Kirjoittaja Aihe: Nöyrät körtit  (Luettu 33151 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #30 : 28.10.15 - klo:12:05 »
Jossakin kirjoitettiin pitkä selvitys siitä kuinka ei tarvitse "kuulua" mihinkään alaosastoon.

Mietin sitä ja mahdollisesti erehdyn. On epäilemättä ihmisiä joilla joko ei ole tarvetta ottaa Jumalaa puheeksi tai mitään hämmentäviä kysymyksiä ei kävele vastaan, tai joilla kerta kaikkiaan on niin huima sosiaalisen kontekstin lukemisen kyky että he pystyvät avaamaan keskustelun mistä hyvänsä  vaikka raitiovaunupysäkillä.

Minä en pysty sellaiseen, minu oletetaan oitis ja ensi sanasta käännyttävän  väkeä jollekin olemassaolemattomalle  " omalle kannalleni". . Sellainen ylipäätänsä vähän ärsyttää useimpia, ainakin itseäni tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän.  Jos ja kun olen ihan uuvuksissa ja siihen ilmestyy juuri silloin kaveri joka haluaa selittää jotain mitä "en ehkä ole ikinä kuullut"  eli Jumalalla on ihmeellinen suunnitelma minua varten,   niin totuushan oli että minä lopuksi itkeä vollotin, että mene nyt ja anna minun olla rauhassa. Samoin itseäni ärsytti kun Italiassa olin ennättänyt sanoa päivää kun muuan rouva ryhtyi touhuamaan minusta roomalaiskatolilaista, entinen lesta.

Toisaalta ihmiset kai kokevat nämä erittäin syvällä itsessään asuviksi kysymyksiksi, onhan minuunkin suututtu kun vain ehdotin että lähde katsomaan millaiset on herättäjäjuhlat, kotoa tuli kirpeä tekstari että pidä körttisi vaikka hän itse siis kysyi. Vastaus oli väärä tai jotakin muuta olisi pitänyt.

Olen miettinyt tätä. Kyllä vain, kyllä minä kaipaan sekä ihmisiä että kontekstia jossa kukaan ei riehu minulle ihmeellisine suunnitelmineen kun tuntuu että tätä nyt puuttui, kuolenko minä..... ja toisaalta saan tilaisuudessa kysyä mitä kysyttävää on.

On loistavaa jos pärjää niin hyvin vennon vieraiden satunnaisten evl messuun osallistujien kanssa, ettei kysymys tai selitys saavu kun tahdon vain päästä kotiin nukkumaan, näemmä kysyttäessä en osaa vastata eli näemmä keskustelu kaipaa strukturoidun ympäristön sittenkin. Nämä ovat nyt herännäisseurat, näissä ei opeteta matematiikkaa eikä huudeta kilvalla hallelujaa.

Eihän jokaisen kohdalla tarvitse olla niin. Tämä foorumikin  on hyvä. Joskus saattaa kysyä jotakin johon joku joskus vastaa, joku kirjoittaa jotakin joka itsessään on vastaus joka herättää kysymyksen johon täytyy löytää vastaus.

Jos sitten puolestaan kyseeseen tulee viikottain kokoontuva raamattupiiri tai joukko tai uskonnollinen  ryhmittymä jolla on yhteistä menoa joka illalle, niin sellaisen aika on kyllä ohi. Sitä riemua riitti kaksi vuotta ja sitten alkoi kummasti kuristaa.

Mutta oikein tai väärin, ikävää tai mukavaa tai aivan neutraalia, hyvin harvoin elämässä lähtee liikkeelle keskustelu Jumalasta ilman jonkinlaisia  raameja. sille. Eihän se ole hauskaa.  Kolmesti niin on käynyt kyllä, ensimmäinen oli pitkäaikaisystävä jota pidin ateistina ja lipsahti ja pyytelin anteeksi vakaumuksen loukkaamista josta hän siis loukkaantui kun ei ateisti ollutkaan, tuo jossa kyseltiin ja kun sanoin olevani kelvoton kertoja mutta ehdottavani Herättäjäjuhlille ja kolmas, jossa kaikki pulppusi katartyisesti ja sen jälkeen hän katkaisi yhteydenpidon, kuten useasti käy. Mutta varmaan on lahjakkaampia.

