Kirjoittaja Aihe: Kirkosta eroaminen osa 2  (Luettu 20399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #30 : 19.10.20 - klo:13:55 »
Luterilainen, voisiko asiaa paremminkin ajatella näin:
kun aborttia haetaan mm. siksi, että taloudellinen hyvinvointi ei pääsisi laskemaan tai jonkun muun elämän laatuun vaikuttavan syyn tähden, tällöin epäjumalan nimi olisi (Raamatun kieltä käyttääkseni) vatsa taikka mammona.

Raamatussa on useita viittauksia syntymättömiin lapsiin mm. siten, että kerrotaan Jumalan valinneen joitakuita jo äidin kohdusta lähtien. MM. Johannes Kastaja täyttyi Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa.
NÄitä viittauksia löytyy niin UTssä kuin VTssäkin.
Esim. Psalmi 139: "Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.".
Eiköhän Jumala ole nähnyt jokaisen jo "idussaan" ja aina koko elämän ajan, oli se sitten minkä pituinen tahansa.



Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #31 : 19.10.20 - klo:14:27 »
Luterilainen, voisiko asiaa paremminkin ajatella näin: kun aborttia haetaan mm. siksi, että taloudellinen hyvinvointi ei pääsisi laskemaan tai jonkun muun elämän laatuun vaikuttavan syyn tähden, tällöin epäjumalan nimi olisi (Raamatun kieltä käyttääkseni) vatsa taikka mammona.

Raamatussa on useita viittauksia syntymättömiin lapsiin mm. siten, että kerrotaan Jumalan valinneen joitakuita jo äidin kohdusta lähtien. MM. Johannes Kastaja täyttyi Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. NÄitä viittauksia löytyy niin UTssä kuin VTssäkin. Esim. Psalmi 139: "Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani.". Eiköhän Jumala ole nähnyt jokaisen jo "idussaan" ja aina koko elämän ajan, oli se sitten minkä pituinen tahansa.
Tapio Puolimatkan mielestä kirkoissa vaikuttaa yhä enemmän gnostilainen teologia.

- Gnostilainen uskonnollisuus torjuu suvaitsemattomana Vanhassa testamentissa kuvatun taistelun sakramentaalisen seksuaalisuuden jumalaa Baalia, tämän puolisoa Astartea ja Molokia vastaan, jolle uhrattiin kultillisen seksuaalisuuden tuottamat ei-toivotut jälkeläiset. Niinpä gnostilaisella kirkolla ei ole ollut voimaa vastustaa vapaan seksuaalisuuden Molokille abortin muodossa uhrattavia ihmisuhreja, Puolimatka sanoi.

- Gnostilaisen pakanallisuuden ilmentymänä kirkonkin piirissä puolustetaan ihmisten oikeutta toimia omien seksuaalisten mieltymystensä ehdoilla ja käsitetään rakkauden vastaisena pitäytyä Raamatun seksuaalinormeihin.

Puolimatka vertaa pahuutta liukuportaisiin, ”jotka vievät koko ajan syvemmälle”.

- Kun vääristynyttä myötätuntoa on kerran käytetty perusteluna vammaisiksi luokiteltujen lasten abortoinnille, se loogisesti kelpaisi myös perusteluksi jo syntyneiden vammaisten lasten tappamiselle.

Lähde

Puolimatka: ”Yhteiskunta kantaa tiedostamatonta syyllisyyttä aborteista” https://news.cision.com/fi/suomen-raamattuopiston-saatio/r/puolimatka---yhteiskunta-kantaa-tiedostamatonta-syyllisyytta-aborteista-,c9891720

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #32 : 19.10.20 - klo:14:47 »
Luterilainen, voisiko asiaa paremminkin ajatella näin: kun aborttia haetaan mm. siksi, että taloudellinen hyvinvointi ei pääsisi laskemaan tai jonkun muun elämän laatuun vaikuttavan syyn tähden, tällöin epäjumalan nimi olisi (Raamatun kieltä käyttääkseni) vatsa taikka mammona.
Voi toki, sillä Raamattu ilmaisee selkeästi, miten lopunajan ihmiset Iisebelin hengessä rakastavat vain itseään, valtaa, rahaa, nautintoja ja joiden vatsa on heiden jumalansa kunnianaan heidän häpeänsä.
« Viimeksi muokattu: 19.10.20 - klo:14:53 kirjoittanut luterilainen »

