Kirjoittaja Aihe: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?  (Luettu 19811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #15 : 19.12.10 - klo:09:56 »
Minusta on upeaa, että rohkenit Leena kirjoittaa tuosta hämärätilasta. Tässä asiassa ei tieto lisää tuskaa, vaan päin vastoin. Yleensäkin ihmisten mahdollinen outo käytös on paljon helpompi sietää, jos tietää mistä se johtuu.

Eräs työyhteisökouluttaja opetti minulle sitä, ettei pidä liikaa pelätä toisen loukkaamista. Jos toinen loukkaantuu jostani, mitä hänelle sanon. Pitää minun miettiä, sanoinko sen rakentavasti vai loukkaavasti. Minun tulee opetella ilmaisemaan asioita rakentavasti ja ystävällisessä hengessä. Loukkaantuneen osapuolen tehtävä on miettiä, miksi hän loukkantui. Jokaisella näet on elämän varrelta kokemuksia, mitkä saattavat olla mielessä painamassa ja mihin ihan asiallinenkin huomautus osuu kipeästi. Vanhat asiat saavat sanotusta kimmoketta ja ne paisuvat sellaiseksi, miksi niitä ei ole tarkoitettu.
Siis jos sellaisesta sanomisesta / kirjoittamiesesta, millä et ole pyrkinyt loukkaamaan tai mitätöimään toista, saat aikaan toisen loukkaantumisen, et sinä ole vastuussa loukkaantumisesta vaan loukkaantuja itse.

Miten näistä lauseista tulee niin moinmutkaisia.  :017:
Tämä on erinomainen ohje jokaiselle. Ei ainoastaan täällä vaan muuallakin.  Tuo "sanoinko  rakentavasti" -- riittää että itse tietää mitä teki. Jokaisen hipiän herkkyyttä ei mitenkään voi tietää.  Synonyymisanakirjaakaan ei voi koko ajan olla selaamassa.  Loukkaantuneenkin on hyvä tutkia itseään, luulen. - Meidät kasvatettiin, kun meitä oli niin monta, sellaiseen ajatukseen, että kukaan ei riitele yksin. Sovintoon tarvittiin kummankin anteeksipyyntö, sillä pitkän päälle alkaa hiljotellen vähän pelätä ja varoa viidettätoista kertaa ylhäisyydestä pudotettua "saat!"  ilman sovittelevaan vastaantuloa, "no, ehkä siinä minäkin...". Toisaalta -- jos joku ei kerta kaikkiaan koe tekevänsä  ikinä väärin niin mahdotontahan sellaistakaan on vaatia. Sitten täytyy taas tutkia itseään... että miksi sitä jää haikailemaan, vastaantuloa... tämä henkilö ei tule. Mutta eihän sen pitäisi minulle kuulua?
« Viimeksi muokattu: 19.12.10 - klo:10:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #16 : 19.12.10 - klo:15:57 »
Mutta teettekö te muut - tai pitäisittekö hyvänä tällä tavoin tutkia itseä, että joka ilta tai miksei viikko, peiliksi käskyjä ja omia rikkomuksia  tutuksi niin?  Se kuulostaa juuri omavanhurskaudelta, mutta onko se --- ajattelen, että jos näkisi itsensä peilistä, kai näkisi, mihin sitä lunastajaa tarvitaan, ja  siitä "Kristukseen katsomisesta" tulisi muutakin kuin hokemaa.

Musta se kuulostais aika hienolta, tuota vois esmes seuraavana paastonaikana (tätä on enää vajaa viikko jälellä niin nyt ei ehkä enää onnistu) kokeilla. Vois olla toisilla hetken aikaa vähän siedettävämmät olot  :003: En kyllä ite keksi että miten synnit voi laskea omavanhurskaudeksi...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #17 : 19.12.10 - klo:16:57 »
Musta se kuulostais aika hienolta, tuota vois esmes seuraavana paastonaikana (tätä on enää vajaa viikko jälellä niin nyt ei ehkä enää onnistu) kokeilla. Vois olla toisilla hetken aikaa vähän siedettävämmät olot  :003: En kyllä ite keksi että miten synnit voi laskea omavanhurskaudeksi...

