Kirjoittaja Aihe: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2  (Luettu 20085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #75 : 07.03.21 - klo:17:55 »

    Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla?

  On. Ellei ihmeitä tapahdu. Ihmeitä voi tapahtua.

     :kahvi:

Se, että jotkut rupeavat keskittymään vanhoihin herätysliikkeitten teksteihin ja tuomaan niitä esille voi hyvinkin tuoda ihmeitä mukanaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #76 : 08.03.21 - klo:07:22 »
Olen jollain tavalla ulkopuolinen, oikeastaan monella tavalla, joten ei minulla ole oikeutta esittää kritiikkiä. Esitän vaikutelmia.
Olen käynyt oppilaitoksissa, joilla on yhteyksiä herännäisyyteen. Ensin vuosia sitten Turussa, missä pidin jonkun luennon ja osallistuin ensimmäisen kerran seuroihin. Sain hyvän vaikutelman seuroista, mutta siellä ei kehoitettu nuoria ajattelemaan pelastustaan. Vuosien mittaan, olen saanut vaikutelman, että ne kaksi oppilaitosta, missä olen käynyt, ovat pikkuhiljaa maalistumassa. Kuitenkin tähän asti, vaikutelma körttinuorison raittiudesta on pysynyt.
Olen käynyt kirkkosaleissa pidetyissä seuroissa. Siellä oli harras tunnelma ja tuli hyvä olo. Joku virsi on saattanut herätellä synnin tuntoon ja parannukseen, muttei aina.
Olen käynyt pienissä päiväseuroissa Kuopiossa, lähinnä vanhuksia varten, jotka pääsevät päivällä keskiviikoisin. Siellä on rennompi olo, mutta riippuen osallistujista, puheet saattavat olla Raamatunkeskeisiä ja armoa korostavia.
Olen käynyt muutamassa kesätapahtumassa. Oli helppoa tutustua vieraisiin ihmisiin ja keskustella niiden kanssa. Keskustelu ei ollut erikoisin hengellinen, mutta oli raitista ja kunnioittavaa. Kesätapahtumissa nuoriso vaikutti puhtaalta ja hartaalta. Monet puheet puhuttelivat. Ei ollut epämiellyttävää hetkeäkään. Oli kaupallinen tunnelma ja korkeakirkollistunnelma välillä, mutta ajattelin amerkkalainen vanhoillinen baptistinen taustani luovan sen reaktion. Loppurukous tuntui mahtavalta.
Vaikka on paljon, joka saattaa peittää sitä, evankeliumin ydin sanoma pelastavasta Kristuksesta oli aina läsnä sille joka sitä etsi.
Niin miksi puhutaan saattohoidosta? Olen samaa mieltä, että jotakin on mennyt vinoon sillä aikana kun olen ollut Suomessa. Kun tulen Suomeen, körtti oli aivan eri eläin. Sen tunnisti heti tukasta ja vaatteesta. Se veisasi pitkiä virsiä täynnä synnintuntoa ja perkeleen ja helvetin pelottelua. Se oli vilpitön, mutta olonsakin tuomitsi synnillistä maailmaa. Tämä ei ole täysin hävinnyt, mutta se on vesittynyt. Puheissa on oikeat sanat, mutta entinen vaatimattomuus ja hädänalaisuus on hävinyt. On vaikea sanoa, mikä on mennyt vinoon, jos on. Ongelma ei taida olla pelkästään herännäisyydessä vaan on yleismaailmallinen.
Kun huomaan, että kääntämäni SV1893 on herättänyt vastustusta, vaikka en tarkoittanut niitä uhkaksi tai arvosteluksi, alan ymmärtää, että ne ovat poistetut käytöstä muustakin syystä kuin vanhahtavasta kielestä. Niin tahtomattani astui kusiaispesään. Körtit halusivat uusia virsiä monesta syystä eivätkä kaikki syyt olleet oikeita. Eräs vanha körtti sanoi minulle, että v. 1972 hänen isänsä oli monesti toistanut: Mistä nämä nuoret papit tietävät, että Jumala haluaa uusia virsiä?
Hymyilin silloin, mutta nyt heljennyn kysymäään itsekin. Uudet virret ovat kauniita ja  taidokkaita. Vanhat  ovat vaatimattomia. Tulisiko uusi sydämen herätys sillä, että ihmiset rupeasivat kotiseuroissa veisaamaan vanhoja virsiä ja lukemaan vanhaa hartauskirjallisuutta Raamatun ohella? Tulisiko siitä uusi nukkumisasento? En ole ennustaja. Mutta alan uskoa vanhojen virsien voimaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #77 : 08.03.21 - klo:12:38 »


