Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on hieno uskonto  (Luettu 19177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #90 : 05.01.21 - klo:09:18 »
Ei ollut tarkoitus ottaa ajatustani liian vakavasti. Se on vähän niin kuin olisimme odottaneet suomalaisten pelastusta Neuvosto-Karjalasta.

Jotkut ajattelevat, että se on jo toteutunut Babylonian vankeuden jälkeen, jo Esran ja Nehemian aikoina.

Sillon juudan heimo palasi, mutta pääosa israelilaisista oli edelleen pakkosiirtolaisuudessa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #91 : 05.01.21 - klo:09:28 »
Minulla on kopio Saarisalon Uuden Testamentin suomennoksesta. Se taitaa olla yhtä kamalaa kuin minun vanhahtavat Malmivaaran Siionin virsien englanninnokset. Tuskin kukaan lue Saarisalon käännöstä nykyään ja se pidettiin huvittavana kuriositeettina jo silloin. Tapasin hänet sekä Kuopiossa ja Turussa joskus kauan sitten. Hän oli vanhanakin "pikkuvanha." Sellainen vaatimattomuus ja älykkyys ei oikein sovi tähän maailmaan.

Minulla on tuo käännös. Ajatuksissani on ollut lukea se.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #92 : 05.01.21 - klo:10:10 »
Minulla on kopio Saarisalon Uuden Testamentin suomennoksesta. Se taitaa olla yhtä kamalaa kuin minun vanhahtavat Malmivaaran Siionin virsien englanninnokset. Tuskin kukaan lue Saarisalon käännöstä nykyään ja se pidettiin huvittavana kuriositeettina jo silloin. Tapasin hänet sekä Kuopiossa ja Turussa joskus kauan sitten. Hän oli vanhanakin "pikkuvanha." Sellainen vaatimattomuus ja älykkyys ei oikein sovi tähän maailmaan.

Minulle tuo käännös sopii erinomaisesti. Olen lueskellut juuri sitä espanjalaisen selkokieliversion rinnalla yrittäessäni opetella dementialääkkeenä espanjaa viime aikoina.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #93 : 05.01.21 - klo:10:58 »
Minulla on hyllyssäni kaksi Aapeli Saarisalon kirjaa, toinen on körttisistä ja toinen Pyhästä maasta. En ole hurjimmissa mielikuvissani voinut ajatella, että po henkilö olisi ollut jotenkin outo eläessään täällä maan päällä. Ehkä joidenkin körttien mielestä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #94 : 05.01.21 - klo:11:02 »
Minä olin lapsena pikkuvanha. Siitä yhä vanhenin, mutta kuuskymppisenä aloin körttiydyttyäni nuortua.  Löytyi ilo ja huumori.
Matka jatkuu näissä merkeissä, kohti lapseutta, sylilapseksi asti toivon päätyväni.

Tässäkin mielessä körttisyys on ollut hyväksi, olkoon sitten uskonto tai joku muu sisäisempi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #95 : 05.01.21 - klo:11:29 »
Minä olin lapsena pikkuvanha. Siitä yhä vanhenin, mutta kuuskymppisenä aloin körttiydyttyäni nuortua.  Löytyi ilo ja huumori.
Matka jatkuu näissä merkeissä, kohti lapseutta, sylilapseksi asti toivon päätyväni.

Tässäkin mielessä körttisyys on ollut hyväksi, olkoon sitten uskonto tai joku muu sisäisempi.

On rikastuttava tekijä, että on erilaisia kristillisiä ryhmittymiä.
Jos olisi vain yksi, olisi valtava yksinäisten kituvien kristittyjen armeija.
Näin ajattelen, johtuen ihmisten erilaisuudesta ja erilaisista elämähistorioista ja kokemuksista.

