Kirjoittaja Aihe: Aamun mietiskelyä.  (Luettu 15339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
Aamun mietiskelyä.
« : 29.04.09 - klo:08:56 »
Martti Luther selittää Jumalan johdatuksen ensi sijassa tarkoittavan sitä, että Hän Varjelee meitä, joutumasta väärään uskoon, hengelliseen harhaan, Ei ole vaarallista, mitä tapahtuu ruumiillemme, vaan miten käy sielumme.

Väärä usko ei ole nykyään ole muuta kuin mitä se on ollut kaikkina aikoina. Väärä usko on sitä että minä en luota Jumalaan eikä minulla ole Jumalan pelkoa ja elän himon vallassa. Tämän kaiken olen sitten vielä verhonnut jumaliseen pukuun.
Hengellistä elämää harrastan, väittelen, kenties oikean opinkin puolesta ja pidättäydyn synniksi katsotuista asioista, mutta yhtä kaikki olen väärän uskon vallassa.
En luota Jumalaan, en usko Jumalan edellytyksettömään armoon, en ota armoa armosta, vaan yritän kerätä keinolla millä hyvänsä bonus pisteitä Jumalan ja ihmisten edessä.
Kun kaikki voimani kohdistuu oman kelvollisuuden rakentamiseen, jätän Jumalan käskyt toisarvoiseksi asiaksi. Laiminlyömällä toisen ihmisen rakastamisen, hänen palvelemisensa, paikkaan, aikaan ja henkilöön katsomatta.
Tämä on minulle vaarallista eksymystä vaikka sitä ei yleensäkään pidetä eksymyksenä, sillä kun on jumalisuuden maine.  
Hänen sanansa satuttaa minun omatuntoani.
Minä hurskasteleva ihminen, armoa kerjäävä syntinen, rukoileva syntinen, Kristusta tarvitseva syntinen, tänäänkin. SV.185. 1-8

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #1 : 29.04.09 - klo:09:44 »
Oikeaoppisuutta vartioivat tuntuvat usein uskovan enemmän omaan oikeaan oppiinsa kuin Jumalaan, jota oppilauseet yrittävät kuvata. Kuitenkin selitys - oikeakin - on aina vain kalpea varjo totuudesta, jota se yrittää hahmottaa. Todellinen kristillisyys taitaa olla sitä, minkä pieni lapsi tajuaa, mutta viisas aikuinen pitää hullutuksena.

SV 107

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #2 : 29.04.09 - klo:10:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Oikeaoppisuutta vartioivat tuntuvat usein uskovan enemmän omaan oikeaan oppiinsa kuin Jumalaan, jota oppilauseet yrittävät kuvata. Kuitenkin selitys - oikeakin - on aina vain kalpea varjo totuudesta, jota se yrittää hahmottaa. Todellinen kristillisyys taitaa olla sitä, minkä pieni lapsi tajuaa, mutta viisas aikuinen pitää hullutuksena.
SV 107


Tai päin vastoin. Tiedemiehenkin monimutkainen tutkimus on vain määrettömän mitätön aavistus totuudesta. Viisaan ajatukset ovat vain houreita todellisesta kristillisyydestä. Jeesuksen seuraaminen vaatii ihmiseltä niin paljon, että vain harva uskaltautuu siihen.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #3 : 29.04.09 - klo:13:13 »
Mitättömän aavistus totuudesta ei ehkä ole mikään mitätön aavistus.

B.H.S

  • Vieras
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #4 : 29.04.09 - klo:16:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Oikeaoppisuutta vartioivat tuntuvat usein uskovan enemmän omaan oikeaan oppiinsa kuin Jumalaan, jota oppilauseet yrittävät kuvata. Kuitenkin selitys - oikeakin - on aina vain kalpea varjo totuudesta, jota se yrittää hahmottaa. Todellinen kristillisyys taitaa olla sitä, minkä pieni lapsi tajuaa, mutta viisas aikuinen pitää hullutuksena.

SV 107

”Oikea tie” vie minut kotiin, se on luotettava ja turvallinen, tuntuu se sitten minusta miten vaikealta tahansa.
Tähän olisi minun luotettava, mutta niin kuin Pena kirjoitti: ” Aikuinen pitää sitä täysin hullutuksena”.
Jumalan johdatus on merkillistä, minä päätän ja Hän säätää.                
Ehkä se todellinen kristillisyys on sitä minkä pieni lapsi ymmärtää, vaikka ei itse ymmärräkään, kuinka johdatetaan.                                              
Minun on vain uskottava että Jumalan johdatus on elämän kantava voima ja piste.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #5 : 29.04.09 - klo:18:17 »
Pistepä hyvinkin. Tie vie meidät kotiin eikä kartta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #6 : 02.05.09 - klo:16:19 »
Edelläolevia tässä lukiessani tuli mieleen vanhan lukukirjan kertomus Parempi tie. Siinä äiti lähetti lapsensa kaupungista ostamaan leipää.
Tienhaarassa linnut  neuvoivat tietä Tuttelille ja Puttelille. Toinen lintu Kutsui:" Rinkeliä, piparkakkuja", toinen"kuivaa leipää, kuivaa leipää".
Arvaatko kumpi söi ostoksensa jo torilla? Ja mitä oli kotiinviemisiksi?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

B.H.S

  • Vieras
... edellä puuhuun.
« Vastaus #7 : 04.05.09 - klo:10:36 »
http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=8536&Itemid=38

”Ja Ruotsin kansa taitaa puolestaan olla etääntynyt kristillisestä uskosta”.

