Kirjoittaja Aihe: Maailmankuvan kiinnitys  (Luettu 1877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Maailmankuvan kiinnitys
« : 03.08.23 - klo:11:29 »
Tällä foorumilla on erilaisia ryhmittymiä paljolti lukkoon lyötyine näkemyksilleen.
Ymmärrämme maailmaa eri tavoin, pelkäämme toistemme maailmankuvia.
Huolet ovat aitoja, on hyvä ymmärtää, että kukaan ei ole huolissaan joistain tai pelkää jotain vain  muita kiusatakseen.

Kaikille huolille ja toiminnalle on omat perusteensa.

Ihmiselle pääsääntöisesti on mahdotonta keskustella kiihkottomasti itselleen vieraista huolista ja peloista silloin, kun ne sotivat omaa maailmankuvaansa vastaan.
Hyvällä tahdolla rakentava keskustelu on toki mahdollista.

Jokaisella meistä sisikunta erilaisilla vahvuuksilla todistaa: minä olen oikeassa, oikealla asialla.
Tämä on hyvä tiedostaa: minä luulen olevani oikeassa, mitta niin luulee kaverikin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #1 : 03.08.23 - klo:11:40 »
Oma maailmakuvani muodostuu nähdystä, kuullusta, koetusta,tutkitusta, löydöistä, ystävyydestä ja uskosta.

Niistä on kokemusten kautta muodostunut oma kuvani  siitä mitä on.  En kehoituksista, yllytyksistä, saati pakotteista lähde muuta etsimään.

Kuva on muuttnut paljonkin tämä 80 vuoden aikana. Koetan pysyä mukana ja ymmärtää mitä, miksi ja miten.

Kaikkea sisäistä minussa ohjaa Kristus. Hän on parasta mitä kuvassani on ja tulee olemaan. Mitään minun ei tarvitse pelätä, enkä enää juuri pelkääkään, vain kammoan jotakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #2 : 03.08.23 - klo:11:41 »
Kannattaa siis päivittää maailmankuvaansa seuraamalla avoimin silmin maailmaa. Silloin siitä saa oikeamman kuvan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #3 : 03.08.23 - klo:11:59 »
Riitta ja Pena.
Kertomanne elementit liittyvät monen (soveltuvin osin kaikkien ihmisten) ihmisen maailmankuvan muodostumiseen sekä ymmärrykseen, kuinka pitää asioita mieltää.
Silti näkemykset maailmasta saattavat radikaalisti poiketa toisistaan.
Mitä paremmin tämän ymmärtää, sitä vähemmän toisin uskova on minulle uhka.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #4 : 03.08.23 - klo:12:07 »
Silti näkemykset maailmasta saattavat radikaalisti poiketa toisistaan.
Mitä paremmin tämän ymmärtää, sitä vähemmän toisin uskova on minulle uhka.

Ymmärtäminen onnistuu vain, jos uskaltaa luopua omista 'lukkoon lyödyistä' näkemyksistään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #5 : 03.08.23 - klo:12:18 »
Ymmärtäminen onnistuu vain, jos uskaltaa luopua omista 'lukkoon lyödyistä' näkemyksistään.

Joidenkin kohdalla kenties noin.
Itse yritän ymmärtää ja jonkin verran varmaan ymmärränkin sitä logiikkaa, kuinka minuun nähden toisella tavalla ajattelevat luovat oman maailmankuvansa.
Silti olen yhtä lujasti lyönyt lukkoon oman maailmankuvani kuin muutkin.
Lukkoon lyöty maailmankuva voi silti muuttua hitaasti.

Lukkoon lyöty maailmankuva on Ok, muiden ymmärtämiseen pyrkiminen on myös erittäin Ok.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #6 : 03.08.23 - klo:12:41 »
Rauhallisesti asioihin suhtautuminen on edellytys ymmärtämiseen. Jos on heti 'niskakarvat' pysytyssä jatko on monen mutkan ja kolauksen takana.

Näillä kirjoitteluilla ei koskaan päästä täyteen ymmärtämiseen, sillä jos ei ole henkilökohtaista kohtaamista, puuttu oikeastaan pohja koko ymmärtämiseltä.

Niitä foorumilaisia joita olen vilaukseltakaan tavannut voin ymmärtää melko selkein kuvin.
Sinä, luterilainen eikä vn kään ole tuttuja kasvoja. Vn ja minä olemme aika paljon kirjoitelleen kahdestaan ja luulen hänet tuntevani , ainakin hämäläistyyppisenä miehenä.

Minä olen tulinen tyypiltäni, ja sisukaas. Uskotko sen ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #7 : 12.10.23 - klo:14:15 »
YLE aloitti sarjan joka 'liippaa läheltä' aloitusta.

