Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on hieno uskonto  (Luettu 18265 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #45 : 02.01.21 - klo:10:15 »
Kokemuksieni mukaan Pena on ollut liikkeen siis tämän lahkön suuri ongelma sisältäpäin. Arvelisin, että kirjoittajia olisi ollut paljon enemmän ilman Penaa. Olen sitä mieltä, että tämä seuraliike ei ole ollenkaan tämän foorumin poliittinen klooni. Jos tehtäisiin tutkimus, niin sehän asian paljastaisi. On ikävää huomata olevansa lahkossa poliittisesti ja hengellisesti, mutta eihän asia näin ole. Täällä viitsivät kirjoitella vain tietyntyyppiset narsistit, joihin minun tulee itsenikin lukea.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #46 : 02.01.21 - klo:10:32 »
Heränneet eivät ole lahko, vaan kirkon virallinen lähetysjärjestö.

Körtteihin tuntuu joiltakin tahoilta liittyvän poliittista ajattelua. Se on väärin, mielestäni, jos olemme Kristusta seuraava liike.

Olemme useat osallistuneet yhteisten asioiden hoitoon, ja sitä pidetään hyvänä ja oikeana. Yritämme vaikuttaa yhteiskunnassa hyvää ja olla pahaa vastaan.

Kateus ja erilaisuuden ymmärtäminen on väärin. On myös väärin tuomita, olipa syy mikä tahansa. Penan tapauksessa närää herättää hänen tietomääränsä sekä asemansa foorumin tehtävässä.Rukoilen foorumin puolesta:

Kristus, Vapahtaja anna meidän olla yhtä. Anna meille tehtäviä kirkossasi tämän foorumin puitteissa. Anna voimia ja rakkautta kärsiä toinen toisiamme. Auta  vanhuuden vaivoissa, suuren ihmisrakkautesi tähden. Jeesuksen nimessä. Aamen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #47 : 02.01.21 - klo:10:56 »
Kokemuksieni mukaan Pena on ollut liikkeen siis tämän lahkön suuri ongelma sisältäpäin. Arvelisin, että kirjoittajia olisi ollut paljon enemmän ilman Penaa. Olen sitä mieltä, että tämä seuraliike ei ole ollenkaan tämän foorumin poliittinen klooni. Jos tehtäisiin tutkimus, niin sehän asian paljastaisi. On ikävää huomata olevansa lahkossa poliittisesti ja hengellisesti, mutta eihän asia näin ole. Täällä viitsivät kirjoitella vain tietyntyyppiset narsistit, joihin minun tulee itsenikin lukea.


Samaa mieltä 1944:n kanssa siinä että foorumilla on ongelma, joka karkottaa osallistujia joiden näkemykset eivät ole myötäkarvaan ylläpidon arvomaailman kanssa. Kannattaisi joidenkin harrastaa hieman itsetutkiskelua ja vetää johtopäätöksiä, jos ei haluta väen katoavan ja keskustelun muuttuvan täysin yksipuoliseksi hymistelyksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #48 : 02.01.21 - klo:11:03 »
En itse keksinyt sanaa lahko, sillä se tuli muulta taholta perusteena se, että meillä on oma virsikirja.

Narsisteja me olemme jokainen täällä isommasti kirjoittava. Tutkikaapa mitä oli ennen. Ei ole yhtään pappia kirjoittamassa. Kuitenkin tämän seuraliikkeen vahvuutena on aina ollut papiston suuri joukko. Lestadiolaisuus ei ole muodissa, kun siinä joukossa on niin vähän teologeja. Vapaita suuntia myös inhotaan ja kansanedustajalääkäriä erityiseti, että näin olemme ylpeitä, korskeita ja koppavia.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #49 : 02.01.21 - klo:11:30 »
Kateus ja erilaisuuden ymmärtäminen on väärin. On myös väärin tuomita, olipa syy mikä tahansa. Penan tapauksessa närää herättää hänen tietomääränsä sekä asemansa foorumin tehtävässä.

Ei se sitä ole (siis tietomäärän ja aseman kadehtimista), vaan ihan vain poliittista erimielisyyttä. Sinä ehkä koet että Pena tietää paljon ja arvostat häntä sen(kin) takia, mutta muilla voi olla toisin.

Sitä minä en ymmärrä, miksi pitäisi olla politiikasta samaa mieltä pysyäkseen samalla foorumilla. Milloin vasemmalta, milloin oikealta tulee näitä "minä kyllä lähden täältä!" -uhitteluja. Minusta näyttää, että täällä on aika tasapuolisesti edustettuna poliittinen kenttämme.

Jos on aina vain samanmielisten seurassa, niin silloinhan ei opi mitään. Voihan se tietysti tuntua turvalliselta ja mukavalta. Ehkä samanmielisten joukolta sitten haetaan juuri sitä turvallisuutta?

Körtteihin tuntuu joiltakin tahoilta liittyvän poliittista ajattelua. Se on väärin, mielestäni, jos olemme Kristusta seuraava liike.
Olemme useat osallistuneet yhteisten asioiden hoitoon, ja sitä pidetään hyvänä ja oikeana. Yritämme vaikuttaa yhteiskunnassa hyvää ja olla pahaa vastaan.

