Kirjoittaja Aihe: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?  (Luettu 36781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #30 : 31.03.11 - klo:09:51 »
Mikä se sivusto oli, usko ja rukous, minä menen ja kysyn niiltä itseltään. Ei tämä takanapäin taivastelu auta kuin harmin purkamisessa.

http://uskojarukous.net/phpBB2/index.php

Mutta se on karu paikka, karua, kylmää keskustelua. Tietysti jos olisi siellä körttiläisellä tyylillä, erilaisia ajatuksia ymmärtäen, mutta minä kyllä lähinnä vain kränään itte-minääsenä riitelynhaluisena ihmisenä...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Lipasto

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #31 : 31.03.11 - klo:10:16 »
Hei! Minä olen Liisa ja vastikään liittynyt Herättäjä-Yhdistykseen.
En yritäkään kieltää, etteikö kuohuva keskustelu olisi toiminut pontimena ratkaisulleni.
Syitä on kyllä muitakin, mutta niistä ehkä joskus toisella kertaa.
Minä tahdon osoittaa tukeni taholle, joka mielestäni hienosti kävi kiinni niihin asioihin, jotka minua itseäni eniten tässä keskustelussa on häirinnyt.

Yksi osa keskustelua on olleet kannanotot, joissa mellastetaan kirkon varojen jaosta.
Minua se ei häiritse ja kuten kamppanjan toteuttajatkin ovat moneen otteeseen toitottaneet, kampanja on toteutettu nollabudjetilla ja olisi siis ollut toteutettavissa kenen tahansa toimesta.
En myöskään usko, että kyseisten liikkeiden pääpointti on tässä homokysymyksessä, vaikka se vahvasti siltä nyt vaikuttaa. Uskon, että liikkeiden toimesta tehdään paljon hyvääkin, asioita, joille on ihan ok antaa rahoitusta kolehtivaroista. En silti itse aio tukea kamppanjassa mukana olevia tahoja millään tavalla. Minun (naurettavan pienet, näin opiskelijan tuloilla) roponi menevät Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle, joka käyttäköön ne haluamallaan tavalla, niin kauan, kun kirkon virallinen linja on minun vakaumustani vastaava. Maata näkyvissä -festarit kyllä poistan kalenteristani, vaikka siinäkin on paljon hyvää.

Minä katson asiaa ihmisoikeuksien kannalta. Mielestäni avioliittolaki on muutettava tasa-arvoisemmaksi, mutta sekään ei varsinaisesti ole kirkon asia, vaan valtion päättäjien. Vasta kun samaa sukupuolta olevat parit saavat yhdenvertaiset oikeudet (jotka heille mielestäni ilman muuta kuuluvat) lain silmissä tulee kirkon vuoro punnita mitä se haluaa asiassa tehdä. Adoptio asioissa ei tule katsoa vanhempien oikeuksia, vaan lapsen parasta. Vanhempien heterous ei tarkoita lapsen hyvinvoinnin kannalta sitten yhtään mitään.

Eniten minua kuitenkin tässä kampanjassa on kuvottanut se, miten se on suunnattu ja miten taustayhteisöt luimistelevat ja vetäytyvät vastuusta piiloutuen tekijöiden selän taakse. Minusta lapsiin ja nuoriin ei tule kohdistaa tällaista propagandaa. Minua ahdistaa niiden ihmisten puolesta, jotka ovat epävarmoja itsensä kanssa ja joutuvat kohtaamaan tämän kaltaista painostusta ja alistamista. Kamppanjassa on yksi kohta, josta olen samaa mieltä: seksuaalisuus voi muuttua. Minä en näe, että heteroksi tai homoksi synnytään ja että suuntautuminen on sitten kiveen kirjoitettu. Harva muuttuu, mutta muuttua voi. Sen pitäisi kuitenkin olla sisimmästä lähtevää, ei minkään oppien perusteella väkisellä pakottamista. On ihan ok, jos seksuaalisuus muuttuu. Sitä voi rakastua ihmiseen, oli se sukupuoli mitä tahansa.
Eheytymis termiä käytetään kuitenkin vain heteroksi muuttumisen merkityksessä ja vastakohta sille olisi siis kai homoutuminen? Miksi se ei olisi yhtälailla ok? Minä en hyväksy tämänkaltaista nuorten mielien manipulointiyrityksiä. Nuorille tulee antaa aikaa pohtia näitä asioita, eikä pistää valitsemaan oppien välillä. Tiedän että tuo on sinänsä naiivi ajatus, mutta joku raja tällä taas ylitettiin.

