Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa 20  (Luettu 11493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #60 : 31.10.23 - klo:08:44 »
Tuosta veljessopupsalmista on tehty laulu. Harry Belafonten versio on tällainen: https://www.youtube.com/watch?v=RCzUWap9rm0

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #61 : 31.10.23 - klo:13:03 »
Miksi muut islamilaiset maat eivät kutsu palestiinalaisia asumaan luonaan ?

Miksi palestiinalaisten pitäisi mailtaan lähteä?

Ja miksi muiden pitäisi kutsua?

Ja mites Suomi, ollaanko valmiita ottamaan vastaan palestiinalaisia kristittyjä? Eiväthän kaikki palestiinalaiset muslimeja ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #62 : 31.10.23 - klo:15:15 »
Eiväthän kaikki palestiinalaiset muslimeja ole.

Eivät todellakaan ole. Luterilaisen maailmanliiton puheenjohtajanakin toimi seitsemän vuoden ajan palestiinalainen piispa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Munib_Younan

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #63 : 31.10.23 - klo:17:19 »
Sittenhän tämä asia on vieläkin mutkikkaampi. En ole näiden maiden tilanteiden asiantuntija. Tiesin kyllä olevan muutamia kristittyjä juutakaisia kun helluntailaien työkaveri siitä puhui.

Ei tietenkään palestiinalaisten tarvitse mailtaan lähteä.Luulin kuulleeni palestiinalaispakolaisista. Menenvätkö he Egyptiin ? Siinäpä onkin symboli. Egyptistä minä poikani kutsun tms. kuuluu ennustus. Hoosea 11. luku

Mikä osa Palestiinasta osoitettiin Israelille ? Ovatko itse lisänneet alueitaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #64 : 31.10.23 - klo:17:57 »
Palestiinalaisista n. 1% on enää kristittyjä, mutta hyvin moni heistäkin haluaisi muuttaa ystävällisempiin ja  turvallisiin maihin.
Israelin ääriaines on suurimpana syynä, kun kristityt kokevat elämänsä liian turvattomaksi.

"Juuri julkaistussa Yhdysvaltain ulkoministeriön uskonnonvapausraportissa 2022 [kaksi-tuhatta kaksi-kymmentä kaksi] päädytään samaan johtopäätökseen. Siinä todetaan:  "Jerusalemin kristittyjen kirkkojen johtajat ovat edelleen julkisesti huolissaan siitä, että kristittyjen läsnäolo ja pyhät paikat Jerusalemissa ovat uhattuina. Lausunnoissa yksilöitiin kristittyihin kohdistuvia paineita, joita olivat israelilaisten ääriainesten harjoittama väkivalta ja häirintä papistoa ja jumalanpalvelijoita kohtaan, kirkkokiinteistöjen vandalismi ja häpäisy, siirtokuntajärjestöjen yritykset saada strategisesti tärkeää omaisuutta vanhan kaupungin kristillisellä alueella ja Öljymäen alueella ja niiden ympäristöissä sekä palestiinalaisten oleskelulupien rajoitukset osana Israelin kansalaisuus- ja maahantulolakia. Kirkon johtajien mukaan tämä laki oli erityisen akuutti ongelma, koska kristittyjen määrä oli pieni ja koska heillä oli taipumus mennä naimisiin muiden Länsirannalta tai muualta kotoisin olevien kristittyjen kanssa (eli kristittyjen kanssa, joilla ei ollut kansalaisuutta eikä oleskelulupaa). Paikalliset kristityt johtajat totesivat, että palestiinalaisten kristittyjen maastamuutto on jatkunut nopeana"."
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.espoonseurakunnat.fi/documents/5402875/29310336/Kristinuskon+tulevaisuus+La%CC%88hi-ida%CC%88ssa%CC%88+230529.pdf/4b7180b6-b82b-ea00-7571-7f42c065f4a1?t=1686576782866
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #65 : 31.10.23 - klo:19:13 »
Kiitos Mörtti ! Vai näin on asiat kristityillä Pyhällä maalla. Vaikuttaa kuin hashidit ja muut ortodoksijuutalaiset sanelisivat valtakunnapolitiikassa. Onkohan Netanjahu heitä. Sen olen kuullut että kansa ei hänestä pidä.

En voi olla yhdistämättä oman maamme oikeauskoisten puuttumisia politiikkaan. Siitäkin on seurannut   'pahaa verta' erilailla ajattelevien joukossa, tosin paljon pienemmässä mittakaavassa tietenkin.

