehityksessä ja kansallisessa herätyksessä. Vielä 1800-luvun alun yhtenäiskulttuurissa usko ja tieto, kristinusko ja kulttuuri, olivat samaa. Koska kirkko ei ole tästä maailmasta, sitä ei voinut käsittää vain yhteiskunnan yhtenä osasena. Yleensä herännäisyys särki yksilöllisen uskonkorostuksensa vuoksi yhtenäiskulttuurin hurskausihanteen. Se kritisoi tapakristillisyyttä. Herännäisyyden edustajat pitivät sielunhoitajapapeista eikä kateederille nousseista virkamiespapeista.



2.   Herännäisyys teologis-historiallinena aatesisältönä

Yleensä herännäisyys on uskonnollinen herätysliike, jonka synty oli maassamme 1700-luvun aikana. Alkulähteenä oli edellisen vuosisadan Saksa. Varhaisemman herännäisyyden peruskiviä maassamme oli kartanopietismi Etelä- ja Lounais-Suomessa. Suuren Pohjan sodan aateliset sotilaat olivat vankeudessa heränneet. Varhaisemmasta herännäisyydestä otetaan muutama nimi mm. Abr. Ja Antti Achrenius. Varhaisesta herännäisyydestä on syntynyt rakas herätysliike, rukoilevaisuus. Jossakin mielessä osa rukoilevaisuutta on ollut ja tulee olemaan herännäisyyden so. körttiläisyyden äitinä. Osa rukoilevaisista kirjoittaa nykyäänkin herännäisyyden lehteen, Hengelliseen kuukausilehteen. Joka toinen kuukausi. Ainakin rukoilevaisuuden esittäjä, Timo Laatu, teille on sitä toista rukoilevaisuuden suuntaa.

Juonne on ollut pietismi varhaisemmassa ja myöhäisemmässä herännäisyydessä. Pietismiä on ollut kuitenkin kahdenlaista. Kun 1700-luvulla pietismi kohti pohjoismaita, niin ensiksi tuli vanhapietismi. Spener, Scriver, Nohrborg, Wegelius. Kiintoisaa oli heidän tulkintansa Kristuksen yleisestä maailmansovituksesta ja siitä erosta, joka vedettiin yksityisen ihmisen vanhurskauttamiseen. Siis maailmansovitus ei ollut samaa kuin vanhurskautus. Sovituksesta ei saanut hypätä suoraan evankeliumiin. Lain sanan tuli tuottaa ahdistusta, parannusta ja tuskaa.

Toisena pietisminä tuli saksalaisen N. Zinzendorfin herrnhutilaisuus. He olivat maltillisia pietistejä. Herrnhutilaiset ajattelivat, että Kristus on sovittanut koko maailman. Maailman sovitus on sama kuin yksityisen ihminen sovitus. Tuttu lause teillekin on ”tule sellaisena kuin olet”. Tämä on rakasta herrnhutilaisuutta. Suomen kirkon ja herännäisyyden kannalta tämä herrnhutilaisuus on ollut hieman rakkaampaa tälle kansanliikkeelle, körttiläisyydelle. .

1796 oli karismaattinen herätys Telppäsniityllä lähellä nykyistä Lapinlahden kirkonkylää. Se on yleensäkin noussut myöhäisemmän herännäisyyden alkamisajankohdaksi. Paavo Ruotsalainen nousi tämän liikkeen johtoon n. 1810-luvulla. Hän löysi evankeliumin kirkollisemmin kun nämä karismaattiset ”heränneet”. Ei hän ollut mikään opin rakentaja. Hän oli joidenkin mukaan pietistinen maallikkosaarnaaja, mutta erittäin outo lajissaan. Hänhän ei ollut sanan laajimmassakaan merkityksessä pietisti jos hänen ajatteluaan katselee. Hän kritisoi ylimielisiä tekohurskaita, joista suurin osa oli vanhapietistejä ja puhdasoppisen kirkon edustajia. Hän oli raaàn humoristinen tavalla, jota ei pietismi hyväksynyt. Pietistiset ystävät, joita hänellä oli ei myöskään hyväksynyt hänen viinan käyttöänsä.

