Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2010  (Luettu 41693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #30 : 07.10.10 - klo:09:42 »
Ei siellä voi siten vaikuttaa, kuin kunnallis- tai valtakunnanpolitiikassa. Olemattomalta sekin saattaa tuntua, mutta kirkossa?  Mihin sitä ääntä oikein tarvitaan? Piispainkokouksethan ne linjapäätökset tekee, ja jos pappi ei osaa saarnata (tai viiti valmistaa saarnaa) niin ei siihen minun ääntäni enää tarvita. Kun edes tämänvertaiseen ei saa vaikuttaa - vaalisijat ratkaisee käytännössä lähes koko tuonkin. Diakoniamäärärahat sun muut tulevat jostain mistälie nekin, ei niissä kysytä seurakuntalaisen mieltä. Pelkkää höpsotystä ja näennäisdemokratiaa.

Nyt olen eri mieltä. Rahat seurakunnan eri toimintoihin tulevat verorahoista, jotka jakaa luottamushenkilöt lähinnä kirkkoneuvostossa, jonka valitsee vaaleilla valittu valtuusto. Seurakunnat huolehtii myös rakennuksistaan ja rakentaa kirkot etc. Nämä päätökset kirkkoneuvosto esittelee valtuustolle, joka päättää isommat asiat. Sinun äänesi ratkaisee näissä vaaleissa enemmän kuin valtiollisissa, kun äänestysprosentti on alhainen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #31 : 07.10.10 - klo:11:07 »
Nyt olen eri mieltä. Rahat seurakunnan eri toimintoihin tulevat verorahoista, jotka jakaa luottamushenkilöt lähinnä kirkkoneuvostossa, jonka valitsee vaaleilla valittu valtuusto. Seurakunnat huolehtii myös rakennuksistaan ja rakentaa kirkot etc. Nämä päätökset kirkkoneuvosto esittelee valtuustolle, joka päättää isommat asiat. Sinun äänesi ratkaisee näissä vaaleissa enemmän kuin valtiollisissa, kun äänestysprosentti on alhainen.
No, jos niin täytyy harkita. Olen kyllä valmis muuttamaan mieltäni vaikka näkemys kirkollisista vaaleista on ollut lähinnä pelleilyä

Diakoniamääräraha välittömään auttamiseen on ollut lähinnä se mikä on kaivellut: Kympin saa, perheellinen kaksi kymppiä, eikä sillä monen päivän ruokaa osteta. Tunnen kaiken muun hyvän kyllä mitä tekevät, koska pitkä yhteistyön historia on, joten en kaipaa siitä esitelmää. Ovat diakoniatyöntekijät siitä itsekin tuskastuneita sanojensa mukaan, kun on soiteltu puolin ja toisin - kyse ei ole siitä että kirkko tekisi fattan työt vaan siitä että fatta on hidas, ja monella meidän potilaista on lähinnä KELA-peräisistä syistä hölmö tilanne.  Ennen me neuvoimme hätätilassa sinne diakoniapäivystykseen muttemme tietenkään enää. Helsingissä kun tuo kymppi on vähän vitsi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #32 : 08.10.10 - klo:09:37 »
Vaimoni jatkaa minun viitoittamaa uraa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #33 : 09.10.10 - klo:10:09 »
Seurakuntien antama aineellisen tuen resurssit on ymmärrettävän niukat, mutta palion muuta seurakunta antaa. Läsnäoloa ja toivoa jakaa esim. ne 2500 vapaaehtoosta jokka toimii kirkon ylläpitämäs palvelevas puhelimes. Henkinen hätä on suurinta täs yhteeskunnas.
Uskonnonopetuksesta ja kirkosta kannattaa välittää äänestämälläkin.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #34 : 09.10.10 - klo:10:15 »
Seurakuntien antama aineellisen tuen resurssit on ymmärrettävän niukat, mutta palion muuta seurakunta antaa. Läsnäoloa ja toivoa jakaa esim. ne 2500 vapaaehtoosta jokka toimii kirkon ylläpitämäs palvelevas puhelimes. Henkinen hätä on suurinta täs yhteeskunnas.
Uskonnonopetuksesta ja kirkosta kannattaa välittää äänestämälläkin.
Kerrohan vielä kuinka sinä siellä vaikutat uskonnonopetukseen. Kyseessä on käsittääkseni opetusministeriön asia.

Ja kyllä siinä herää henkinenkin hätä, kun kukkarossa on kolme euroa kaksikymmentä senttiä, ja mistään tukea saamaton (niitä on!) yksinhuoltaja koettaa selviytyä kaksi viikkoa... kaatuu psykiatrille, ja väärään suuntaan, vaikka eipä siinä kädestäpitäminenkään auta. Nälkä tulee. Näitä itse kohtaan ja näille sitä apua haikailisin. Ei kirkko niin määrättömän köyhä ole.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #35 : 09.10.10 - klo:10:31 »
Kerrohan vielä kuinka sinä siellä vaikutat uskonnonopetukseen. Kyseessä on käsittääkseni opetusministeriön asia.

