Kirjoittaja Aihe: Nöyrät körtit  (Luettu 33147 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #15 : 24.10.15 - klo:17:08 »
Armoko on ehdollista?

Ihmeellistä kielioppia. Olen luullut, että armo on anteeksi saamista, vaikka ei olisi oikeutta saada anteeksi?
Ns, armo kävi oikeudesta sanonnan mukaan.

Jos on kasvanut herätyskristillisissä piireissä tai evankeelisten joukossa tai lestadiolaisten, niin voinee olla vaikea uskoa ihan vaan armoon.

Oliko vielä joku tunne juttu?
Itse olen tajunnut, että ensin tulee teko ja sitten tunne, mutta että tunteet myös tulee ja menee niiden varaan ei kannata perustaa, mutta kiva on nauraa ja kuten juutalaiset sanoo onnesta, et kun se tulee, niin anna sille tuoli.
Jotenkin usko ja tunteet ei kuulu yhteen minusta, mutta jos tulee tunteita jostain ratkaisusta tai jättämisestä, niin ihan hyvä niin.

Minusta luterilainen on se sitten körttiläistä tai mitä onkin jumalanpalvelus, siis se messu on parasta. Ei mitään sen kummempaa kuin kasteen kautta Jumalan lapseksi tulleena ja armon alla olevana hyväksyttynä kaikki.
Uskontunnustus, Isä meidän ja muut klumetuurit siellä muistuttavat armon lahjasta.
Jotenkin se on hoitavaa.
Muu uskonnollinen vouhotus on minusta joskus jopa kauniisti sanottuna rasittavaa.




Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #16 : 25.10.15 - klo:13:38 »
Tunneihmisenä luotan enemmän tunteeseen kuin järkeen. Tuntea on tunne-sanan verbi. Se ilmaisee tekemistä, passiivista tosin enimmäkseen.

Sielussa on tunne , silloin voin uskoa.  Aivoissa on järki, se tahtoo epäillä ja kritisoida.

Näin minulla.  Kun Henki täyttää tunteeni, olen lähimpänä Jumalaa kuin koskaan. Järki ei usko, eikä ymmärrä. Tunne sisältää myös ymmärryksen.

Tunneihmisyytensä taakse pääsee myös pakoon itseään, ja tämä meille jokaiselle aivan yleisesti. Omiin ominaisuuksiinsa voi vedota:  tällä perusteella tein niin tai tällä perusteella toimin noin.

Mikäli tuo "tunneihminen" tarkoittaa henkilöä jonka on vaikea hillitä tunneimpulssejaan niin no, siitä voi olla useaa mieltä. Miksi juuri nyt näin on ja minkälaisia tunteita ja onko hän tottunut niiden varassa purjehtimaan.

Ei se kyllä kadehdittavaa ole, ja ainut lohdutus on itselleni viisausveisaajan huomautus että eihän tässä tapahtuneessa tosiseikassa meidän tunteillamme enää mikään mitään merkitse.

Tuosta Penan listasta on samantapaisia paljon,  uskontotieteiden kirjoissa löytyisivukaupalla. Tämä ja tuo ja nämä ja nuo.   

Valtaosa oli sellaisia että voihan tuota miettiä, ja miksei noinkin, ja ennen muuta, näemmä tämä luokitusten maailma on ehtymätön ja loppumaton. Religionspsykologins grunder on hyvä henkilöille jotka pitävät ilmiöiden erilaisista ryhmittelyistä. Joka gurulta löytyy omansa siinä vaikka kirja on suppea. Alkuun niistä innostuin mutta kun niitä tuli ja tuli aloin miettiä ihmistä lumihiutaleena, joka hetkisen näkyy ja harvemmin silloinkaan muutoin kuin möykkyyntyneenä moneen ja nopeasti se katoaa ja menettää sen tosi kauniin muotonsa, sanotaan ettei kahta samanlaista olisi muttei niitä jokaista ole tutkittu...  Kumminkin niin viisausihmiset sanovat.

Sellainen on ihminen. Ei hän kummempia luokituksia tarvitse. Mihin hänet on kutsuttu onkin jo enemmän, ja kyllä sekin että arpoessaan tuskastuneena kuka ja mikä minä olen, niin mitä minä sillä tiedolla teen?

