Kirjoittaja Aihe: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2  (Luettu 19187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #45 : 01.02.21 - klo:18:27 »
Veikkaan, että nimim."luterilainen" ei ole adventisti ja että hän on vain ärsyyntynyt joistain nykykörttiläisyyden piirteistä ja niihin piirteisiin turhautunut. Veikkaan myös, että hänen uskonnollinen maailmankuvansa muistuttaa 1800-luvun körttiläisyyttä.
Veikkaat tismalleen oikein!  :023:   :109: :eusa_pray:  :eusa_clap:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #46 : 01.02.21 - klo:19:17 »
Meille leivottiin Elämän Leipää Golgatan leivinuunin kärsimysten kuumuudessa!

Elämän leipä ei ole tarkoitettu meidän ahnedittavaksemme tai ruokakomeroon talletettavaksemme. Ahmittuna se aiheuttaa mahanpuruja ja kaapissa se kuivuu ja homehtuu. Elämän leipä on tarkoitettu jaettavaksi.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #47 : 01.02.21 - klo:19:36 »
Veikkaan, että nimim."luterilainen" ei ole adventisti ja että hän on vain ärsyyntynyt joistain nykykörttiläisyyden piirteistä ja niihin piirteisiin turhautunut.
Veikkaan myös, että hänen uskonnollinen maailmankuvansa muistuttaa 1800-luvun körttiläisyyttä.

Samalla tavalla on ymmärtyt luterilaisen toiminnan ja motiivit. Hienoa että joku vaivautuu puolustamaan vanhaa körttiläistä perintöä tuolla intensiteetillä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #48 : 01.02.21 - klo:19:40 »
Elämän leipä ei ole tarkoitettu meidän ahnedittavaksemme tai ruokakomeroon talletettavaksemme. Ahmittuna se aiheuttaa mahanpuruja ja kaapissa se kuivuu ja homehtuu. Elämän leipä on tarkoitettu jaettavaksi.
Elämän Leipä on tullut Jumalan luota taivaasta korjaamaan meidät taivaallisiin aittoihin.  :eusa_pray: :eusa_clap: :109:

"Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää."
(Joh.6:48-51)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #49 : 01.02.21 - klo:19:52 »
En ole päässyt asian ytimeen luterilaisen ajatuksissa sillä tavoin että osaisin sujuvasti
ja luontevasti vaihtaa ajatuksia.
Mutta Kössin tavoin olen havainnut ettei hän adventisteihin kuulu.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #50 : 01.02.21 - klo:20:02 »
En ole päässyt asian ytimeen luterilaisen ajatuksissa sillä tavoin että osaisin sujuvasti
ja luontevasti vaihtaa ajatuksia.
Mutta Kössin tavoin olen havainnut ettei hän adventisteihin kuulu.

