Kirjoittaja Aihe: Romanikörtti  (Luettu 18878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Romanikörtti
« Vastaus #15 : 09.08.07 - klo:13:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
--- tumman ja kirkkaan kontrastista kuitenkin.

Off-topic:

Tuosta oivalsin kuvataiteen parista allegorian erilaisille uskonnollisuuden muodoille. Epäintohimoinen uskonnollisuus, joka keskittyy "kunnon ihmisyyteen", kiltteyteen, keskinkertaisuuteen ja suorittamiseen on kuin tylsää sisustustaidetta, pastellinväristä ja beigeä. Synkkä mustanpuhuvuus, kuten pelkkään syntisyyteen ja huonouteen keskittyminen, on yksipuolista. Kalsean pelkistävä akateeminen uskonnonfilosofointi taas jättää kylmäksi kuin moderni skandinaavinen design. Väriä pitää olla - ja kontrastia. Elämän kirjoa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa minni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Romanikörtti
« Vastaus #16 : 09.08.07 - klo:17:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
MINNI! Kulje, kierrä, veisaa... Siionin virsiä.



Kiitos kehotuksesta, sen teenkin, tosin tällä hetkellä jalka ei enää nouse niin  nopsaan ylös että jaksaisin kiertää entiseen malliin. Vatsa ja lähinnä sen sisällä elävä tyyppi alkaa olla niin suuri, että painaa palleaa, mikä tekee veisaamisestakin hankalaa...

Tummaa kansaa molemmat, kyllä. Eikä jätä körttiläisen tai romanin perinnepuvutkaan keskinkertaista vaikutelmaa. Vaikka toisen tarkoitus on olla mahd. talonpoikainen ja toisen mahd. koristeellinen. Kertovat kai molemmat siitä että elämä, sen kirjo, suru ja ilo, arki, juhla, kontrastit, eivät ole yhdentekeviä, värittömiä, asioita.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Romanikörtti
« Vastaus #17 : 11.08.07 - klo:17:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Uskohon tullehet julukkikset on aina ollu haluttuja ihimisiä uskovihin yhteesiööhin mainosarvonsakin takia.
Fiksu ja henkevä Raineri otettaas vastahan avosyliin körttipiiriihin, mutta kuinka kävis Huldan, Arvin tai tavallisen meikäMannen, joka pyrkiisi vaikka kotoseuroohin? Näytetähänkö tiätä?


Kuka vain meistä voi kysellä itseltään, että olenko ollut avoin romanien suuntaan? Olenko koskaan vieraillut romanikodissa? Olenko koskaan kutsunut romanin luokseni kylään? Olenko tarjonnut heille apuani? Olenko rukoillut heidän kanssaan?

Kuka vain meistä voi sanoa, että "olen heikomman, sorretun, syrjityn, väheksityn jne puolella". Vasta tekomme kertovat, olemmeko tyhjän puhujia vain onko elämässämme ollut edes yritystä toteuttaa sitä, mitä saarnaamme.

Se, että romanit suosivat hengellisessä etsinnässään joitain piirejä, kertonee siitä, että he ovat kokeneet olevansa tervetulleita sinne.

Rakkaus vetää puoleensa.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

kristitty

  • Vieras
Romanikörtti
« Vastaus #18 : 05.11.07 - klo:16:44 »
olen itse valtaväestöön kuuluva iholtanikin vaalea.suvussani on romaneita avioliiton kautta.mm setäni tyttären tytär on romaninaisen asussa.kaikki minun tuntemani,siis henkilökohtaisesti tuntemani, romanit käy helluntaikirkon tilaisuuksissa.suurin osa myös ky kirkon jäseniä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Romanikörtti
« Vastaus #19 : 05.11.07 - klo:20:27 »
Mikä on ky?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

kristitty

  • Vieras
Romanikörtti
« Vastaus #20 : 06.11.07 - klo:09:57 »
ai että mikä on "ky." se tarkoittaa "kyseisen,kyseinen." jollet tajua, en kykene sinua peremmin opettamaan.siunausta sinulle.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Romanikörtti
« Vastaus #21 : 06.11.07 - klo:10:39 »
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
ai että mikä on "ky." se tarkoittaa "kyseisen,kyseinen." jollet tajua, en kykene sinua peremmin opettamaan.siunausta sinulle.