Ja kyllä siinä herää henkinenkin hätä, kun kukkarossa on kolme euroa kaksikymmentä senttiä, ja mistään tukea saamaton (niitä on!) yksinhuoltaja koettaa selviytyä kaksi viikkoa... kaatuu psykiatrille, ja väärään suuntaan, vaikka eipä siinä kädestäpitäminenkään auta. Nälkä tulee. Näitä itse kohtaan ja näille sitä apua haikailisin. Ei kirkko niin määrättömän köyhä ole.
Jos minä vastaan. Työrymässä on kirkko edustettuna eli sitä kautta vaikutamme, toisekseen kirkon ja kirkkoväen aktiivisuus luo paineita viranomaisille ja tukea kirkon neuvotteluille. Henkilökohtaine panokseni on vaatimaton, mutta mukana joukossa kuitenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #36 : 09.10.10 - klo:10:47 »
Jos kuviteltaas, että tulisin valituksi niin olisin viästinvälittäjän roolis. Viästit pitää kulukia ihimisten ja seurakunnan välillä molemmin pualin. Seurakunnan on arvotettava uskonnon opetus kunnissa jokka on siitä laistamassa eri uskontokuntien yleestymisen vedoten. Suvaitsevuutta on haettava ja kaikille on oltava sija yhteiskunnassa.
Diakoniatyän resursseista päättävät valitahan 14.11.2010
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #37 : 14.10.10 - klo:09:29 »
Demarien seurakuntavaaliohojelmasta 2010: Meille seurakunta on lähimmäisenrakkauden yhteisö, jossa kunnioitetaan ihmisten erilaisia elämänratkaisuja ja erilaisuutta, esimerkiksi sukupuoli- identiteettiä ja seksuaalista suuntautumista. Niistä ei saa tehdä erottavia tekijöitä kirkon jäsenyydessä tai työntekijänä toimimisessa. Haluamme vahvistaa kirkon avoimuutta kaikille kiinnostuneille. Nämä minäkin allekiriootan.
Ylen homoilta- ohojelma näytti taas kuinka vaikia asia suvaattevaasuus on. Keskiviikkona eros kirkosta 2633 jäsentä, kun  moni koki tulleensa loukatuksi miälipire-erojen takia. Yhä vanhemmat ihimiset ja naiset olivat eroavien joukossa uusi silimiinpistävä ryhymä.
Kirkolla on vaikia tyä tasapainoolla, jos ottaa jomman pualen kannan, niin aina eroamisia tapahtuu ryäppynä vastapualelta. Silti toivon kirkolta enemmän suvaattevuutta erilaasuutta kohtahan. Sukupualineutraalit avioliitot pitääs hyväksyä yhtälailla, ku lukumääräneutraalit avioliitokki. :icon_wink: Ihimisen siunaaminen ei oo synti, tuamitteminen on.   
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #38 : 14.10.10 - klo:09:38 »
Mutta kun Ruamatussa, Pyhässä Pipliassa seisoo, notta!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #39 : 14.10.10 - klo:23:11 »
Tähän asti olen jok'ikisissä vaaleissa äänestänyt, mutta nyt saattavat seurakuntavaalit jäädä väliin. Parit edelliset ovat olleet irvokasta pelleilyä: ehdokkaista on ilmoitettu vain nimi. Kuinka voisi sen perusteella äänestää, jos ei tiedä ihmisestä mitään muuta?

Nykyisessä seurakunnassani olen asunut kolme vuotta, mutten ole kirkossa käymällä tutustunut yhteenkään ihmiseen. Muuta toimintaa ei juurikaan ole. Kävin äsken seurakunnan sivuilla katsomassa ehdokaslistat (hienoa, että ne löytyvät nykyisin helposti!), mutta nimet ovat minulle tuntemattomia. Tai no, erään tiedän ulkonäöltä muista yhteyksistä, mutten hänen ajatuksistaan mitään. Kuinka voisin äänestää? Kun täällä käydystä keskustelustakin päätellen ehdokkaaksi ruvetaan joko palavasta halusta tai melko vastentahtoisesti asiasta varsinaisesti mitään tietämättä, en tahdo äänestää vain kauniin nimen perusteella. Ehkä käyn tiputtamassa tyhjän lipun.

Tilanne lienee erilainen pääkaupunkiseudun ulkopuolella, missä ihmiset tuntevat toisensa paremmin. Minä tunnen varmaan kymmeniätuhansia ihmisiä täältäkin, ja muutama kymmenen saattaa olla kirkollisista asioista kiinnostuneitakin, mutta he eivät satu asumaan saman seurakunnan alueella.

