Kirjoittaja Aihe: Uskotko evoluutioon?  (Luettu 37838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #60 : 03.04.06 - klo:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
On yhtä mahdotonta nakittaa Jumala johonkin keikkaluonteiseen kuin irtisanoa hänet tai hylätä työhönottohaastattelussa. Kaikkea tietysti on yritetty ja yritetään. Abraham, Iisak ja Jaakob saattoivat olla uhmaikäisen kulttuurin johtajia, mutta se, että Jumala vaikuttaa siltä, on harhaa. Hän ilmestyi toki näille heimopäälliköille sellaisena, että äijät ymmärsivät. Jesajalle saattoi jo näyttää enemmän ja Jeesus olikin sitten jo Jeesus.


Eli Jumala kehittyy sitä mukaa kuin me kehitymme tai me kehitymme Jumalan kautta. Niinpä voisi spekuloida että tämä oma ylimielisyyteni Vanhan Testamentin kiukkupussia kohtaan on peräisin Jumalasta?


Tuskinpa Jumala on kehittynyt ajan myota vaan viestinta ja kirjoittajien ymmarrys on kehittynyt. Vasta Kristus pystyi valittamaan totuuden sellaisena kuin se todella on. Toinen juttu on se, etta paimentolaispojat eivat olisi ymmartaneet fiksumpaa viestintaa vaan tarvittiin sivilisaatiota ja kehitysta, etta asoista voitiin puhua niiden oikeilla nimilla. Ensin Kreikan ja myohemmin Rooman viisaat valitivat sivistysta myos syrjaiseen  ja takapajuiseen Juudeaan.

On se vaan kummallinen tama maailma, jossa paikallaan pysyminen merkitsee degeneroitumista. Kehity tai kuole.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #61 : 03.04.06 - klo:13:45 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Tuskinpa Jumala on kehittynyt ajan myota vaan viestinta ja kirjoittajien ymmarrys on kehittynyt. Vasta Kristus pystyi valittamaan totuuden sellaisena kuin se todella on. Toinen juttu on se, etta paimentolaispojat eivat olisi ymmartaneet fiksumpaa viestintaa vaan tarvittiin sivilisaatiota ja kehitysta, etta asoista voitiin puhua niiden oikeilla nimilla. Ensin Kreikan ja myohemmin Rooman viisaat valitivat sivistysta myos syrjaiseen  ja takapajuiseen Juudeaan.

On se vaan kummallinen tama maailma, jossa paikallaan pysyminen merkitsee degeneroitumista. Kehity tai kuole.


Jeesus kyllä minulle on se auktoriteetti, johon on pakko suhtautua vakavasti. En tiedä miten uskollisesti kirkko on kirjannut ylös ja muotoillut hänen opetuksensa, mutta niissä avattiin meille universaaleja näkyjä, lupaus toivosta ja armosta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #62 : 03.04.06 - klo:14:22 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"


Jeesus kyllä minulle on se auktoriteetti, johon on pakko suhtautua vakavasti. En tiedä miten uskollisesti kirkko on kirjannut ylös ja muotoillut hänen opetuksensa, mutta niissä avattiin meille universaaleja näkyjä, lupaus toivosta ja armosta.


Kysymyksesi on hyva silla eniten Jeesuksen suuhun laitettuja lauseita loytyy Tuomaan evankeliumista?

Seurataan lupausta toivosta ja armosta silla se on arvokasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #63 : 03.04.06 - klo:14:37 »
Uuden testamentin eksegetiikka on pitkään penkonut esiin "aitoa Jeesusta". Tähänkin tarvitaan teologiaa. Uuden testamentin muodostuminen eri kirjoittajien eri aikoina ja eri puolilla rakentuvaa kristikuntaa laatimista teksteistä tuo siihen mukaan myös eri näkökulmia Jeesukseen ja hänen opetuksiinsa. Tästä palapelipeilistä heijastuu meille se mitä hänestä tiedetään. Olen sitä mieltä että näin on hyvä. Yhden apostolin yksinään kertoma "totuus" olisi tehnyt kertojasta meille oman "Muhammedimme". Ajatuskin kylmää.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #64 : 04.04.06 - klo:00:40 »
Lainaus
Olen sitä mieltä että näin on hyvä. Yhden apostolin yksinään kertoma "totuus" olisi tehnyt kertojasta meille oman "Muhammedimme". Ajatuskin kylmää.


  komppaan ja kovaa.


  Mikko
Hähä!

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #65 : 05.07.06 - klo:21:55 »
Eikö alkuperäinen aihe ollut "Uskotko evoluutioon?"
No, se on aika monimutkainen kysymys. Jos sevoluutio todella  pystyttäisiin tosistamaan, ei siihen olisi tarvetta uskoa.
Olen kuitenkin pitkälti samoilla linjoilla Isaac Newtonin kanssa suhteessa raamatun tulkintaan, eli Raamattua ei pidä tulkita biologian oppikirjana, vaan oman aikanasa maailman katsomuksensa, eli kuinka ihmiset ymmärsivät maailman ja Jumalan luomistyön. Tämä ei toki kyseen alaista mitään raamatussa kerrottua, sillä raamatunhan kirjoittivat vain ihmiset, eikä tuon ajan ihmisillä ollut yhtä laajoja tietoja tieteistä kuin mitä nykyisin meillä on. Ja tästä minä väitänkin että jos ihminen pystyy saavuttamaan tieteen avulla vastauksia siihen miten maailma toimii, niin kyllähän jumala tietää pinimmänkin atomin liikkeet, me ihmiset emme vain tajua että ei koolla ole Jumalalle merkitystä, ei myöskään ajalla.
Me olemme vain nimenneet joitain asioita esim. matematiikaksi ja fysiikaksi, ja näitä asioita Jumala kutsuu toden näköisesti omiksi  ajatuksiksiin ja keksinnöiksiksiin. Meän vain pyrimme tieteen avulla selvittämään kuinka Jumala on luonut maan ja kuinka hänen luomakuntansa toimii, tai tietysti jotkut miksi Jumalaa ei ole olemassa tai miksi hän ei olisi pystynyt maailman luomiseen.
Vaan on sanottava että yksinkertainen on ihmismieli. Usein se ajattelee että jos jokin asia on totta niin jokin toinen asia ei voi olla totta.
Eihän missään ole sanottu että jos Darwin olisi oikeassa, niin että Raamattu olisi väärässä. Eikö se vain osoittaisi että jumala on pystynyt luomistyössään huomattavasti monimutkaisempiin ratkaisuihin kuin mitä ihminen psytyy kuvittelemaan.
Haluaisin sanoa vielä myös Dinosaurusten "evoluutiosta". Eikö käärmeiden ole todettu olevan aika läheistä sukua dinoille? Ja eikös raamatussa sanota kun käärme on ajanut ihmisen syntiiin: "Maan tomussa sinun tulee madella." Minä uskon että tuolloin Jumala poisti käärmeeltä jalat (jalaton dino = käärme), rangaistukseksi pahasta teostaan.
Enkä sano tähän loppuun niin kuin Luther "Tämä on varmasti totta!" vaan sanon: "Tämä on toden näköisesti täyttä puppua!"
 :---)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #66 : 20.07.06 - klo:10:10 »
Linnut ovat tietääkseni dinosaurusten lähimpiä elossa olevia sukulaisia eivätkä käärmeet.
Luomiskertomuksen ja evoluutioteorian vertailussa yksi kompastuskivistä taitaa olla ajan erilainen mittaaminen. Raamattu puhuu päivistä ja tiede vuosimiljoonista. Minä olen ymmärtänyt Jumalan ajan ja ihmisen ajan poikkeavan toisistaan. Yksi päivä on tuhat vuotta ja tuhat vuotta on yksi päivä. Erään käsityksen mukaan luomisen kuudes päivä on vielä käsillä ja seitsemäs - lepopäivä - on vasta iäisyydessä odotettavissa.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #67 : 20.07.06 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Linnut ovat tietääkseni dinosaurusten lähimpiä elossa olevia sukulaisia eivätkä käärmeet.


Näinhän se asia oikeasti onkin (siis tutkijoiden mukaan), mutta jos Jumala kerran poisti dinoilta jalat, niin kai siinä vaihtuu hiukan sekin mitä me sanomme "dna:ksi"?
Niin, ja onhan se todella vain teoriaa, ainakin se mitä minä sanoin. Pohjimmiltaanhan on vain kyse siitä että luomiskertomus ja evoluutioteoria kuvaavat hiukan eri asioita, ja niiden syntymisen välille on mahtunut noin 3000 vuoden mittainen tieteen kehitys.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #68 : 20.07.06 - klo:15:49 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Linnut ovat tietääkseni dinosaurusten lähimpiä elossa olevia sukulaisia eivätkä käärmeet.