Minä en pidä paasaamisesta, enkä osaa lukea Raamattua kirjaimen mukaan. En myöskään ole teologi, mutta ihmettelen vahvasti, kuka näistä Raamatun lauseisiin viittailijoista voi sen päättää mikä luetaan sanasta sanaan ja mitä kohtaa tulkitaan ja mikä kohta jätetään kokonaan huomiotta. Kenellekään ei liene ongelma se, että käytetään vaatteita joissa on käytetty useampaa kuin yhtä kuitua, vaikka Raamattu kehottaakin kutsumaan tällöin kylän väen paikalle kivittämään moinen rikollinen. Hyväksyn vastakkaiset mielipiteet ja keskustelun, mutta en jaksa kuunnella yhden ja ainoan oikean mielipiteen tuputtamista. Minun uskoni on minun uskoni.

Tulipas pitkä avautuminen, pahoittelut. :) Kaikkea hyvää foorumilaisille!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #32 : 31.03.11 - klo:10:17 »
http://uskojarukous.net/phpBB2/index.php

Mutta se on karu paikka, karua, kylmää keskustelua. Tietysti jos olisi siellä körttiläisellä tyylillä, erilaisia ajatuksia ymmärtäen, mutta minä kyllä lähinnä vain kränään itte-minääsenä riitelynhaluisena ihmisenä...

Ai jaa, emminä viiti sitte.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #33 : 31.03.11 - klo:10:40 »
Tervetuloa foorumille, Lipasto. Pitkät avautumiset eivät ole täälä aivan tuntemattomia...

Mt

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #34 : 31.03.11 - klo:10:44 »
Ai jaa, emminä viiti sitte.

Joo, ei sitä foorumia voi suositella kenellekään, joka mieltänsä haluaa ylentää. Toki joukossa on suuresti oppineita teologeja ja parhaansa yrittäviä kristittyjä, mutta keskustelun henki on muodostunut aggressiiviseksi ja negatiiviseksi, eivätkä kaikki siellä tosiaankaan kelpaa, ei lähellekään. Minä kun tykkään väitellä ja olen paksunahkainen kuin ilkeämielinen sarvikuono niin viihdyn ihan ok niissä kylmissä tuulissa (no, välillä tulee yliannostuksia, kuten nyt tämän alistamis-kampanjan myötä).
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #35 : 31.03.11 - klo:11:05 »
 Hei Lipasto!  Kiva lukea nuoren naisen tekstiä johon vanhahko (67 v) piironki täysin yhtyy.
Rakkauden kaksoiskäsky on minullekin yli kaikkien muiden Raamatun käskyjen.  Se joka rakastaa saa paljon anteeksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #36 : 31.03.11 - klo:11:09 »
Tervetulua lipasto! Tekstissäsi on vaikka kuinka monta kohtaa joista olen ihan samaa mieltä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #37 : 31.03.11 - klo:11:32 »
http://uskojarukous.net/phpBB2/index.php

Mutta se on karu paikka, karua, kylmää keskustelua. Tietysti jos olisi siellä körttiläisellä tyylillä, erilaisia ajatuksia ymmärtäen, mutta minä kyllä lähinnä vain kränään itte-minääsenä riitelynhaluisena ihmisenä...

Körttiläinen tyyli EI ole "erilaisia ajatuksia ymmärtävä".
Tämä on oma vankka kokemukseni asiasta näin ulkopuolisen silmin katsottuna.
Ja en ole ainut, joka näkee asian näin.

Tämä ymmärtämättömyys on varsin yleistä eri kristillisinä itseään pitämissä piireissä.


Lainaus käyttäjältä: llwdy
Joo, ei sitä foorumia voi suositella kenellekään, joka mieltänsä haluaa ylentää. Toki joukossa on suuresti oppineita teologeja ja parhaansa yrittäviä kristittyjä, mutta keskustelun henki on muodostunut aggressiiviseksi ja negatiiviseksi, eivätkä kaikki siellä tosiaankaan kelpaa, ei lähellekään.


No, johan on kumma foorumi.
Oikein agressiivinen ja suvaitsematon.  :)
Minäkin kirjoitan eräällä varsin suvaitsemattomalla foorumilla, jossa kovin pienestä saa jopa natsileiman tai muuten leimataan murhaajaksi.
« Viimeksi muokattu: 31.03.11 - klo:11:38 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #38 : 31.03.11 - klo:11:54 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Jos minä en kauhean väärin muista niin niihin Vantaan kursseihin oli lirahtanut sekaan tiettyjä suosituksia jotka olivat vähän, no, niin, perheväkivaltahan on ´kai asianomistajarikos mutta rikos kuitenkin...  siis, siellä meni jossakin vaiheessa tuo naisen ja miehen "mies on vaimon pää" niin pitkälle että jos miestä huvittaa lyödä niin omaansahan häön hutkaisee, eli nainen on sen velvoitettu antamaan puolisolle anteeksi...   Varsinainen haloo nousi tästä.