Tuossakin on muuten ajateltavaa. Minä luulen että jos tuommoiseen todella ryhtyy niin että se on jokapäiväinen askare niin kohtahan se olisi ainakin tässä huushollissa jokapäiväinen "voi kun minä olen hyvä" - askare.

Mutta mietin ortodoksista kirkkoa ja tapaa ottaa paasto vakavasti. Onhan sielläkin niitä ihmeellisiä "paastoajan herkut" - keittokirjoja... eli siis, minkä paaston...  mutta kun olen tutkinut viestejä, sitten viestiketjuja (voi minä säälin sitä joka ne kaikki ottaa vastaan, minä todella, todella tarkoitan että deletoi lukematta ennen kuin ilmainen työ alkaa keittää!!!! Muuten et siedä minua enää!!! se on oikeasti vain kontrollijärjestelmä ja tae sille että jotakin katsotaan joka ikinen päivä muuten se jää tekemättä alle viikon...!!!)  se johti väistämättä taas tuumimaan että tässä huomaa muutakin kuin kuinka kirjoittaa foorumille.  Minä tutkinkin yhtäkkiä  itseäni ja sitten saatan kehua itteäni... selittää että olen vää-ryy-den uhri... hävetä tosissani kyllä seuraavana päivänä sitä...  todeta että en minä ole sen pahempi kuin kukaan muukaan... no niin kai... taatusti sanon niin Tuomiopäivänä... ja on tottakin...   mutta entäs jos tekisi siitä paaston ajan asian?  Se voisi olla muutenkin hyvä hetki

- huomata keneltä olisi nyt ehkäpä hyvä pyytää anteeksi
- huomata kenelle voisi antaa anteeksi
- huomata, minkä kaikki Jumala antoi anteeksi, ja antaa.   Niin näkisi päivän paistavan, eli että hyvänen aika. Minulle paistaa aurinko.

Se saattaa tehdä minusta siedettävämmän ihmisen. Ei omahyväistä. Rukoilenhan minä nytkin kun katselen niitä juttujani.  Välillä hannaan vastaan: Älä, älä kuule ala Kristus siinä tai minä en rupea milleen sinun kanssasi...  psykiatri selittelee että eihän tämmöiseen voi ruveta... tämä johtaa itsesääliin...  ja taas haastetaan.  Ja kuitenkin: Se ei ole ollut huono kokemus.  Ihminen voi haluta olla viisi sekuntia kerrallaan hyvä, jotta toisilla olisi parempi olla täällä.  Muuallakin kuin foorumilla vaikka se teistä lähti liikkeelle!

Mentori hoi: Ketjujen tutkiminen on hitaampaa... Leena ei lintsaile.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #18 : 19.12.10 - klo:17:06 »
Musta se kuulostais aika hienolta, tuota vois esmes seuraavana paastonaikana (tätä on enää vajaa viikko jälellä niin nyt ei ehkä enää onnistu) kokeilla. Vois olla toisilla hetken aikaa vähän siedettävämmät olot  :003: En kyllä ite keksi että miten synnit voi laskea omavanhurskaudeksi...

Hei kuule kyllä sen kerkii viikossa tällä minun metodilla. Tosin, se käy alkuun hitaasti, eikä minulla ole kehitettynä muuta kuin "Katuwaisen syntisen huoneentaulu" mutta voihan aloittaa kakkostehtävästä... tietty, on joukukiireensä kullakin. Sen tähden ei ehkä ehdi kehittää mitään. Mutta siinä on sellainen etu jonka olen huomannut: Kirjoitettu sana pysyy, eli siitä näkee ainakin jotakin aika helposti. Jos yhtäkkiä aloittaisi jollakin toisella systeemillä niin ei se oikein äkkiseltään sujuisi.  Leena alkaa jo olla koko huoneentaulusta niin koppava että pitää kehittää uusi parannus... tai... ei tarvi.  Kokemus on osoittanut että Jumalaan voi luottaa. Hän tärskäyttää muussiksi ja se on siinä oikein hyvä turvatekijä, jos alkaa luulla itsestään jotakin. Pyytää vaan. Toivon ettei Hän ajoita sitä jouluksi, perhesyistä.  Sen saa Leenalta milloin hyvänsä tilaamalla mutta osoite tarvitaan.