Tapasin muuten 15 vuotta sitten henkilön, joka oli ollut srk-neuvostossa (olin minäkin tainnut aikanaan häntä äänestää). Hän oli äärettömän pettynyt, vaikka oli innokkaana homman aloittanut. Hänen mukaansa päätökset oli jo tehty, kun ne heille esiteltiin, ja kyse oli vai näennäisdemokratiasta. Suivaantuneena jättäytyi hän pois ensimmäisen kauden jälkeen. Onkohan mikään muuttunut tuon ajan jälkeen?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #40 : 15.10.10 - klo:06:28 »
Ikinä en oo äänestäny mutta ajattelin tänä vuonna äänestää sentään. Olen tässä miettiny mitä täälläkin on puhuttu ja noin. On kyllä niin että KUN harvempi äänestää niin omalla äänellä on enempi painoarvoa kuin valtakunnallisilla vaaleilla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #41 : 15.10.10 - klo:07:05 »
Tähän asti olen jok'ikisissä vaaleissa äänestänyt, mutta nyt saattavat seurakuntavaalit jäädä väliin. Parit edelliset ovat olleet irvokasta pelleilyä: ehdokkaista on ilmoitettu vain nimi. Kuinka voisi sen perusteella äänestää, jos ei tiedä ihmisestä mitään muuta?

Nykyisessä seurakunnassani olen asunut kolme vuotta, mutten ole kirkossa käymällä tutustunut yhteenkään ihmiseen. Muuta toimintaa ei juurikaan ole. Kävin äsken seurakunnan sivuilla katsomassa ehdokaslistat (hienoa, että ne löytyvät nykyisin helposti!), mutta nimet ovat minulle tuntemattomia. Tai no, erään tiedän ulkonäöltä muista yhteyksistä, mutten hänen ajatuksistaan mitään. Kuinka voisin äänestää? Kun täällä käydystä keskustelustakin päätellen ehdokkaaksi ruvetaan joko palavasta halusta tai melko vastentahtoisesti asiasta varsinaisesti mitään tietämättä, en tahdo äänestää vain kauniin nimen perusteella. Ehkä käyn tiputtamassa tyhjän lipun.

Tilanne lienee erilainen pääkaupunkiseudun ulkopuolella, missä ihmiset tuntevat toisensa paremmin. Minä tunnen varmaan kymmeniätuhansia ihmisiä täältäkin, ja muutama kymmenen saattaa olla kirkollisista asioista kiinnostuneitakin, mutta he eivät satu asumaan saman seurakunnan alueella.

Painavaa asiaa kirjoitat. Pitäisi olla määräys, että ehdokkaista täytyy olla esillä muutakin tietoa kuin pelkkä nimi. Eihän pelkän nimen perusteella voi ihmisestä päätellä yhtään mitään.
Tapasin muuten 15 vuotta sitten henkilön, joka oli ollut srk-neuvostossa (olin minäkin tainnut aikanaan häntä äänestää). Hän oli äärettömän pettynyt, vaikka oli innokkaana homman aloittanut. Hänen mukaansa päätökset oli jo tehty, kun ne heille esiteltiin, ja kyse oli vai näennäisdemokratiasta. Suivaantuneena jättäytyi hän pois ensimmäisen kauden jälkeen. Onkohan mikään muuttunut tuon ajan jälkeen?


Aivan samaa olen kuullut kirkkovaltuuston entiseltä jäseneltä. Häntä olisivat kiinnostaneet asiat, mutta hän oli vähintäinkin turhautunut siihen, ettei voinut oikeasti vaikuttaa asioihin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #42 : 15.10.10 - klo:09:22 »
Päätökset on päätöksiä, oli ne esitelty tai ei.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #43 : 15.10.10 - klo:09:40 »
Painavaa asiaa kirjoitat. Pitäisi olla määräys, että ehdokkaista täytyy olla esillä muutakin tietoa kuin pelkkä nimi. Eihän pelkän nimen perusteella voi ihmisestä päätellä yhtään mitään.

Aivan samaa olen kuullut kirkkovaltuuston entiseltä jäseneltä. Häntä olisivat kiinnostaneet asiat, mutta hän oli vähintäinkin turhautunut siihen, ettei voinut oikeasti vaikuttaa asioihin.

Olen ollut kolme kautta kirkkovaltuustossa ja -neuvostossa enkä ole kokenut asioita noin. Kysymys on tietysti seurakunatkohtainen. Seurakuntaneuvostolle jää paljon vähemmän päätettävää kuin kirkkoneuvostolle. Meillä ei ole taloudellista jaostoa erikseen, vaan kirkkoneuvosto päättää sille kuuluvat asiat suoraan. Meidän poikkeavassa yritysmaailmasta otetussa organisaatiossa saa kyllä osallistua päätöksentekoon jos vaan saa oman suunsa auki. Toki valmistelulla yritetään vaikuttaa päätöksiin, mutta jos on vahva neuvosto niin homma toimii.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Seurakuntavaalit 2010
« Vastaus #44 : 15.10.10 - klo:10:08 »
Jos ei uskalla avata suutaan, missä on syy? Ujous, epävarmuus, kummin puuttuminen?
Ujoudesta pääsee tutustumalla, epävarmuudesta perehtymällä, kummin eli lähimmän opastajan, vanhemman ja kokeneemman mentorin puutteen korvaa ehkä Erno Paasilinnan ajatus, että ainoita oppineita ovat itseoppineet, muut ovat opetettuja. Tosin mentorointikaan ei ole opettamista tietääkseni pelkästään. Oma aktiivisuus on toki tärkeää.
Tuhannen taalan kysymys tuntuu olevan politii...srk-hallinossakin, kuinka välttää turhautuminen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024