   Vanhoissa virsissä on voimaa, niissä on vastaansanomatonta ydykkyyttä. Useat uudet virret ovat vetistä löperyyttä. En niitä veisaa. Muutoksia on havaintoni mukaan tehty myös siksi, että on saatu oma kädenjälki moneen paikkaan, on saatu, mutta samalla moni virsi usein huononi ja muutti muotoaan, heikentyi. Olen muutaman seurapuheen asiasta pitänyt, esimerkein. Nyt en jaksa. Mutta veisaan vain ennen vuotta 1970 syntyneitä virsiä, paria poikkeusta lukuunottamatta. :kahvi:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #78 : 08.03.21 - klo:13:14 »

   Vanhoissa virsissä on voimaa, niissä on vastaansanomatonta ydykkyyttä. Useat uudet virret ovat vetistä löperyyttä. En niitä veisaa. Muutoksia on havaintoni mukaan tehty myös siksi, että on saatu oma kädenjälki moneen paikkaan, on saatu, mutta samalla moni virsi usein huononi ja muutti muotoaan, heikentyi. Olen muutaman seurapuheen asiasta pitänyt, esimerkein. Nyt en jaksa. Mutta veisaan vain ennen vuotta 1970 syntyneitä virsiä, paria poikkeusta lukuunottamatta. :kahvi:

Ulkomaalaisena en ole uskaltanut sanoa niin (olen vain hiljaa ajatellut samoin), mutta saanko rohkaista eteenpäin. Kotiseuroissa pystyy helposti toimimaan. Missä kaksi tai kolme, siellä voi veisata. Kun on niin vähän ihmisiä, niin naapuritkaan ei häirinny. Jos Herättäjä Yhdistys kaatuisikin, se ei estä levittämästä kotiseuroja ympäri maata, eikä se maksa sen enempää kuin kahvi ja pulla, jos sitä on. Haluaisin nähdä vanhojen virsien seurojen levittäytyvän ympäri Englantia, Etelä Afrikkaa, Australiaa, Uutta Seelantia, ja Pohjois-Amerikkaa. En itse ota mitään voittoa englanninkielisistä SV kirjoista. Päin vastoin. Pitäisi myös levittää suomenkieliset.
Jos pystyn herättämään voimaa ja rohkeutta, niin yritän saada ranskankieliset ja espanjankieliset valmiiksi. Masennus painaa, ja irokeesi Raamattu ei ole kuin puolessa välissä. Kun vain henki pysyy ja Jumalan siunaus seuraa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.21 - klo:13:25 kirjoittanut Thomas McElwain »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #79 : 08.03.21 - klo:14:00 »
Mielestäni HY muuttui kaupalliseksi yritykseksi v. 1972. Se on ihan hyvä. Siinä ei ole sinänsä mitään pahaa. Ongelma tulee esille, jos odotamme, että HY tekee kaiken meidän puolestamme. Me tiedämme, että hengellinen elämä syntyy ja jatkuu seuroissa, ja meillä on kaikki resurssit niiden ylläpitoon. Jos herännäisyys on saattohoitoa vailla, se johtuu siitä, että ihmiset ovat lakanneet pitämästä seuroja. Ei tarvitse muuta, kuin että me pienet ilman vaikutusvaltaa järjestämme viikottaiset seurat Raamattu ja vanhat SV kainalossa. Jumala sitten siunaa. Ei pidä odottaa pappeja eikä yhdistyksiä. Pitää kokoontua (koronasääntöjen mukaisesti) veisaamaan. Jumala tekee kaiken muun suuressa armossaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4834
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #80 : 08.03.21 - klo:14:32 »
Jos Herättäjä Yhdistys kaatuisikin, se ei estä levittämästä kotiseuroja ympäri maata, eikä se maksa sen enempää kuin kahvi ja pulla, jos sitä on.
Jos Pyhä Henki ei tee jotain, niin Herättäjä Yhdistys menee konkurssiin.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #81 : 08.03.21 - klo:16:44 »
Jos Pyhä Henki ei tee jotain...

Minä en käyttäisi Jumalan yhteydessä sanaa 'jos'. Se ei tunnu sopivan kaikkivaltiaan sanastoon.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4834
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #82 : 08.03.21 - klo:17:54 »
Ulkomaalaisena en ole uskaltanut sanoa niin (olen vain hiljaa ajatellut samoin), mutta saanko rohkaista eteenpäin. Kotiseuroissa pystyy helposti toimimaan. Missä kaksi tai kolme, siellä voi veisata. Kun on niin vähän ihmisiä, niin naapuritkaan ei häirinny. Jos Herättäjä Yhdistys kaatuisikin, se ei estä levittämästä kotiseuroja ympäri maata, eikä se maksa sen enempää kuin kahvi ja pulla, jos sitä on. Haluaisin nähdä vanhojen virsien seurojen levittäytyvän ympäri Englantia, Etelä Afrikkaa, Australiaa, Uutta Seelantia, ja Pohjois-Amerikkaa. En itse ota mitään voittoa englanninkielisistä SV kirjoista. Päin vastoin. Pitäisi myös levittää suomenkieliset.
Jos pystyn herättämään voimaa ja rohkeutta, niin yritän saada ranskankieliset ja espanjankieliset valmiiksi. Masennus painaa, ja irokeesi Raamattu ei ole kuin puolessa välissä. Kun vain henki pysyy ja Jumalan siunaus seuraa.
Minäkin kurja syntinen mato haluaisin nähdä, miten Siionin virret levittäytyvät ympäri Englantia, Etelä Afrikkaa, Australiaa, Uutta Seelantia, ja Pohjois-Amerikkaa Pyhän Hengen johdattaessa ihmisiä synnin tuntoon, armon vilahdukseen ja parannukseen kaidalle alatielle kilvoittelemaan kohti voittopalkintoa.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #83 : 08.03.21 - klo:19:17 »
Minäkin kurja syntinen mato haluaisin nähdä, miten Siionin virret levittäytyvät ympäri Englantia, Etelä Afrikkaa, Australiaa, Uutta Seelantia, ja Pohjois-Amerikkaa Pyhän Hengen johdattaessa ihmisiä synnin tuntoon, armon vilahdukseen ja parannukseen kaidalle alatielle kilvoittelemaan kohti voittopalkintoa.

Mikään ei ole mahdotonta. Ovathan ne levinneet ndongankielisinä Namibiaankin - kauan ennen kuin maan nimi edes oli Namibia.

https://www.youtube.com/watch?v=5Kn2rSFlJEo

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #85 : 09.03.21 - klo:05:58 »
Mikään ei ole mahdotonta. Ovathan ne levinneet ndongankielisinä Namibiaankin - kauan ennen kuin maan nimi edes oli Namibia.

https://www.youtube.com/watch?v=5Kn2rSFlJEo

Ilmeisesti suurin osa ihmisistä, jotka veisaavat Siionin virsiä, ovat afrikkalaisia.
Ilmeisesti suurin osa ihmisistä, jotka veisaavat Siionin virsiä, veisaavat käännöksiä eivätkä alkuperäisiä suomenkielisiä.
Ilmeisesti suurin osa ihmisistä, jotka veisaavat Siionin virsiä, veisaavat vanhoja eivätkä uusia.
Tiens!
Tein jo tännän 8 pientä korjausta englanninkielisissä SV formatoijan kanssa. Kohta on hieno SV1893 englanniksi valmiina.
Tarvitaan SV1893 uusiopainos suomenkielellä, että voi mennä eteenpäin ruohojuuritasolla levittämään oikeata herännäisyyttä Suomeen. Tarvitaan satoja uusia kotiseuroja, joissa uusia ihmisiä, jotka ovat valmiita kokoontumaan ja veisaamaan ajattelematta mitään pappien tai yhdistyksen lupaa tai tukea.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #86 : 09.03.21 - klo:10:18 »
Tarvitaan satoja uusia kotiseuroja, joissa uusia ihmisiä, jotka ovat valmiita kokoontumaan ja veisaamaan ajattelematta mitään pappien tai yhdistyksen lupaa tai tukea.

Ehdottomasti näin. Teikäläiset on saatava pois ev.lut seurakuntien tiloista hihhuloimasta. Kerroin jo eilen veljelleni Körttifoorumilla vallitsevasta tilasta, jossa ylistetään ikivanhoja virsiä ja pilkataan uudempia sekä vallitsee erityisen kuvottava pappisviha. Toivottavasti levittää sanaa muiden pappien keskuuteen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #87 : 09.03.21 - klo:10:56 »
Minä kunnioitan vanhaa perinettä, mutta en vastusta muutosta, uudistumista. Olemmehan kaikessa matkalla uuteen.

Olen Kristuksen kirkon vähäinen jäsen ja innokas Körttfoorumin puolustaja.

Olen löytänyt avaramman uskonkäsityksen herännäisyydestä, viidesläisyydestä irtauduttuani, vasta vuonna 2007. Olen ollut tyytyväinen, olkoompa veisatut virret vanhoja tai uusia.
Siioninvirsissä soi ihmisen
raadollisuus, syntisyys ja katumus. Luottamus armahtavaan Jumalaan voisi soida vahvemmin kuin ihmisen syyllisyys. Tiedämmehän Kristuksen sovittaneen kaiken niille jotka ottavat hänet vastaan.

Hyvää Suuren Paaston aikaa, ja Pääsiäisen riemua !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #88 : 09.03.21 - klo:11:09 »
Ehdottomasti näin. Teikäläiset on saatava pois ev.lut seurakuntien tiloista hihhuloimasta. Kerroin jo eilen veljelleni Körttifoorumilla vallitsevasta tilasta, jossa ylistetään ikivanhoja virsiä ja pilkataan uudempia sekä vallitsee erityisen kuvottava pappisviha. Toivottavasti levittää sanaa muiden pappien keskuuteen.

