Kirjoittaja Aihe: Körteille Raamattu on Jumalan Sana  (Luettu 29481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #15 : 30.09.15 - klo:16:51 »
Taidan aina vain enemmän ajatella Raamatun puhuvan seurakunnalle eikä yksittäiselle ihmiselle. Herran siunauksen 'siunatkoon sinua' tarkoittaa tietääkseni Israelin kansaa eikä jokaista kuulijaa erikseen.

Juuri näin. Raamattua ei kannata lukea esimerkiksi siitä syystä, että jokin psalmi on aikanaan, nuorempana, lohduttanut.   Sen vain joko kypsymättömyyttään ymmärsi väärin tai annettiin väärää  opetusta.  Olen todella tullut vakavasti tähän loppupäätelmään. 

Jos Raamattua lukee kuvitellen sen jotenkin itseä koskevaksi, väärinkäsitykšen takanaan piilee vaarallinen kuvitelma itsestä Jumalalle tärkeänä ja rakastettuna.

Vaarallisempi uhka kätkeytyy siihen että käsittää samojen lupausten koskevan toisia.  Tilanne on hankala, siis Jumala  rakastaisi ja armahtaisi niitä,  joita itse inhoaa? 

Voi käydä todella pahasti!  Siinähän  saattaa kyseenalaistaa esimerkiksi oikeutuksensa  inhota toisia kun lukiessaan armosta, turvasta ja johdatuksesta  yhtäkkiä  ajatteleekin, hei haloo, tämä koskee siis niitä ihmisiä jotka minusta ovat niin tympäiseviä etten oikein tiedä kuinka pahiten osaisin sen ilmaista.

Raamattu kuuluu ehkä jossakin määrin yleissivistykseen, mutta ei sitä kannata kovin henkilökohtaisesti ottaa. Olen saanut tästä hyvää ja tervettä opetusta onneksi viimeisinä vuosina.
« Viimeksi muokattu: 30.09.15 - klo:17:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #16 : 02.10.15 - klo:15:30 »
Yleinen tapa ajatella lienee se, että Raamatun lohdutukset kuuluvat kaikille muille, mutta ei henkilökohtaisesti minulle.

Toinen yleinen tapa on ajatella niin, että lohdutukset ja lupaukset koskevat minua ja minun seurakuntaani ja kovat sanat kuuluvat muille, ei minulle/meille.

Itse väitän, että Raamattu kuuluu yhtä hyvin seurakunnalle (joka koostuu yksilöistä), kuin yksilöllekin riippuen siitä, missä sitä käytetään.
Seurakunta taasen on se joukko, jonka Jumala seurakunnaksi määrittelee ja jonka tarkkoja rajoja emme tiedä.

Raamattu oikeastaan kuuluu jokaiselle ihmiselle uskomusmaailmasta riippumatta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #17 : 03.10.15 - klo:08:12 »
Yleinen tapa ajatella lienee se, että Raamatun lohdutukset kuuluvat kaikille muille, mutta ei henkilökohtaisesti minulle.

Toinen yleinen tapa on ajatella niin, että lohdutukset ja lupaukset koskevat minua ja minun seurakuntaani ja kovat sanat kuuluvat muille, ei minulle/meille.

Itse väitän, että Raamattu kuuluu yhtä hyvin seurakunnalle (joka koostuu yksilöistä), kuin yksilöllekin riippuen siitä, missä sitä käytetään.
Seurakunta taasen on se joukko, jonka Jumala seurakunnaksi määrittelee ja jonka tarkkoja rajoja emme tiedä.

Raamattu oikeastaan kuuluu jokaiselle ihmiselle uskomusmaailmasta riippumatta.

Kiitos Köpi. Minä taidan tulla vilkaisemaan sinun seurakuntaasi, tämä on mielenkiintoinen ajatus.
,
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #18 : 03.10.15 - klo:11:34 »
Itse väitän, että Raamattu kuuluu yhtä hyvin seurakunnalle (joka koostuu yksilöistä), kuin yksilöllekin riippuen siitä, missä sitä käytetään.
Seurakunta taasen on se joukko, jonka Jumala seurakunnaksi määrittelee ja jonka tarkkoja rajoja emme tiedä.