Minä olen ollut Ranssien järjestämillä kursseilla aika monta kertaa.Tässä on ilmeisesti kyse heidän kurssistaan?
Apuakin löysin erääseen ongelmaani.
Ihmettelen syvästi tätä väitettä, että siellä olisi kehoitettu perhevälivaltaan.
Ihmettelen siksi, koska olen ollut heidän kursseillaan ja siellä kurssien viesti on juuri päinvastainen.

Toivoisin, että SeppoS myös selventäisi tuota omaa kommenttiaan tähän asiaan liittyen.
Tarvitsisisn myös Leenan ja muidenkin päinvastaista kantaa omaavien kommentteja lisää.

Aina silloin tällöin tapanani on muistuttaa, että jos ihminen on uskovainen, niin se ei tarkoita sitä, että aina pitäisi olla myös epärehellinen.
Kyllä uskovaisuuden ja rehellisyyden voi aivan hyvin yhdistää.
Ei se ole mahdotonta.
Avartukaa hyvät ihmiset. (Tämä kehoitus on yleinen kaikille).

Se vähän minua huvittaa/ärsyttää, että juuri tälle foorumille on pesiytynyt useampi sellainen ihminen, joka omaa jonkun kumman kuudennen aistin, jonka perusteella sitten havainnoidaan asioita ja jopa uskotaan sen kuudennen aistin tuomaan informaatioon.
Kuudennelle aistille on parempikin nimi: "luuloaisti".
Jostain kumman syystä se PIRU on aina toisuskoinen, joka jostain syystä ei ole vielä kokenut körttiherätystä.

Kerätkää adressi, jossa allekirjoittajat julkisesti sanoutuvat irti kuudennesta (luulo) aistista!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #39 : 31.03.11 - klo:12:34 »
Kuule Kyösti, minä en valehtele. En koskaan.  Minä en voi. Henkilö joka on jaksoittain tajuton, ei voi sekoittaa päätään vielä valehtelemallakin.  Kuulin tuosta keskusteltavan, sillä omaksi seurakunnakseni on tullut Tikkurila, vaikka Malmilla asunkin. Aloin vain käydä siellä kirkossa tänne muutettuani, kun tiesin missä se kirkko ylipäätään on. Ja syy sille että nyttemmin olen usein ollut useasti muualla on vain se, että Herättäjän kirkkopyhänä on seurat ja autottoman on erittäin hankala sunnuntaipäivänä heilahtaa pk-seudulla puolelta toiselle niin nopeasti, että ennättäisi niihin seuroihin kanssa.

Voit tarkastaa tiedot Tikkurilan seurakuntapastoreilta, ja toivoisin vähän hillintää menoon. Sinulta suvaitaan jo aika paljon, kuten valehtelijaksi nimittely. Ei ole tullut mieleesi, että kyseinen materiaali oli myös aikanaan esillä, tutkitttiin, ja asiasta käytiin asialliset neuvottelut. Itse en tiedä kurssin vetäjänm nimieä, taiu en muista jos olen kuullutkin, enkä ole sellaista väittänytkään.  Mutta lopettamisen syynä oli tämä:  oillakin kursseilla oli tämä "mies on vaimon pää" ja "ero on syntiä"  keskustelu mennyt, ja osa käytetystä oppimateriaalista oli sisältänyt näitä teemoja:  Vaikka mies/vaimo osoittautuiosi väkivaltaiseksi - kai vaimokin lyödä osaa - erota ei saa, Jumala antaa voimaa antaa anteeksi ja rakastaa.  Nämä materiaalit poistettiin.  Mitään muuta en ole väittänyt, mutta tässä pysyn.  Keskustelujen fokuksena väitettiin olleen taas jonkun homo-opetuksen, muttei ollut. Käskettiin kestää kaikki. Myös väkivalta.

Jos edelleen pysyt kannassasi, että valehtelen, niin tehdäänkö näin: Me tarkastamme tiedon Tikkurilan kirkkoherralta. Vai kehen luotat, kun nyt et ilman muuta missään tapauksessa minuun tai Seppoon?  Moneltako tarkastamme asian?  Keihin otamme yhteyttä?  Ehkä myös kohukurssin vetäjillä on jotain kommentoitavaa?

