Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvo  (Luettu 10972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Tasa-arvo
« : 29.05.10 - klo:19:19 »
Eläköön sukupuolten välinen tasa-arvo: Myös naisilla äänioikeus, samasta työstä sama palkka j.n.e.

Jotkut asiat minua silti ihmetyttävät keskustelussa tasa-arvosta. Tuntuu, että uranaisia pidetään tasa-arvoisempina kuin kotiäitejä. Samoin tasa-arvoisempina pidetään semmoisia naisia, joiden miehet kokkaavat kuin heitä, joiden miehet eivät juuri keittiöhommista piittaa.

Mielestäni sukupuolikiintiöt melkeinpä missä tahansa ovat ihan typeriä. Miksi ihmeessä pitää väkisellä vääntää tyttölapsia semmoiseen koulutukseen, mikä heitä ei voisi vähempää kiinnostaa vain siksi, että ala on perinteisesti miesvaltainen?

Kuka rohkaisee äitiä hoitamaan itse lapsensa sen sijaan, että palaisi töihin ja veisi lapsensa päivähoitoon? Tiedän kokemuksesta, että omaan lapseen on valtava hoivavietti eikä se pääty siihen, kun äitiysloma loppuu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #1 : 29.05.10 - klo:20:01 »
Minun näkökulmani tyttöjen opiskeluun on yläkoulusta ja lukiosta. Siellä tytöt tekevät tosissaan työtä ja poikia pitää patistaa edes tarpeellisimpaan. Johtuuko tämä kuvitelmasta, että miehet pärjäävät kuitenkin, vaikka eivät aivojaan käyttäisikään? Nyt toki yksinkertaistin ja kärjistin.
Rehtorini muotoili tilanteen pari vuosikymmentä sitten: - Tulevaisuudessa entistä sivistymättömämmillä johtajilla on entistä koulutetummat sihteerit. Näinkö on päässyt käymään?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #2 : 29.05.10 - klo:20:32 »
Eläköön sukupuolten välinen tasa-arvo: Myös naisilla äänioikeus, samasta työstä sama palkka j.n.e.

Jotkut asiat minua silti ihmetyttävät keskustelussa tasa-arvosta. Tuntuu, että uranaisia pidetään tasa-arvoisempina kuin kotiäitejä. Samoin tasa-arvoisempina pidetään semmoisia naisia, joiden miehet kokkaavat kuin heitä, joiden miehet eivät juuri keittiöhommista piittaa.

Mielestäni sukupuolikiintiöt melkeinpä missä tahansa ovat ihan typeriä. Miksi ihmeessä pitää väkisellä vääntää tyttölapsia semmoiseen koulutukseen, mikä heitä ei voisi vähempää kiinnostaa vain siksi, että ala on perinteisesti miesvaltainen?

Kuka rohkaisee äitiä hoitamaan itse lapsensa sen sijaan, että palaisi töihin ja veisi lapsensa päivähoitoon? Tiedän kokemuksesta, että omaan lapseen on valtava hoivavietti eikä se pääty siihen, kun äitiysloma loppuu.



Minä ainakin annan suuremman arvon sellaiselle äidille joka hoitaa itse lapsensa kuin sellaiselle joka parin kuukauden pikaimetyksen jälkeen vie sen hoitoon ja alkaa tekemään "uraa". 
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #3 : 29.05.10 - klo:20:53 »
Minun näkökulmani tyttöjen opiskeluun on yläkoulusta ja lukiosta. Siellä tytöt tekevät tosissaan työtä ja poikia pitää patistaa edes tarpeellisimpaan. Johtuuko tämä kuvitelmasta, että miehet pärjäävät kuitenkin, vaikka eivät aivojaan käyttäisikään? Nyt toki yksinkertaistin ja kärjistin.

Vai olisiko koulumaailmassamme jotain tasa-arvoisempaa tytöille kuin pojille...?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #4 : 29.05.10 - klo:21:00 »
Valmennetaanko tytöt jo ennen kouluikää kilteiksi ja ahkeriksi, kun poikia palkitaan vauhdista ja tempauksista?

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #5 : 29.05.10 - klo:22:24 »
Tasa-arvo voi olla väkivaltaa.
Sitä - kulunut fraasi - pakollista tasapäistämistä.