Kuuntelin alun mutta nukahdin siksi linkitän nyt myös itselleni:

Jakso 1: Anna Kontula: Ainoa kehityksen tie on erimielisyyden tie

https://areena.yle.fi/podcastit/1-66525555
[/i]
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #8 : 12.10.23 - klo:15:55 »
Kuuntelin Aalto-Setälän ja Kontulan keskustelun. Olihan se mielenkiintoinen. Paljon käsiteltiin vaikuttamiseen pyrkivää kielenkäyttöä. Olen samaa mieltä, että pyrkimyksenä tulisi olla päätyminen oikeaan ja toimivaan tulokseen eikä vastapuolen kukistamiseen. Anna Kontula taisi käyttää sanaa 'hyväntahtoisuus'.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #9 : 12.10.23 - klo:17:23 »
Kun minäkin kuuntelin sen kokonaan ajattelin kuinka taitava keskustelija ja argumentoija sinä pena olet.

Johtuneeko siitä että tunnen sinua jonkin verran, että ymmärrän sinun keskustelevan aina asiasta ilman että omat ennakkoajatuksesi paistaa läpi.

Kun taasen eräillä on poliittisia ennakkoluuloja ja heti niskakarvat pystyssä sanoopa vastustettava tyyppi mitä tahansa. Sellainen on vihaiselta vaikuttavaa, vaikka ei ns. vihapuhetta olisikaan.

Ei Anna Kontulakaan ole omastakaan mielestä aina ollut oikeassa. Hän kertoi kuitenkin ottavansa aina vastustavat mielipiteet lähempään tarkasteluun ja on myös muuttanut omaa mielipidettään.

Pidin ohjelmaa asiallisena ja mielenkiintoisena. Täytyy seurata jatko-osiakin, vallanki kun kännykkästäni on kirjojen kuuntelu, ilmeisesti hakkerin tms. avulla ,loppunut.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #10 : 15.10.23 - klo:10:42 »
Pekka Haavisto ja Hannu Juusola keskustelevat Israel vs Hamas -tilanteesta.

https://www.youtube.com/watch?v=FNOTGtCzxNc

Pekan tyylikäs esiintyminen ja harkitur kommentit ovat huippulaatua maassamme.
Juusola osaa asiansa ja paneutuu Lähi-Itään rauhallisesti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Maailmankuvan kiinnitys
« Vastaus #11 : 27.10.23 - klo:23:36 »
Tulin vielä uusiksi tänne.
Täällä on Kössi avannut uuden mielenkiintoisen tuntuisen ketjun, kiinnostuneena luen ja tekisi mieli jotenkin päästä itsekin mukaan.....
Tuo kiinnitys...lukkoonlyöminen...niissä lienee tietty ero sisällössä.
Kiinnitys on mielestäni "toistaiseksi voimassa olevaa", kunnes tulee esille uusia näkökulmia ja perusteluja miksi kiinnitystä on hyvä korjata (vrt. esim. sähkön futuurihinnat, euribor-korot ym.)
Kun taas lukkoonlyöminen on jotain pysyvämpää, mielipiteen / asiantilan lukitsemista niin että emme pysty sitä perumaan/muuttamaan mukamas ilman kasvojemme menettämistä.
Ihmisiä me kaikki olemme, eikä kaikki tietävää ja täydellistä ole.
Välillä muistan työelämän aikoja, monia hienoja kursseja joissa olen saanut olla mukana.
Yhden viikon mittaisen "patjakurssin" otsikko oli "Oppiminen on muuttumista" (varmaan myös toisinpäin), eikä se kurssi ollut mitään "aivopesua", pikemminkin herättelyä.
Etukäteen ajattelin että nukahdan patjalle, niin ei tapahtunut.
Jollain muulla kurssilla oli esillä "ennakkokäsitys", ja se pystymmekö muuttamaan ennakkokäsitystämme kun huomaamme luoneemme sen väärin, älkäämme lukitko sellaista.

Toinen asia on kristillinen/hengellinen alue. Tuntuu että Suomessa(kin) alkaa olla aika ihmeellistä, Jeesuksen antama lähetyskäsky tuntuu jäävän riitojen alle. Herätystä tarvitaan.
Jumala on Pyhä ja ehdoton, kukaan ei täytä mittaa, Jumalan edessä kaikki synnit ovat tuomittavia tasapäisesti, ihminen asettaa synnit "arvojärjestykseen".
Miten ajattelemme omista synneistämme, mitä toisten synneistä, vertailemmeko niitä keskenään? Kaikki tarvitsemme Jeesusta, muuta tietä elämään ei ole!