Jos tuntisit adventismin, niin pystyisit hyvinkin päästä luterilaisen ajatusten ytimeen.
Luterilainen ei ole ikinä kirjoittanut mitään, joka olisi ristiriidassa adventismin kanssa. Luterilainen ei ole ikinä kieltänyt olevansa adventisti. Kaksi kolmas osa adventisteista kuuluu ev.lut. seurakuntaan myös, joten nimi "luterilainen" ei sodi myöskään adventismin kanssa. Mutta luterilainen on kirjoittanut useita asioita, jotka kuuluvat nimenomaan adventismiin ja jotka eivät kuulu muihin suuntiin, esim. että Danielinkirja opettaa vegaaniruokavaliota. Hän on usein viitannut adventikirkkoon lopunajan käsityksiin tavalla, jolla ainoastaan joku hyvin perehtynyt adventismiin voisi tehdä. Kerropa yksi asia, joka viittaa siihen, ettei olisi adventisti? En muista yhtään, mutta tietysti muisti voi pettää.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #51 : 01.02.21 - klo:20:47 »
Luterilainen on ollut koko ajan vihanmielinen minua kohtaan, vaikka olin alusta asti hänelle ystävällinen. Adventistipiirteet, jotka hän on ahkerasti tuonut esille, eivät suinkaan kuulu 1800-luvun herännäisyyteen. Sanokaa kuka 1800-luvun herännyt puolsi veganismin Danielinkirjan nojalla? Se on hänen pääsanomia, eikä hän suostu kuulemaankaan järkeä siitä. Onko 1800-luvun herännäisyyden piirre pilkata ja kiusata Siionin virsien kääntäjää, niin kuin hän tekee jatkuvasti ja josta te ette piittaa vähääkään? Ei ole. Se oli retorinin kysymys.
Jos hän puoltaa vanhaa herännäisyyttä niin kuin väitetään, niin miksi minä, joka en täällä ole juurikaan muuta tehnyt kuin kääntää 1800-luvun Siionin virsia, niin miksi minä olen Penan jälkeen se, jota vastaan hän eniten piikittelee? Mitä ei toivottua uudistusta olen minä esittänyt? En mitään. Olkoon niin, ettei ole adventisti, vaikka hän sellaisia asioita monesti ajaa. Mutta miksi hän on nyt teidän 1800-luvun herännäisyyden sankari? Minähän olen ylimpänä juuri sitä asiaa ajanut, jos kukaan, kääntämällä ja laittamalla tänne joka päivä 1800-luvun Siionin virsiä. Siis teidän logiikka on niin päin honkiin kuin voi olla. Ikään kuin ei osaisi ajatella järkevästi alkuunkaan. Ylistätte luterilaista 1800-luvun herännäisyyden puoltajana, kun hän suoltaa adventismin kaltaisia hölynpölyä, ja nostatte aina välille vihapuheita minua vastaan, joka kääntää ja laitan tänne vanhoja Siionin virsiä! Mitä hölmöä! Eikö yhtään hävetä? Ilmeisesti se vaatisi enemmän älyä kuin mitä teissä on.
Jos luterilainen olisi 1800-herännäisyyden kannattaja, niin hän olisi ensimmäinen kiittämään siitä, että kirjoitan körttifoorumiin päivittäin sen ajan Siionin virsien säkeistöjä. Kun hän sen tekee, niin kuolen yllätyksestä. Ei hän mitään muuta halua tehdä kuin trollausta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #52 : 01.02.21 - klo:22:06 »
Minä arvostan Thomasin työtä Siionin virsien kääntämisessä. Ne ovat osa 1800 luvun herännäisyyttä.
Ja edelleen niiden sanoma on ajankohtainen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #53 : 01.02.21 - klo:22:12 »
Minä arvostan Thomasin työtä Siionin virsien kääntämisessä. Ne ovat osa 1800 luvun herännäisyyttä.
Ja edelleen niiden sanoma on ajankohtainen.

En tarkoittanut kerjätä kiitosta. Hävettää. Mutta kiitos kuitenkin.
Käännän ranskaksi nyt suuttumuksen vimmalla ja laitan tällä kerta suomenkielisen alkutekstin mukaan sekä niille, jotka eivät osaa ranskaa että niille, jotka haluavat verrata tekstit.
Olen koko ajan vihainen ja tunnen olevani petetyksi, mutta se ei haittaa. Se on vain nykyinen tilanne. Se ei onneksi estä kääntämistä ja käännän yhtä hyvin nyt kuin aikaisemmin rakkaudella käänsin englanniksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #54 : 02.02.21 - klo:04:01 »
Herännäisyys ei tarvitse saattohoitoa. Herännäisyys ei ole hengellinen liike vaan poliittinen. Niin totta kai, vasemmistolaisten mielestä se on mennyt kadotukseen, kun on äänessä oikeistolaisia, ja päin vastoin, se on oikeistolaisten mielestä kuolemaisillaan kun "viherpuulihunakaarti" on äänessä. Herännäisyys oli voimakas Lapuan liikkeen aikana (silloin kun vanhoja Siionin virsiä veisattiin) niin se on vain voimissaan nytkin, kun politiikka on astunut uskon tilalle. Ei heräännäisyys kuolee niin kauan kun siinä on ihmiset kiinnostuneemmat hakaristin asemasta (puolesta tai vastaan) kuin Jeesuksen ristin asemasta. Herännäisyys pysyy poliittisena voimana niin kauan kun sillä on niin paljon elinvoimaa, että jaksaa murskata vaikka amerikkalaisia Siionin virsien kääntäjiä, jotka erehtyvät istumaan herättäjäkusiaispesässä. Hengellisenä tekijänä? Ei ehkä niinkään. 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #55 : 02.02.21 - klo:07:28 »
Hienoa että joku vaivautuu puolustamaan vanhaa körttiläistä perintöä tuolla intensiteetillä.