Näinhän se asia oikeasti onkin (siis tutkijoiden mukaan), mutta jos Jumala kerran poisti dinoilta jalat, niin kai siinä vaihtuu hiukan sekin mitä me sanomme "dna:ksi"?
N


Se DNA muutos on hämmästyttävän pieni. Kyse on siis koodin muutoksesta
If dino then jalat if lintu then siivet  näennäis Basic:lla väännettynä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa ISOPAAVO

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 21
    • http://fi.msnusers.com/IKHTYS777
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #69 : 05.08.06 - klo:15:27 »
Tuossa jokin sanoi että luomiseen pitää uskoa.että se ei ole tietoa..mutta!!
Jumala antaa "tiedon" että maailma on rakennettu Jumalan sanalla" "tieto" taikka usko tulee Jumalalta.Vaikkakin jokaisen joka tulee Jumalan tykö pitää uskoa että Jumala on ja että hän palkitsee ne jotka häntä etsivät.Hän antaa aloitteen ja me voimme vastata sitten kutsuun.Etsikoksi toiset tuota kutsua nimittävät.Luomiskertomus on riittävä tieto mistä tulemme ja raamattu kertoo minne menemme.Ihminen luonnostaan ei voi ottaa tuota tietoa vastaan.On vapauttavaa tietää, että ponnistelumme ei mitään auta.Usko ei ole joka miehen vaikkakaan ei minun tarvitse tietää kuka menee minnekkin.älkää sanoko kuka menee taivaaseen tai kuka helvettiin sanotaan sanassakin.sanaa tulee saarnata ja Jumala vaikuttaa ja vahvistaa sanansa.Vaikka meille onkin uskottu julistaminen niin emme ole korvaamattomia.(ja silti olemme ainutlaatuisuudessamme sitä)
No tämä sepustus vähän venyi, mutta itsellenihän minä oikeastaan selvittelen ajatuksia asioista.on
"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Poissa Körttiina

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #70 : 06.08.06 - klo:13:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minusta Raamatun luomiskertomus on kertomus evoluutiosta. Jumalan päivät ja yöt ovat toki hillittömän pitkiä meidän päiviimme verrattuina. Se lepopäiväkin, jota odotamme, on lupauksen mukaan ikuinen!


Samalla linjalla, Jumalan aikakäsitys ja perusta tuskin on samalla linjalla meidän kanssamme.
Samoin lause loi ihmisen lienee tiivistetty, eli ei evoluutiota raamatussa kielletä.
Raamatun ovat sitäpaitsi kirjoittaneet ja muokanneet ihmiset.
Ainoa mihin tosi-kristityn pitäisi paneutua ovat Jeesuksen puheet, vertaukset ja opetukset, joissa kerrotaan miten meidän tulee olla
- etsin polkuani. kaipaan johdatusta -

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #71 : 07.08.06 - klo:13:15 »
Ihmisen luominen on mielenkiintoinen osa luomiskertomusta. Raamattu puhuu Aadamista ja Eevasta, ensimmäisistä ihmisistä, selvästi yksilöinä. Ymmärtääkseni tätä on sovitettu evoluutioon niin, että biologisesta ihmisestä tuli "valmis" vasta, kun nimeltä tunnettu mies vaimoineen löysi hengellisen itsensä ja sitä kautta Jumalan. Tästä ajatuksesta seuraa sitten myös mahdollisuus selittää, mistä Aatamin pojat löysivät vaimot itselleen.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
VÄLIÄKÖS TUOLLA..
« Vastaus #72 : 14.10.06 - klo:01:50 »
Väliäkös tuolla... Tulivatko taivaan pojat ja yhtyivät naarasapinoihin..? Jo siitä virsi virisi, jos... Eikös se ole olennaista, että hoivaamme toisiamme ja itseämme. Välähdys siitä riittää, että jotain muutakin on kuin tämä kurjuus tai riemu täällä. Armonvilaus!?  Ajattelemmeko aivoillamme vai käyttääkö henki niitä...? En minä nyt tätä jaksa... Evoluutio tai ei, J. on

   Eikä meitä voi veisaamasta mikään estää...!