Kirjoittaja Aihe: Herrnhutilaisia juuria  (Luettu 21512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #90 : 10.02.21 - klo:13:29 »
Paholaisen syyttäessä herrnhutilais-pietistinen uskovainen alatien maan matosena armon kerjäläisenä on veren alla Jumalan sanan lupausten turvassa Jeesuksen armohelmoissa evankeliumin vapauttamalla omallatunnolla.

Älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. - - - Älä ole kerkeä kieleltäsi äläkä puhu harkitsematta. - - - Olkoot sanasi sen vuoksi harvat.

Myönnän hiukan muokanneeni näitä Raamatusta poimimiani ohjeita, mutta en uskoakseni vääristellyt niitä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #91 : 10.02.21 - klo:15:18 »
Älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. - - - Älä ole kerkeä kieleltäsi äläkä puhu harkitsematta. - - - Olkoot sanasi sen vuoksi harvat.

Myönnän hiukan muokanneeni näitä Raamatusta poimimiani ohjeita, mutta en uskoakseni vääristellyt niitä.
Aamen! Lyhyestä Siionin virsi kaunis.  :eusa_pray:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #92 : 16.07.21 - klo:15:40 »
Päinvastoin. Voima on liikkeissä ilman niitä kirkko väsy ja voimaton kodittomien joukko.
Pietismistä lähtöisin oleva herrnhutilaisuus mullistui vuonna 1756 kalantilaisen piikatytön Liisa Erkintyttären nähdessä helvettinäyn. Liisan kokemus oli pietistinen alkuräjähdys, joka laajeni talosta ja kylästä toiseen niin, että karismaattisen herätyksen aallot pyyhkivät halki Suomen, ja syntyi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vanhin herätysliike rukoilevaisuus  :eusa_pray: . :)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #93 : 17.07.21 - klo:21:13 »
Pietismistä lähtöisin oleva herrnhutilaisuus mullistui vuonna 1756 kalantilaisen piikatytön Liisa Erkintyttären nähdessä helvettinäyn. Liisan kokemus oli pietistinen alkuräjähdys, joka laajeni talosta ja kylästä toiseen niin, että karismaattisen herätyksen aallot pyyhkivät halki Suomen, ja syntyi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vanhin herätysliike rukoilevaisuus  :eusa_pray: . :)

 :eusa_clap: :eusa_clap:


Äskettäin meille ilmoitettiin, että körtit eivät usko helvettiin. Siksi saavat vapaasti parjata ketä tahansa piittaamatta seuraamuksista. Alkuräjähdys sensijaan on yleisesti tunnustettu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #94 : 18.07.21 - klo:14:38 »
:eusa_clap: :eusa_clap:


Äskettäin meille ilmoitettiin, että körtit eivät usko helvettiin. Siksi saavat vapaasti parjata ketä tahansa piittaamatta seuraamuksista. Alkuräjähdys sensijaan on yleisesti tunnustettu.
Sitä se ulkokultaisuus ja nimikristillisyys teettää.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #95 : 18.07.21 - klo:20:04 »
Sitä se ulkokultaisuus ja nimikristillisyys teettää.  :eusa_pray:

 :102:

Miten voi muuten selittää, että ihminen hankkii itselleen vihollisen Körttifoorumista, herännäisyydestä, ja Herättäjä-Yhdistyksestä kääntämällä yhdistyksen perustajan keskeisimman teoksen englanniksi? Siinä täytyy olla jotain saatanallista, ja se saatanallinen ei ole käännöstyössä vaan siinä, miten on siihen suhtauduttu. Olisi luullut, järkevässä maailmassa, että lopputulos olisi päinvastaista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #96 : 18.07.21 - klo:21:58 »
Olisi luullut, järkevässä maailmassa, että lopputulos olisi päinvastaista.

Maailmassa on järjetön puolensakin. Joskus se tuo selittämättömän ilon, joskus käsittämättömän pettymyksen. Olisiko niin, että syyn ja seurauksen logiikkaa on turha hakea silloin, kun kaikki tuntuu järjenvastaiselta?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #97 : 19.07.21 - klo:14:22 »
Älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. - - - Älä ole kerkeä kieleltäsi äläkä puhu harkitsematta. - - - Olkoot sanasi sen vuoksi harvat.


Amen ihan muuten vaan. Mutta vilpittömin mielin   :icon_cool:



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #98 : 19.07.21 - klo:14:45 »
Maailmassa on järjetön puolensakin. Joskus se tuo selittämättömän ilon, joskus käsittämättömän pettymyksen. Olisiko niin, että syyn ja seurauksen logiikkaa on turha hakea silloin, kun kaikki tuntuu järjenvastaiselta?