Tähän kommenttiin voi todeta että niin se on myös täällä lahden toisella puolella. Toisaalta ainahan voin katsoa itseäni peilistä. Antaa toisten rytistellä miten rytistelee. Kunhan itse pyrkii elämään niin että edes näkisi koti oven.

ps. Jos oli herännäisyyden johtajilla 1800-luvulla ihmettelemistä kirkonherrojen metkuissa, niin on sitä myös tänään minullakin. Tai pitäisikö sanoa ihan rehellisesti … luterilaisuudessa.
Ajatustani ei taida olla hyvä julkaista kokonaan, herkät ja kaikki tietävät...voivat saada vaikka verenpaineen heittelyä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #8 : 04.05.09 - klo:16:30 »
Luin ton linkin, enkä kuten yleensäkään tajunnut siitä paljoakaan, kuten en yleensä muustakaan.
No yksi kohta siinä jäi mieleen, että kirkon papit mieltävät itsensä vastaanottajiksi, eräänlaisiksi terapeuteuksi.
Minusta se on aina ollut kirkon vika ja ongelma.
Kun ei olla voimakkaasti mitään mieltä mistään asiasta ei oteta kantaa mihinkään, kuten esimerkiksi aborttiin tai vaikkapa luonnonsuojeluun, vaan ollaan vain se paikka minne mennään hiljentymään ja mukava pappi siellä hymisee osaanottavasti.

Ei se luo turvaa eikä muuta kuin halveksuntaa sellaisille ihmisille, jotka jotain todella tekevät.
He ihmettelevät miksi kirkko ei ota kantaa ei vastaan ei puolesta.
Missä on ne papit kun sai kohtauksia ja kiivastuksissaa teki tempauksia julkisillakin paikoilla?

Nössö kirkko, mut onhan se kiva paikka käydä mietiskelemässä ja sopii naisille hyvin, niitähän siellä enempi käy. Mutta miehet on mieihiä ja sitten on vielä tosi miehiä ja ne ei kyllä kirkosta perusta. Ikävä kyllä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #9 : 04.05.09 - klo:18:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Nössö kirkko, mut onhan se kiva paikka käydä mietiskelemässä ja sopii naisille hyvin, niitähän siellä enempi käy. Mutta miehet on mieihiä ja sitten on vielä tosi miehiä ja ne ei kyllä kirkosta perusta. Ikävä kyllä.


Viisveisaaja, voisitko vähän tarkentaa tätä nais-miesnäkökulmaasi? Millä perustelet ylläolevan? Minun täytyy kyllä nyt suoraan sanoa, että juttusi menevät välillä niin yli hilseen, että kaipaisin nyt vähän tarkennusta.

B.H.S

  • Vieras
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #10 : 04.05.09 - klo:18:51 »
:coffee:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Kirkko on kuollut
« Vastaus #11 : 04.05.09 - klo:20:43 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Nössö kirkko, mut onhan se kiva paikka käydä mietiskelemässä ja sopii naisille hyvin, niitähän siellä enempi käy. Mutta miehet on mieihiä ja sitten on vielä tosi miehiä ja ne ei kyllä kirkosta perusta. Ikävä kyllä.


Viisveisaaja, voisitko vähän tarkentaa tätä nais-miesnäkökulmaasi? Millä perustelet ylläolevan? Minun täytyy kyllä nyt suoraan sanoa, että juttusi menevät välillä niin yli hilseen, että kaipaisin nyt vähän tarkennusta.


Mikä tossa nyt oli vaikeata tajuta?
Mun kirjoitukset muutenkin on ihan simppeleitä.

Nössökirkko elikkä hampaaton, ei haasteita...Miten sen kirjoittaisi vielä selkeämmin.
Sopii siksi naisille paremmin. Miehet ovat metsästäjiä ja naiset keräilijöitä sanoi Suorasalon joku Martsi tai joku jossain teatteri esityksessään.
Kirkko on enempi naisille kuin miehille. En ole kuullut siellä olevan oikein miehille mitään. Paitsi nyt mörtti laittoi, et on siellä joku tarinatupa?
No turha tässä alkaa enempää selittelemään. Nämä on miesten asioita Anni, ei niistä naiset tajuakkaan.