Hän oli jumalakeskeinen ajattelija ja hän totesi, että meissä on vanha ihminen, joka elää meidän kuolemaamme asti. Vanha ihminen tarkoittaa sitä vanhaa Aatamia, joka elää egoismissa, itsekeskeisyydessä ja pitää itseänsä parempana kuin hänen lähimmäiset. Vanha Aatami kyselee pakanallista kysymystä, että miten minä pelastuisin. PR esitti aivan toisenlaista ajattelua. Hän julisti tutkimattoman Jumalan ääretöntä kunniaa. PRn sanomana Jumala on suuri ja ihminen on pieni ja köyhä jumalaton. PR näki oivaltaneen herännäisyydelle omaperäisellä tavalla asettumasta Jumalan paikalle. Heränneet olivat ja tulevat varovaisia sen suhteen, että he eivät haluaisi toivottaa ihmisiä taivaaseen tai helvettiin. PRn totesi, että Jumala kyllä tietää.

Merkillistä kyllä siitä Martti Lutherista ei myöskään pidetty valistuksen ja ortodoksisen yhtenäiskirkon aikana. Herännäisyys (J.Lagus, NGMalmberg, LStenbäck) ja pikkusisko evankeelisuus (Hedberg) löysivät Lutherin 1830-luvulla. NGMalmbergin ystävä maallikkoteologi Wilhelmi Niskanen kirjoitti hieman myöhemmin jopa kommentaarin Ausburgin tunnustukseen.


Savo, E-Pohjanmaa, K-Pohjanmaa, E-Suomi, Karjala ja Kainuu olivat mukana 1810-1850 herännäisyyden leviämisessä, mutta joitakin kyläkuntia ja pappejakin oli tämän liikkeen sivualueilla. Hieman ennen ukkojen ajan alkua papit lähtivät ja hylkäsivät herännäisyyden. Pappi Malmberg jäi aivan yksin, mutta hänellä oli ystäviä ”ukoista”. W.Niskanen, Arvid Logren, T.Rauhala yms. Mielestäni ”ukkojen ajasta” on jäänyt minulle  mieleeni luettuani mm. kirkkohistoriallisia kertomuksia kiinnostavia asioita. Ukot olivat talonpoikia.

Herännäisyyden piiristä nousseet jotkut kirkkohistorioitsijat pitävät ”ukkojen aikaa” notkahduksena historiassa. Mutta kun papit olivat lähteneet ovet paukkuen beckiläiseen pyhitysliikkeeseen, biblisismiin ja toiset lähtivät muualle parempiin työpaikkoihin. Ukot lukivat vain Lutheria ja seuratilanteissa kävivät Lutherin tekstejä läpi. ”Ukkojen aika” oli aika lyhyt, mutta he pelastivat rakkaan liikkeen ja oli ajallisesti n. 1852-1880.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #69 : 23.11.21 - klo:11:51 »
jatkuu  II osa

Wilhelmi Malmivaara (1854-1922) tuli nuorena poikana 1880-luvuilla heränneiden johtoon, armoitettu armonteologi, evankeliumin julistaja, sielunhoitaja, kirkollisen johtomiehen ja valtiollisen vaikuttajayksilö. Hän oli aikansa suurmies. Mutta kun P. Ruotsalaista vertaa häneen  niin hän oli pietistisempi kuin Paavo. Hänen suurin työnsä on tässä Siionin virsien uudistamisessa ja hienoja virsiä hän on tehnyt. Hän on mahtavin henkilö siirtäessään vanhoja virsiä nykypäivän maailmalle. Malmivaaralle ainoa varma merkki oli syntisen ihminen epävarmuus. Hän oli teologiassaan tältä pohjalta luterilainen kun hän myönsi oman teologiansa paradoksaalisuuden.

Mielenkiintoista oli ja on nykyäänkin väkevän keskusjohdon puute. Tämäkin ajatus on Malmivaaraa. Toiset herätysliikkeet ovat väkevästi keskusjohtoisia.

Herännäisyys oli Malmivaaran aikana tullut koko Suomen tietoisuuteen. Ensimmäisen maailmansodan ja vapaussodan (!) kauheudet olivat herännäisyyden piiriä yhdistäviä. Toisen maailmansodan aikana alkoi nk. asevelipappiliike. Siinä saavutti herännäisyyden syvät aarteet koko suomalaisen miehen. Tämä armon, rakkauden ja ristin evankeliumi saavutti koko Suomen. Asevelipapisto oli sympatiseeraavaa tälle ajatukselle, joka on meidän heränneiden ajatus. Raskasta työtä tehden, rukoillen Jumalaa, vaikka Hän ei vastaa meille. Todennäköisesti vastasikin.

Kulttuuriin opittiin herännäisyydessä muutamassa vuosikymmenessä ja ainakin nykyään olisi herännäisyys avarassa maailmassa kaikkein kulttuurimyönteisin herätysliike. Nykyisin kun me olemme pitäytyneet Lutherin avariin ajatuksiin ja aatepohjaan niin maallisen ja hengellisen välinen ero on melkeinpä poistunut.