Jos siis tahtoo kokeilla käyttämällä foorumia, eikä sitä 10 käskyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #19 : 19.12.10 - klo:23:01 »
Ei kai sen kummemmin kun muistaa nettiketin ja hyvät tavat. Huonoissa fiiliksissä tänne ei minusta kannata kirjoittaa mitään.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #20 : 20.12.10 - klo:19:37 »
Se on kyllä sanottava ja sen voi sanoa ihan vilpittömin mielin, että täällä kirjoitteleva porukka on oikeita eläviä ihmisiä eikä mitään uskomis-koneita. Minä oon oikeastaan nauttinut täällä olosta.  Täällä on tilaa hengittää.  :kahvi: 
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #21 : 20.12.10 - klo:19:44 »
 :) :039: Täällä on kivaa ja tuntuu kuin olis tuntenut kaikki jo vaikka kuinka kauan. Itse ole henkilökohtaisesti tavannut vain MAUNON

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #22 : 20.12.10 - klo:19:57 »
Niin kai se täällä foorumilla enimmäkseen onkin, että miettii sanojaan toisten takia eikä siksi, että itse joutuisi katumaan. 'Uskomiskone' kai olisi huolissaan oman peltinsä kiillosta, mutta ihmiset välittävät toisistaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #23 : 20.12.10 - klo:20:41 »
Olen nyt muutaman päivän miettinyt, kirjoittaako enää mitään tähän ja jos niin mitä. Kuinka sanoa kauniisti ja viisaasti se, että kun omaan vammaan liittyy tajunnanalenema, mahdottoman jyrkkä käytöksen muutttuminen ja myöhempi amnesia(= ettei muista mitään)   puheen, toiminnan sun muun osalta kunnes seuraa reippaampaa oiretta,   elämä rajoittuu väistämättä. Se on vain hyväksyttävä.    Lähtipä mihin tahansa on kaiken aikaa muistettava ottaa se huomioon.  

Kun aloitin täällä, en tajunnut, että myös kirjoittaisin sillä tavoin... viimeinen korjaus ja selvitys pahoitteluineen jostakin kaoottisista puheluista lähti tänään muun joulupostin mukana.  Tapahtunut vuonna 2002 tai 2003 - minä' en muista,. mutta osapuoli muistaa.  Olen aiheuttanut melkoisesti mielipahaa, eikä minulla ole ollut kaikkina näinä vuosina siitä aavistustakaan. Eikä siis ole kyseessä mikään ohutihoinen yliherkkä henkilö joka loukkaantuu kaikesta.   Ei voi muuta kuin toivoa, että tuo viiden sivun mittainen kirje korjaa jotakin.  

Se merkitsee sitä, että tästä on alettava pikku hiljaa irroittautua... kuin laiva, köysi kerrallaan.  Olen semmoinen hitaan sorttinen (me kikatimme tuolle Sadettan kanssa mahdottomasti se ketju edessämme)  jonka on kauhean vaikeaa lähteä (yhä hillittömämpiä naurun puuskia) koska hän pitää niin kovasti kaikista (olimme tukehtua).  

Mutta se kai  on  aikuisuutta... se on vastuuntuntoa.  Vastuu on otettava joskus sellaisestakin, mitä ei sitten millään haluaisi, ja mikä todella tuntuu ihan väärältä ja kohtuuttomalta... mutta jonka suhteen näyttää itsestä  --- eli Ylläpidolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa --- että ei se ole väistettävissä.  En tahtoisi kirjoittaa kymmenen vuoden kuluttua kenellekään teistä sellaisia rivejä, kuin viime yönä...  mutta hyvästellään kunnolla, lähdetään  hitaasti kuin vuoroveden myötä ja jatketaan turvallisemmissa puitteissa...  kun Jumalaa ei voinutkaan lahjoa itsetutkistelulla.  Se nyt hyödyttää tehdä joka tapauksessa, mutta vähitellen aloin oivaltaa sen puuhan motiiveja... kuten kiitos Pyryharakan sen loputtoman anteeksipyytelyn.

Toinen aikakirja sanoo jossakin: Kysy kuitenkin ensin neuvoa Herralta.   Kysyn minä... että Seppokin  pääsee siitä lähes päivittäisestä "mitä mun kuule pitäis..."  Mutta vielä ei Herra ole muunlaista neuvoa antanut...

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #24 : 21.12.10 - klo:00:14 »
Olen semmoinen hitaan sorttinen (me kikatimme tuolle Sadettan kanssa mahdottomasti se ketju edessämme)  jonka on kauhean vaikeaa lähteä (yhä hillittömämpiä naurun puuskia) koska hän pitää niin kovasti kaikista (olimme tukehtua).  

 :icon_eek:  :017:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #25 : 21.12.10 - klo:06:24 »
:icon_eek:  :017:
Olen pahoillani. Tuosta saa nyt varmaan käsityksen että meistä olisi ollut ihan vaan valtavan huvittavaa kuinka minä loukkaan ihmisiä. 
Tarkka totuus on tämä: Sadetta sanoi että olihan se tosi karmeaa tekstiä. Olen lukenut sen aika monta kertaa, se on minulla nimittäin printattuna yhtenä niistä ketjuista joita tutkin, ne täytyy tulostaa, ei niistä muuten saa selkoa. . Tietäisinpä edes sen olenko tehnyt muuta pahaa silloin --- maanantaista en muista juuri mitään. Olenko soittanut häiritseviä puheluja  nyt lähinnä, tekstejä en kai ole kirjoittanut --- ne olisin nähnyt tiistaiaamuna. Olisi tärkeää tietää  aina mahdollisimman tarkoin hämärätilan aikaiset tapahtumat, mitä itse teki,. mitä toiset tekivät.   Muuten asiaan juuttuu.

Olen pahoillani - Sadettan puolesta aivan erityisesti. Heräsin aamuyöstä neljän maissa nähtyäni jotakin painajaista että olin taas kirjoittanut tänne jotakin sopimatonta ja loukkaavaa ja se uni oli niin elävä... ja on niin paha olla siitä kaikesta muutenkin. Ajattelin että pystyn nukkumaan kun tarkistan etten varmasti ole. Yritän kirjoittaa tämän nyt mahdollisimman oikein.

Missään nimessä meistä kumpikaan ei ole tarkoittanut mitään sellaista, että olisi vitsikästä loukata toisia. Aivan varmasti.  Emmekä ylipäänsä katsele mitään körttifoorumia täällä ja ihmettele minun aikaansaannoksiani.  Hän tuli sovittamaan sen  körttipuvun kaavaa jota ajattelin yrittää ommella.  Se on leikattu paperikankaasta, ja nämä alkujutut siinä täytyy tehdä  tarkoin, sillä jos leikkaa kankaat päin seiniä niin se on vain kuin polttaisi rahatukun ja sen kyllä saisin aikaan.  Minä en osaa ommella kaavoja käyttäen muutoinkaan. Mutta puhunhan minä tästä yhä, ja tällä kertaa minä nauroin sitä, että naama totisena selitän , no jokseenkin sitä mitä tuossa teille toisille. Ristiriita oli liian räikeä. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #26 : 21.12.10 - klo:07:00 »
Tuo ruutu pomppii niin hankalasti eikä muutenkan ole hyvä kirjoittaa pitkästi.. En tahtoisi jättää teitä, en millään, mutta minut vakavoitti lopullisesti se, että todella vielä nyt saan tietooni lähes kymmenen vuotta sitten tapahtuneita asioita - että jollakin on tosi paha olla minun takiani. Siitä vuodesta tosin lääke-erehdyksin tähden en muista mitään. Oli yllätys että palautetta tulee satunnaisesti yhä.   Koetan korjata, kuinka muutoin toimisin?
 
 "Itsetutkistelu" - voi kunpa se korjaisikin myös sen joka on "luonnontiedettä eikä luonnetta" kuten joku ystävä kirjoitti.

