Kirjoittaja Aihe: Minua ärsyttää  (Luettu 27195 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #15 : 08.12.14 - klo:20:55 »
Minäkin olen.

joo en voi niitten takia mennä seitkytluvun nuorten tapaamisiin, mul kehittyi silloin altistuksen jälkeen paha hengen ahdistus.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #16 : 09.12.14 - klo:05:19 »
Kuuntelen juuri radiojumalanpalvelusta. Siellä luettujen Raamatun tekstien lopuksi sanottiin "ja tämä on Jumalan sanaa" (meidän kirkossa ei sanota) Mutta kun ollaan tarkkoja, niin ihan näin ei ole. Jumala ei ole Raamattua kirjoittanut, vaan ihmiset. Toinen kauhistus on halleluja evankeliumitekstin jälkeen. Puoli vuotta sitten teksti loppui kahdesti peräkkäin suurin piirtein näin "ja heidät kaikki surmattiin" ja siihen seurakunta vastasi halleluja..... Olenko liian tosikko vai mikä on vikana, mutta nämä kirkolliset puolitotuudet, legendat ym. ärsyttävät minua?

Onko muilla samoja oireita?

Ongelmana mielestäni on pikemminkin se, että niin moni pappi ja seurakunnallis-kirkollisliikkeinen  pönkkä ei usko lainkaan henkimaailmaan, henkeen, Pyhään Henkeen.... Kyllä mielestäni voidaan ajatella ja julkisesta sanoa, että ainakin osa Raamatun tekstistä ja ainakin osa virsistä on tullut tai humahtanut paperille, ravinteeksi ja käyttöön hyvän hengen vaikutuksesta. :kahvi
« Viimeksi muokattu: 09.12.14 - klo:09:15 kirjoittanut seppos »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #17 : 10.12.14 - klo:10:41 »
Ongelmana mielestäni on pikemminkin se, että niin moni pappi ja seurakunnallis-kirkollisliikkeinen  pönkkä ei usko lainkaan henkimaailmaan, henkeen, Pyhään Henkeen.... Kyllä mielestäni voidaan ajatella ja julkisesta sanoa, että ainakin osa Raamatun tekstistä ja ainakin osa virsistä on tullut tai humahtanut paperille, ravinteeksi ja käyttöön hyvän hengen vaikutuksesta. :kahvi

Mietin muuten samaan suuntaan.

Luin kuinka uutta Raamatun käännöstä tehtiin hartaudella ja oikein odotettiin että seuraa raamatturenessanssi, kuin se voi jos samaan aikaan selitetään kuin kaikki on epäperäistä.  Luin hyvän Timo Veijolan jutun tenttiin jossa hän kysyy entä sitten, sille korjailijalle asia oli niin tärkeä että katsoi asiakseen korjata tekstiä niin katsottas ensin mitä se ajatteli että nyt puuttuu ja lisätääs tähän tuosta käsiksestä tämä tosiasia. 

. Sitte joku evp fundis nyk prof evp selittää telkassa että "Raamattu on meille kuin iäkäs äiti" (jota siis käydään dementiakodissa vilkasemassa kerran vuodessa). ja unohdettiin että äijä puhuu juuri kuin unohdettas että ei se tiede tähän päiväänkän pysähtynyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #18 : 10.12.14 - klo:11:50 »
Raamattu on minulle rakas kirjakokoelma, joka antaa ihmisille jollakin tavalla apua. Mutta ei sen vuoksi, että tekstit olisivat pysyneet paikoillaan. Olen kannattanut dynaamista ja uutta raamatunkäännöstä sen tähden, että vanha kääntäminen on ollut kirjaimellista. Siitähän ei saa mitään selvää maallikotkaan ja voi olla, ettei papistokaan. Sepposin ajatuksesta "tämä on Jumalan sana", niin olen samaa mieltä. Ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #19 : 10.12.14 - klo:16:39 »
Raamattu on minulle rakas kirjakokoelma, joka antaa ihmisille jollakin tavalla apua. Mutta ei sen vuoksi, että tekstit olisivat pysyneet paikoillaan. Olen kannattanut dynaamista ja uutta raamatunkäännöstä sen tähden, että vanha kääntäminen on ollut kirjaimellista. Siitähän ei saa mitään selvää maallikotkaan ja voi olla, ettei papistokaan. Sepposin ajatuksesta "tämä on Jumalan sana", niin olen samaa mieltä. Ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun.