1960-1970- luvulla ollut radikaalistuminen yhteiskunnassa painoi herännäisyyteenkin uusia ajatuksia. Useat herännäiskotien nuoret ihmiset rupesivat pitämään päällä aatteen värejä. Porvarillinen herätysliike jäi historiaan. Punaisia körttejä tuli huutaen yhteiskunnallista parannussaarnaa. Herännäisyys ei potkinut näitä pois kuten niin monesti oli muissa herätysliikkeissä.

Kun tulemme 1980-2000 –luvuille, tulee heti mieleen, että 1980-luvulla kaikki herätysliikkeet keskustelivat naispappeudesta so. virkateologisesta kysymyksestä. Mutta ei herännäisyys. Meistä se oli melko turha saivartelun kohde. Mitään omaa rintamaa meillä ei ollut. Minä olin 1980 –luvulla naispappeuden laiton kannattaja. Osa minun sukulaisistani ja ystävistäni oli täysin päinvastaista mieltä. Me olemme puhuneet rauhallisesti. Virkateologinen kysymys ollaan ratkaistu Lutherin esittämällä uskon ja rakkauden apparaatilla. He ratkaisivat pappeusasian uskon perusteella ja kannattajat rakkauden perusteella.

Tästä on seurannut osaltaan meidän rakkaan pikkusiskomme, evankelisuuden irtautuminen herännäisyyden yhteydestä. Heränneet ovat maailmassa ja kiittelevät avaran armon Jumalaa. Evankeliset ovat vaihtaneet körttiläisyyden tilalle kansanlähetyksen ja uuspietistit. Kasteen armosta ja kasteen kautta uudestisyntymisestä eivät puhu kuin jotkut harvat evankeliset. Evankelisuus on vajonnut pietismiin ja körttiläiset puhuvat kasteen armosta. Savon sanomien päätoimittaja sanoi joskus 1980 –luvun lopussa, että iloinen evankelisuus on vaihtunut iloiseksi körttiläisyydeksi. Ahdas körttiläisyys on vaihtunut ahtaaksi evankelisuudeksi.

...

p.s.
Pitkää kirjoitusta ei saanut kerralla lähetettyä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #70 : 23.11.21 - klo:14:19 »
Paneudin tähän juhanin ansiokkaaseen kirjoitukseen, ja tunnistin sen juuri siksi herännäisyydeksi johon olen halunnut kuulua.

Alkaen Achreniuksista, Zinzendorfin ja Paavo Ruotsalaisen  kausien kautta tiedän nyt 'virallistettuna', Juhani Eleniuksen kautta, että tätä haluan uskoni olevan.

Jumala yksin tietää salaisimmat sydämen ajatukset, mutta hyvin oli juhani lukenut
minun alkutaipaleenikyseleviä kirjoituksiani kun kutsui minut siskokseen !

On surullista ettei tällaisella ' eleniuksella'  ole enää käyttöä Herättäjäyhdistyksessä.

Täällä sinulla on ystäviä, siis: Anna palaa, älä anna tulen sammua !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #71 : 23.11.21 - klo:15:37 »
Tuntien myös Juhanin isän Jaakon ajatuksia useasti keskusteltuani hänen kanssaan. Sanon Riitta-mummin lailla amen Juhanin kirjoitukselle
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #72 : 23.11.21 - klo:16:06 »
Voi, niinhän sinä onnellinen olet kertonut !  Minua ei se onni kohdannut, mutta uskon etteivät 'omenat' ole kauas pudonneet puusta.

Se vaan on ' meittien tämmösten miesten', että toiset tykkää, toiset ei.
Samaa ajattelin eilen kun Puoli seitsemän tv-ohjelmassa Jaakko Heinimäki oli oma mahtava itsensä. Hän sai Mikko Kekäläisen ja Kalle Palanderin silmät loistamaan, soittamaan kanssaan, vaikka uskostakin puhuttiin.
Hän ei vieraannuttanut tavallisia miehiä itsestään.  Heillä oli mukava miesten-kesken-piiri. Oikein kateeksi kävi.

https://areena.yle.fi/1-50688755
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #73 : 23.11.21 - klo:16:09 »
Katselin ohjelman ja näin oli.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Eleniusten matkassa
« Vastaus #74 : 23.11.21 - klo:16:15 »
Esimerkillistä körttiläisyyttä arjessa !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)