Raamattu oikeastaan kuuluu jokaiselle ihmiselle uskomusmaailmasta riippumatta.

Se, mitä vierastan, on käsitys, että Raamattu puhuttelisi vain yksilöä. Siitä ei ole pitkä matka siihen ajatukseen, että se puhuisi oikeastaan vain minulle. Uskon muuttuminen yksityisasiaksi ja Jeesuksen ymmärtäminen henkilökohtaiseksi Vapahtajaksi surettaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #19 : 03.10.15 - klo:23:02 »
Se, mitä vierastan, on käsitys, että Raamattu puhuttelisi vain yksilöä. Siitä ei ole pitkä matka siihen ajatukseen, että se puhuisi oikeastaan vain minulle. Uskon muuttuminen yksityisasiaksi ja Jeesuksen ymmärtäminen henkilökohtaiseksi Vapahtajaksi surettaa.

Entä, jos otetaan pois tuo "vain"?


Toisinkin päin saattaa käydä.

Arvelisin sitä epävarmoissa ja vähän pelkäävissä puoliprofaaneissa piireissä vaarallisemmaksi: 

Eihän se Raamattu yksityistä koske, ja minua nyt ei ainakaan ei ikinä,  ei koskaan.

Jos ja kun tämä vakuutus osuu hetkeen, jona Raamattu on kuin uimaisillaan liiveihin, siellä jokin on rohkaissut ja lohduttanut,  on vakuutus painettu sieluun poltintaudalla ehkä lopuksi elämää:   Sinua tämä ei koske.

Surut ja tuskat ovat valitettavan usein yksityisasioita. Joskus ei puolisokaan voi auttaa, on tilanteita, joissa se jonka piti olla lähin, tuokin suurimman murheen. Jos, ja kun näin nyt neuvotaan, että Raamattua ei sinua varten kirjoitettu, älä sinä luulekaan sieltä itsellesi saavasi, näin päin uskotaan kyllä. Sieltä löytyvä masentunern kannustus ja tuki on vain vuosituhanten takaista juttua... Ei se sinua kuule tarkoita.

Viime tenttiin luin myös lahkoutumisesta, siis näistä jotka olettavat että Raamattu kirjoitettiin vain heille tai heidän johtajalleen. Siinä ei ole tehtävissä mitään. Ihmisten täytyy kai saada iskeä päänsä kiviseinään.

Samoin johonkin edellisistä luin, kuinka suurin toivein uutta käännöstä laadittiin, ja millainen tyrmistys oli kun minkäänlaista raamatturenessanssia ei syntynyt.  Oli liian lujasti vakuutettu, ettei sitä kannata lukea kuin akateemisesta intressistä, hyvän kommentaaria kanssa ja ennen muuta ehkä maallikoiden kesken levisi tuo että ei sillä ole sinulle annettavaa, älä kajoa siihen, tule vain tuonne meikäläisten seuroihin....     :'(.   

« Viimeksi muokattu: 03.10.15 - klo:23:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #20 : 03.10.15 - klo:23:05 »
Mutta Pena varmaan kertoo, mikä häntä siinä surettaa jos joku on ajatellut Jeesuksen  omaksi Vapahtajakseen .

Itse kun toisinaan ajattelen, että jos kerran hän on koko maailman Vapahtaja, niin kun minäkin kuulun koko maailmaan, minä ehkä jaksaisin toivoa, että se koskee myös minua. Se on aivan eri asia, kuin väittää, vain minua. Sitä Pena ei kenties ole vielä huomannut.
 
« Viimeksi muokattu: 03.10.15 - klo:23:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #21 : 04.10.15 - klo:08:49 »
Sitä Pena ei kenties ole vielä huomannut.

Olen koko ikäni kuulunut eri kokoisiin yhteisöihin, perheestä ihmiskuntaan. Jeesus on meidän Vapahtajamme.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #22 : 04.10.15 - klo:13:38 »
Olen koko ikäni kuulunut eri kokoisiin yhteisöihin, perheestä ihmiskuntaan. Jeesus on meidän Vapahtajamme.