Juuri tuo 'intensiteetti' on minusta epäilyttävää. Se ei vastaa lainkaan minun käsitystäni herännäisyydelle ominaisesta mielenlaadusta. Sanastokin on merkittävältä osalta vierasta. Minä kuulen luterilaisen vuodatukset pikemminkin piikikkäänä ironiana kuin aitona hengellisyytenä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #56 : 02.02.21 - klo:07:39 »
Juuri tuo 'intensiteetti' on minusta epäilyttävää. Se ei vastaa lainkaan minun käsitystäni herännäisyydelle ominaisesta mielenlaadusta. Sanastokin on merkittävältä osalta vierasta. Minä kuulen luterilaisen vuodatukset pikemminkin piikikkäänä ironiana kuin aitona hengellisyytenä.

Jos olisi vanhan herännäisyyden puoltamista, luterilainen olisi riemuna kohtannut vanhojen Siionin virsien kääntämisen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #57 : 02.02.21 - klo:10:33 »
Sanotaan, että kirkko seisoo paikallaan niin kauan kuin siellä Isä-meidän-rukous ja Herran siunaus luetaan, ja sakramentit oikein toimitetaan.

Körtti-henki , se aito, ei poliittinen, säilyy siellä missä seuroja pidetään ja Siionin virsiä veisataan. Niissä on Henki läsnä.

Puheet on puheita.  Nyt ovat eräät taitamattomat puheet l. kirjoitukset pahoittaneet veljemme Thomaksen mielen sydänjuuria myöten.
Hän on suuresta rakkaudesta vanhoihin siioninvirsiin kääntänyt niitä eri kielille, kun on kieliä taitava ja runouden tuntija.
Ymmärrän että nyt koettelee kovasti.

Kiitos Thomas Mc Elwain körteille osoittamastasi rakkaudesta. Siihen ovat eräät vastanneet inhottavasti, epä-körttiläisesti.

Olisi anteeksipyytämisen paikka !

R-m 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #58 : 02.02.21 - klo:10:41 »
Juuri tuo 'intensiteetti' on minusta epäilyttävää. Se ei vastaa lainkaan minun käsitystäni herännäisyydelle ominaisesta mielenlaadusta. Sanastokin on merkittävältä osalta vierasta. Minä kuulen luterilaisen vuodatukset pikemminkin piikikkäänä ironiana kuin aitona hengellisyytenä.

Ei ole kaunista tuomita veljeä hänen omaperäisen ilmaisunsa vuoksi. 'Piikikkyyteen' taas voi  myös itse vaikuttaa pyrkimällä kohtelemaan muita kirjoittajia kunnioittavammin ja vähemmän piikikkäästi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Onko herännäisyys nyt saattohoitoa vailla? Osa 2
« Vastaus #59 : 02.02.21 - klo:11:03 »
Olisi anteeksipyytämisen paikka !

R-m
Kaikkihan on jo Thomasille körttihengessä annettu anteeksi, sillä Jumalan armo on tosi laaja!  :eusa_pray: :eusa_clap: :icon_xmaslol:  :109: