Kirjoittaja Aihe: Mitä on kristuksen seuraaminen  (Luettu 46327 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #105 : 13.05.16 - klo:20:16 »
Yli kuusi vuotta emmekä ole tästä aiheesta jatkaneet. Näin tätä luettavan ja päätin uudistaa kysymyksen itselleni.

Tämän vastauksen löysin sisältäni; Te ette valinneet minua. Minä valitsin teidät.
Tämä on niin vahvasti Herraltamme, ettei voi muuta kuin seurata Paimenta, tällaisena.

Kun on saanut Paimenen, kuuluu myös laumaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #106 : 13.05.16 - klo:22:13 »
Edessä on Helluntai, Pyhän Hengen juhla.
Pyhä Henki muistuttaa meitä ja osoittaa meille Paimenen, Pelastajan, Kristuksen.
Paimen etsii kadonneita, nostaa monttuihin pudonneita, odottaa hitaita ja rampoja.
Kristus välillä kantaa minua, ja jää vain yhdet jäljet hiekkaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #107 : 14.05.16 - klo:14:40 »
Tämä oli kuin täky jonka nielaisin. Juuri tällaisesta toivoisin kuulevani joskus saarnan. Onko kukaan kuullut?  Tämä nähdäkseni ennen kaikkea kuuluu kirkon opetusviralle, tällaisten asioiden esiin ottaminen. Eipä tule mieleen.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #108 : 14.05.16 - klo:17:07 »
Olen kyllä kuullut saarnoja joissa opetuslapsista kerrotun yhteydessä on otettu esiin myös miten kaikkien uskovien on mahdollista olla Kristuksen seuraajia.

Kuten opetuslapsetkaan eivät ymmärtäneet , ainakaan alkuaikoina , Mestarinsa olemusta sen Kaikkivaltiaassa olemuksessa, ei meidänkään tarvitse kaikkea osata ja ymmärtää. Ihmiselle riittää ihmisen kyvyt, mutta kutsumustaan on kuunneltava.
Ja se ei ole aivan yksinkertaista.

Itsensä tunteminen, ja niistä lähtökohdista palvelukseen antautuminen, avaa seuraamisen tavat ja tien.

Olla käytössä, kun sen aika ja paikka on, on sitä, minun mielestäni. Ei mitään ylihengellistymistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #109 : 14.05.16 - klo:17:43 »
Mua koskettaa laulun sanat: "Älä pyytävältä peitä kasvojasi"

Käännänkö kasvoni puhujaa kohti, jos minulle puhutaan...kuuntelenko?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #110 : 14.05.16 - klo:18:00 »
Roitta-mummi, koetin ehtiä vastaamaan, olen kuullut samanlaista paljon, jopa siihen asti, etteivät opetuslapsetkaan "seisseet näkemisen varassa". Se kuitenkaan ei pidä paikkaansa, sillä heistä tuli ylösnousemuksen todistajia.

Oikeastaan ajattelin muuta, juuri ketjussa päällimmäisenä käyvää selitystä " tekojen hurskaudesta" ja " olla köllöttelystä" . Uskon, ettei ihmisteko voi milloinkaan pelastaa. Samoin Jumalan näkevän motiivit sun muut ihmistä paremmin. Olen aina uskonut Jumalaan mutta vaihdellen siihen mitä Hän piittaa ihmiskunnan kohtalosta ja joskin se taitaa tässä ohittua sillä Jeesuksen tulo ihmiseksi osoittaa Hänen välittävän, eikä Hän kadu kutsumisiaan ja tiesi varmasti edeltä kaikki pienet ja suuret rötöstelyt.

Silti en usko " olla köllöttelyn " pelastavan ketään, ellei se sitten ole niin hengellistä että vastuu ihmisistä kuitenkin ymmärretään, ja sillä kohdin ihmiset saattavat pelata venäläistä rulettia niin maisella kunniallaan kuin iankaikkisuuskohtalollaan.

Että nyt olen vähitellen alkanut ajatella näin on vähän merkillistä. Ehkä siksi, että sellainen suurempi toisista huolehtiminen tapahtui yhteiskunnan koneistojen välityksellä eikä edellyttänyt suurempaa uhrausta kuin verojen rakastamisen.  Tulevana aikana tarvitaan mahdollisesti paljon enemmän. Tämän saa höyhenelläkin kumoon jos viitsin ruveta selittelemään tarkemmin, jotenkin en nyt jaksa. Ainoat viimeisen tuomion kuvaukset kertovat hyvin hämmästyneistä ihmisistä, jotka juuri Kristuksen nimissä tekivät jos mitä, mutta eivät muistaneet huolehtia vähäosaisemman ajallisista tarpeista.
« Viimeksi muokattu: 14.05.16 - klo:18:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #111 : 15.05.16 - klo:11:06 »
Luin ketjua ja ajattelin saadakseni sanottavan kerrankin lyhyeksi.

Kristuksen seuraaminen on toisen ihmisen armahtamista, sillä siten hän toimi.