Konstikasta.
« Viimeksi muokattu: 28.10.15 - klo:12:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #31 : 28.10.15 - klo:12:25 »
Tämä oli pettymys, tämän toteaminen. Tunnustetaan.
Mutta toisaalta. Muistan sen patologian luennon. jolle proffa piti hakea, ja jossa hän mumisi jotain vähän epäselvää rauhaskasvainusta ja räpsytteli lihassoluja. Suutuin minä ja läksin pois. 

Jos ehkä väki tarvitsee sen verran puitteita että nyt olemme tästä syystä koolla ja ensi viikolla eri syystä. Spontaanit keskustelut riemastuttavat, mutta mikä niissä sitten oli kuin Herra Hugo sanoisi, tuhuuhuuuhuhuugpuhuhtututhuh! En tuota tiedä.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #32 : 28.10.15 - klo:13:04 »
Herättäjäjuhlienkin tärkein anti saattaa muodostua satunnaisista keskusteluista, joiden vuoksi seurapuheita on jäänyt kuuntelematta. Juhlat on kuitenkin se syy, joka on johdattanut satunnaiset yhteen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #33 : 28.10.15 - klo:14:04 »
Herättäjäjuhlienkin tärkein anti saattaa muodostua satunnaisista keskusteluista, joiden vuoksi seurapuheita on jäänyt kuuntelematta. Juhlat on kuitenkin se syy, joka on johdattanut satunnaiset yhteen.

Totta kyllä. Tätä tarkoitan raamilla;  jokin kehys viittaa suuntaan, nyt olet ympäristössä jossa Jumalasta puhuminen ehkä ei herätä kiusaantunutta hämmennystä.

Tietenkin puhuja tai kuulija saattavat siitä huolimatta saada sen keskinäisen hämmennyksen aikaan, mutta se on jo toinen tarina.
« Viimeksi muokattu: 28.10.15 - klo:14:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #34 : 12.11.15 - klo:17:47 »
Olisi ihana olla ihan oikea körtti, joka on nöyrä Jumalan edessä. Kaipaan sitä suuresti. Mutta ehkä ranskankielisenä ylettyisin körtin kaiman tasolle: camisard. https://en.wikipedia.org/wiki/Camisard
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #35 : 12.11.15 - klo:19:42 »


 Olisi ihana olla ihan oikea körtti, joka on nöyrä Jumalan edessä. Kaipaan sitä suuresti. Mutta ehkä ranskankielisenä ylettyisin körtin kaiman tasolle: camisard. https://en.wikipedia.org/wiki/Camisard



   Milloin viimeksi et ollut nöyrä?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #36 : 14.11.15 - klo:08:20 »
Armo on enemmän kuin anteeksianto: Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.

Mutta etkös sinä Pena jokin aika sitten kirjoittanut että tämä tarkoitettiin Israelin kansalle eikä kenelle hyvänsä vatipäälle joka keksii kysellä monen vuosituhannen jäljestä. jotta koskeeko tuo minua myös.
Että eipä koske.


Silloin alkaa vähän ajatella että armot sun muut laupeudet. ovat intresantteja ja kertoo paljon suomalaisesta kulttuuritasosta  että tunnetaan semmoisia ihan vieraille kansoille kirjoitettuja eepoksia tai uskonnollista kirjoitusta. . Hienoa ja hyvä me, mutta älkäämme kuvitelko että tuota pitää omistaa itselle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #37 : 14.11.15 - klo:09:18 »
Mutta etkös sinä Pena jokin aika sitten kirjoittanut että tämä tarkoitettiin Israelin kansalle eikä kenelle hyvänsä vatipäälle joka keksii kysellä monen vuosituhannen jäljestä. jotta koskeeko tuo minua myös.