Niin, tervetuloa Liisa. Er  :026: will es auch tun...Willkommen zu sagen, hertzlich... heisst die Geist der Bonhoeffers. Karkasi sivustoon minun koneeltani, yritti ruveta virukseksi muttei mahtunut tiedostoon, hänhän oli aika kookas, kirjoittelee toisinaan omaan piikkiin, ja asuu pääasiassa täällä minun kirjahyllyssäni kyllä. Kova netin ja telkkarin perään. Karkaa esille jos kirja on avoinna työpöydällä ja nyt oli Etiikka...  Sekoittaa öisin täällä paikkoja, kuka muukasan se voisi olla, minä olen siisti ihminen.  Ei voinut olla Herättäjäyhdistyksen jäsen, historian kulku hankaloitti mutta muuten kyllä... muuten...
« Viimeksi muokattu: 31.03.11 - klo:12:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #40 : 31.03.11 - klo:12:42 »
Jos kolme vuotta sitten kirkollisessa mediassa olleesta asiasta puhutaan Körttifoorumilla, se ei tarkoita, että asia ja sen ratkaisuksi seurakunnassa tehdyt toimenpiteet olisi kirjoittajan mielipide tai edes körttiläinen mielipide. :069:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #41 : 31.03.11 - klo:12:57 »
Jos kolme vuotta sitten kirkollisessa mediassa olleesta asiasta puhutaan Körttifoorumilla, se ei tarkoita, että asia ja sen ratkaisuksi seurakunnassa tehdyt toimenpiteet olisi kirjoittajan mielipide tai edes körttiläinen mielipide. :069:
Juuri.  Eihän asian ratkaisua kysytty täällä keneltäkään.  Itse lienet sitten vantaalainen, ehkä Tikkurilan seurakunnan jäsenkin, joten sinullahan siellä jonkilainen vaikutusvalta on, eikä tällaisella junantuomalla.   

Körttifoorumilla kirjoittajien mielipiteetkään eivät ole mikään "körttiläinen mielipide". Herännäisyyden omakseen kokeneilla on vilkkaasti vaihtelevia mielipiteitä mitä erilaisimmista asioista. Leena koettaa pysytellä kahden Kristuksen kanssa niineen ja siinä on Leenalla tarpeeksi.  Ei tarvita mitään kivien paiskomisia mihinkään, sellainen on inhottavaa.  Mutta epäselvissä tilanteissa asiat tarkastetaan, se kyllä sopii.

Kävin sitä katsomassa mutten ehtinyt enkä juuri vielä jaksanut selata joten no comments nyt vielä.  Kesällä lukevat Pannenbergia, ja sitä saattaisin vilkaista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #42 : 31.03.11 - klo:13:05 »
Eihän oikein ole olemassa mitään "virallista" körttiläistä mielipidettä. Ne jotka mukana ovat, ajattelevat ihan omilla tavoillaan, ja ovat mukana omilla tavoillaan. En ole koskaan törmännyt minkäänlaiseen mielipide-kuulusteluun. Ymmärtäisin kyllä että olen monessakin suhteessa eri kannoilla kuin enemmistö, mutta tässä liikkeessä sitä ei mitata. Luojan kiitos.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #43 : 31.03.11 - klo:13:09 »
Körttiläinen tyyli EI ole "erilaisia ajatuksia ymmärtävä".
Tämä on oma vankka kokemukseni asiasta näin ulkopuolisen silmin katsottuna.
Ja en ole ainut, joka näkee asian näin.


Missähän määrin tunnet körttiläisyyttä? Kokeile mennä seuroihin ja testaa, leimataanko sinut natsiksi. Mitä UR:ään tulee niin se kyllä on vahva mielipiteeni, mutta tietysti subjektiivinen sellainen, saa vapaasti olla eri mieltä tuosta foorumista minun puolestani - ehkä se sopisi sinulle suorastaan paremmin, jospa vaikka sinua ei sillä nähtäisikään natsina? Rohkeasti vain kokeilemaan!
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Miksi kirkko tukee heterovastaisia piirejä?
« Vastaus #44 : 31.03.11 - klo:13:18 »
Lainaus käyttäjältä: llwyd
Eihän oikein ole olemassa mitään "virallista" körttiläistä mielipidettä. Ne jotka mukana ovat, ajattelevat ihan omilla tavoillaan, ja ovat mukana omilla tavoillaan. En ole koskaan törmännyt minkäänlaiseen mielipide-kuulusteluun.


Sallittaneen minunkin ajatella eri asioista juuri niin, kuin ajattelen.
Mitä minuun kohdistuviin kuulusteluihin tulee, niin niitä saa edelleenkin harrastaa.
Suurimaan osaan minulle kohdistettuihin henkilökohtaisiin kyselyihin edelleenkin vastaan, jotkut jätän vastaamatta.

Lainaus käyttäjältä: Leena
Körttifoorumilla kirjoittajien mielipiteetkään eivät ole mikään "körttiläinen mielipide". Herännäisyyden omakseen kokeneilla on vilkkaasti vaihtelevia mielipiteitä mitä erilaisimmista asioista.


Tottapa totta.
Tämä on totta kaikissa ryhmissä, mitä maa päällään kantaa.
Totta on myös se, että eri ryhmissä on omat tietyt erikoispiirteensä, jotka voisaan kyllä havaita ja joita voidaan verrata eri piirien kesken.