Ei Johannes varmaan pahalla? Ei vaan tainnut hoksata mitä tarkoitit. Itse asiassa lyhenne sanalle kyseinen, kyseessä oleva taitaa olla ko., ei ky. Tarkistin vielä kielioppikirjasta.

kristitty

  • Vieras
Romanikörtti
« Vastaus #22 : 06.11.07 - klo:10:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
ai että mikä on "ky." se tarkoittaa "kyseisen,kyseinen." jollet tajua, en kykene sinua peremmin opettamaan.siunausta sinulle.


Ei Johannes varmaan pahalla? Ei vaan tainnut hoksata mitä tarkoitit. Itse asiassa lyhenne sanalle kyseinen, kyseessä oleva taitaa olla ko., ei ky. Tarkistin vielä kielioppikirjasta.
ei varmaankaan tarkoittannut.itse olen aina kirjoittannut "ky=kyseinen,kyseisen" vaikka ilmeisesti pitäisi "ko" kuten kerroit.pysyn entisessä "ky:ssä" kun se on tutumpi.
itse aiheesta.kotikaupunkini romanit käy lähes kaikki, jotka kirkoissa käyvät, juuri helluntaikirkon rukoushuoneella hengellisissä tilaisuuksissa.olen käynyt niissä itsekin.luterilaisella kirkolla olisi tässä tehtävää saada romanit tuntemaan luterilainen kirkko myös "omaksi."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Romanikörtti
« Vastaus #23 : 06.11.07 - klo:12:23 »
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
ai että mikä on "ky." se tarkoittaa "kyseisen,kyseinen."


Selevä. En vain hoksannut. Itsekin olen tuota ko. :ta käyttänyt.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #24 : 23.04.20 - klo:14:14 »
Olin pari vuotta mukana kirjailija-ohjaaja Veijo Baltzarin vetämissä teatteri- ja runoporukoissa. Baltzar on itse romani ja on kirjoittanut romaniaiheisia romaaneja, näytelmiä, runoja ja lauluja, joita sitten esitimme. Porukassa oli mukana niin romaneja kuin valkolaisiakin.

Monet Baltzarin tekstit on myös uskonnollisia, ja koetettiinpa me saada myytyä yhtä esitystä herättäjäjuhlillekin. Tosin silloin en vielä oikein tiennyt että miten h-juhlakuviot toimii oheisohjelman suhteen.

Itse tykkäsin kovasti Veijon tyylistä ohjata ja kirjoittaa. Mutta tiedän myös että monet ovat eri mieltä. Hänen kirjojaan on saatavilla kirjastoissa ja runoja on levytetty Toni Edelmannin säveltäminä.

Mulle tuon teattteriprojektin isoin anti oli tietynlaisen omanarvontunnon löytäminen. En tiedä liittyykö se ylipäätään teatteriin vai nimenomaan siihen että meitä ohjasi romani. Jokatapauksessa Baltzar ohjasi meitä siten että meidän tuli löytää henkilöhahmot itsestämme. Hän ei tykännyt analysoida tekstiään ja henkilöhahmoja vaan rohkaisi meitä ajattelemaan, tai hmmm.. ei oikestaan edes ajattelemaan, vaan heittäytymään roolin maailmaan.

Näytelmistä ja runoista tuli esittäjänsä näköisiä, ei siis ohjaajan näköisiä. Siksi näytelmät eivät varsinaisesti olleet mitään mustalaisteatteria, vaikka niiden tekstit olivatkin selkeästi romanikulttuurista.

Muistan tuolloin ajatelleeni paljon sitä, miten minun ja useimpien valkolaisten oli jotenkin paljon vaikeampi löytää se oma tapa olla lavalla reilusti omana itsenään ja tulkita itse roolia rohkeasti, verrattuna romaneihin. Mä ainakin mietin monesti että teenkö mä tän jutun oikein, tai tarpeeksi hyvin, ja olin jotenkin turhan nöyrällä ja anteeksipyytävällä asenteella mukana. 

