Kirjoittaja Aihe: Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun  (Luettu 11634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« : 26.09.08 - klo:07:54 »
Jos joku vaivautui ajatuksen kanssa lukemaan ketjuni, ehkä löysi siitä ydinsanoman, jota on kovin vaikea suoraan täällä sanoa.
Sanomani lyhykäisyydessään oli se, että tällä foorumilla ollaan liian herkkähipiäisia siitä, jos joku uskoo tai kokee asioita eri tavoin, kuin on "sallittua".
Tai, itseasiassa saa kokea ja ajatella toisin, kunhan ei sitä täällä julkisesti tuo esille.

Suurin ongelma ei ole kuitenkaan tuo herkkähipiäisyys.
Herkkähipiäisyyttä suuremmaksi ongelmaksi näen sen, että ei tiedosteta omaa herkkähipiäisyyttään - siis kielletään se.
Jos ongelman tiedostaisi, sen kanssa voisi alkaa työskentelemään ja ajan kanssa siitä eroonkin päästä.
Joka ei herkkähipiäisyyttään tunnista, on mielestäni aika kurjassa tilassa.

Herkkähipiäisyys johtaa mm. sellaiseen lieveilmiöön, että ei oikein voi keskustella kuin hyvin rajatuista asioista ja hyvin rajatulla tavalla.

Yleinen totuus on se, että jos tuntuu siltä, että joku on sinua/minua HALUNNUT loukata, todellisuudessa se lähes aina on väärinkäsitys.
Ihminen kovin helposti lankeaa jattelemaan,e ttä tuo paha ihminen loukkaa minua tahallaan, minua hyvää ihmistä.
Ja tämä ei ole minun oma keksimäni totuus. Sen on ennen minua jo kovin moni löytänyt. Ihmissuhde/johtamistaitokursseilla tähän seikkaan varmasti ennemmin tai myöhemmin törmää, jos tuollaista alaa haluaa opiskella.

Mielestäni tuolla lukitulla ketjulla pistän piikkkiä juuri tähän suureen ongelmakohtaan. Ikävä kyllä, huonolla menestyksellä: ketju lukittiin.

Varsinainen lastentarha!

Toinen ongelma, johon täällä usein törmää, on se, että ikäänkuin ihmiset eivät oikeasti  halua ymmärtää toisten tekstejä.
Kun keskusteluja seuraa, välillä oikein ihmettelee, että eikö keskustelukumppanit oikeasti lue muuta, kuin kuviteltujen rivien välistä tulevaa salaista sanomaa vai mistä on kyse, kun niin kummallisista asioista saadaan primitiivireaktioita aikaan.

Ja se lukittu ketju löytyy täältä:
http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?t=1092

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #1 : 26.09.08 - klo:08:10 »
Uskoon liittyvät asiat ovat herkkiä.

En todella ymmärrä, miksi tieten tahtoen pitäisi tökkiä toisia niihin kohtiin, jotka ovat herkimpiä. Erityisesti, miksi pitäisi tulla körttipalstalle tökkimään körttejä niistä asioista, jotka heille ehkä ovat herkimpiä: epäröivä usko ja suvaitsevaisuus.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #2 : 26.09.08 - klo:08:20 »
Sarai,
kyse ei ole uskoon liittyvästä asiasta, vaan puhtaasti maallisesta.
Mahdoitkohan ymmärtää viestiäni, vaikka sen melkein rautalangasta nyt väänsin?

