Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa 20  (Luettu 11407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #45 : 07.10.23 - klo:22:55 »
Varakkaat kyllä ovat maksaneet moninkertaisesti siihen, mitä vähävaraiset ja työttömät veroja maksavat.
Älkäämme syyllistäkö niitä, jotka ovat  yhteiskunnan pitäneet jonkinlaisessa taloudellisessa kuosissa.
Kyllä jossain raja menee.

Oletat, että työtön on aina työtön, eikä koskaan ole veroja maksanut?

Minun kaaliini vain ei mene se, miksi joistakin töistä maksetaan niin paljon ja toisista niin vähän. Kun ei se tunnu menevän mitenkään edes työn vaativuuden mukaan. Olen minäkin joskus hyvää palkkaa saanut. En tiedä, miksi muutaman koodirivin riipustamisesta maksetaan enemmän kuin dementikkovanhusten paimentamisesta, vaikka jälkimmäinen lienee paljon vaativampaa. Enpä paljon noinakaan aikoina viitsinyt kehuskella, kuinka maksan enemmän veroja kuin joku hoitaja.

Ja tosiaanko olet sitä mieltä, ettei ne pienipalkkaista työtä tekevät huonot veronmaksajat yhteiskuntaa taloudellisestikin osaltaan kuosissa pidä? turhaa sakkia, voidaan poistaa. Finnairin pääjohtaja pitää yhteiskuntaamme paremmin kuosissa kuin sata hoitoapulaista.

Luuletko että taloudellisesti tällä maalla menisi paremmin, jos pienipalkkaista työtä tekevät vain eliminoitaisiin? No mutta, sehän olisi helppoa! Tasataan vain palkat niin, ettei kenenkään tarvitse maksaa palkkatuloistaan veroa enemmän kuin muiden. Ei tarvitse kenenkään enää marista, kuinka paljon enemmän joutuu palkastaan veroja maksamaan. (Okei, ei tämä toimi, koska pääomatulot eivät ole mukana.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #46 : 07.10.23 - klo:23:07 »
Ymmärtääkseni moni työnantaja työllistäisi ihmisiä, jos työntekijästä pääsisi helposti irti, kun ei ole enää tarvetta. Kukaan ei haluaisi maksaa palkkaa kenellekään pelkästä istumisesta.
Valtion verotulot olisivat suuremmat, jos voisi työllistää ihmisen aina tarpeen mukaan.
Yksilön etu menee vielä nykyään yhteisen edun edelle: yksilö ( jokainen meistä) ei halua luopua saavutetuista eduista.

Suomessahan irtisanominen ei ole mitenkään vaikeaa. Minustakin on aina haluttaessa päästy helposti eroon.

Eihän työntekijä sitä yhteisenä etuna näe, että hänet on helppo irtisanoa, vaan työnantajan eli yksilön etuna. Työnantaja ei ole valmis jakamaan omaa työtaakkaansa ja omia ansioitaan, vaan haluaa pitää kaiken itsellään.

Olin aikoinaan firmassa, jossa kysynnän sakatessa neuvoteltiin yhdessä, mitä tehdään. Ketkä olisivat valmiita tekemään lyhyempää työpäivää, jottta ketään ei tarvitsisi irtisanoa? Se oli minusta reilu menettely, ja osaavista työntekijöistä haluttiin myös pitää kiinni. (Nyt jostakin syystä hallituksemme on sitten sotaretkellä osa-aikatyötä vastaan, vaikka se voisi mahdollistaa firmoillekin tarpeellisia joustoja ja edistää oatyökykyisten ja ikääntyneiden työllisyyttä.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #47 : 07.10.23 - klo:23:20 »
Kuinka raskas velkaantuminen pitäisi saada velanmaksutilaan mielestänne?

Ekonomistit kannattavat yritystukien radikaalia leikkaamista, tai ainakin viisi vuotta sitten vielä tekivät niin. Yritystuet vääristävät kilpailua, eivät johda toivotulla tavalla investointeihin tai ohjaavat tuotantoa vääriin suuntiin. Suoria ja epäsuoria yritystukia maksetaan vuosittain sellaiset yhdeksän miljardia.

https://www.ekonomistikone.fi/selva-enemmisto-ekonomisteista-leikkaisi-yritystukia/
https://www.libera.fi/2017/05/06/yritystuet-ovat-skandaali/

Liberaalipuolueen ehdokkaana eduskuntavaaleissa ollut Sanna Kurronen oli samaa mieltä vielä viime keväänä:
https://www.sannakurronen.fi/blogi#h.bqiq4gijhnuy

Jos noin maltilliset henkilöt kuin Sixten Korkman ja Vesa Vihriälä sanovat, ettei Suomen velkaongelma ole niin paha kuin pelotellaan, olen taipuvainen uskomaan: https://www.hs.fi/visio/art-2000009463824.html  (Jos niin sanoisi vain joku vassari-ideologi, voisin epäilläkin.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #48 : 08.10.23 - klo:00:19 »
Ok. Sovitaan sitten niin, että velkaa otetaan liian vähän.
Ymmärtääkseni vuosi vuodelta on viime aikoina otettu velkaa aina enemmän, kuin edellisenä vuonna.
Nyt en ole varma, että onko suunta lähtenyt laskuun.
Tänä vuonna (vai onkos se ensi vuonna) valtion velkataakka kasvaa  toistakymmentä miljardia.
Voi olla, että se on pienempi luku, kuin sitä edellisenä vuonna.
Hallitus yrittää ensin saada trendin kääntymään, eli että ei olisi niin, että seuraavana vuonna otetaan aina enemmän velkaa, kuin edellisenä vuonna.