Juttelin joskus körttiläisyydestä Baltzarin kanssa. Hän oli tietysti kiinnostunut yhteisöllisyydestä ja siitä epävarmuuden sietämisestä mikä körttiläiseen uskonnollisuuteen kuuluu ja muustakin.  Silti muistan ajatelleeni että romanikulttuuri ja körttiläisyys on ehkä aika huonosti yhdistettävissä. 
Kirjailija-ohjaaja Veijo Baltzar vangittiin 21. marraskuuta 2019 Helsingin käräjäoikeudessa todennäköisin syin törkeästä ihmiskaupasta, pahoinpitelystä ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä epäiltynä. Veijo Baltzarilla oli lämpimät suhteet lukuisiin eturivin suomalaispoliitikkoihin yli puoluerajojen, varsinkin demarivaikuttajiin, kuten Tarja Halonen, Paavo Lipponen, Liisa Jaakonsaari ja Antti Rinne.

Lähteet

Veijo Baltzarin kultti
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000006319025.html

Baltzar tupsahti politiikkaan ulko­puolelta ja keräsi joukon nimekkäitä demari­tukijoita – epäilty nais­rikos­kumppani oli vuosia sdp-aktiivi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006323261.html

Veijo Baltzaria epäillään myös raiskauksesta ja törkeästä lapsen seksualisesta hyväksikäytöstä
https://demokraatti.fi/veijo-baltzaria-epaillaan-myos-raiskauksesta-ja-hyvaksikaytosta

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #25 : 24.04.20 - klo:14:24 »

Oon miälenkiinnolla seurannu Romani keskustelupalstaa ja ihimetelly niitä valtavia ennakkoluuloja joita romanien ja valtaväestön välillä on.
Jotakin vikaa on, ku 20% romanimiähistä viättää elämäänsä kalterien takana eikä koulu maistu romaninuarille.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000461

Uskovaasia romaneja on palion, mutta en oo viälä törmänny körttilääs romanihin.
Millähän miälellä ystäväkansa ottaa romanikansan vastahan vaikkapa herättäjäjuhuliilla? Kuinka pahoja ennakkoluuloja on tummas kansas tummia kohtahan?

Itte toivon heirän jo pääsevän vanahan kulttuurin kurimuksesta, joka syntyi heirän vaeltaes eurooppahan. Suameskin oli 1500-luvulla lupa tappaa vaeltava mustalaanen jos sellaasen kohtas.
Helluntailaisissa on paljon uskovia romaneja, koska siellä on menoa ja meininkiä, mikä vetoaa heihin enemmän kuin iloton körttiläisyys siionin virsineen. Helluntailaisilla on runsas musiikkielämä, ja lukuisa joukko romaneita palveleekin Herran elopellolla laulaja-evankelistoina. Romanithan ovat hyviä laulajia, ja romaanimusiikissa soi tunteiden kirjo, joka herättää evankeliumin sanalla ja laululla syntisiä tekemään katumuksessa parannuksen ja hylkäämään entisen syntielämänsä sekä tekemään uskonratkaisun antamalla elämänsä ehdoitta Jeesukselle ja menemällä uskovan upotuskasteelle.

Lähteet

Romanimusiikissa soi tunteiden kirjo
https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/muut/romanimusiikissa_soi_tunteiden_kirjo/?numero=30/2016

Romanikuoro     https://www.youtube.com/watch?v=q1XFnEBP_pw
« Viimeksi muokattu: 24.04.20 - klo:14:35 kirjoittanut luterilainen »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #26 : 24.04.20 - klo:14:50 »
Tärkeätä asiaa mietitte. Lisään vielä sen, että romanimiehet välttävät armeijaan menon aika täysilukuisesti. Tämä ei ole tutkittu väittämä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #27 : 24.04.20 - klo:16:24 »
Lisään vielä sen, että romanimiehet välttävät armeijaan menon aika täysilukuisesti.
Jospa he ovat rauhanmiehiä? :017:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #28 : 24.04.20 - klo:22:49 »
Tärkeätä asiaa mietitte. Lisään vielä sen, että romanimiehet välttävät armeijaan menon aika täysilukuisesti. Tämä ei ole tutkittu väittämä.
Meillä rakuunoissa oli kaksi romanimiestä, jotka alokasajan jälkeen ahkeroivat hyvin ja kunniallisesti varuskunnan keittiöllä keittiömiehinä. :)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Romanikörtti
« Vastaus #29 : 25.04.20 - klo:07:20 »
Meillä rakuunoissa oli kaksi romanimiestä, jotka alokasajan jälkeen ahkeroivat hyvin ja kunniallisesti varuskunnan keittiöllä keittiömiehinä. :)
Noin se olikin ennen.