Tätä kirjoittamaani  asiaa käsitellään aivan maallisilla ihmissuhdetaidon/johtamistaidon kursseilla.
Ja olisi kiva joskus uskonnollisellakin foorumilla asiasta jutella sillä tavoin, että uskontoa ei asiaan linkitettäisi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #3 : 26.09.08 - klo:08:27 »
Kipeimmät asiat ovat usein myös tärkeimpiä. Niistä haluaisi puhua toistenkin kanssa. Tämän pitäisi tapahtua riittävän turvallisessa ympäristössä. Asiaan sisältyy riskejä ja arkoja luottamukseen liittyviä kysymyksiä. Tätä nuorallatanssia tälläkin foorumilla toisinaan harjoitellaan. Olkaamme rohkeita ja kuitenkin hienotunteisia! Pyytäkäämme anteeksi, kun on tökitty liian arkaan kohtaan!
Minullakin on varmaan tarkoittamattani lipsahtanut jotain turhan piikikästä. Anteeksi!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #4 : 26.09.08 - klo:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
En todella ymmärrä, miksi tieten tahtoen pitäisi tökkiä toisia niihin kohtiin, jotka ovat herkimpiä. Erityisesti, miksi pitäisi tulla körttipalstalle tökkimään körttejä niistä asioista, jotka heille ehkä ovat herkimpiä: epäröivä usko ja suvaitsevaisuus.


Jotta voisin kehittää kirjallisia taitojani, kysyisin sinulta Sarai, että mikä on se asia/asiat, jossa koet minun täällä tökkineen ja jossa minun tulisi tehdä parannusta?
Epäröivä usko on OK, itsekin sitä kannatan.
Tuosta suvaitsevaisuusasiasta voi toki olla toistakin mieltä.
Jokainen järjestö toimii siten, että suvaitsevaisia ollaa niin kauan, kuin pysytään kirjoitettujan/kirjoittamattomien sääntöjen rajoissa.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #5 : 26.09.08 - klo:09:42 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Sanomani lyhykäisyydessään oli se, että tällä foorumilla ollaan liian herkkähipiäisia siitä, jos joku uskoo tai kokee asioita eri tavoin, kuin on "sallittua".

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"

Sarai,
kyse ei ole uskoon liittyvästä asiasta, vaan puhtaasti maallisesta.


Jos uskoo tai kokee asioita eri tavoin, on mielestäni kyse uskoon liittyvästä asiasta.

Lainaus käyttäjältä: "toisaalla karjalaisenkyösti"

Koskaan en törmää normaalielämässä ihmisten joukossa kehenkään körttiläiseen, joka julkisesti pitäisi esillä Kristusta ja Siionin virsiä.


Saattaisiko tämä johtua siitä, että kun körtin usko on sitä haparoivaa uskoa, hänellä ei mielestään ole varaa pitää siitä meteliä?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #6 : 26.09.08 - klo:09:49 »
Sarai, siltä varalta, että et edelleenkään ymmärtänyt, niin kerron, että
kyse oli herkkähipiäisyydeltä silmänsä ummistaminen ja kyseisen ongelman kieltäminen.

Kyseisellä piirteellä on sitten linkkejä ihmiselämän kaikkiin osa-alueisiin, myös uskoon Raamatullisessa mielessä, kuin uskoon maallisten asioiden kyseessä ollessa.
Tämä piirre yhdistyy samalla tavalla auton pesuun, kuin kukkien kasteluun tai WCssä istumiseen.
Vaikka näin onkin, tarkoitukseni ei ollut ensisijaisesti keskustella eri yhteyksistä (=tilanteista), joissa tämä piirre tulee esille, vaan tarkoitus oli keskustella itse piirteesta, eli herkkähipiäisyyden ilmiöstä.

Onnistuinko tuomaan esille sen, mitä tässä ajan takaa?
Ymmärsikö joku, vai menikö se kaikilta ohi?