Nyt en ihan ymmärrä, miksi poliittinen ajattelu olisi väärin? Tarkoitatko ihan vain sitä, että yhdistyksellä ei saa olla mitään nimenomaista poliittista kantaa? Eli tilannetta, jossa jäsenet tai muuten toiminnassa mukana hengailevat ovat vapaita edustamaan mitä hyvänsä poliittisia näkemyksiä. Kuten nykyään tapahtuukin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #50 : 02.01.21 - klo:11:32 »
En itse keksinyt sanaa lahko, sillä se tuli muulta taholta perusteena se, että meillä on oma virsikirja.

Narsisteja me olemme jokainen täällä isommasti kirjoittava. Tutkikaapa mitä oli ennen. Ei ole yhtään pappia kirjoittamassa. Kuitenkin tämän seuraliikkeen vahvuutena on aina ollut papiston suuri joukko. Lestadiolaisuus ei ole muodissa, kun siinä joukossa on niin vähän teologeja. Vapaita suuntia myös inhotaan ja kansanedustajalääkäriä erityiseti, että näin olemme ylpeitä, korskeita ja koppavia.

Olen eri mieltä. Narsismi taitaa nyt olla muotisana, mutta se ei löydy evankeliumista. Tietääkseni, se on psykiatrinen termi, joten en hallitse sitä enkä usko, että täällä on viime aikoina kirjoitelleet sellaisia, jotka pystyisivät käyttämään sitä sanaa oikein. Luultavasti sellainen diagnoosi ei ole mahdollista tällaisen foorumin perusteella. Täällä esiintyy välillä sellaista, joka on ominaista yleensä somelle. Some on avannut uusia käyttäytymismalleja.
Ennen aikaa, oli paljon oikeistolaisia körttien parissa. Viime aikoina, vasemmisto on ollut enemmän näkyvissä. Körtit ovat aina olleet, ainakin sata vuotta, suhteelisen aktiivisia politiikassa. Tietysti, nyt tuntuu siltä, että liike on mennyt alas päin, jos oma politiikka on heikentynyt. Mutta se on vain ohi menevä vaihe.
Pappien osallistuminen on yhden tekevä. Jotkut vanhat körtit muistavat vainoja ja karttavat pappeja täysin. Joissakin seuroissa ei tule pappeja osallistumaan ollenkaan.
Mielestäni foorumin hiljentyminen johtuu täysin siitä, että tämä kommunikaatiomuoto ei ole enää niin muodissa kuin joku vuosi sitten. Ihmiset käyttävät sellaista somea, jossa on pääasiallisesti kuvia ja kirjoitus on ankarasti rajoitettu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #51 : 02.01.21 - klo:11:42 »
Minusta näyttää, että täällä on aika tasapuolisesti edustettuna poliittinen kenttämme.

Kai jokainen huomaa, että olen jollain tavalla penalainen täällä, mutta minäkin olen sitä mieltä, että vaihtelu on arvokasta ja luen mielelläni sellaisia posteja, joissa on muuta kuin mitä itse ajattelen.

Minua vaan risoo sellainen epämääräinen valitus, että foorum ei ole hyvä ja joku on siitä syylinen. Jos on asiaa, niin voisi kirjoittaa siitä selvästi ja tarkkaa, (niin kuin sinä aina teet, muuten) mutta epämääräinen nälviminen on tylsä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #52 : 02.01.21 - klo:11:46 »
Tutkikaapa mitä oli ennen. Ei ole yhtään pappia kirjoittamassa. Kuitenkin tämän seuraliikkeen vahvuutena on aina ollut papiston suuri joukko.

Olihan ns. ukkojen aika, kun liike oli maallikkojohtoinen pappien sen jätettyä. 1800-luvun jälkipuoliskolla joitakin vuosikymmeniä. Silloin taisi seuratoimintakin paikoin hiipua. Ei ole aina ollut isoa joukkoa papistoa mukana. Historiaa paremmin tuntevat osannevat kertoa lisää.

Mutta joo, tämä foorumi ei ole Herättäjä-Yhdistys.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #53 : 02.01.21 - klo:11:57 »
Narsismi taitaa nyt olla muotisana, mutta se ei löydy evankeliumista. Tietääkseni, se on psykiatrinen termi, joten en hallitse sitä enkä usko, että täällä on viime aikoina kirjoitelleet sellaisia, jotka pystyisivät käyttämään sitä sanaa oikein. Luultavasti sellainen diagnoosi ei ole mahdollista tällaisen foorumin perusteella. Täällä esiintyy välillä sellaista, joka on ominaista yleensä somelle. Some on avannut uusia käyttäytymismalleja.

Joillakin muilla foorumeilla narsisti-diagnoosia heitellään vielä paljon hanakammin. Etenkin naisten parissa tuntuu olevan muodissa. Jos joku ei tule toimeen ukkonsa kanssa, alkaa neuvominen: "Selvä narsisti, jätä se sika!"

