Kirjoittaja Aihe: Suomi 100 vuotta  (Luettu 1945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Suomi 100 vuotta
« : 10.01.17 - klo:18:40 »
 :)
Meinasin aloittaa, että jotain tulevaisuus tai profetiat tai enteet tai jotenkin, mutta ehkä tälläinen aloitus :)

Mites näette tämän 100 vuotta nuoren Suomen.
Entäs tulevaisuus, talous, arvot ihmisillä ja muun?

Mua hermostutti yhdessä välissä tämä Suomen lama ja huonot ratkaisut päättäjiltä ja amerikan ja euroopan ihannoinnin.
Tiesin että ne ei tuo muuta kuin ison pettymyksen.
Muistan kun Tanska liittyi eurooppaunioniin.
Jengi metelöi kaduilla ja toinenpuoli metelöi, että kaikki muuttuu paremmaksi.
No sitten kun liityttiin, niin ei mikään muuttunut.

Maailma on hirveessä murroksessa ja jengiä työntyy köyhistä maista rikkaisiin ja taistelu on tullut eloonjäämisistä ihan kotiovillemme.
Se on saanut aikaan, että ihmiset ovat muuttuneet kovasydämiseksi ja rakkaus on vähentynyt.
________________

Itse olen kyllä aika positiivinen Suomen suhteen.
Täällä on kuitenkin hyväsydämisiä ihmisiä ja suurin hyvä voima körtit on ja voi hyvin :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Suomi 100 vuotta
« Vastaus #1 : 11.01.17 - klo:11:41 »
Iltasanomat on aloittanut 10-osaisen lehtisarjan Suomi 100 merkeissä. Ostimme 1. osan joka käsittää 1910-luvun. Kun on kaikki lehdet koossa, niin siinäpä on jokamiehen Suomen historia. Kuvat 1910-luvulta kertovat miten valtavasti kehitys on esim. asunto-asioissa edistynyt. Keittiöt työläiskodeissa olivat tuiki vaatimattomat. Niissä myös nukuttiin, usein 5-6 henkeäkin siskonpetissä.
Lehdestä löytyi mm. silakkakeiton resepti.

Olen viettänyt antoisia hetkiä lehden parissa. Järkyttävää oli kuitenkin enemmän kuin mukavaa. Sisällisota, nälkä,  lapsikuolleisuus n. 10 % mikä vakitutti ihmisten keskiikään. Se oli alle 45 vuotta tuolloin.

Donpate taisi ostaa saman lehdet. Tiedätkö ilmestyykö uusi numero kerran kuukaudessa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Suomi 100 vuotta
« Vastaus #2 : 11.01.17 - klo:11:45 »
Iltasanomat on aloittanut 10-osaisen lehtisarjan Suomi 100 merkeissä. Ostimme 1. osan joka käsittää 1910-luvun. Kun on kaikki lehdet koossa, niin siinäpä on jokamiehen Suomen historia. Kuvat 1910-luvulta kertovat miten valtavasti kehitys on esim. asunto-asioissa edistynyt. Keittiöt työläiskodeissa olivat tuiki vaatimattomat. Niissä myös nukuttiin, usein 5-6 henkeäkin siskonpetissä.
Lehdestä löytyi mm. silakkakeiton resepti.

Olen viettänyt antoisia hetkiä lehden parissa. Järkyttävää oli kuitenkin enemmän kuin mukavaa. Sisällisota, nälkä,  lapsikuolleisuus n. 10 % mikä vakitutti ihmisten keskiikään. Se oli alle 45 vuotta tuolloin.

Donpate taisi ostaa saman lehdet. Tiedätkö ilmestyykö uusi numero kerran kuukaudessa ?

Ihan totta minulle ainaiselle valittajalle, kun mikään ei Suomessa ole hyvin, niin historia on hyvää ja opettavaa lukemista.
Pitäisi rukoilla kuten olikohan Paavali, että hyvät ja rauhaiset ajat säilyisivät.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Suomi 100 vuotta
« Vastaus #3 : 11.01.17 - klo:11:46 »
Tässä sulle maistiainen ( mainos )

https://fins.space/post?id=2000005032758

 :023: :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Suomi 100 vuotta
« Vastaus #4 : 11.01.17 - klo:11:48 »
 :)
Iso kiitos.
Kaikki valta tekoälylle!