Ensimmäisenä vuonna analyysissa käsittelimme kysymystä, onko minulla oikeus ostaa itselleni takki. Olin ilman.
Kaikilla ihmisillä on takki, aloitin uhmakkaasti.
Niin, sanoi analyytikko.
Minä kuulun kaikkiin ihmisiin!
Niin, vastasi analyytikko.
Kaikkiin ihmisiin kuuluvana minulla on myös oikeus omistaa takki!
Analyytikko vaikeni.

Seuraavalle tunnille menin säteillen. Minulla oli takki, harmaa, pitkä, se myytiin alennuksesta muttei se huono ollut. Se piti sadetta ja tuulta. Minä olin mahdottoman onnellinen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #23 : 04.10.15 - klo:13:47 »
kahden vuoden kuluttua hämmästyin analyysitunnilla toista seikkaa.
Enhän minä olekaan vihainen, aloitin.
Niin, vastasi analyytikko.
En minä edes vihaa ketään, minä luulin että ne auraoireet ovat niinkuin minä kokonaan...
Nii-iin niin vastasi analyytikko.

Olimme hetken vaiti.

Mutta mikäs minä sitten olen jos minä en ole vihainen?
Analyytikko nauroi.
Sinä kysyt aina niin suoraviivaisesti analyytikko vastasi. Etkö sinä ole oma itsesi? Sinä olet varsin rakastava ihminen, mitta se kai tuntui aluksi hieman hämmentävältä.

Minun paras ystäväni sanoi:  Nyt sinä vasta oletkin outo kun olet milloin mitäkin!
Minä vastasin, niin niin, ja olin varsin säteilevä.

Tuntui ihmeelliseltä olla se mikä oli.

Mutta minä huomasin että paras ystävä oli oikeassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #24 : 04.10.15 - klo:13:56 »
Moni outoa tautia sairastava kuuluu yhteisöön perheeseen lastentarharyhmään luokkaan kurssiin työpaikkaan muodollisesti.

Hän tietää että lähtö on lähellä, että ensimmäinen kohtaus, oli se millainen tahansa, saa ihmiset reagoimaan voimakkaasti.
Me ei olla sun kanssa.
Se on outo.
Valitettavasti eilinen käyttäytymisesi säikäytti meidät. Puhuimme esimiehellesi. Et voi enää työskennellä täällä.
Kuulin vapaaehtoisryhmältä että olit päihtynyt. Siksi et saa enää tulla mukaan.

Vanhemmilleni olisin suonut eri syistä terveen esikoisen.
Lapset unohtivat, nuoretkin unohtivat, vasta aikuisia aloin pelätä itse.

En varmasti ole ainoa, joka joutuu kysymään:  Mikään ryhmä ei huoli minua, en oikeastaan kuulu maailmaan, oletko siitä huolimatta myös minun Vapahtajani? Sillä jos olet, on kaikki ihmisten välillensä rakentamat muurit kaadettu ja jokainen kuilu tukittu.

Ymmärrän mitä Pena tarkoittaa. Pena tuntee ainakin minua jonkin verran, ja ymmärtää, mitä tarkoitan. Niin arvelen. Ja niin on paikattu niitä haavoja joita varmasti myös itse osaan iskeä, ja purettu muureja joita jokainen osaa pystyttää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #25 : 04.10.15 - klo:14:00 »
Olen koko ikäni kuulunut eri kokoisiin yhteisöihin, perheestä ihmiskuntaan. Jeesus on meidän Vapahtajamme.

Siinäpä se, sinä onnenpoika!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #26 : 04.10.15 - klo:15:17 »
Tekstisi antaa kyllä ajattelemisen aihetta!
Minun on syytä kysyä itseltäni uskallanko ja saanko olla se mikä olen.
Jeesus antaa minun olla tällainen ja hyväksyy minut lammaslaumaansa,
ja etsii jos eksyn.
Raamatussa tästä kerrotaan.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #27 : 04.10.15 - klo:17:28 »
En varmasti ole ainoa, joka joutuu kysymään:  Mikään ryhmä ei huoli minua, en oikeastaan kuulu maailmaan, oletko siitä huolimatta myös minun Vapahtajani? Sillä jos olet, on kaikki ihmisten välillensä rakentamat muurit kaadettu ja jokainen kuilu tukittu.