Ottamatta kantaa siihen, onko kristillinen kirkko nyt juutalaisten lisäksi tai sijasta Jumalan lauma, tarkoitukseni on sanoa, että armossa on muusta kysymys kuin pelkästä tuomitun armahduksesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #38 : 14.11.15 - klo:09:20 »
Niin miustakii.  Armo kannattelee ja kantaa koko matkan. Elämä ilman armoa on armotonta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #39 : 14.11.15 - klo:11:16 »
Kysymys ei ole yksittäisistä teoista tai tekemättä jättämisistä vaan elämän asenteesta. Jos Eeva syö omenasta ja sanoo sinulle: "Ompas hyvää! Maista sinäkin." ja sinä sanot: "Eeva, tiedät hyvin että Jumala on kieltänyt meitä syömästä tuota hedelmää. MINÄ EN SYÖ!" niin silloin sinulla on oikea elämän asenne. Jos tällä elämän asenteella varustettuna tietämättömyydestä tai pikaistuksissasi teet Jumalan tahdon vastaisesti niin Jumala antaa sinulle armon kun tunnustat Hänelle että vikaan meni ja pyydät anteeksi Jeesuksen, Jumalan Pojan sovitustyöhön vedoten.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #40 : 14.11.15 - klo:11:32 »
Kysymys ei ole yksittäisistä teoista tai tekemättä jättämisistä vaan elämän asenteesta. Jos Eeva syö omenasta ja sanoo sinulle: "Ompas hyvää! Maista sinäkin." ja sinä sanot: "Eeva, tiedät hyvin että Jumala on kieltänyt meitä syömästä tuota hedelmää. MINÄ EN SYÖ!" niin silloin sinulla on oikea elämän asenne. Jos tällä elämän asenteella varustettuna tietämättömyydestä tai pikaistuksissasi teet Jumalan tahdon vastaisesti niin Jumala antaa sinulle armon kun tunnustat Hänelle että vikaan meni ja pyydät anteeksi Jeesuksen, Jumalan Pojan sovitustyöhön vedoten.

Tuo viimeinen sana on väärä. Jumalaa ei kiristetä. Armoon voidaan luottaa, mutta ei vedota. Jumala osaa päättää puolestamme suuremalla viisudella mikä on meille hyväksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #41 : 14.11.15 - klo:11:33 »
Olen joskus lainannut tätä Nuoren seurakunnan veisua ja lainaan taas:

"Älä tartu, älä koske, älä maista,
älä silmä pieni katso mitä vain!"
Hyvää neuvoa saa kuulla monenlaista,
mutta Taivaaseen ei pääse tietä lain.

Jeesus vapahtaja on ja yksinänsä
hän voi taivaan iloon minut johdattaa.
Hän mun päästi synneistäni verellänsä.
Kukaan muu ei voi niin paljon rakastaa.

Näin lauletaan Samppa Asunnan 60-luvulla tekemässä Nuoren seurakunnan veisuja -vihon laulussa Tie Taivaaseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #42 : 14.11.15 - klo:12:13 »
Nöyryys ei ole lain alle pelossa alistumista.

Nöyryys on rakkauden aikaansaama rehellisyys, Jumalan ja ihmisten edessä.

Kristus tuli täyttämään lain. Krititty ei ole lain , vaan armon alla. Jumala on rakkaus.

Kristinusko ei ole alistava uskonto, joku muu on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #43 : 16.11.15 - klo:16:12 »
   Milloin viimeksi et ollut nöyrä?

Seniiliteetti tässä nyt auttaa, kun muisti pettää.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #44 : 16.11.15 - klo:16:16 »
Seniiliteetti tässä nyt auttaa, kun muisti pettää.

Valikoiva seniliteetti on pelastanut monta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi