Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 25  (Luettu 76368 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Aamuhartaus 25
« Vastaus #135 : 14.09.24 - klo:08:09 »
Voi, voi, kun on joutunut monta kertaa itseltänsä kaipaamaan sitä, kun hän osasi asettua niin hyvin nuorukaisten kohdalle ja osasi puhutella heitä selaisella tavalla, että se painoi heitä, mutta ei loukannut. Sellaista rakkautta ja henkeä ei saa muualta kuin Pyhältä Hengeltä. Hän yksin voi sen antaa, joka voi vanhan Aatamin painaa alas ja yhtäkaikki rakkauden sanoilla sitä puhutella.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #136 : 15.09.24 - klo:07:32 »
Mitä Jeesus Kristus sanoisi meille itsekullekin erikseen, jos Hän nyt olisi täällä?
Hänen ympärillensä kokoontui äärettömiä kansanjoukkoja, mutta on hyvin merkillistä: Hän joutui usein niiden kanssa kiistelemään. Ja jos lukee apostolien kirjoituksia, niin siellä on alituisesti vastaväittäjiä. Ne olivat jollakin tavalla muodostaneet itsellensä elämän tien, olivat sen ajan jumalisia, eivätkä olleet ollenkaan huomanneet, että heidän keskellänsä oli nyt oikea elämän tie.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #137 : 16.09.24 - klo:07:27 »
Jeesus alkaa puhua sellaista kieltä, joka loukkaa heidän lihallista mieltänsä, sitä itsekkyyden syntiä, jota he olivat harjoittaneet ja rakastaneet. Tästä ei olisi saanut puhua. Ja suuri kansa meni niin vähälle, ettei Herran kanssa jäänyt muuta kuin se valiojoukko. Eikö se ole ihmeellistä, että vielä ne jäivät! Mutta kun heiltä oli ohjelma kadonnut, kun eivät tienneet, kuinka taivaan valtakuntaan pääsisivät, mitä pitäisi tehdä, miten olla, oli Kristus heidän vaivattujen apunansa. Mutta niiden kanssa, jotka aina tiesivät, mitä on tehtävä, mikä jätettävä, joilla oli omia neuvoja kyllä, niiden kanssa tuli Herralla aina väittely. Ja niin on tänä päivänäkin vielä. Varovasti on puhuttu nytkin maailman rakkaudesta, lihan himosta, silmäin pyynnöstä ja elämän koreudesta. Ei tästä saisi juuri puhua mitään niille, joilla siihen on himo, sillä siitä nousee ehdottomasti jotakin napinaa, sellainen kuulija itse alkaa panna vastaan ja tehdä vastaväitteitä.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #138 : 16.09.24 - klo:08:22 »
Tämä on totta. Ylpeä ja oikeassaoleva ihminen ei siedä ohjailua. Eivät enää lapsetkaan vanhempiensa puhuttelua.
Tämäkin on ajan merkki. :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #139 : 17.09.24 - klo:07:31 »
Se on kyllä meille Raamatussa nähtävänä, mitä ne ovat tehneet, jotka elämän tiellä ovat ottaneet todella Kristukselta ohjeensa ja Hänen jälkiänsä kulkevat; mutta kun Kristuksen tie on ihmisen lihalliselle mielelle niin vastenmielistä, niin ihmisraukka koettaa sitä ruveta oikaisemaan helpommaksi.
Kyllä oli 70 vuotta takaperin, ja sen kahden puolen, Jumalan ääni niin rusentava ja murskaava, etteivät ne, jotka silloin heräsivät, yhtään tahtoneet itseltänsä salata sitä, mikä ei ollut luvallista. Hätääntynyt ja särkynyt omatunto se käski jättää kaiken sen, mitä Kristus ja apostolit jätettäväksi käskevät.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #140 : 18.09.24 - klo:07:36 »
Kristus oli nöyrä; maailman korkeamielisten ihmisten mielestä oli Hän niin mitätön, niin halpa, etteivät he kehdanneet Hänen päällensä katsoa, eivät kehdanneet. Sellainen on Kristus ollut sittemminkin, niinäkin vanhoina aikoina, joista nyt on puhuttu, ja sellaisia hänen seuraajansa. Ne ovat pyytäneet sitä samaa henkeä seurata ja pitää selvää rajaa maailman ja Jumalan valtakunnan välillä.
Sanokaa nyt, minkäverran tässä olen erehtynyt! Jos te tiedätte sanoa, että se on turha se raja ja näytätte sen toteen pyhän Raamatun perustuksella, niin minä myönnän. Tämä koskee meitä jokaista yksityistä ja meidän sielumme autuutta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #141 : 19.09.24 - klo:08:03 »
Voi voi, kun se on ikävä asia, jos vihollinen saa päästä Jumalan edelle, kun on jokin synnin himo niin rakas, ettemme saata sitä hyljätä! Mitä muuta kuin sitä on nykyajan* muotihulluus? Onko se lihan himoa, silmäin pyyntöä ja elämän koreutta - siihen vastatkoon itse kukin. Kyllä kannattaisi meidän jokaisen maata kasvoillansa, millöin suinkin siihen tilaisuutta on, Herran Jeesuksen Kristuksen edessä, joka niin rakasti meidän surkeuttamme ja tuli meitä armollansa ja rakkaudellansa nostamaan. Ja sana opettaa ottamaan esimerkkiäHänestä. Eikä koskaan Kristuksen seuraaja voi olla ylpeä.

Juho Malkamäki

* 1920-luku

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #142 : 20.09.24 - klo:07:49 »
Ja se hyvin nähdään, kun tahtoo totuuden sanoa, seurataanko Kristusta vähän vai paljon. Se on peljättävää kaikki se, mikä olisi pois pantava. Hän kysyi opetuslapsiltaan: "Ettekö tekin tahdo mennä pois?" kun kaikki muut pahenivat Häneen. Tietysti heitäkin kiusasi, kun eivät ymmärtäneet sitä kovaa puhetta, mutta he jäivät pitkittämään ja sanoivat: "Mihinka me menisimme, sillä sinulla on iankaikkisen elämän sanat."

Juo Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #143 : 21.09.24 - klo:08:11 »
Kyllä niin on, että jos todella Jumalan armon Henki pääsee omalletunnolle puhumaan ja me sallimme sen sitä tehdä, niin ei jää synnit katumatta ja pois panematta, ainakin sitä pyytää tehdä. Mutta jos maailman mukana on paljon helpompi kulkea kuin Kristuksen, - ja sehän on aivan luonnollista, kun ei siinä tarvitse ruveta mitään kyselemään, ja osaa olla jumalinenkin, eikä tohdi, eikä malta maailmaa jättää, ei panna pois sitä, mikä olisi pois pantava, - niin moni valitsee sen tien. Sillä jos ne hylkää, niin silloin menee maailman silmissä pilalle, eikä sille kelpaa. Niin on minun vanhempaini suhteen käynyt, eiväthän ne enää veljien ja sisarien silmissä mihinkään kelvanneet. Ja niin on käynyt kaikkien. Nyt se on jo kokolailla tasaantunut, mutta olematta se ei ole, eikä tule olemaan, sillä henki on erilainen.

Juho Malkamäki

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #144 : 21.09.24 - klo:10:24 »
Kyllä niin on, että jos todella Jumalan armon Henki pääsee omalletunnolle puhumaan ja me sallimme sen sitä tehdä, niin ei jää synnit katumatta ja pois panematta, ainakin sitä pyytää tehdä. Mutta jos maailman mukana on paljon helpompi kulkea kuin Kristuksen, - ja sehän on aivan luonnollista, kun ei siinä tarvitse ruveta mitään kyselemään, ja osaa olla jumalinenkin, eikä tohdi, eikä malta maailmaa jättää, ei panna pois sitä, mikä olisi pois pantava, - niin moni valitsee sen tien. Sillä jos ne hylkää, niin silloin menee maailman silmissä pilalle, eikä sille kelpaa. Niin on minun vanhempaini suhteen käynyt, eiväthän ne enää veljien ja sisarien silmissä mihinkään kelvanneet. Ja niin on käynyt kaikkien. Nyt se on jo kokolailla tasaantunut, mutta olematta se ei ole, eikä tule olemaan, sillä henki on erilainen.

Juho Malkamäki

Joku on kirjoittanut tai sanonut, että kaikki mikä eroittaa Jumalasta on syntiä.

Juhon aikaan oli syntiä sellaiset asiat jotka nyt hyväksymme.
Itse en näe synniksi sellaisia asioita kuin nuorempana.
Jostain nyt vanhuksena kun on aikaa kaikkea turhaakin tutkia, niin juutalaiset ja alkukristityt useassa paikassa kokoontuivat synagoogissa. Ilmaisesti ensin oli juutalaisuuteen uskovien sapatin messu tai joku ja sen perään tai ensin kristittyjen Jeesukseen uskovia messu.

Eli näkemykset muuttuu.
Jho voi olla mieltä että vanhemmat ja muut eivät enään ole Herran edessä ja laita pois asioita jotka kokevat vääriksi tai sitten Juho on väärässä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #145 : 21.09.24 - klo:12:07 »
Muinoin pitäjien kirkkoherrat päättivät ja ohjasivat kansan käsitykset siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Tietysti Kymmenen käskyä olivat ja ovat yhä ohjeinamme.

Nyt tiedämme enemmän, ja se muuttaa meitä . Kun on Kristuksen sisällinen tunto, se ohjaa meitä parhaiten. Joskus ehkä eri tavoin kuin kirkko ennen.

Matka on muutosta, ja muutos on mahdollisuus.    :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #146 : 22.09.24 - klo:08:25 »
Maailma pysyy maailmana niinkauan kunnes se kääntyy Jumalan puoleen kokonansa. - ja Herran seuraajat pysyvät aina ylenkatseen alla. Mutta sen takana on iankaikkinen elämä. Mutta ei niin, että me siitä turmeluksesta täällä kokonaan pääsemme - kaukana siitä! Mutta siinä käy niin kun maailmaa koettaa hyljätä ulkoa päin, jää sisällisesti vaivaa niin paljon, että meillä on sen kanssa aina täysi työ ja alituinen avun huutaminen, ettei se pääsisi voitolle, ettei saatana saisi revityksi niin, että taas joutuisi sen valtaan.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #147 : 23.09.24 - klo:07:59 »
Minun on täytynyt tästä puhua. En minä tiedä, mutta jos minä vastaväitteitä saan, niin ne on minun kärsittävä. Jos minä olen puhunut sellaista, jota ei Jumala ole käskenyt, minun on sentähden Jumalan eteen yksityisesti polvistuttava ja pyydettävä Häneltä anteeksi. Ja pyydettävä sitä, että älä sinä, Herra, lunastettujasi heitä, älä heitä. Ne ovat kalliisti ostettuja nekin, jotka eivät vielä malta jättää sitä, mikä jätettävä olisi.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #148 : 24.09.24 - klo:08:18 »
Muistan joku vuosi takaperin, kun Etelä-Pohjanmaalla, Ylihärmässä oli tällainen herättäjäjuhla. Siellä eräs puhuja, kaukaiselta paikkakunnalta kotoisin, kertoi niiltä paikkakunnilta, kuinka suuri raakuus ja jumalattomuus siellä vallitsee, miestapot ja tappelut ja aivan kummallisia synnin töitä. Kun hän sitten oli huomannut täällä sellaista kansaa, jossa oli vakava leima, joka oli Jumalan sanan ottanut vastaan jo kauan aikaa sitten ja sitä kätkenyt, niin hän sanoi sitä ihmetelleensä, että on täällä sitä, jota hän oli kuullut, on täällä - näemmäs - Jumalankin työtä, on täällä avonaisia omiatuntoja jo ollut kauan, koska Jumalan sana on päässyt niin voimakkaasti puhumaan, että nuoret kasvavat siitä hedelmästä.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #149 : 25.09.24 - klo:07:55 »
Minä jouduin hiukan epäilemään tullessani tänne, aivan yksinkertaisesta syystä. Niinkuin ehkä tiedätte, on eduskunnassa hiljan ollut esillä uskonnonopetuskysymys ja erityisesti on näillä seuduilla ollut hyvin vähän muita kuin sellaisia edustajia, jotka tahtovat Jumalan sanan opetuksen ja Jeesuksen Kristuksen poistaa kokonansa maasta, ettei sitä saisi tästedes yhdellekään lapselle opettaa. Oli vain vähän niitä, jotka eivät ole ottaneet osaa vaaliin. Ja kun eduskunta on niinkuin pienoiskuva kansasta, silloin täytyi täällä olla äärettömän paljon sellaista kansaa, joka rohkeni sellaisten edustajien käsiin antaa kansan johdon ja tulevaisuuden. Tästä syystä johtui se epäilys.
Mutta miksi ei täällä ihminen erehtyisi, kun muuallakin. Eihän se ole mihinkään niin nopea, kuin ajattelemaan epäluuloja Jumalan töistä.

Juho Malkamäki