Muistankohsn oikein, että valtion korkokulut tänä vuonna ovat 3,5 miljardia euroa.

No, ei se mitään, lisää velkaa ottakaamme, korot maksakaanme myös lisävelalla.

En jaksa ottaa kantaa noihin moniin väitteisiin.
Jos uskotte niihin, niin ok, ei ole pois minulta.

Jään seuraamaan, kuinka keskenänne jatkatte tästä aiheesta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #49 : 08.10.23 - klo:01:44 »
Ok. Sovitaan sitten niin, että velkaa otetaan liian vähän.

Ei sovita, vaan kerrot oman näkemyksesi ja mihin se perustuu. Ja kyllä otat kantaa esiin tuomiini näkemyksiin, jotka eivät siis suinkaan kaikki ole omiani. Mihin asiantuntijoihin itse uskot enemmän?

Ja ihan omaltakin kannaltani kiinnostaisi tietää, missä sitä työvoimapulaa olet havainnut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #50 : 08.10.23 - klo:07:32 »
Nykyisin puhutaan kohtaanto-ongelmasta. Sehän tarkoittaa sitä, että työntekijöiden tarve ja tarjonta eivät kohtaa. Kärjistäen voisi sanoa, että työhön halutaan sitoutuneita huippuosaajia ja työtä tarvitsevat toimeentulonsa kanssa kamppailevat käytännön suorittajat.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #51 : 08.10.23 - klo:10:44 »
Suomen Kuvalehdessä hyvä analyysi perussuomalaisten kannatusvaiheesta, kun lupaukset köyhemmälle äänestäjäkunnalle on röyhkeästi petetty.
https://suomenkuvalehti.fi/politiikka-ja-talous/analyys-perussuomalaisten-kannatus-laskee-vauhdilla-koska-totuus-on-tullut-ilmi-se-on-riikka-purran-syy-ja-ansio/?shared=1269952-4d096295-1&fbclid=IwAR1Ba_nbQ81QuU0mFexZCuZ_N9uEFR3i_moZbRriVxGNNLK0dE0S6d_tDDI

Hallituksen toimista köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu lisää veroetujen ym. avulla. Rikkaidenkin kyllä kannattaisi osallistua hyvinvointiyhteiskunnan pelastusoperaatioon!
Persut kauhistelee jengiytymistä ja rikollisuuden kasvua Suomessa, mutta sitähän se köyhyys ja näköalattomuus tulevaisuudesta teettää.
Heikolla toimeentulolla on suora yhteys rikollisuuteen. Tähän asti Suomen hyvinvointiyhteyskunta on vaikuttanut siten, että esim. USA:ssa ja Venäjällä vankien määrä suhteutettuna asukasmäärään on kymmenkertainen Suomeen verrattuna.
Nuoret hakevat jengeistä turvaa ja yhteisöllisyyttä. Jengeissä itsetunto kasvaa ja uskaltaa rötöstellä ja uhmata laillisen yhteiskunnan sääntöjä.
 
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #52 : 08.10.23 - klo:13:10 »

   Me köyhät mielistelemme rikkaita, joilla on hallussaan avain menestykseen.
   Näin on myös persujen laita. Joukkovoima purskauttaa hetken solidaariset köyhät yksituumaisesti toimintaan, kun kärvistelijöiden määrä ylittää sietokyvyn.
 Mutta siitä se sitten taas tasaantuu, kun olemme päässeet maistamaan valtaa: vahvimmat pääsevät, heikommat jäävät
 Solidaarisuudella ei enää ole käyttöä.
   Sopuleita olemme. Herra armahtaa ja armahtaahan herra heitä, jotka ovat hyödyllisiä. Lähimmäisenrakkaus toimii kauas tai lähelle, ei välille.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #53 : 08.10.23 - klo:14:47 »
Ei rikkaita pidä eikä kannata mielistellä ! Ei ainakaan rikkauden vuoksi. Rikkaat voivat olla hyviäkin ihmisiä, ja silloin he ansaitsevat samaa lähimmäisyyttä kuin köyhät.

Rahan kanssa kun tein työni näin miten se eri ihmisiin eri tavoin vaikutti. Oli anteliaita rikkaita ja oli ahneita rikkaita. Oli tyytyväisiä köyhiä ja tyytymättömiä köyhiä.
Oli sellaisia jotka olivat aivan avuttomia mutta sellaisia myös jotka pärjäsivät vähillä rahoillaan.

Opin pula-ajan lapsena säästämisen taidon ja olen sitä toteuttanut aina. Keskituloisina olemme saaneet säästöjäkin kun olen pitänyt huolen raha-taloudestamme.