Sanoihin takertumalla ja näppärästi lainauksia tekemällä asian käsittely jymähtää paikalleen.
Se taasen on sitten eri asia, onko tämä ympäristä riittävän kypsä tällaista asiaa yleensä käsittelemään.
Jos ei ole riittävän kypsä, voi olla, että asian käsittely ei ole edes mahdollista tai järkevääkään.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #7 : 26.09.08 - klo:09:55 »
Karjalaisenkyösti. Se, että haluat jatkuvasti piikitellä, on äärimmäisen raskasta. Olet nyt todennut tämän foorumin olevan lastentarha ja epäkypsä sinun ajatuksellesi. Nyt saattaisi sitten olla syytä etsiä kypsempi foorumi, sellainen joka samalla jaksaa jatkuvan piikittelysi. Käsittääkseni et hae körttiläistä foorumia, vaan mitä tahansa hengellistä foorumia. Onnekkaasti tarkoitukseesi paremmin soveltuvia foorumeita onkin useita.

terv. ylläpitäjä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #8 : 26.09.08 - klo:10:00 »
Liisa,
toivon sinun listaavan vaikka tänne asioita, jotka koet piikittelyksi.
Tässä on nyt vastakkain kaksi eri kokemusta.
Oman tulkintani mukaan en piikeittele (ainakaan kovin väärällä tavalla), sinun tulkintasi mukaan taasen piikittelen.

Minulla on tunne, että olen tietyllä tapaa sinun hanpaissasi.
Tunne on aito, mutta en missään tapauksessaa yritä väittää, että se olisi totuuden mukainen. Se mahdollisesti on jopa täysin väärä.

Pyydän, että paneudut nyt tähän asiaan ja tuot niitä piikkejä esiin, niin voimme niistä keskustella.
Ehkäpä kyse on puhtaasti väärinkäsityksestä ja minun kirjoitustyylistäni.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #9 : 26.09.08 - klo:10:04 »
Näin totesit aloitusviestissäsi:

Lainaus
Mielestäni tuolla lukitulla ketjulla pistän piikkkiä juuri tähän suureen ongelmakohtaan.


Olet useita kertoja useissa viesteissä täällä olosi aikana kertonut haluavasi ravistella ja piikitellä körttiläisiä raameja.

Ei siinä ole tulkinnasta kyse, kun sen olet suoraan sanonut. Minä en lähde väsytystaisteluun, vääntämään tästä asiasta - se olisi turhaa.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #10 : 26.09.08 - klo:11:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Näin totesit aloitusviestissäsi:

Lainaus
Mielestäni tuolla lukitulla ketjulla pistän piikkkiä juuri tähän suureen ongelmakohtaan.


Olet useita kertoja useissa viesteissä täällä olosi aikana kertonut haluavasi ravistella ja piikitellä körttiläisiä raameja.

Ei siinä ole tulkinnasta kyse, kun sen olet suoraan sanonut. Minä en lähde väsytystaisteluun, vääntämään tästä asiasta - se olisi turhaa.


Komppaan Liisaa. Myös siinä että lopetan omalta osaltani tämän asian käsittelyn tähän.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #11 : 26.09.08 - klo:11:11 »
Liisa,
on eri asia "piikitellä" ympäröiviä rakenteita, kuin yksilöihmisiä.
Kyllä rakenteita pitää voida koetella, kritisoida ja arvostella.

Onko kerttiliike jonkinlainen erikoistapaus, jota ei saa kuvata kirjallisessa muodossa sillä tavoin, kuin joku vähemmän mukana ollut sen näkee ja kokee?

Mikä tahansa järjestö tai liike, joka kieltää järjestöstään puhumisen joko kirjoitetuilla taikka kirjoittamattomilla säännöillä, ei voi loputtomasti pysyä pystyssä.

Ja vielä. Liisa,
tuosta, kun sanoin, että "yritän pistää piikkiä ongelmakohtaan".
Ymmärsitkö oikeasti, mihin tuolla lausumallani viittasin?
Olen sitä yrittänyt rautalangasta vääntää.
Luitko oikeasti tekstini vai tuomitsitko sen lukematta ja paneutumatta asiaan?
Esille ottamani asia on vaikea, mutta äärimmäisen tärkeä.
Huomattavan suuri osa ihmisen hyvinvoinnista muodostuu juuri siitä, kuinka kyseiseen asiaan suhtautuu.

Liisa, mielestäni nyt joko et ymmärrä, mistä on kyse, tai sitten muuten vain vääristelet tekstiäni.

