Kirjoittaja Aihe: Vanhat virret  (Luettu 9697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vanhat virret
« : 07.08.12 - klo:12:22 »
Ajattelin laittaa näistä oman ketjun, kun eihän sitä tiedä, milloin häviävät kokonaan ja vaipuvat historian hämäriin.

Siionin virrestä Ah armon herra suloinen oli Malmivaaran Siionissa kaksi versiota. Numerot 33 ja 33a. Edellinen ainakin on Nousiaisten kirkkoherran Antti Achreniuksen 1790 julkaisemasta Halullisten Sieluin Hengellisistä Lauluista.


Tässä tuo nykyinen:

www.youtube.com/watch?v=6JGma9ubuIM


Näytteeksi vanhasta 33:sta säkeistöt 3-4:

3. Mä murheell' usein muistelen, Ett' vietin nuoruuteni Surkeilla teillä syntisten Surmaksi sielulleni. En uskonut, En aatellut Näin tyhjäks joutuvani, Näin suureks kurjuuttani

4. Mä oli rikas, ravittu Mun mielessäni aina. Ei silloin mitään tarvittu, Nyt suuri köyhyys painaa. Nyt loppui jo tuo ravinto Ja oma voima, kunto, Kun heräs omatunto.

33a säkeistöt 1-2:

1. Mun velkani on määrätön, Sit' en voi koskaan maksaa. On turmeluksen' ääretön, En vihaas kantaa jaksa. En sovittaa, En parantaa Voi yhtään synneistäni, En muuttaa sydäntäni.

2. Mä koitin kyllä paikkailla Mun vanhaa vaatettani Sun uuden vaattees tilkulla. Näin luulin kelpaavani, Vaan pahemmin Vain kävikin. Nyt koko vaate hajoo Ja työni turhaks vajoo.



Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #1 : 07.08.12 - klo:15:01 »
Hyvin puhuttelevia ovat vanhojen virsien sanat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #2 : 07.08.12 - klo:17:26 »

2. Mä koitin kyllä paikkailla Mun vanhaa vaatettani Sun uuden vaattees tilkulla. Näin luulin kelpaavani, Vaan pahemmin Vain kävikin. Nyt koko vaate hajoo Ja työni turhaks vajoo.





Yllä olevan voi ratkaisukristillisesti käsittää niin että ei se pelkkä näkyvien pikkusiivosyntien paranteleminen (poisjättäminen) vielä autuaaksi tee vaan on tehtävä ISO parannus, ihan kokovartaloparannus jossa jätetään paitsi näkyvät synnit kuten viinan kirot yms. ; -myös pahat ajatukset ja aikomukset ja muututaan kokonansa kristityksi.

Toinen tapa ymmärtää tuo virrensäe on ajatella että vaikka tekisi miten ISON ja kokonaisvaltaisen parannuksen ja ryhtyisi vaikka enkeliksi asti niin se kaikki parhaimmillaankin on vain tilkku likaisessa täkissä. Säkeen sanoma on tajuta juuri se, että parhainkaan parannus ja kristillinen elämä ei meitä pyhitä eikä tuo meille armoa (edes osittainkaan) vaan; -pelastus, siunaus ja Jumalan lapseus on

          K O K O N A A N

Armoa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #3 : 07.08.12 - klo:17:30 »
"Nyt koko vaate hajoo ja työni turhaks vajoo..."

Tästä virrestähän voitaisiin pitää saarna. Kuka haluaa jatkaa tuosta edellä olevasta lauseesta, omin sanoin ja ilman saarnanuottia?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #4 : 07.08.12 - klo:17:33 »
" Ei mikään työni kelpaa, kaikesta olen velkaa. "
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #5 : 07.08.12 - klo:20:27 »

  "Isä, hatara nuttu ol eloni tää
se kylmän pitää ei lämpimää
ja ainut antis oli nuttu tää.

Ylen hajallansa sen päällys on
tasku puhki ja pohjaton
paha sinne säästää mun mitään on.

Isä, käskevät paikata nuttua mun
ah, paikkuutyöhönkö poikas sun
ja nuttu paikaten pahenis vain
ei, sellaisna kannan kun sulta sen sain
ja ihmiskummana kuljen vain.

Kunis poliisi kuolema tulee ja vie
minut oljille korjaa
nutun nurkkaan vie.

Mut aamuna uunna nutun uuden saan
ken verhoa vanhaa nyt paikkaamaaan
kun, isä, uuden sulta saan."

               Juhani Siljo: Teppo Tyhjänen

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #6 : 07.08.12 - klo:23:15 »
Parhaiten laulettuna Laguksen Siionia ja Halullisten sielujen hengellisiä lauluja löytyy osoittetteista
www.rukoilevaisuus.com
www.rukoilevaistenkirjat.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #7 : 29.08.12 - klo:15:44 »
Mä murheell' usein muistelen, Ett' vietin nuoruuteni Surkeilla teillä syntisten
Jos nuoruudessa oltiin surkeilla teillä syntisten, niin missä sitä nyt muka ollaan  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #8 : 29.08.12 - klo:16:03 »
Jos nuoruudessa oltiin surkeilla teillä syntisten, niin missä sitä nyt muka ollaan  :017:

Körttifoorumilla  :eusa_angel:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #9 : 29.08.12 - klo:16:06 »
Jos nuoruudessa oltiin surkeilla teillä syntisten, niin missä sitä nyt muka ollaan  :017:

   sa se


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #10 : 29.08.12 - klo:18:20 »
Pidän valtavasti 33 -numeroisesta (nykyisin SV 100) virrestä. Edesmennyt appiukkini nauroi niin katketakseen minun lempivirrestäni. Herrnhutilainen vanhempi pappi niin kohtasi vävypoikanssa. Se oli meidän lempivirtemme.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #11 : 29.08.12 - klo:18:29 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #12 : 30.08.12 - klo:07:50 »
Kiitos edellisestä !  Suloinen, helposti veisattava sävelmä Raumalta ja Achreniuksen alatienkulkijalle tutut tunnot. Ei synkkä kuitenkaan. Ei ollenkaan !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #13 : 02.09.12 - klo:13:03 »

myyrä

  • Vieras
Vs: Vanhat virret
« Vastaus #14 : 09.09.12 - klo:09:47 »