Taisit valehdella veljelle. En ole nähnyt täällä yhtään mitään pappisvihaa. Olen itse huomauttanut, että kotihartauksia voi pitää ilman pappeja ja sitä on tehty kauan, ainakin W. Malmivaaran kehoituksella, joka ei ole ollut vain pappi vaan suvun edustaja, johon kuuluu monta pappeja. En ole keneltäkään kuullut mielipidettä, että pappi ei olisi tervetullut seuroihin. En ole nähnyt mitään täällä pappeja vastaan.
Täällä ei ole pilkattu uusia virsiä, mutta olet itse, julistanut vanhojen virsien olevan kamalia. Oli toinen yhtä ankara sana, jota en muista.
Herännäisyys on kirkon sisäinen herätysliike, joka ei ole lähtemässä mihinkään. Se toimii puhtaasti samalla periaatteella, jolla herrnhutilainen diaspora on aina toiminut. Jos haluat herättää samanlaista vainoa, kuin mitä harrastettiin 1800-luvulla, sen kun vaan. Huomautan vain, että teet sen ei ainaostaan vihalla vaan valheella.
Toisaalta, on ollut aina tilaa kirkossa myös niille, jotka ihannoivat vanhoja virsiä eivätkä hyväksy uusia. Heitä kutsutaan rukoilevaisiksi eikä ole ikinä tietääkseni mitään yrityksiä saada niitä pois kirkon tiloista. Olet omituisella, ennen kuulumattomalla ristiretkellä.
Kauan katselin "teikäläisten" toimintaa täällä, josta puuttuu sekä historian ja kulttuurin tajunta ja nyt selvästi kristillisyyskin. Ne virret, jotka haluat vainoa, pilkata, ja tuhota ovat nimenomaan hyvin tunnetun papin sepittämiä, joka ikinen. Kuka täällä esittää "kuvottavaa papinvihaa?" Sinä itse ja jo kauan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #89 : 09.03.21 - klo:11:35 »
Suurella rakkaudella ja kunnioituksella käänsin ja laitoin tänne historiallisen dokumentin luullen, että kaikki ihmiset ovat sen verran sivistyneitä sulatakseen sellaista. Nimittäin kaikenlaista julkaistaan joka puolella jatkuvasti heräämättä vihaa ja vastustusta. Kun vuosien mittaan huomasin rumia puheita, en reagoinut ollenkaan. Meni kauan etten sanonut mitään. Sitten kun KOHTELIAASTI huomautin, ettei ole aivan sopivaa syyttää minua nimeltä, tuli ryöpy vihaa päälle. Se vain jatkuu. Niin huomaan mistä on kysymys. Jotkut ihmiset ovat vain täynnä saatanallista vihaa eivätkä suvaitse toisten nöyrää ja hiljaista uskontietä. Körttejä on vainottu ennenkin. Ilmeisesti v 1972 luovuttiin tukasta, puvuista, ja virsistä siinä toivossa, että pirut, jotka piileksivät kansankirkossa antaisivat rauhaa. Turha oli toivo. On aina joku sivullinen, jolla on paavi vatsassaan ja inkvisiittori veljenään, joka nostaa miekkansa. Kohteliaisuus ei auta. Nöyrä hiljaisuus ei hillitse paholaisen hyökkäyksiä.
Nyt julistetaan, että pitäisi saada Siioninvirsien seurat pois kirkon tiloista. Se on kyllä huippua. Kalistaja ja Kajalaisenkyösti ovat ainoat, jotka ovat puhuneet vanhojen herätysliikkeitten kirjoitusten puolesta, ja senkö takia pitää levittää sanaa koko Suomen papiston kautta, että niitä pitää murskata? Eikö sinulla, sivullinen, ole minkäänlaista omatuntoa? Ilmeisesti ei. Pitää vainoa pari nöyrää ja hiljaista ihmistä.
Ei ole muuten kysymys missään vaiheessa kenenkään postissa, että vanhoja virsiä veisattaisiin kirkon tiloissa, vaan kotiseuroissa. Mikä emävalehtelija osataan täällä olla, kun vain on kysymys Malmivaaran Siioninvirsistä. Ei ole ollut mistään muusta kysymys, kuin että jotkut haluavat lukea vanhoja kirjoja kotonaan ja veisata vanhoja virsiä kotiseuroissa. Ja siitäkö pitää raportoida veljelle valheisin koristettuna, että voisi vainoja herättää? O tempora o mores! Onko koko maailma menettänyt järkensä? Ei ole ihme, että Kalistaja sanoo, ettei enää jaksa.
Minä kuitenkin pelkään, ettet saa vanhojen kirjojen ja vanhojen virsien veisaajien heitetyiksi pois kansankirkosta niin kuin haluat, vaikka saisit veljenkin ylipuhutuksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.