Kertoisitko Liisa edes, minkä luulet vminun viestini olevan?
Haluaisin van verrata sitä siihen, mitä yritän sanoa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #12 : 26.09.08 - klo:11:24 »
Olen toki oikeasti ja vilpitömästi pahollani siitä, että olen Liisaa loukannut.
Ei se helppo juttu ole minulle se, että olen toiminnallani aiheuttanut mielipahaa.
Ikävä kyllä, tulen varmaan vielä monesti monia loukkaamaan, aivan samoin, kuin jotkut varmasti onnistuvat minuakin loukkaamaan.
Tarkoitukseni on kuitenkin kehittyä ihmisenä ja kannustaa samaan muitakin. Tämä ketjukin käsittelee juuri tätä ihmisenä kehittymisen erästä kipeää osa-aluetta.

Tekstiäni ei ehkä lueta, joten toistan itseäni: suurin osa näistä ed. mainitsemistani eri ihmisten tekemistä loukkauksita eri ihmisille loukkauksista ei ole edes tahallisia.

Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Komppaan Liisaa. Myös siinä että lopetan omalta osaltani tämän asian käsittelyn tähän.


Harmi,
itseasiassa varsinaisen asian käsittely ei ole vielä alkanutkaan.
Keskustelu kun tuntuu koko ajan menevän sivuraiteille.

Jos kuitenkin löytyy joku/joitain, jotka haluavat aloittaa tämän keskusteluavauksen asian käsittelemistä, niin tervetuloa mukaan pohtimaan asiaa, siihen liittyviä ongelma/kipukohtia ja siitä kumpuavia etuja ja hyötyjä.

Ihmisenä kasvuun suostuminen on monesti kipeä asia.
Täytyy hypätä ns. mukavuusvyöhykkeeltä jonkinlaiselle kipuvyöhykkeelle.
Se ei ole helppoa. Omasta kokemuskesta karvaasti tiedän, kuinka vaikeaa se on. Helpommalla lyhyellä tähtäimellä pääsee, kun antaa asioiden olla niin, kuin ne nytkin ovat.
Elämä kuitenkin on tietyllä tapaa raaka ja lahjomaton, eikä armoa tunne: pitkällä tähtäimellä se iskee ja rusikoi ihmistä sitä enemmän, mitä vähemmän ihmisenä on kasvanut tällä saralla.
JA ihmisenä kasvaminen sässäkin asiassa on enemmän halusta ja päätöksestä (=ratkaisusta) kiinni, kuin muista tekijöistä.

"Tee siis ratkaisu nyt!"
(siteerasin kummallisen huumorin omaavana ihmisenä erästä helluntailaulua, jossa toki puhutaan täysin eri asiasta)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #13 : 26.09.08 - klo:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Ihmisenä kasvuun suostuminen on monesti kipeä asia. Täytyy hypätä ns. mukavuusvyöhykkeeltä jonkinlaiselle kipuvyöhykkeelle.


Nyt voi kuitenkin olla, ettei Sinusta ole karismaattiseksi uskonjohtajaksi eikä guruksi, joka siirtää körtit pois mukavalta vyöhykkeeltä helluntaivyöhykkeelle.

Kysymys on pitkälti siitä, että meille viskaamasi ideat ovat sekavia emmekä ymmärrä, mihin oikein tähtäät.

Kun näin on, koko kasvun vaatimus tulkitaan tikkuiluksi. Jos haluat körttien kasvavan henkisesti, pitäisi Sinun ensin olla körtti. Tie körttiyteen kulkee körttiyden yli niin sanoakseni.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kommentti lukittuun "loukkaus"-ketjuun
« Vastaus #14 : 26.09.08 - klo:12:33 »
Poistin tekstini, mutta kirjoitan sen tähän uudelleen.

Kirjoitin, että kyseessä on 101% maallinen asia, eikä kyse ole uskonnosta ja että Pena vasta tuntui oivaltavan, mistä on kyse.