Halu valtaan määräämään asioissa joissa uskonnoilla ei kuuluisi olla mitään asiaa on ikiaikainen vitsaus. Miten voi olla toisen ihmisen elämästä määrääminen näin makoisaa !

Viimeinen vaihtoehto on armeija tai diktatuuri. Voi meitä ihmisiä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #66 : 31.10.23 - klo:19:39 »
Opendoorsin sivuilta löytyy muutama juttu myös Palestiinan kristityistä: https://opendoors.fi/maa/palestiinalaisalueet/. (Opendoors on eri puolilla maailmaa vainottuja kristittyjä tukeva järjestö.)

Enpä tiennyt, että heidän määränsä on pudonnut vain noin prosenttiin palestiinalaisista. 50000 lienee enää jäljellä. Kuten jutussa Palestiinaan palannut Elias sanoo, todella monet ovat lähteneet maasta. Sama taidettiin mainita tuossa Jolkkos-jutussa.


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #67 : 31.10.23 - klo:19:50 »
Miksi muut islamilaiset maat eivät kutsu palestiinalaisia asumaan luonaan ?

Kyllähän etenkin Jordania on paljon pakolaisia ottanutkin. Siihen päälle vielä Syyrian ja Irakin pakolaiset. Jordanian 11-miljoonaisesta väestöstä n. kolme miljoonaa on pakolaisia, tästä yli puolet palestiinalaisperäisiä. Asiaa toki on voinut auttaa se, että YK:n alun perin palestiinalaisille kaavailema Länsirannan alue oli vuosia Jordanian hallussa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #68 : 31.10.23 - klo:20:08 »
Mikä osa Palestiinasta osoitettiin Israelille ? Ovatko itse lisänneet alueitaan ?

Se on vähän siitä kiinni, mitä tarkoittaa "osoitettiin".

YK:n vuonna 1947 esittämä jakosuunnitelma oli tällainen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:UN_Palestine_Partition_Versions_1947.jpg

Siihen kuului omat valtiot juutalaisille ja palestiinalaisille, ja Jerusalemin kaupunkiin kansainvälinen hallinto.

Nuo juutalaisalueen rajat ylittyivät jo nk. Israelin itsenäisyyssodan päätteeksi solmitussa aselevossa, jonka mukaista rajalinjaa (ks. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Israel_green_lines.png) toisinaan on pidetty eräänlaisena Israelin tosiasiallisena rajana, vaikka eivät sitä kaikki tunnusta.

Sen jälkeen Israel on napannut naapuriensa käynnistämissä sodissa lisää alueita (esim. Golanin ylänkö) ja perustanut Jordan-joen länsirannalle siirtokuntiaan.

Se on sitten eri asia, mikä valtio minkäkin alueen Israeliin kuuluvaksi tunnustaa.

Löysin englanninkielisen Wikipedia-artikkelin, jossa on havainnollisesti karttoja Israelin alueen laajentumisesta. Lisäksi on taulukko, josta selviää, kuka milläkin alueella tosiasiallisesti pitää valtaa ja ketkä sitä itselleen vaativat, ja mitkä valtiot kummakin osapuolen vaatimuksen tunnustavat. Jos kartat ovatkin selkeitä niin se taulukko on melkoinen tilkkutäkki.

Niin tässä se artikkeli vielä: https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli-occupied_territories



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #69 : 31.10.23 - klo:20:24 »
Vaikuttaa kuin hashidit ja muut ortodoksijuutalaiset sanelisivat valtakunnapolitiikassa. Onkohan Netanjahu heitä. Sen olen kuullut että kansa ei hänestä pidä.

No, kyllähän kansa (=se jotka saavat olla kansalaisia) on Netanjahun valtaan äänestänyt. Eivät tietenkään kaikki häntä tue.

Kaikkein vanhoillisimmat juutalaiset eivät välttämättä kannata Israelin valtiota, ja siihen on teologiset perusteet. Neturei Karta -liikkeen mukaan tulisi vain elää diasporassa ja odottaa Messiasta, joka perustaa valtion rauhanomaisesti. Diasporaan on jouduttu omien pahojen tekojen takia.