Oma toiveeni oli, että voisin alkaa hyvästellä pikku hijaa,  siirtyä kirjoittelijasta lukijaksi, kutsua ylläpidosta Seppo puolisoineen jolloinkin  maaliskuussa, ellei mitään satu, kahvikupposen äärelle juttelemaan siitä, että mikäli hämärätila tulee, en todella - todella voi sille mitään. Aloitan toimimisen, eikä mikään "sisäinen kontrolli" tartu hihasta ja muistuta: Tätä ei pidä tehdä. Sen takia tänne tulee olla pysyvä esto, se ei ole mitään itsensä eikä muidenkaan kiusaamista vaan käytännön pakko.  - Nyt olen kaatanut omia pulmiani jo liikaakin niskaanne.  Toivon, että se ymmärretään oikein. Jokseenkin, kuten Pyryharakka  kirjoitti: Outoa ilmiötä sietää paremmin nyt kun sen syyn tietää. Hyvin aktiivisen kirjoittelijan katoaminen ei ole kiukuttelua, ovet paukkuen, suuttuneena, häipymistä, vaan se saisi ja voisi olla, niin toivon, hiljainen lähtö,kaikessa rauhassa,  joka ymmärretään, ja - itsekkäästi ajattelen - myös itselle helpompi. Saisiko olla niin? Tämä ei ole ristiriidatonta, vaikka vie joskus liikaa aikaa.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #27 : 21.12.10 - klo:10:05 »
Lainaus
Mutta mietin ortodoksista kirkkoa ja tapaa ottaa paasto vakavasti. Onhan sielläkin niitä ihmeellisiä "paastoajan herkut" - keittokirjoja... eli siis, minkä paaston...

Selvennykseksi vain, ettei paasto tarkoita pelkästään ruuasta paastoamista.
Se on yksi asia ja oikeastaan tukena ja apuna yksinkertaistaessa elämäänsä ylipäänsä.

Pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous

Herra, elämäni valtias !
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.

Anna minulle, sinun palvelijallesi,
sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.

Oi, Kuningas ja Herra !
Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi,
sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.

Aamen.
Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #28 : 21.12.10 - klo:11:02 »
Selvennykseksi vain, ettei paasto tarkoita pelkästään ruuasta paastoamista.
Se on yksi asia ja oikeastaan tukena ja apuna yksinkertaistaessa elämäänsä ylipäänsä.
Tiedän... voi, minusta tuntuu etten osaa kirjoittaa -- tai puhua tai tehdä mitään -- niin että se ei kääntyisi pahoin päin. Mutta tämä onkin jarrutusmatkaa...
siksi yritin tuota itsen tutkimista osuttaa juuri paastolle, että siellä esimerkiksi synnyntunnustus nyt ainakin kuuluu paastoon...
ja siten itsen tutkiminen. Anteeksi Atanasia. En tarkottanu pahaa.  Voi kun olis varonut koko tänne tulemista. Olen tooikerin tosissani pahoillani.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #29 : 21.12.10 - klo:11:32 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Atanasia - tänään kello 10:05
Selvennykseksi vain, ettei paasto tarkoita pelkästään ruuasta paastoamista.
Se on yksi asia ja oikeastaan tukena ja apuna yksinkertaistaessa elämäänsä ylipäänsä.

Tiedän... voi, minusta tuntuu etten osaa kirjoittaa -- tai puhua tai tehdä mitään -- niin että se ei kääntyisi pahoin päin. Mutta tämä onkin jarrutusmatkaa...
siksi yritin tuota itsen tutkimista osuttaa juuri paastolle, että siellä esimerkiksi synnyntunnustus nyt ainakin kuuluu paastoon...
ja siten itsen tutkiminen. Anteeksi Atanasia. En tarkottanu pahaa.  Voi kun olis varonut koko tänne tulemista. Olen tooikerin tosissani pahoillani.

Nyt Leena on kyllä ihan höpsö!  :icon_wink: :icon_biggrin:

Rauhoitu - ei hätää!
Herra armahda.