Miksi juuri sukupuolen mukaan on kiintiöt?
Minusta ne voisivat olla vaikka pituuden mukaan. :109:

Herra armahda.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #6 : 29.05.10 - klo:22:37 »
Eiköhän likat oo luatu naisiksi ja klopit miähiiksi. Testosteroonin määrä antaa sukupualisen käyttäytymismallin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Testosteroni
Koulus ja tyäelämäs likat on ahkeria suarittajia, jokka haluaa aina teherä kaikki asiat pilikulleen sääntöjen mukahan.
Jos esim. rakennuslupakäsittelijäksi osuu naispualinen viranhaltija, niin se merkkaa vaikeuksia, kun minkäänlaista joustamista prosessis ei löyry.
Hyvän koulutuksen hankkinehet naiset kun omaksuus töissään joustavia ja luavia käsittelytapoja, niin menestys johtavis asemiskin olis taattu.
Palakka tasa-arvoa naisten ja miästen välillä tuloo fundeerattua, kun ruakapaikoos tuloo katteltua sitä miästen likaasta resupekkajoukkoa verrattuna naisten siistihin luukkihin. Miästen ammatit olosuhteiltaan niin kurjia, raskahia ja vaarallisia, että en karehtisi jos he vähän parempaa palakkaa saiskin.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #7 : 30.05.10 - klo:07:55 »

Minä ainakin annan suuremman arvon sellaiselle äidille joka hoitaa itse lapsensa kuin sellaiselle joka parin kuukauden pikaimetyksen jälkeen vie sen hoitoon ja alkaa tekemään "uraa". 

 :023:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #8 : 30.05.10 - klo:08:15 »
Nainen ja mies puolittavat kotityöt, ok. Mies imettää, ei käy. Mies syöttää pullosta, ei käy. Mies synnyttää, ei käy. "Kun koville ottaa, koiraskin poikii", onnistuu. Niin koville ei ole vielä ottanut.

Seksuaalinen identiteetti. Yksilön, ihmisen identiteetti. Työnjako.

Mitä on naiseus? Mitä on mieheys? Naisuus, miehuus? Onko "naisen" kantasana "nai"? Onko "miehen" kantasana "mie"? Naiseudessa naidaan, miehuudessa ollaan Karjalassa.

Rakkaus on demareidenkin linja. Ollaan menossa yhden puolueen tasavaltaan.

Kodissa on kaikki: nainen, mies, lapsi, toinen lapsi, kolmas lapsi,..., harrastus, työ[(!) työasiat pyörivät päässä illoin, yöisin ja aamuisin, vain harrastus, kuten esimerkiksi tiskaaminen, antaa etäisyyttä]. 

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #9 : 30.05.10 - klo:08:38 »
Lainaus
Mies syöttää pullosta, ei käy

Testasin, ja hyvinhän tuo kävi.

Ei ole edellisestä putelisyötöstäni aikaa tuntiakaan.
Sain pikkupojan jopa nukahtamaan pullon ääreen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #10 : 30.05.10 - klo:08:54 »
Minun näkökulmani tyttöjen opiskeluun on yläkoulusta ja lukiosta. Siellä tytöt tekevät tosissaan työtä ja poikia pitää patistaa edes tarpeellisimpaan. Johtuuko tämä kuvitelmasta, että miehet pärjäävät kuitenkin, vaikka eivät aivojaan käyttäisikään? Nyt toki yksinkertaistin ja kärjistin.
Rehtorini muotoili tilanteen pari vuosikymmentä sitten: - Tulevaisuudessa entistä sivistymättömämmillä johtajilla on entistä koulutetummat sihteerit. Näinkö on päässyt käymään?


Näin on käynyt. Koulu suosii lukemiseen perustuvaa puurtamista. Toimintaoppimiseen perustuvat opetusmenetelmät ovat hakusessa. Seuraus on se, että yli 65 % yliopisto-opiskelijoista on naisia. Määrä kasvaa vuosi vuodelta. Tulevaisuudessa on siis enemmän naisjohtajia ja naispäättäjiä
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #11 : 30.05.10 - klo:08:58 »
Mitä tasa-arvosta sanana jos se ei toteudu ihmisarvona kaikessa. Tasa-arvoon kuuluu perheessä myös lapsen oikeudet ja velvollisuudet siinä missä äidin ja isän velvollisuudet.

Perinteiden kunnioittamisessa on myös hyvät puolensa. Olen sen ajan ihmisiä jolloin oli naisten työt ja miesten työt. Tasa-arvo tuli siitä että mies teki ulkona kaikissa olosuhteissa raskaat työt, vaimo siivosi, keitti ja hoiti lapset. Yhdessä hoidettiin rahankäyttö ja perheenlisäys.

En edelleenkään näe itseäni moottorisahaa käyttämässä, enkä Mattia liinavaatekaappia huoltamassa.
Maanrakennushommat sujuu yhteisvoimin. Matti käyttää rautakankea ja lapiota, mie kärrään, haravoin, kylvän siemenet ja taimet.

Elämässäin kadun monia valintoja mutten sitä että hoisin tyttäret kotona kouluikään asti.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #12 : 30.05.10 - klo:09:01 »
Minä ainakin annan suuremman arvon sellaiselle äidille joka hoitaa itse lapsensa kuin sellaiselle joka parin kuukauden pikaimetyksen jälkeen vie sen hoitoon ja alkaa tekemään "uraa". 


Naisen arvo ei todellakaan riipu siitä, imettääkö hän kaksi kuukautta vai kaksi vuotta eikä myöskään siitä, hoitaako hän lapset kotona vai käykö hän työssä ja lapset päiväkodissa. Jokaisella naisella on oikeus valita, mitä hän tekee sekä sopia miehensä kanssa perheen työnjako. Jos esimerkiksi nainen ansaitsee enemmän kuin mies, on järkevää, että mies jää kotiin hoitamaan lasta/lapsia. Jos taas on toisinpäin, niin sitten mies työhön. Joka tapauksessa on tärkeintä  yhteinen vastuu lapsista ja kodista. Vanhempien pitää toimia esimerkkeinä lapsilleen sukupuolten tasa-arvoon liittyvissä asioissa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #13 : 30.05.10 - klo:09:15 »

Naisen arvo ei todellakaan riipu siitä, imettääkö hän kaksi kuukautta vai kaksi vuotta eikä myöskään siitä, hoitaako hän lapset kotona vai käykö hän työssä ja lapset päiväkodissa. Jokaisella naisella on oikeus valita, mitä hän tekee sekä sopia miehensä kanssa perheen työnjako. Jos esimerkiksi nainen ansaitsee enemmän kuin mies, on järkevää, että mies jää kotiin hoitamaan lasta/lapsia. Jos taas on toisinpäin, niin sitten mies työhön. Joka tapauksessa on tärkeintä  yhteinen vastuu lapsista ja kodista. Vanhempien pitää toimia esimerkkeinä lapsilleen sukupuolten tasa-arvoon liittyvissä asioissa.

Jatkaisin tuohon vielä, että ulkoisten ja sisäisten tekijöiden vaikutuksesta roolit perheessä ovat jatkuvan muutoksen alaista toimintaa eikä mitään kiveen hakattua. Meillä vaimo opetti lapset ajamaan autoa, kun matkustin niin paljon ja oli siitä jälkeenpäin erittäin kiitollinen. Koskaan ennen ei ole ollut niin paljon aikaa jutella lasten kanssa. Pois ennakkoluulot ja opitut asenteet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tasa-arvo
« Vastaus #14 : 30.05.10 - klo:11:13 »
Koulus ja tyäelämäs likat on ahkeria suarittajia, jokka haluaa aina teherä kaikki asiat pilikulleen sääntöjen mukahan.

Jaa. Että sillai. No töissä on ollut  pikku pakko kun olisi tullut ns. mittatappiota liikaa. Mutta kyllä niitäkin löytyy jotka ei niin yksityiskohtiin keskity, jotta haehan semmoinen lekuri ittelles vaikka leikkuupuuhiin.   :003:  

Mikähän koulussa vaivasi kun en juuri viitsinyt poiketa ja keskiarvo oli siellä kuuden puolen tuntumissa?

Mtta hei.  Minähän olenkin kryptoäijä. Johan siitä kerran täälläkin erehdyttiin.   Ei kun leikkuupöydälle, vai?. Ulkoasu, no, kuinka sanoa? Ei kyllä huvittaisi sillä kas kun tämä entinen kelpaa. Erikoisia johtopäätöksiä siitä onko sukupuolielimet kasvanu ruumiin sisä- vai ulkopuolelle!. Ja jotenkin ehdottaisin ihan nätisti että annahan nyt niitten testosteronien olla googlettamatta kun se tulkinta on vähän kesken.

Ja kas kummaa kun perheessä oli kaksi - oletettavasti - tyttöä ja mietittiin tätä kerran. Äitini sanoi että te kuulkaas mimmit hoidatte ne lapsenne sen mukaan mikä niille sopii ettekä siinä sen hyttysenkynnen vertaa kysele mikä teille passaa - jos ja kun ne on maailmassa.

Itse olen kyllä saanut eräät kerrat  sitä ihtiään niskaan sukupuolesta ja työelämästä samanaikaisesti vaikkei ole edes lapsia. Ja sekin oli tietoinen valinta: On tiettyjä terveydentiloja joissa sitä vain ei suositella - kn siinä on kummankin henkii ja terveys kortilla. Ja säälittiin niitä "yhteiskunnan varoja".  

Ja on se vaan onni että ainakaan naislääkärille ei tartte Mörtinkään mennä vaivojaan valittamaan. Lukee itse lääkäriksi niin siinä se on.  MIstähän syystä kylppärirempan lupasi mies (tai mistä minä tiedän kun ei ...hm...syvennytty) hoitaa kahdessa kukaudessa - meni vuosi? Ja kun nyt ei luvattua remppaa kuulu alkavaksi niin teenpä homman terassille ihan itse.  Että semmosta tasa-arvoa täällä tänään.
« Viimeksi muokattu: 30.05.10 - klo:11:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.