Jos pidät Jumalani minua omanasi niin se tässä kiinnostaa, ja miten sitten täällä ripisen tai rapisen niin jos jotain mieluummin hyvää kuin pahaa. Lyhyttä aikaa ei kannata tuhlata.
« Viimeksi muokattu: 25.10.15 - klo:13:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #17 : 25.10.15 - klo:15:12 »
Minkä kirjoitin, kirjoitin suhteestani uskoon.
Järkeä koetan käyttää kodin askareissa ja taloudessa .  Tunneminäni kohtaan kun olen yhteydessä Jumalaan ja taiteisiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #18 : 25.10.15 - klo:21:02 »
Armoko on ehdollista?

Ihmeellistä kielioppia. Olen luullut, että armo on anteeksi saamista, vaikka ei olisi oikeutta saada anteeksi?
Ns, armo kävi oikeudesta sanonnan mukaan.

Jos on kasvanut herätyskristillisissä piireissä tai evankeelisten joukossa tai lestadiolaisten, niin voinee olla vaikea uskoa ihan vaan armoon.

Oliko vielä joku tunne juttu?
Itse olen tajunnut, että ensin tulee teko ja sitten tunne, mutta että tunteet myös tulee ja menee niiden varaan ei kannata perustaa, mutta kiva on nauraa ja kuten juutalaiset sanoo onnesta, et kun se tulee, niin anna sille tuoli.
Jotenkin usko ja tunteet ei kuulu yhteen minusta, mutta jos tulee tunteita jostain ratkaisusta tai jättämisestä, niin ihan hyvä niin.

Minusta luterilainen on se sitten körttiläistä tai mitä onkin jumalanpalvelus, siis se messu on parasta. Ei mitään sen kummempaa kuin kasteen kautta Jumalan lapseksi tulleena ja armon alla olevana hyväksyttynä kaikki.
Uskontunnustus, Isä meidän ja muut klumetuurit siellä muistuttavat armon lahjasta.
Jotenkin se on hoitavaa.
Muu uskonnollinen vouhotus on minusta joskus jopa kauniisti sanottuna rasittavaa.

Ajattelen samanlaisesti vaikka jp on pikkasen rasittavaa huudellakseen hallelujaa-huutoja, rauhantervehdyksiä ja pappeja joutuu tervehtimään. Syntisenä ihmisenä haluaisin olla arkana Jumpun edessä. Uskonnollinen vouhotus (vähän viisveisaajaa jyrkentääkseen) on joissakin tapauksissa Saatanan tekoja. Tämä on minun subjektiivinen mielipiteeni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #19 : 26.10.15 - klo:03:21 »
Ajattelen samanlaisesti vaikka jp on pikkasen rasittavaa huudellakseen hallelujaa-huutoja, rauhantervehdyksiä ja pappeja joutuu tervehtimään. Syntisenä ihmisenä haluaisin olla arkana Jumpun edessä. Uskonnollinen vouhotus (vähän viisveisaajaa jyrkentääkseen) on joissakin tapauksissa Saatanan tekoja. Tämä on minun subjektiivinen mielipiteeni.

Ja minun
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #20 : 26.10.15 - klo:03:53 »

  Johtajat ja papit muistuttavat syntisyydestään silloin, kun eivät ole pääosassa. Valta on muuttunut vallanhaluksi, joka on luikerrellut ihon alle ja muuttanut ihmisen mielipidejohtajaksi.
Erityisesti naiset kaipaavat selkeää johtohahmoa pahan päivän varalle. Kriisiaikoina on käytännöllistä tietää, mistä saa tuen. On tehtävä nopeita ratkaisuja. Yksiselitteiset toimintaohjeet saattavat olla hengissäsäilymisen ehto.
Miehille on tarkoituksenmukaista tietää nokkimisjärjestys. Turha nokittelu vain turhentaa, on kuitenkin vallan kontrollin näkökulmasta toisinaan tarpeellista.
Mikä on tärkeintä: keskitie, keskitie, keskitie.
Opetetut eivät ymmärrä tätä. Itseoppineet ovat ainoita oppineita.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #21 : 26.10.15 - klo:18:11 »
Olen oppinut aikojen alussa, keskitietä ei ole...joko ollaan... tai ei olla.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #22 : 26.10.15 - klo:18:31 »
   Niinkin...
kieltämättä keskellä tietä on vaarallista kulkea. Yleensä oikea reuna on oikea.
Tarkoittamallani "keskitie"llä ymmärretään arkikielessä kompromissia ja äärivaihtoehtojen poissulkemista. Ehkä voitaisiin puhua pragmatismista.
Kehitys tapahtuu kuitenkin usein hyppäyksittäin. Toimitaan ulkopuolella esilläolevien vaihtoehtojen. (Tätä ei opetettujen kannatakaan yrittää ymmärtää. :))

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #23 : 26.10.15 - klo:18:35 »
Olen oppinut aikojen alussa, keskitietä ei ole...joko ollaan... tai ei olla.