Myös on tässä tärkeä sana. Kyllähän muurit ja kuilut ilmenevät uutisissa joka päivä. On vain muistettava, että myös toisella puolella on ainoastaan ihmisiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #28 : 04.10.15 - klo:23:56 »
Myös on tässä tärkeä sana. Kyllähän muurit ja kuilut ilmenevät uutisissa joka päivä. On vain muistettava, että myös toisella puolella on ainoastaan ihmisiä.

Tämä on seikka jota olen ikävöinyt itseni kipeäksi.

Luulen että liiankin usein sävähdetään  tuota  minun Vapahtajani... AI että vain sinun? Siinä on eräästä lähtökohdasta olemassa lahkoutumisesta vaara, mutta sitä ei voi estää, sehän menee kuin juna.

Luulen että näissä ihminen on niin arka,  niin arka!   Jos todella pääsisi tuohon myös minun Vapahtajani, siitä seuraisi ehkä sitten muuta. Raamattu on myös minulle. Lupaukset ovat myös minulle. Lohdutus on myös minulle. Ne on aikanansa kirjoitettu ihmisille, samanlaisille  kuin minä. Ei se ollutkaan hömpötystä että Jumala muka piittaa yksittäisistä ihmisistä.

Hurja mitä se merkitsisi.  Eihän mitään muureja ole välillämme. Yhdestä laulusta pidin nuorena ja nykyään se on virsikirjassa. " Rakkautesi kaikki kahleet murtaa, ja kaikki ihmislapset yhdistää". 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körteille Raamattu on Jumalan Sana
« Vastaus #29 : 05.10.15 - klo:00:21 »
Pelkään joskus, ja minua saa oikaista, mutta herännäisyys lähestyy hieman tältä osin ortodoksisen kirkon opetusta.

Heidän mukaansa ihminen on erittäin röyhkeä ja ylpeä, jos kuvittelee että hänellä saattaisi olla oma suhde Jumalaan, siis olla Jumalan kanssa suoraan puheväleissä. Ihminen on yhteydessä kirkkoon, jolla tämä suhde on, muu on ylpeyttä.

Ehkä sanoisimme ihmisen lähenevän ylätietä ja luulevan itsestään tiedä mitä jos lukee Raamattua niin, että on kuulolla ja antaa sen puhua itselleen. Eikä yksinään voi pelastuakaan. Ja tuohan lähenee jo viitoslaisuutta, ajatus omista vapaantahdonratkaisuista.... Että ihminen valitsisi Jumalan!

Ajattelen yksinäisiä ihmisiä. Eri syistä yksinäisiä. Niitä jotka murheet kohtaavat ---- kuitenkin yksin. Vanhuksia joilla ei enää ole ketään. CP-vammaisia jotka saattavat olla erittäin älykkäitä mutta joita ei kukaan kohtaa sellaisena kuin he ovat. Elämä koettelee ihmistä yksin. Ehkä tähän tulee toistoa.

Luin siitä Fowlerin uskon kehitys-teoriasta että suurin osa pysähtyy johonkin:  tämä nyt on minun uskontoni. En tiedä mistä syystä osa joutuu jatkamaan matkaa. Se ei oikein vaikuta omalta valinnalta. Pikemminkin tuo synteettis-sovinnainen ryhmä ei huoli heitä joukkoonsa. Ollaan vähän kuin siilit:  eurooppasiilit tappavat albinon koska se on erilainen.  Niin ihmisetkin.

Yksinäisen taipaleen päässä odottaa aina jokin uusi. Vaikein lähtö koskee irrottautumista tuosta sovinnaisesta ryhmästä, eikä ole selvää miksi on lähdettävä. Kuitenkin ihminen tarvitsee seurakuntaa ympärilleen. Seurakunta koostuu useasti aristuneista ihmisistä. Usein on liikaa vaatiakaan,  että he vielä jaksaisivat erilaisuutta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.