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #33 : 19.10.20 - klo:15:06 »
Vain polvensa Baalille notkistanut Iisebelin hengen eksyttämänä luulee noin toimien monessa kohden aivan samalla tavalla kuin Iisebelkin. Iisebelhän palveli Baalia ja Astarte jumalatarta. Iisebel myös langetti Israelin kuninkaan Ahabin palvelemaan Baalia. Iisebelin hengen vallassa oleva käyttääkin todellista valtaa ja johtajuutta muiden selän takaa. Iisebelin hengen vallassa oleva nainen toimiikin hengellisenä johtajana miehensä tai jonkun muun miehen selän takana. Hän toimii ikäänkuin hän ei olisi johtaja, mutta hän kuitenkin toisten selän takana tarmokkaasti ja päättäväisesti toimii hengellisenä johtajana. Iisebelkin raivasi tieltään Naabotin petollisen valheen kautta. Naabot menetti viinitarhansa ja henkensä Iisebelin juonittelun seurauksena.

Baalin palvontaan kuului myös polttouhrien uhraaminen Baalille. Jeremian kirjan mukaan lapsia poltettiin polttouhreina Baalille, aivan kuin nykyisinkin abortoituja lapsia poltetaan sairaaloiden polttouuneissa polttouhrina Baalille Iisebelin hengen vallassa.

Naisasialiitto Unioni on Iisebelin hengessä avannut yhteistyössä eri kansalaisjärjestöjen kanssa kansalaisaloitteen nykyisen aborttilain uudistamiseksi. Lakiehdotuksessa halutaan muutos erityisesti siihen, että enintään 12 viikkoa kestäneissä raskauksissa keskeytyksen saa omasta pyynnöstä, eikä sitä tarvitse perustella sosiaalisilla syillä.

Maamme ev.lut.kirkon piispojen sosiaalieettisessä kannanotossa Rakkauden lahja (2008) otetaan kantaa sikiön oikeuksiin ja raskauden keskeytykseen. Siinä tähdennetään, että abortti ei ole ehkäisykeino, mutta raskauden keskeytys on joissain tapauksissa perusteltua huolellisen harkinnan jälkeen.

Maailma kaipaa niitä pysyviä arvoja, joita ortodoksisen kirkko ja katolinen kirkko tarjoavat.
Hoh hoh anna minun kaikki kestää. Järkeäkin voi käyttää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #34 : 19.10.20 - klo:15:09 »
Voi toki, sillä Raamattu ilmaisee selkeästi, miten lopunajan ihmiset Iisebelin hengessä rakastavat vain itseään, valtaa, rahaa, nautintoja ja joiden vatsa on heiden jumalansa kunnianaan heidän häpeänsä.

Turha tähän on Iisebel-raukkaa sotkea. Kyllä se itsekkyyden henki on meistä jokaisen ikioimaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #35 : 19.10.20 - klo:15:40 »
Turha tähän on Iisebel-raukkaa sotkea. Kyllä se itsekkyyden henki on meistä jokaisen ikioimaa.

Kaiketikin se on silleen, että tuo itsekkyys ja taipumus syntiin on sama ihmisessä aikakausista riippumatta.
Viimeisten aikojen ero menneisiin aikoihin verrattuna on ainakin se, että ne pahat hedelmät näyttävät Raamatun mukaan olevan viimeisinä aikoina voimakkaammin näkyvissä, kuin muina aikoina.
Mistä tämä suurempi näkyvyys sitten johtuu?
Minusta tuntuu siltä, että syynä on se, että erilaiset syntien ilmenemistä estävät tekijät ovat osittain poistuneet, eli pidäkkeitä/patoja on purettu / murrettu.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #36 : 19.10.20 - klo:16:03 »
Meitä ihmisiä on nyt enemmän kuin koskaan. Lisäksi uutiset kolttosistamme kulkevat nopeasti maailman joka nurkasta tietoomme. Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #37 : 19.10.20 - klo:16:31 »
Turha tähän on Iisebel-raukkaa sotkea. Kyllä se itsekkyyden henki on meistä jokaisen ikioimaa.
Jeesuskin varoitti Iisebelin hengestä. Aralla tunnolla oleva alatien maan matonen joutuu armon kerjäläisenä kulkemaan vastavirtaan ajan henkeen mukautuneen yhteiskunnan, ja polvensa Iisebelille notkistaneen kirkon mielipideilmastossa, jolloin kirkon ulkopuolelle joutuminen on välttämätöntä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #38 : 19.10.20 - klo:17:30 »
Jeesuskin varoitti Iisebelin hengestä.

Ilmestyskirjassa todellakin varoitetaan Tyatiran seurakuntaa Isebel-nimisestä väärästä profeetasta. Kyseessä lienee vertauskuvallinen hahmo. 'Iisebelin henki' on omaa teologiaasi, luterilainen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #39 : 19.10.20 - klo:22:23 »
Ilmestyskirjassa todellakin varoitetaan Tyatiran seurakuntaa Isebel-nimisestä väärästä profeetasta. Kyseessä lienee vertauskuvallinen hahmo. 'Iisebelin henki' on omaa teologiaasi, luterilainen.
Iisebelin hengen sokaisema luulee noin, ja kun tutkimme Raamatusta Iisebelin toimintaa, niin huomaamme, miten jotkut toimivat monessa kohden aivan samalla tavalla kuin Iisebelkin toimi. Siksi aralla tunnolla oleva armon kerjäläinen, jonka omatunto on sidottu Jumalan sanaan, kauhistuu kirkon Tulkaa kaikki -liikken homoaktivistien toimintaa. Tulkaa kaikki -liikkeen ohjelman mukaan kirkon ihmiskäsitykset ovat vanhentuneita, ja ne pitäisi arvioida uudelleen. Liikettä on arvosteltu mm. liiallisesta keskittymisestä seksuaalivähemmistöihin, ja siitä, ettei se suhtaudu myönteisesti moniin kirkon sisällä toimiviin järjestöihin. Homoavioliittojen rinnastaminen kristilliseen yhden miehen ja naisen väliseen avioliittoon on länsimaisen yhteiskunnan lopun alkua. Jos kirkkomme alkaa vihkiä ja siunata homoavioliittoja, ja ottaa työntekijöikseen sellaisessa suhteessa eläviä, se tuskin enää ansaitsee kristillisen Kristuksen kirkon nimeä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #40 : 19.10.20 - klo:22:46 »
Onhan maailma, ja varsinkin ihminen, täynnä kaikkea syntiä, vajavaisuutta, pahuutta.
Aikaa kuluu sen tutkimiseen enemmän kuin vuorokaudessa on tunteja.
Alkoholistin rukouksessakin, tai missä olikaan, meiltä odotetaan vain sitä mihin pystymme,
emme pysty maailmaa parantamaan kuin pieneltä osalta, toisiamme emme pysty muuttamaan,
huonosti itseämmekin....
Mutta älkäämme lyökö toisiamme, koitetaan rohkaista, kannustaa, olla rinnallakulkijoita.

Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä!   Kiitetään siitä!
Iloitaan pelastuksesta, toivosta, siitä että nimemme on Elämän Kirjassa!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #41 : 20.10.20 - klo:06:50 »
Homoavioliittojen rinnastaminen kristilliseen yhden miehen ja naisen väliseen avioliittoon on länsimaisen yhteiskunnan lopun alkua. Jos kirkkomme alkaa vihkiä ja siunata homoavioliittoja, ja ottaa työntekijöikseen sellaisessa suhteessa eläviä, se tuskin enää ansaitsee kristillisen Kristuksen kirkon nimeä.

Länsimaista yhteiskuntaa ei ole aikoihin voinut yhdistää kristilliseen uskoon. Toisaalta kristittyjä elää ja toimii kaikenlasten yhteiskuntien ja kulttuurien keskellä. Toisaalta länsimainen kulttuuri on pitkälti maallistunut ja monessa asiassa jopa epäkristillinen.

Mitä sitten tulee tuohon 'jos kirkkomme alkaa...' -lauseeseen tulee, parempi sanavalinta olisi: 'kun kirkkomme alkaa...'. Itse asiassa on jo alkanut.

Muuten olen sitä mieltä, että 'Iisebelejä' siellä ja täällä näkevä vasta 'Iisebelin hengen sokaisema' onkin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #42 : 20.10.20 - klo:09:50 »
Mitä sitten tulee tuohon 'jos kirkkomme alkaa...' -lauseeseen tulee, parempi sanavalinta olisi: 'kun kirkkomme alkaa...'. Itse asiassa on jo alkanut.
Uuden Tien toteuttama kysely osoittaa, että Kansanlähetyksen ja Raamattuopiston piirissä uskotaan vakaasti kristillisiin perususkonkohtiin. Mikäli kirkko alkaa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja, kirkkoon kuuluminen ei enää ole itsestäänselvyys.