Kirkon pitäisi tulla enempi samanlaiseksi patriarkaaliseksi laitokseksi kuin oli joskus ennen, nyt se on mennyt ihan hampaattomaksi kaikessa ja lässyttelee kuin.. Joulukirkossa kerran käydessäni ajattelin, että nyt on Wikström kirkon Paavi tai joku puhumassa kerrankin tulee suolaista sanaa.
 No Wikström alkoi puhua että ompa kaunis seimi täällä ja olisipa jokaisessa kodissa seimi ja muuta lässyä.
 Olin jo varautunut että nyt mies ottaa miehenlailla jonkun asian ja sanoo mielipiteensä, mut ei.
Kirkko on kyllä ennenmuinoin ollut jotenkin voimakkaasti kantaa ottava, nyt siellä vaan musiikkiesityksiä ja kaikkea naisellisia juttuja, mitkä varmaan on ihan kauniita.
Kirkon tyyli on muuttunut kun on tullut naispapit ja samalla on mennyt se mikä miehiä siellä on kiinnostanut. Eli kirkko oli vaikuttamassa ja papit oli enempi vaikuttajia. Nykyään kun naiset siellä pitävät valtaa enempi niin jututkin on sen mukaisia.
Äh tää ei selittelemällä parane.

Katolilaisissa kirkoissa on hyvät puolensa. Siellä on Isä jolle ripittäytyä, sitten on pappeja jotka vaikuttavat ja tekevät kaikenlaista esimerkillisesti kansanparissa. Sitten on munkkeja ja nunnia ja jesuiittoja ja muuta.
Jotenkin se systeemi on miehille sopivampi, vaikka mulla ei naispappeutta vastaan mitään olekkaan, mutta miestenkin pitäisi kirkossa pysyä miehinä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Kirkko on kuollut
« Vastaus #12 : 04.05.09 - klo:21:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"



Kirkon pitäisi tulla enempi samanlaiseksi patriarkaaliseksi laitokseksi kuin oli joskus ennen, nyt se on mennyt ihan hampaattomaksi kaikessa ja lässyttelee kuin.. Joulukirkossa kerran käydessäni ajattelin, että nyt on Wikström kirkon Paavi tai joku puhumassa kerrankin tulee suolaista sanaa.
 No Wikström alkoi puhua että ompa kaunis seimi täällä ja olisipa jokaisessa kodissa seimi ja muuta lässyä.

Kiitos makeista nauruista. Taidat olla sukua sille toiselle verbaaliselle lahjakkuudelle, en nyt muista hänen nimimerkkiään.

Tosihan on, että kirkossa ei kuule enää suolaista sanaa. Jos joku sanoo ääneen, että haluaa kuulla suolaista sanaa, niin hänethän tuomitaan automaattisesti sanomalla: "Hän haluaa kuulla tuomion saarnaa naapurille ja tehdä parannusta naapurin synneistä." Tiedän muuten yhden sellaisen papin, joka todella uskaltaa jyrähtää. Ei liene vaikea arvata, että hänestä on tehty kanteluita. Eräänkin herätysliikkeen jäsenille hän oli jyrissyt, että he eivät uskalla tulla jumalanpalvelukseen  ja panevat sinne yhden edustajan kyttäämään, onko siellä heikäläisiä, jotta saa nuhdella heitä kirkossa käymisestä vääräoppisen papin aikana.

Olen minäkin kuullut tuomiosunnuntaina sellaisen saarnan, että olipa tosiaan lässyn lässyä. Taivaasta se pappi puhui pitkään, mutta helvettiä ei maininnut sanallakaan. Mutta mitäpä siitä, onhan se tälläkin foorumilla jo todettu, että eihän siitäkään olotilasta (helvetistä) kukaan tiedä mitään. Joskus tuntuu, että itse pirukin taitaa olla matkalla taivaaseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #13 : 04.05.09 - klo:21:06 »
Viisveisaaja, oli pitkä sepustus (tai kaksikin), mutta jotenkin ymmärrän, mitä tarkoitat. Mieasialiike! Äijäliike! Tulossa ollaan! Toivoa meillä on, veisuuäijä. Tänään paineli miespastori torille kahville muiden äijien joukkoon. Musta puku ja panta ja kaikki. Näin Porvoossa.

Ollaan, Viisveisaaja, vissiin vähän erilaisia kuin naiset. Ei sille voi mitään, eikä tarvitsekaan.

Patriarkaalisuutta ei kyllä kirkkoon tarvita. Suolaista sanaa (= Sanaa) saadaan muutenkin, tarvittaessa naistenkin suusta, kokemusta on.

Mt
Köriläs (ainakin henkisesti)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Aamun mietiskelyä.
« Vastaus #14 : 04.05.09 - klo:21:17 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"


Ollaan, Viisveisaaja, vissiin vähän erilaisia kuin naiset. Ei sille voi mitään, eikä tarvitsekaan.

Olkaan vain erilaisia, niin teidän täytyykin olla. Eläköön se pieni ero.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.