Nykyisin ajattelen, että ilman tätä ei voi olla Kristuksen seuraaja, siis kristitty, ja ajattelen sitä körttivirttä jossa pyydetään:  Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella. Armahtaminen sanan vanhassa merkityksessä on tarkoittanut myös aineellista apua ja omastaan luopumista.

Tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa kuinka aiemmin tämän lainasin Bonhoefferilta:  ( Kristukseen). uskova seuraa ( häntä). seuraaja uskoo, sillä seuraamaan lähtemälläkin voi aloittaa. Tunteilla ei tässä ole minkäänlaista osaa eikä roolia, sillä asettuessaan tunteiden vaihtelulle alttiiksi ihminen on varsinaisten tuulien viskeltävänä.
« Viimeksi muokattu: 15.05.16 - klo:11:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #112 : 16.05.16 - klo:19:58 »
Luin ketjua ja ajattelin saadakseni sanottavan kerrankin lyhyeksi.

Kristuksen seuraaminen on toisen ihmisen armahtamista, sillä siten hän toimi.

Tähän kytkeytyy ajatus " olla köllöttelystä" kristityn elämänsisältönä. Jokainen tarvitsee leponsa, mutta jonkinlainen huoleton kattoon syljeskelyn asenne ei muistuta Jeesuksen elämää maan päällä.

Nämä ovat tämänhetkisiä ajatuksiani. Joko olen ymmärtänyt kristinuskon täydellisen väärin tai sitten tminussa ei vain ole mitään  " körttihenkistä".  Toisaalta tänne on kirjoitellut helluntailainen ja ortodoksikin.
Huomasin niinikään että ketju päättyi omaan kommenttiini kuusi vuotta sitten. Tuskin se niin tyhjentävä oli, ettei jatkolle olisi löytynyt muualta sanottavaa ja keskusteltavaa. Ellei sitten joku harrasta juuri näiden esille kaivamista huomatessaan että taas se peijakas on täällä.


« Viimeksi muokattu: 16.05.16 - klo:20:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #113 : 16.05.16 - klo:20:58 »
Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen.
Kristuksen rakkaus vaatii meitä.
Uskoisin että meidät tällä tavalla lähetetään terveellä ja hyvällä ja oikealla tavalla liikkeelle.
Lepo, rauha ja Ilo Herrassa on kaikkea muuta kuin "olla köllöttelyä = armon halpana pitäminen
Kristuksen puolesta me olemme lähettiläitä. Olemme Kristuksen kirjeitä.
Sanotaan että uskovat ihmiset ovat viides evankeliumi.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #114 : 16.05.16 - klo:21:02 »
Leenan kirjoituksesta poimin yhden lauseen, mikä on minusta tosi hyvin sanottu:

"Kristuksen seuraaminen on toisen ihmisen armahtamista, sillä siten hän toimi."

Tuossa on paljon sisältöä lyhyesti ilmaistuna.
Ja kun sen koittaa laittaa käytäntöön, huomaa aina toisinaan, ettei se ole niinkään helppoa.
Opettelua ja monesti uusiksi ottamista, moneenkin kertaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #115 : 18.05.16 - klo:01:08 »
Leenan kirjoituksesta poimin yhden lauseen, mikä on minusta tosi hyvin sanottu:

"Kristuksen seuraaminen on toisen ihmisen armahtamista, sillä siten hän toimi."

Tuossa on paljon sisältöä lyhyesti ilmaistuna.
Ja kun sen koittaa laittaa käytäntöön, huomaa aina toisinaan, ettei se ole niinkään helppoa.
Opettelua ja monesti uusiksi ottamista, moneenkin kertaan.

Niin on, se muistuttaa joskus sellaiselle vuorelle kiipeämistä joka on liukas kuin märkä jää.  Juuri kun kuvittelee edenneensä on liukumassa alamäkeen.

Tähänhän liittyy oivallus: " seuraaja uskoo" sillä rehellinen ihminen ymmärtää todellisen eron Kristuksen ja itsensä välillä. Siinä alkaa vähintään epäillä, olisiko tuo mies totisesti elävän Jumalan poika.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #116 : 19.05.16 - klo:14:37 »

Kristuksen seuraaminen on sitä, jotta Hän työntää ja minä liikun.
Vaikkakin huonosti.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #117 : 20.05.16 - klo:08:22 »
Kotimatkalla

Älä jää, oi Jeesus
selkäni taa!
Kun mä johdan, matka
väärän suunnan saa.

Pysähdytä minut!
Rinnalle käy!
Taluttaessasi
vaaroja ei näy.

Älä siihen jää, vaan
johtaen vie!
Eelläni kun kuljet,
kotiin päättyy tie.


Isäni Elias J. Pentin vuonna 1938 kirjoittama runo

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #118 : 20.05.16 - klo:09:32 »
Voi kuinka hyvin isäsi onkaan kirjoittanut.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #119 : 21.05.16 - klo:16:41 »
Kristuksen seuraaminen on sitä, jotta Hän työntää ja minä liikun.
Vaikkakin huonosti.

Aivan körttiläinen ajatus...
wilhelmi niskasen jäljillä