Jos ei kannata sionismia, ei pidä kannattaa myöskään antisemitismiä, sillä antisemitismi on polttoainetta sionismille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #70 : 31.10.23 - klo:20:33 »
Soppaa hämmentää vielä se, ettei Israelissa itsessäänkään ole välttämättä selvää, ketkä kelpaavat juutalaisiksi. Periaatteessa maahan voi muuttaa ja kansalaisuuden saada kuka tahansa juutalainen. Mutta liittyykö termi syntyperään vai uskontoon, ja jos jälkimmäiseen, miten vetää raja? Onhan myös ns. messiaanisia juutalaisia, jotka uskovat Jeesuksen olevan luvattu messias, mutta kelpaavatko he? Suomen Lähi-Idan instituutin sivuilta löytyi asiaa myös tältä kannalta käsittelevä kirjoitus. Itse en tiedä tarpeeksi ottaakseni kantaa sen pätevyyteen. Olen vain ihmetellyt samoja asioita.

https://lahi-itanyt.fi/nyt/kuka-on-tarpeeksi-juutalainen-juutalaisvaltiossa-ja-miksi-silla-on-valia-messiaanisten-juutalaisten-asema-israelin-valtionpolitiikassa/



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #71 : 31.10.23 - klo:21:07 »
Kiitos ystäväni !  Tämä riittää jo minulle. Vanha pääsi ei pysy mukana politiikan kiemuroissa. Yritän ajatella Jumalan sanan pohjalta.

Tuo kysymys elää aina, Kuka kelpaa mihinkin, kenellekin.

Oliko eilen vai tänään kun kuulin että saamelaiset pohtivat myöskin kuka kelpaa aito-saamelaiseksi. Liittynee saamelaiskäräjäjuttuihin.
Siinä on kyllä kansa joka vahtii hyvin oikeuksiaan. Aina on joku käräjä menossa.
Ajattelen sitä kohtelua mitä me karjalaiset toisilla paikkakunnilla saimme kun jouduimme evakoitumaan. Ruotsinkielinen väestö rannikolla ei ottanut ketään omille mailleen.

No eri juttu nömä lappalaiset. Saamelaiset ovat kyllä suomaaisiakin, vaikka korostavat nyt kovin heimo-näkemyksiään. Alkaahan meillä olla romaanien lisäksi olla paljon venäläisiä ja ukrainalaisia.

Kuka nyt sitten jaksaa kahdeksan vuotta odottaa kansalaisuuttaan, onkin jo kolmas kysymys.

Hyvää yötä nyt !   :059:  Kiitos kaikille tästä päivästä.  R-m   :icon_xmasredface:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #72 : 03.11.23 - klo:14:20 »
Miksi palestiinalaisten pitäisi mailtaan lähteä?

Ja miksi muiden pitäisi kutsua?

Ja mites Suomi, ollaanko valmiita ottamaan vastaan palestiinalaisia kristittyjä? Eiväthän kaikki palestiinalaiset muslimeja ole.

Ei tietenkään pitäisi lähteä omasta maastaan, vaan palata omiin maihinsa.

Mistäköhän juutalaiset on lähtöisin, kun ei edes uudenmaanläänin tai mikä se nykyään on, niin riitä heille olemiseen.

Onkohan juutalaiset syntyneet tyhjyyteen, kun niille ei löydy kotimaata, vähän kuin kurdit ja mustalaiset.

Rikkaat öljymaat olisi koska vaan ja voisivat ottaa palestiinalaiset omiin maihinsa missä muutkin arabit elävät, eikö voisikin?

Paljon sanotaan, että Israel on saartanut palestiinalaiset, mutta eihän se niin ole vaan arabimaat eivät omia asukkaitaan ole päästäneet omiin maihinsa vaan ylläpitävät tilannetta ja konfliktia palestiinalaisten ja juutalaisten välillä.

Tietysti mun sydän on palestiinan kärsivien puolella, että löytäisivät rauhan ja voisivat kasvaa keskellä rauhaa.
Ihan yhtä tasa arvoisia ovat molemmat, mutta politiikka ja isorakenteellinen koneisto ei sitä heille suo.

Pahuksen arabimaat.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #73 : 03.11.23 - klo:14:33 »
Myös Egypti saartaa Gazaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #74 : 03.11.23 - klo:14:52 »
Mua saartaa verottaja.
Hermo menee kaikenlaisten maksujen kanssa.

Raamatussa on kuvaus kurdeista jossain kohdassa.
Soturi kansa joka ei kullasta ja mammonasta huoli.
Yksi Antikainen kulttuuriantropologi tai oliko matkailu joku, en muista titteliä, mutta kaveri jolla ilmiömäinen muisti kuten kalistajalla täällä kaikenlaisten tulosten ja aikalukujen kanssa kertoi.

Saamelaiset pohjoisissa valtioissa, niillä ei omaa maata, paljon kai kansoja on, kun on sorron alla ainakin omasta mielestä kuten saamelaiset.

Sitten kun juutalaiset tai kurdit tai saamelaiset saa oman maan tai vaikka eristrealaiset, niin kamala sorto alkaa, Kummallista.
Kaikki valta tekoälylle!