Näen lähipiirissä hyvin erilaista rahankäyttöä. Useimmat tuhlaavat matkoihin ja muuhun mukavaan. Vain yksi on hyvin tarkka ja yksi on aivan avuton.

Tänään YLEllä on kahden rikkaan naisen kertomaa:

https://yle.fi/a/74-20053486

Rikkaus on minulle sana joka merkitsee muuta kuin rahaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #54 : 08.10.23 - klo:18:18 »

   Raha rauhoittaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #55 : 08.10.23 - klo:18:29 »
   Raha rauhoittaa.


Silloin kun sitä on sen verran, että on pahan päivänkin varalle. Jos on paljon ei rauhaa sen hankkimiselta saa. Jos on liian vähän leipään ja asuntoon on rahan ajatteleminen ainainen huoli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #56 : 27.10.23 - klo:18:07 »
En löytänyt Israelin ja palestiinalaisten konfliktista osiota, niin tähän mietiskelyä.

Tuntuu että jengi Amerikassa ja Suomessa jotka aiemmin ovat olleet kovin Israel myönteisiä ovat nyt muuttuneet Israel vastaisiksi. Hmm.

Onko kukaan muu huomannut saman?

Olisi kiva kuulla miten Israelin tulisi reagoida hyökkäykseen.
Tietysti pitkällä tähtäimellä palestiinalaisille tai arabeja mitä ne on, niin oma valtio ja vapauksia.

Ihmettelen miksi ne arabivaltiot ei ota Gazalaisia maihinsa, edes naiset ja lapset?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #57 : 30.10.23 - klo:22:19 »
Ukrainassa Venäjä tekee länsimedian mukaan sotarikoksia tuhotessaaan armotta siviilikohteita. Gazassa Israel tuhoaa terroristijahdissaan siviilikohteita Tähän mennessä Israel on surmannut pommituksillaan 7700 ihmistä, joista yli 3500 oli lapsia. Tätä länsimaat eivät ole tuominneet sotarikoksiksi. Israel pesee kätensä sotarikoksista sillä, että he ovat kehoittaneet ihmisiä poistumaan alueelta, mutta ovat silti pommittaneet niitäkin kohteita joihin ovat kehoittaneet ihmisiä menemään. Vaikka siirtymiskehoituksia on annettu, niin aivan mahdotontahan tuollaisen ihmismäärän on pommitusalueelta pois lähteä.

Olen ennenkin ihmetellyt Israelin valloituspolitiikkaa ja julmuutta alistettuja palestiinalaisia kohtaan.
Valittu kansa voisi joskus kääntää sen toisenkin posken ja luottaa olemassaolonsa Jumalan käsiin. :eusa_pray:
https://www.globalis.fi/konfliktit/Aasia/palestiina
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #58 : 31.10.23 - klo:07:34 »
Raamatun sanoma on, että Jumalan valittu kansa on erityisessä vastuussa teoistaan. Profeetat varoittavat yhä uudelleen, mutta heidän julistuksestaan ei piitata. Niinpä Jumalan viha kohtaa omaisuuskansaa. Hesekielin kirjassa (Hes. 5:7-9) asia lausutaan näin: Tämän vuoksi sanoo Herra Jumala: Te olette rikkoneet minua vastaan pahemmin kuin ympärillänne asuvat kansat, te ette ole vaeltaneet minun säädösteni mukaan ettekä ole noudattaneet minun käskyjäni. Te ette ole eläneet edes siten kuin naapurikansanne elävät. Tämän vuoksi sanoo Herra Jumala: Jerusalem, nyt minä käyn sinua vastaan! Minä panen sinut tuomiolle omien muuriesi sisällä ja kaikkien kansojen nähden. Minä rankaisen sinua iljettävien tekojesi takia ja teen sen niin, etten niin ole koskaan tehnyt enkä koskaan enää ole tekevä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 20
« Vastaus #59 : 31.10.23 - klo:08:36 »
Onko vihanpito Abrahamin poikien Ismaelin ja Iisakin välillä ikuinen ?

Onko orjan poika ainaisesti Saaran vihan kohde ?

Onko nykyään kyse asumisen rajoista jotka pienellä Palestiinan alueella eivät tahdo riittää veljeskansoille ?

Onko sittenkään kysymys juutalaisuuden ja islamin uskonsodasta ?

Miksi muut islamilaiset maat eivät kutsu palestiinalaisia asumaan luonaan ?


Näitä on pakko arvailla kun kuningas Daavis on toivonut sopua:

Veljessovun siunaus.

1Matkalaulu; Daavidin virsi.

Katso, kuinka hyvää ja suloista on,
että veljekset sovussa asuvat!
2Se on niinkuin kallis öljy pään päällä,
jota tiukkuu partaan — Aaronin partaan,
jota tiukkuu hänen viittansa liepeille.
3Se on niinkuin Hermonin kaste,
joka tiukkuu Siionin vuorille.
Sillä sinne on Herra säätänyt siunauksen,
elämän, ikuisiksi ajoiksi.

(c) Suomen Pipliaseura
Raamattu 1938 mukaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)