Kyl minä nämä jaan kummankin ja se halleluja sopii joskus joskus todel syntyy hullunkurtisia tilantei, en itte vaan opi sitä joten ern veisaa. Jostain syystä on sanoja jotka saa minun pään kiehumaan eikö niitä olis voitu sovittaa paremmin

yksi on vanhurskas toinen on halleluja. Tiedän ettei kai tuota viimmestä, mutta siitä tulee aina mieleen se mustalasen hevonen jolle se antoi nimeksi Halle, että juoksis kisoissa paremmin kun huudettas Hallelujaa ja oppis muutenkin ottaan vauhtia. Rienaavaa mutta valitettavan totta, ei siis mustilaisen käytös vaan minun taipumukseni saada näppylöitä. .

Minä kun aattelin koiran ottaa ja  nimittää Ernestoksi että sais sille sanoa vaan yhdel sanalla tseh. Mutta tajusin että se lähtis joka suuntaan mistä luulis huudeltavan itseään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #20 : 10.12.14 - klo:16:54 »
Ai niin minun piti vastata, en osaa sanoa antaako mikään kirja minul apua, ehkä joku jos viitis lukea. Nyt kävi niin että minä aattelin sen sisältävän informaatiota edes pari bittiä Jumalasta ja jos kaikki on nyt sitten epäperästä on herkästi unohtunut,  ettei epäperäsen synonyymi ole epätosi, ja sillä tavoin kävi tapaus että moni luuli samoin eikä viitiny ettiä siitä Jumalasta joka saattaa auttaakin, yhtään bittiä siitä kirjakokoelmasta.

Elämysten varaan minä en mitään laske kun ne menee ja tulee sen mukaan onko polvea särkeny yöllä tai selkä kipeä tai jonkunlainen kohtaus.  Eli sillä epäperäsen toitottamisel saatiin ihmiset aatteleen että no ei kannata vaivautua, ja niin jäi painos käsiin, juuri kirjasta luin.

Sitten minulla on vasta herkullinen historiallis-suurkriittinen arkeologian näkökulma kristinuskon ja juutalaisuuden juurewt. Ei vähä mitään ajattelin, kaks maailmanuskontoo arkeologisesti ratkastuna.

Se on täynnä semmosta että "toisin kuin kirjalliset lähteet väittävät" ja minä oon vähän lukenu enkä eläissäni törmänny semmosiin lähteisiin eikä lähdeviitettä ole, ei ainuttakaan.
Ja ettei synagoogia ollu kun ei löydy raunioita. Sanonkomämitä. Se synagogeios vai miten se menee on mitä tahansa koolle tuloa, syömäänkin. Ei siitä raunioi löydykkän. Ja tämä kriittinen teos kohkaa sivun että toisin kuin meille on opetettu variseuksista he nyt kertoo totuuden. Minä oon jo tullu uteliaaksi käännän sivuu ja juu. On löydetty kaks parempaa taloo, eli rikkaan miehen., Niissä oli Miqve-altaat joissa voi rituaalipestä.

Mitä varten he lupaa kertoa fariseuksista kaiken uusiksi ja kaikki on siinä että "oletettavasti he olivat hyvin varakasta väkeä".  >:(

He unohti mainita senkin että ovikellos luki: Täs asuu Fariseus Luukas Luukasanpoika.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #21 : 10.12.14 - klo:23:11 »

   ... Jumala on Henki, ja niiden, jotka Häntä palvovat, tulee palvoa hengessä ja totuudessa. ( Evankeliumi Johanneksen mukaan, 4. luku ja 24. jae )...  :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #22 : 11.12.14 - klo:10:33 »
   ... Jumala on Henki, ja niiden, jotka Häntä palvovat, tulee palvoa hengessä ja totuudessa. ( Evankeliumi Johanneksen mukaan, 4. luku ja 24. jae )...  :kahvi:

Totta mitä edellä kirjoitit, mutta useimmilla hengestä puhuvilla ja sillä ylpeilevillä on hukassa hyvän ja pahan hengen erottamisen taito. Siksi siihen tulee suhtatua varoen, taiten ja aina epäillen, varsinkin jos henkilö sillä kehuskelee. Suurimmat kristilliset vääryydet on tehty hengen nimissä, siis varokaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #23 : 13.12.14 - klo:02:30 »


 Kavahtakaa niitä, jotka hengissä mutta hengettöminä seurakunnallisissa tapahtumissa ja kirkollisilla kesäjuhlilla kulkevat. :kahvi:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #24 : 13.12.14 - klo:05:50 »

   vapaamatkustajia?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #25 : 13.12.14 - klo:05:52 »

 Kavahtakaa niitä, jotka hengissä mutta hengettöminä seurakunnallisissa tapahtumissa ja kirkollisilla kesäjuhlilla kulkevat.

Kavahtakaa lähimmäisiänne?

Eikse riitäkään, että on työtatekevä ja/tai raskautettu?  :icon_sad:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #26 : 13.12.14 - klo:07:11 »
Eräs " kinkkana "  kansanedustaja ja sen kaveri.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #27 : 13.12.14 - klo:07:20 »

   ^^ Niin, ... Kunnioitan etäisyyttä välillämme. "Kavahtaminen": Wikisanakirja antaa termille kaksi merkitystä:
1) säikähtää, pelästyä
2) välttää

Henkilökemiat eivät toimi. Katsoa kauempaa. Vieraaseen tutustuminen ottaa aikansa.

Hengettömyyden kokeminen on yksilöllistä. On viisautta etsiä, rukoilla henkeä. Vaihtoehto kavahtamiselle on pakkosyöttö, koska kanssakäyminen ei toimi samalla tasolla. Oikea asenne on alatie.

Alatien kristillisyys
 ”Alatie on sitä, ettei mennä kopistelemaan ylhäältä päin osaavasti ja pakottamalla.” (Ilmari Heinonen)
Evankeliumin näkeminen vähässä. Uskon asioita lähestytään nöyrästi ja synnin tunnossa, vähän kuin takaoven kautta.

https://www.h-y.fi/74-a-e

"Välttäminen" on tilanne- ja aikasidonnaista. Elän toivossa. Pelkään pahinta, odotan parasta, enkä vain odota, vaan rukoilen ja teen työtä, jotta Jumalan Tahto toteutuisi. Toki se toteutuu ilman minun pyrkimyksiänikin, mutta itseni vuoksi, säilyttääkseni keskusteluyhteyden Luojaani. Toisaalta se säilyy ilman omia suorituksiani, jos Hän tahtoo; miksipä ei tahtoisi pitää huolta lapsistaan.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 12 luku, jae 32: "Älä pelkää, pieni laumani. Teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #28 : 13.12.14 - klo:09:53 »
AAMEN!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #29 : 14.12.14 - klo:12:07 »
Totta mitä edellä kirjoitit, mutta useimmilla hengestä puhuvilla ja sillä ylpeilevillä on hukassa hyvän ja pahan hengen erottamisen taito. Siksi siihen tulee suhtatua varoen, taiten ja aina epäillen, varsinkin jos henkilö sillä kehuskelee. Suurimmat kristilliset vääryydet on tehty hengen nimissä, siis varokaa.

! Oletko lukenu minun tenttikirjaani? Sinne kkö Docens sen vei kun oli kiusantekotuulella? Doc on oppinut liikkumaan näppärästi virtuaalimaailmassa.

Tämä on suorasn deuteronomistisesta kirjallisuudesta joka ammentaa suoraan Jeremiaalta joka varottaa erityisesti kolmesta ryhmästä, yksi on ne joilla on hengellistä arvovaltaa toinen läheiset ihmiset kuten perhe ja suku kolmas sitten suurryhmät ihmisiä. Veijola ilmoitti välillisesti aikovansa lukea Raamattua vaikka kriitikot sanoidi mitä, hän kun on saanut juuri niiltä arkeologipojilta kritiikkiä arvostelukyvyttömyydestään  kun sillai puhuu. Kaikkihan on epäperäistä. Minä äänestän Veijolaa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.