Minä taas olen huomannut, että joskus, kun yritetään liikaa olla jotain, tullaankin sen vastakohdaksi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #24 : 26.10.15 - klo:20:45 »
Minun ajatuskuvioni tässä "keskitiessä" oli:
Olla = Palava
Ei olla = Kylmä
Keskitie = Penseä

Voinee ajatella monella tapaa, monta näkökulmaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #25 : 26.10.15 - klo:21:45 »
Ajattelen samanlaisesti vaikka jp on pikkasen rasittavaa huudellakseen hallelujaa-huutoja, rauhantervehdyksiä ja pappeja joutuu tervehtimään. Syntisenä ihmisenä haluaisin olla arkana Jumpun edessä. Uskonnollinen vouhotus (vähän viisveisaajaa jyrkentääkseen) on joissakin tapauksissa Saatanan tekoja. Tämä on minun subjektiivinen mielipiteeni.

Niinpä minunkin. Paitsi että halusi tai ei arvelisin ettei siinä voi kuin arkana ollakaan.

Vielä niin että halusin tai en ajatus yksinäisestä Jumalan edessä seisomisesta sitten --- kai tämä on rikossarjoista:  All rise! ----  herättää kauhua eli ymmärtäneen Riitta-mummia  hyvinkin.

Toisinaan mietin miten unohtuu että olisi jotain ns sovitettu ja voisi juosta Jumalan luo kuoltuaan: Hei! Minun oli välillä hirmu ikävä mutta et arvaa että oli hienoa! Odotas kun kuulet kaiken, minä oikein odotin että pääsen kertomaan...    :109 mutta tämä on toinen tarina jo.
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo:21:50 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #26 : 28.10.15 - klo:03:32 »
Armoko on ehdollista?

Ihmeellistä kielioppia. Olen luullut, että armo on anteeksi saamista, vaikka ei olisi oikeutta saada anteeksi?
Ns, armo kävi oikeudesta sanonnan mukaan.

Jos on kasvanut herätyskristillisissä piireissä tai evankeelisten joukossa tai lestadiolaisten, niin voinee olla vaikea uskoa ihan vaan armoon.

Oliko vielä joku tunne juttu?
Itse olen tajunnut, että ensin tulee teko ja sitten tunne, mutta että tunteet myös tulee ja menee niiden varaan ei kannata perustaa, mutta kiva on nauraa ja kuten juutalaiset sanoo onnesta, et kun se tulee, niin anna sille tuoli.
Jotenkin usko ja tunteet ei kuulu yhteen minusta, mutta jos tulee tunteita jostain ratkaisusta tai jättämisestä, niin ihan hyvä niin.

Minusta luterilainen on se sitten körttiläistä tai mitä onkin jumalanpalvelus, siis se messu on parasta. Ei mitään sen kummempaa kuin kasteen kautta Jumalan lapseksi tulleena ja armon alla olevana hyväksyttynä kaikki.
Uskontunnustus, Isä meidän ja muut klumetuurit siellä muistuttavat armon lahjasta.
Jotenkin se on hoitavaa.
Muu uskonnollinen vouhotus on minusta joskus jopa kauniisti sanottuna rasittavaa.

Minä pidän tästä viisausveisaajan alustuksesta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #27 : 28.10.15 - klo:03:37 »
Minä taas olen huomannut, että joskus, kun yritetään liikaa olla jotain, tullaankin sen vastakohdaksi.

Kun tämän ajattelee niin kyllä vain.

Itse mietin körttiyttä itseisarvona. Mitä korkeammalle se korotetaan ja mitä syvemmin ihaillaan, sitä kauemmas kai kaikotaan yksinkertaisesta "yksi sinulta puuttuu ja sen nukana kaikki" .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #28 : 28.10.15 - klo:07:07 »
Herännäisyyskin on sormi, joka osoittaa kohti Jumalaa. Ei siis pidä tuijottaa sormea.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nöyrät körtit
« Vastaus #29 : 28.10.15 - klo:11:41 »
Herännäisyyskin on sormi, joka osoittaa kohti Jumalaa. Ei siis pidä tuijottaa sormea.

Jotenkin niin, ehkä. Kyllä juuri niin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.