Joku saattaa kokea saaneensa siipeensä paikkakunnan A körttiporukassa ja hän sitten ajattelee, että kaikki körttiyhteisöt ovat samanlaisia. Hän sitten ajautuu saman paikkakunnan helluntalaisiin ja viihtyy siellä, vaikka paikkakunnan B körttiyhteisö olisi ollut myös hänelle sopiva.
Paikkakunnan vaihdos ei kuitenkaan aina onnistu.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #96 : 05.01.21 - klo:11:38 »
Minulla on hyllyssäni kaksi Aapeli Saarisalon kirjaa, toinen on körttisistä ja toinen Pyhästä maasta. En ole hurjimmissa mielikuvissani voinut ajatella, että po henkilö olisi ollut jotenkin outo eläessään täällä maan päällä. Ehkä joidenkin körttien mielestä.

Minusta tuntuu, että minulla on useampi tai vähintäänkin muutama Aapeli Saarisalon kirjoittamaa kirjaa.
Taitavat olla kaikki tai ainakin moni elämänkertoja eri kristillisistä vaikuttajista minulla olevista hänen kirjoittamistaan kirjoista.
En aio nyt tarkistaa, mutta olisikos hän kirjoittanut Paavo Ruotsalaisestakin elämänkerran.
Jos on, niin olen varmaan sen lukenut, useammankin kerran kuin vain yhdesti. Useamman Paavon elämänkerran olen lukenut, jonkun niistä jopa ainakin kahdesti. Sain 11 vuotiaan poikanikin lukemaan kaksi Paavo Ruotsalaisen elämänkertaa, toinen niistä koostui kahdesta kirjasta. Häntä tosin piti kannustaa siihen, ei hän oma-aloitteisesti niitä lukenut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #97 : 05.01.21 - klo:11:55 »
Henkilökohtainen tuntumani on se, että ongelma Israelin hallituksen tekojen arvostelussa mielestäni on se, että jos sitä arvostelee se helposti johtaa jonkinlaiseen Israel-vastaisuuden kasvamiseen, koska ilmapiiri jo muutenkaan ei ole kovin Israel-myönteinen

Mielestäni on niinkin, että kritiikitön Israel-myönteisyys johtaa hyvinkin myös Israel-vastaisuuden lisääntymiseen. Se näet liittää helposti kielteisetkin ilmiöt yleiseen mielikuvaan siitä, mikä on Israel.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #98 : 05.01.21 - klo:12:11 »
Mielestäni on niinkin, että kritiikitön Israel-myönteisyys johtaa hyvinkin myös Israel-vastaisuuden lisääntymiseen. Se näet liittää helposti kielteisetkin ilmiöt yleiseen mielikuvaan siitä, mikä on Israel.

Näinhän se toimii.
Liiallisuuteen menevä kiihko asiasta kuin asiassa myös luo vastustusta kiihkoiltua asiaa kohtaan.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #99 : 05.01.21 - klo:12:39 »
On rikastuttava tekijä, että on erilaisia kristillisiä ryhmittymiä.
Jos olisi vain yksi, olisi valtava yksinäisten kituvien kristittyjen armeija.
Näin ajattelen, johtuen ihmisten erilaisuudesta ja erilaisista elämähistorioista ja kokemuksista.

Joku saattaa kokea saaneensa siipeensä paikkakunnan A körttiporukassa ja hän sitten ajattelee, että kaikki körttiyhteisöt ovat samanlaisia. Hän sitten ajautuu saman paikkakunnan helluntalaisiin ja viihtyy siellä, vaikka paikkakunnan B körttiyhteisö olisi ollut myös hänelle sopiva.
...

Näin on hyvää ja oikein ajatella !
Uskovina olemme vain yksi osa koko Luojan suurta luomakuntaa. Meidän on ymmärrettävä myös kaiken muun luodun arvo, olipa se kivi- tai kasvikuntaa, ihmisiä, eläimia tai luontoa.

Kaikilla meillä on sama olemassaolon oikeus ja sitä kuuluu kunnioittaa. Se on Jumalan tahto myöskin.