Mielestäni on, ja tämä tuumaus perustuu kokemusperäisiin seikkoihin oman elämiseni varrelta.


 Kirjoitan täyttä totuutta.  Niihin aikoihin kyselin tällä foorumilla,   j o  h d a t t a a k o    J u m a l a   y k  s i t t ä i s t ä i h m i s t ä    noin sivumennen. 


Minulle vastattiin että vai vielä.  Lähimmääsenrakkaus olokohon meirän ainoo johoraatus.  Ynnä muuta. 

  Tiedä sitten mitä minun  kuviteltiin olevan paitsi.

 Luulen että kokemus oli raskaampaa sorttia kuin  muutaman körtin ylenkatse käännöstyöstä --- vaikka kukapa ne mittaa.   Siinä oli mennä henki, muun muassa.  Ja etsin  vastausta siihen,  voinko ajatella, että Jumala nämä antoi kädestään, jommasta kummasta,  nimittäin j o s  saisin tukea sille tuumalle, että kaikki tulee Jumalalta, ikävä ja mukava,  suuri ilo ja vakava tuho joka koskee koko elämää, k o k o   e l ä m ä ä   jaksaisin helpommin eteenpäin. 


Täältä ei apua herunut.  Körttipastorin vastaus oli, jotta  "minä olen semmoinen alatien körtti"  mistä  en ymmärtänyt ensimmäistä sanaa.  Koulussa kun luettiin siihen aikaan vieraita uskontoja, ja niukasti kirkkohistoriaa, niin että tietomäärä käsitti körtit eli heränneet, eräs kirkon ns herätysliike.  Ja minä kysyin ihan totta,  mitä  k i r k k o   siitä asiasta opettaa. 

Hyvää päivää kirvesvartta.

 Eikä se mies ollut kuitenkaan tyhmä.  Luuli vain j o h d a t u k s e l l a  tarkoitettavan ties mitä, kun usean vuoden kuluttua sen kertoi.  Että Jumala suuttuu kun muutetaan Satamakadulle vaikka Jumala suunnitteli että pitää muuttaa Koivukadulle....

Ja sittenkin sanoisin että se siitä.  Jäin uskomaan ettei Jumala minusta piittaa, mutta miksi Hänen pitäisi piitata.  Törmäilin sitten Bonhoefferiin jolta ymmärsin hämärästi kristinuskosta ensimmäisen kerran jotain.

......................................


Sen takia minä toisinaan tuumin muun muassa täällä, jotta olisiko hyväksi tuntea sekä ymmärryksellä suyhtautua j o k a i s e e n  ns hrätysliikkeeseen tai miksi ne tahtovat itseään nimitettävän,  kun  2kristityn on nimi mulla"  ja "suo tahtos tekjijäks mun tulla"  ja siihen kuului harras pyyntö, "että
 he olisivat yhtä".   


Siitäkö joku kimmastui. 


Kun muisteli nähneensä minut körttipuvussa Herättäjäjuhlilla. 


Noh,  ei hänen enää tarvitse nähdä minua ainakaan körttipuvussa,  talkoolaispaidassa on nähty ne viimeiset kerrat.   :icon_cool:   

...............................................

Harkitsin ja hyväksi havaitsin kaikin toimin pyrkiä eteenpäin ja jättää ne ikävät taakseni, syystä siitä,  etten osannut enkä osaa arvioida minkä verran tarvitsen vielä jaksamista sen kohtaamisessa mikä tympeä, työläs tai syvästi surullinen on nurkan takana vastassa.  Voin kertoa mikä auttoi mutten tällä saitilla.  Ei kaikki kuulu kaikille,k  muttei täältä liioin löydy perimmäinen totuus.  Täällä nyt kirjoitellaan vaan. 

................................................

Tämäkin on täysin totta, ja perustuu kokemusperäisiin jne.   :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 19.07.21 - klo:14:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #99 : 19.07.21 - klo:20:54 »
Ei taida liittyä tähän ketjuun mitenkään....
Jumalan tarkoitus, rakkaus, suhde ihmiseen on kerrottu 1. Mooses 1-2 luvuissa,
kuuntelin juuri Norvannon luentoa näistä aiheista, Sansan nettisivuilta, ilmeisesti
radio Deissä alkoi juuri uusi lähetys RKK-sarjaa, neljä sarjaa mennyt.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #100 : 07.08.21 - klo:18:03 »
Luulen että kokemus oli raskaampaa sorttia kuin  muutaman körtin ylenkatse käännöstyöstä

Tätä olen kauan, tähän asti, pohtinut.

Sanon vain, että jos yksikin ihminen olisi laittanut yhden asiallisen lauseen tähän foorumiin viime syksynä, en olisi tarvinnut herättää ihmisten halveksuntaa puolustamalla itseäni ja Siionin Virsiä. Jos suomalaiset inhoavat itsepuolustusta niin syvästi, heidän kannattaisi harkita oikeudenmukaista puuttumista asioihin aina joskus. Kun eräs käytti minusta p ja r sanoja niin, että harvinaisena tapahtuna posti jonkun ajan päästä poistettiin, niin kukaan ei huomauttanut postin olevan sopimatonta. Vasta sen jälkeen rupesin puolustautumaan kovin sanoin.

Täällä on tapana letkauttaa sitä ja tätä, koska tämä onkin baarivaari foorumi eikä mikään körttifoorumi. Niin jokainen saa loukkaantua vaikka kuinka jos vain viitsii. Mutta herännäisyyden koko historiassa ei ole tapahtunut, että jotakuta kohdellaan tylysti heränneitten keskuudessa siksi, että hän on kääntänyt 10.000 riimitettyä riviä Siionin Virsiä. Kukaan muu olekaan sellaista tehnytkään Laguksen jälkeen. Ehkä kahden sadan vuoden päästä nousee taas sellainen henkilö. Jos suuntaus jatkuu, en ainakaan haluaisi olla se. Se ristiinnaulitaan.

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #101 : 22.10.21 - klo:17:01 »
Mielestäni on, ja tämä tuumaus perustuu kokemusperäisiin seikkoihin oman elämiseni varrelta.


 Kirjoitan täyttä totuutta.  Niihin aikoihin kyselin tällä foorumilla,   j o  h d a t t a a k o    J u m a l a   y k  s i t t ä i s t ä i h m i s t ä    noin sivumennen. 


Minulle vastattiin että vai vielä.  Lähimmääsenrakkaus olokohon meirän ainoo johoraatus.  Ynnä muuta. 

  Tiedä sitten mitä minun  kuviteltiin olevan paitsi.

 Luulen että kokemus oli raskaampaa sorttia kuin  muutaman körtin ylenkatse käännöstyöstä --- vaikka kukapa ne mittaa.   Siinä oli mennä henki, muun muassa.  Ja etsin  vastausta siihen,  voinko ajatella, että Jumala nämä antoi kädestään, jommasta kummasta,  nimittäin j o s  saisin tukea sille tuumalle, että kaikki tulee Jumalalta, ikävä ja mukava,  suuri ilo ja vakava tuho joka koskee koko elämää, k o k o   e l ä m ä ä   jaksaisin helpommin eteenpäin. 


Täältä ei apua herunut.  Körttipastorin vastaus oli, jotta  "minä olen semmoinen alatien körtti"  mistä  en ymmärtänyt ensimmäistä sanaa.  Koulussa kun luettiin siihen aikaan vieraita uskontoja, ja niukasti kirkkohistoriaa, niin että tietomäärä käsitti körtit eli heränneet, eräs kirkon ns herätysliike.  Ja minä kysyin ihan totta,  mitä  k i r k k o   siitä asiasta opettaa. 

Hyvää päivää kirvesvartta.

 Eikä se mies ollut kuitenkaan tyhmä.  Luuli vain j o h d a t u k s e l l a  tarkoitettavan ties mitä, kun usean vuoden kuluttua sen kertoi.  Että Jumala suuttuu kun muutetaan Satamakadulle vaikka Jumala suunnitteli että pitää muuttaa Koivukadulle....

Ja sittenkin sanoisin että se siitä.  Jäin uskomaan ettei Jumala minusta piittaa, mutta miksi Hänen pitäisi piitata.  Törmäilin sitten Bonhoefferiin jolta ymmärsin hämärästi kristinuskosta ensimmäisen kerran jotain.

......................................


Sen takia minä toisinaan tuumin muun muassa täällä, jotta olisiko hyväksi tuntea sekä ymmärryksellä suyhtautua j o k a i s e e n  ns hrätysliikkeeseen tai miksi ne tahtovat itseään nimitettävän,  kun  2kristityn on nimi mulla"  ja "suo tahtos tekjijäks mun tulla"  ja siihen kuului harras pyyntö, "että
 he olisivat yhtä".   


Siitäkö joku kimmastui. 


Kun muisteli nähneensä minut körttipuvussa Herättäjäjuhlilla. 


Noh,  ei hänen enää tarvitse nähdä minua ainakaan körttipuvussa,  talkoolaispaidassa on nähty ne viimeiset kerrat.   :icon_cool:   

...............................................

Harkitsin ja hyväksi havaitsin kaikin toimin pyrkiä eteenpäin ja jättää ne ikävät taakseni, syystä siitä,  etten osannut enkä osaa arvioida minkä verran tarvitsen vielä jaksamista sen kohtaamisessa mikä tympeä, työläs tai syvästi surullinen on nurkan takana vastassa.  Voin kertoa mikä auttoi mutten tällä saitilla.  Ei kaikki kuulu kaikille,k  muttei täältä liioin löydy perimmäinen totuus.  Täällä nyt kirjoitellaan vaan. 

................................................

Tämäkin on täysin totta, ja perustuu kokemusperäisiin jne.   :icon_cool:

Johdattaako Jumala ihmistä oliko se yksityisellä tavalla taisi olla yksi Leenan kysymys.
Sitten oli mietintää muutosta paikasta toiseen.

Itse muuttelen paljon töideni takia ja joskus, kun elämä vaan vie ja ei voi pieni ihminen kuin vikistä.
Kyllä aina mietin, että teenkö oikein ja myös joskus rukoilenkin, mutta ratkaisun teen itse ja en tiedä onko se oikein tai väärin koskaan.

Itse uskon Jumalan kyllä näkevän tiemme vaikka tekisimme mitä ja ohjaavan sitä.
Olen parikertaa nähnyt unessani paikan jossa olen sitten jonkun ajan jälkeen ollut. Huomannut, että ihan sama paikka jonka näin unessa.
Kerran näin yhden vanhan miehen unessa ja sitten seuraavana päivänä saman miehen vieressä olin ja juttelin matkan bussissa Tukholmasta Malmöseen.
Eli en tehnyt mitään erityistä kun vain normaalisti elin elämääni, mutta joku jumalainen juttu siinä jälkikäteen on ollut mukana.

Olen lukenut vastaavasta useasti, että ihmisillä on samantapaisia kokemuksia ja se ei ole mitään ihmeempää, mutta se muutanko ja siihen johdatus, niin en tiedä sanoa. Itse näen Jumalan käden kyllä olevan mukana elämässä, mutta jälkijättöisesti sen huomaan.
Itse näen johdatuksen, niin että armon alla tässä ollaan ja Jumala on taivaassa ja pitää huolen sen suurempia omia pyrkimyksiä ja kilvoitteluja.
Armon alla, ei omien tekojen ei pyrkimyksien.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #102 : 22.10.21 - klo:17:39 »
Otan kiinni tuosta mitä kirjoitit näyistä, näkemisen kyvystä kuten Kalista sanoo.

Sitä on ehkä suvuttainkin, ja silloin ollaan joko johdatuksessa tai saatu armolahjan taipainen aistiherkkyys.

Mutta, mitä mielestäsi on sellainen kun joku, joka kuulee tai lukee näistä, kokemuksista ja näkemisistä, ilman tuntekista nimittää sitä hallusinaatioksi.

Minä en käytä mitään ainetta joka hallusinaatioita aiheuttaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #103 : 22.10.21 - klo:17:50 »
Riittamummeli on kuin minäkin mystiikkaan taipuvaista sorttia. :)

En koe olevani kovin herkkä ja vielä våähemmän hengellinen, vaikka kaikki yliluonnollinen kiehtookin.

Hallusinaatioista en tiedä sanoa, muuta kuin Tanskassa asuessani huumetta ottaneena vuonna 1977 tai jotain niin niitä näin.
Kyllähän se oli kuin unikokemus. En osaa eritellä, mutta jos joku väittää unien olevan halluasinaatioita, niin en osaa sanoa onko väärässä vai oikeassa.

Mikään erikoiskyky tai ominaisuushan se ei ole, kun kaikkihan näkee unia ja monet niitä tulkitsee,mutta sitten on noita erikoisunia joita ei voi selittää, kuten näet ihmisen ja tapaat sen, vaikka et koskaan ennen ole nähnytkään. Kyllä kai kaikilla unilla on joku merkitys minusta.
Jos näen autoista unta, niin se aina merkkaa jotain mun talouteen tapahtuvaa, jos näen unessa punaisen auton tai kolarin, niin tiedän, että taloudessa menee kohta huonosti.
Tai jos näen käärmeitä, niin tiedän seksuaalisten kiusausten tulevan.

Talot merkitsi jotain, mutta en muista. Kuitenkin kyllä minusta unilla on merkitystä, mutta voinen olla väärässä ja useasti olen tai useimmiten.
Joka uniinsa uskoo sitä tikulla silmään sanotaan ja kyllä kai siinä on viisaus sanonnassa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Herrnhutilaisia juuria
« Vastaus #104 : 31.10.21 - klo:17:20 »
:eusa_clap: :eusa_clap:


Äskettäin meille ilmoitettiin, että körtit eivät usko helvettiin. Siksi saavat vapaasti parjata ketä tahansa piittaamatta seuraamuksista. Alkuräjähdys sensijaan on yleisesti tunnustettu.


Kyllä minä uskon helvettiin.
wilhelmi niskasen jäljillä