Lähteet

Kysely: Maallistumiskehityksestä ei ole merkkejä viidesläisten keskuudessa
https://uusitie.com/kysely-maallistumiskehityksesta-ei-ole-merkkeja-viideslaisten-keskuudessa/

Melkein puolet Kansanlähetyksen ja Raamattuopiston väestä aikoo erota kirkosta, jos kirkko alkaa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/melkein-puolet-kansanlahetyksen-ja-raamattuopiston-vaesta-aikoo-erota-kirkosta-jos-se-alkaa-vihkia-samaa-sukupuolta-olevia-pareja/

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #43 : 20.10.20 - klo:10:46 »
Uuden Tien toteuttama kysely osoittaa, että Kansanlähetyksen ja Raamattuopiston piirissä uskotaan vakaasti kristillisiin perususkonkohtiin.

Mitä ovat 'kristilliset perususkonkohdat'? Lainaan itseäni viisaampaa:

Kristinusko ei ole opinkappaleiden uskomista vaan elämän näkemistä jumalallisessa valossa. Itse asiassa kristillseen uskoon kuuluu opillisia asioita aika vähän. Vanhastaan teologiassa on puhuttu opin hierarkiasta, jonka huipulla - ja siis varsinaisia oppeja - ovat ainoastaan Jumalan kolminaisuuteen ja Kristuksen kahteen luontoon liittyvät seikat. Niitä vasten tarkastellaan sitten muita uskoa ja elämää liippaavia asioita.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että oppi kirkosta, siis siitä, mistä kirkossa oikeastaan on kysymys, on oppia kolmiyhteisestä Jumalasta ja Kristuksesta, jolla on sekä jumalallinen että inhimillinen luonto. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kristillinen oppi ihmisestä ei ole mikään irrallinen opinkohta, ei oikeastaan edes oppi eli dogmi, vaan sen tulkintaa, mitä kirkko opettaa Kristuksesta ja hänen jumalallisesta ja inhimillisestä luonnostaan.
Kirkolla on opit kolminaisuudesta ja Kristuksen kahdesta luonnosta, mutta kirkolla ei ole oppia esimerkiksi avioliitosta. Kirkolla on toki käsitys ja opetus avioliitosta. Toisin kuin oppi, joka on muuttumaton, käsitys ja opetus avioliitosta ovat aikain saatossa muuttuneet. Oli esimerkiksi aika, jolloin eri säätyjen väliset avioliitot olivat kauhistus, myös kirkon silmissä ja opetuksessa.


Jaakko Heinimäki, Kerettiläisen käsikirja, Kirjapaja 2015

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kirkosta eroaminen osa 2
« Vastaus #44 : 20.10.20 - klo:11:20 »
Mitä ovat 'kristilliset perususkonkohdat'? Lainaan itseäni viisaampaa:

Kristinusko ei ole opinkappaleiden uskomista vaan elämän näkemistä jumalallisessa valossa. Itse asiassa kristillseen uskoon kuuluu opillisia asioita aika vähän. Vanhastaan teologiassa on puhuttu opin hierarkiasta, jonka huipulla - ja siis varsinaisia oppeja - ovat ainoastaan Jumalan kolminaisuuteen ja Kristuksen kahteen luontoon liittyvät seikat. Niitä vasten tarkastellaan sitten muita uskoa ja elämää liippaavia asioita.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että oppi kirkosta, siis siitä, mistä kirkossa oikeastaan on kysymys, on oppia kolmiyhteisestä Jumalasta ja Kristuksesta, jolla on sekä jumalallinen että inhimillinen luonto. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kristillinen oppi ihmisestä ei ole mikään irrallinen opinkohta, ei oikeastaan edes oppi eli dogmi, vaan sen tulkintaa, mitä kirkko opettaa Kristuksesta ja hänen jumalallisesta ja inhimillisestä luonnostaan.
Kirkolla on opit kolminaisuudesta ja Kristuksen kahdesta luonnosta, mutta kirkolla ei ole oppia esimerkiksi avioliitosta. Kirkolla on toki käsitys ja opetus avioliitosta. Toisin kuin oppi, joka on muuttumaton, käsitys ja opetus avioliitosta ovat aikain saatossa muuttuneet. Oli esimerkiksi aika, jolloin eri säätyjen väliset avioliitot olivat kauhistus, myös kirkon silmissä ja opetuksessa.


Jaakko Heinimäki, Kerettiläisen käsikirja, Kirjapaja 2015
Huh. Kyllapä tuo kuulostaa monimutkaiselta. Onneksi meillä on Raamattu ja Lutherin oppi. :)