Ehkä jokaiselle aktiivikirjoittajalle löytyisi psykiatrinen diagnoosi, mutta en usko että se kaikilla narsisti olisi.

Kuppikuntaisuutta, kyräilyä, syyttelyä, draamailua, lipevyyttä ja mielistelyä on ollut aina. Ei some ole niitä luonut. Se on vain yksi kanava, jonka kautta tuo yleisinhimillisyys pääsee esiin.

 
Mielestäni foorumin hiljentyminen johtuu täysin siitä, että tämä kommunikaatiomuoto ei ole enää niin muodissa kuin joku vuosi sitten. Ihmiset käyttävät sellaista somea, jossa on pääasiallisesti kuvia ja kirjoitus on ankarasti rajoitettu.

Joo, noin se menee. Tai ei pelkästään niin, että kuvalliset välineet ovat suositumpia, vaan myös sellaiset, joilla sisältö on jaoteltu ei aiheittain vaan henkilöittäin. Joilla pääsee ihan luvan kanssa kertomaan itsestään ja kerjäämään helppoja kehuja peukutusten muodossa.

Moni aiemmin tätä vilkkaampi foorumi on kuollut kokonaan pois. Tämä sentään vielä jotenkin sinnittelee hengissä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #54 : 02.01.21 - klo:12:02 »
On ikävää huomata olevansa lahkossa poliittisesti ja hengellisesti, mutta eihän asia näin ole.

On ikävää, jos tuo on kokemuksesi, mutta eihän asia näin ole. Foorumi on keskustelun paikka. Keskustelu tarkoittaa eri mielipiteitä, niiden lausumista ja niiden punnitsemista toisiaan vastaan. Kiinnostaisiko samanmielisten 'keskinäisen kehumisen kerho' pitkään ketään?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #55 : 02.01.21 - klo:12:04 »
Nyt en ihan ymmärrä, miksi poliittinen ajattelu olisi väärin? Tarkoitatko ihan vain sitä, että yhdistyksellä ei saa olla mitään nimenomaista poliittista kantaa? Eli tilannetta, jossa jäsenet tai muuten toiminnassa mukana hengailevat ovat vapaita edustamaan mitä hyvänsä poliittisia näkemyksiä. Kuten nykyään tapahtuukin.
...
Ei poliittinen ajattelu eikä toiminta yhteisen hyvän eteen ole tuomittavaa, päinvastoin.
Kirjoittaessani noin tarkoitin körttejä Kristuksen kirkon jäseninä, siis hengellistä puolta.

Silloin on väärin vihata veljeään hänen poliittisen tai sukupuolisen suuntautumisen
takia. Saati tuomita näistä.

Luulen edelleen, että Penaa vihataan hänen sivistyneisyytensä ja opettaja- ammattinsa tähden.  Sehän ilmeni' opettaja-mollimisesta'. Viisveisaajan taholta jatkuvassa . Henkistä alemmudentunnetta kai ?
Ikävä jos näin ryhmittäydytään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #56 : 02.01.21 - klo:12:09 »
Luulen edelleen, että Penaa vihataan hänen sivistyneisyytensä ja opettaja- ammattinsa tähden.  Sehän ilmeni' opettaja-mollimisesta'.

Jos jollakin kirjoittajalla on ollut noin, se ei tarkoita että kaikilla olisi. (Itse en mitään "opettaja-mollimista" edes muista, mutta enpä kaikkea kirjoitettua luekaan, joten on voinut vain mennä ohi.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #57 : 02.01.21 - klo:12:19 »
Kiinnostaisiko samanmielisten 'keskinäisen kehumisen kerho' pitkään ketään?

Kyllä sellaiset ovat yllättävän suosittuja! Ongelma on vain se, että ennen pitkää löytyy kuitenkin jokin erimielisyys, joka johtaa repivään riitaan ja kerhon hajoamiseen.

Kupliksikin noita kerhoja voi kutsua. Niissä tuppaa todellisuus vääristymään, ts. ei tajuta, kuinka paljon toisella tavalla ajattelevia on. Ihan riippumatta siitä, mitä suuntaa edustava kupla on kyseessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #58 : 02.01.21 - klo:13:36 »

   Rakastan Puoluepolitiikka ja Poliittista Propagandaa ja Demagogiaa.

Rakastan Körttifoorumia.
Rakastan keskustelua.
Rakastan Viisveisaajaa ja Kalistajaa.

En ole homo.
En rakasta itseäni.
Rakastaisin itseäni, jos olisin hetero ja homo ja transvestiitti ja puolueiden yläpuolella ja alapuolella ja samalla tasolla.

KÖRTTILÄISYYS  ON  HIENO  USKONTO

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #59 : 02.01.21 - klo:14:54 »
Ei minulla ole vihasuhdetta, toistan en vihaa, Penaan, mutta toimiansa olen kritisoinut aina ja voimakkaasti. Ei tulisi käyttää ylisanoja tällaisissa asioissa, kenenkään.

Kyllä tiedetään, että R-M on Penan esikunnassa korkeassa asemassa. Liian läpinäkyvää,,,,