Ihmiselle Jumala antoi ajattelun kyvyn ja järjen. Sitä käytetään liian rajoittuneesti ja tarkoitushakuisesti.

Paljon on tehtävä parrannusta jotta Herra voi meidät pelastaa omista vääristä sanoistamme ja teoistamme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #100 : 05.01.21 - klo:12:44 »
Olen lukenut Paavo Ruotsalaisen elämänkerran, mutten Saarisalon kirjoittamaa. Kaikki Saarisalon kirjat, jotka olen lukenut, ovat tosi hyviä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #101 : 05.01.21 - klo:12:45 »
Tuli samaan ruutuun miun ajatukset. Ne on pisteiden alapuolella.

Maalaaminen ei tee tätä, vain lainaamisen kanssa on oltava varovainen.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #102 : 05.01.21 - klo:16:45 »
On rikastuttava tekijä, että on erilaisia kristillisiä ryhmittymiä.
Jos olisi vain yksi, olisi valtava yksinäisten kituvien kristittyjen armeija.
Näin ajattelen, johtuen ihmisten erilaisuudesta ja erilaisista elämähistorioista ja kokemuksista.

 :eusa_clap: Ollaanpa kerrankin samaa mieltä.

No joo, ehkä ollaan myös tuosta siunausasiasta samoilla linjoilla. Saarisalo sanoi hyvin.

Arkikielessä "antaa asialle siunauksensa" tarkoittaa, että hyväksyy asian. Jos kristitty rukoilee siunausta jollekin/jollekulle, se tarkoittanee vähän muuta. Siinä on aina se "tapahtukoon sinun tahtosi" -elementti mukana. Pappi messun lopuksi lausuu "Herra siunatkoon teitä", ei "minä siunaan teitä". Sitä ennen hän on esirukouksessa pyytänyt "siunaa omistuskansaasi Israelia", sen sijaan että julistaisi "siunaan omistuskansaasi Israelia". Eikä se siunaus aina ulkonaisena onnena ja hyvinvointina näy. Siunauksesta lisää https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Siunaus

Tietysti Israelin siunaaminen ja sen puolesta rukoilu kuuluu asiaan! Jo Vanhasta Testamentista kuitenkin huomaa, että omistuskansana olemiseen sisältyy erityinen vastuu. Miten tahansa ei saa toimia, kaikki ei ole hyväksyttävää. Jos siunaa (oikeammin pyytää siunausta), ei tarkoita, että hyväksyy kaiken.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #103 : 05.01.21 - klo:17:03 »
Öppis, sinua on siunattu kyvyllä selkiyttää asioita. Kun me muutamat kirjoitamme epäselvästi, ´omasta päästämme', sinulla on taito hankkia oikeaa tietoa ja kertoa selvkeästi omin sanoin.

Siunauset ovat nyt järjestksessä.

Voisihan tässä selitellä vanhuuttaan , sairauttaan ym, mutta en tee sitä.
Sanonpa vaan että vanheneminen on yllättävän nopeaa kun se alkaa tapahtua. :'(
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #104 : 06.01.21 - klo:00:13 »
Olen lukenut Paavo Ruotsalaisen elämänkerran, mutten Saarisalon kirjoittamaa. Kaikki Saarisalon kirjat, jotka olen lukenut, ovat tosi hyviä.

Saarisalon kirjallinen tuotanto on valtavan laaja.
Wikipedia kertoo,
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aapeli_Saarisalo
että näiden henkilöiden elämänkerran Saarisalo olisi kirjoittanut:
Saarisalo on kirjoittanut seuraavien henkilöiden elämäkerrat: Aurora Karamzin, Pietari Kurvinen, Lars Levi Laestadius, Martti Rautanen, Paavo Ruotsalainen, Aku Räty sekä ruotsalainen Carl Olof Rosenius.

Hän on kääntänyt myös paljon VT:tä, huomasin pikaisesti tuolta Wikipediasta vilkaistuani.