Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on hieno uskonto  (Luettu 17977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #15 : 20.12.20 - klo:09:21 »
En ole osannut ajatella herännäisyyttä uskontona,  en sit  millään. Kristinuskon tulkintana ehkä.

........................

Kyl, kyl olis ollut mukavaa opiskella paljon sitä teologiaa eikä mennä haahuilla siellä täällä.  Hyvä kun joku selittää herrnhutilaisuuden ja pietististen liikkeiden historiaa js  uimista mikä minnekin. On ymmärrystä lisäävää kovin.

Dietricus Docens, jos kuka tuntee ja muistaa, mainitsee että äitinsä oli herrnhutilainen ja epäämättä tämä poikansa sai sieltä vaikutteita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #16 : 21.12.20 - klo:04:31 »

Dietricus Docens, jos kuka tuntee ja muistaa, mainitsee että äitinsä oli herrnhutilainen ja epäämättä tämä poikansa sai sieltä vaikutteita.

Dietrich Bonhöffer kai tuo latina tarkoittaa ja jopa mielenkiintoinen tieto. Kiitos siitä.

Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #17 : 29.12.20 - klo:13:42 »
Jos palataan otsikkoon, olen sitä mieltä, että körttiläisyys on herätys siihen tosiasiaan, ettei ihminen kykene millään tavalla edistää pelastustaan. Terve järkikin sanoo, ettei kukaan pysty nousemaan itse haudasta. Se on täysin Jumalan armosta, että ihminen astuu ikuiseen elämään. Siionin virret ovat alusta asti, Laguksen käännöksestä viimeiseen uudistettuun laitokseen asti, keskittyneet tähän todellisuuteen. Seuroissa veisataan ja puhutaan siitä. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #18 : 29.12.20 - klo:14:39 »
Jos palataan otsikkoon, olen sitä mieltä, että körttiläisyys on herätys siihen tosiasiaan, ettei ihminen kykene millään tavalla edistää pelastustaan. Terve järkikin sanoo, ettei kukaan pysty nousemaan itse haudasta. Se on täysin Jumalan armosta, että ihminen astuu ikuiseen elämään. Siionin virret ovat alusta asti, Laguksen käännöksestä viimeiseen uudistettuun laitokseen asti, keskittyneet tähän todellisuuteen. Seuroissa veisataan ja puhutaan siitä. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa.
Star Wars ja Siionin virret riittää seurapuheiksi, muttei ne kuitenkaan anna pelastusvarmuutta, sillä vasta kuoleman jälkeen selviää, pääseekö körttiläinen taivaaseen vai joutuuko helvettiin. Sitä ennen on vain toivo päästä taivaaseen. Körttiläisellä on kuitenkin varmuus siitä, että Jumalan päätökset ovat aina oikeita ja hyviä, vaikka itse joutuisikin helvettiin ikuiseen tuleen kidutettavaksi iankaikkisesta iankaikkiseen. :icon_xmaslol:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #19 : 29.12.20 - klo:14:44 »
Star Wars ja Siionin virret riittää seurapuheiksi, muttei ne kuitenkaan anna pelastusvarmuutta, sillä vasta kuoleman jälkeen selviää, pääseekö körttiläinen taivaaseen vai joutuuko helvettiin. Sitä ennen on vain toivo päästä taivaaseen. Körttiläisellä on kuitenkin varmuus siitä, että Jumalan päätökset ovat aina oikeita ja hyviä, vaikka itse joutuisikin helvettiin ikuiseen tuleen kidutettavaksi iankaikkisesta iankaikkiseen. :icon_xmaslol:

En ole kauniisti tehty, kun adventisti (vaikka vielä kuuluisikin ev.lut. seurakuntaan) tulee Körttifoorumiin pilkkaamaan toisten uskoa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #20 : 29.12.20 - klo:15:21 »
Olen saanut sen käsityksen, että nimimerkki luterilaista eivät perusarvot hyvyys, totuus ja kauneus juuri kiinnosta. Eipä taida uskolla, toivolla ja rakkaudellakaan olla hänelle suurtakaan merkitystä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #21 : 29.12.20 - klo:16:04 »
Jos palataan otsikkoon, olen sitä mieltä, että körttiläisyys on herätys siihen tosiasiaan, ettei ihminen kykene millään tavalla edistää pelastustaan. Terve järkikin sanoo, ettei kukaan pysty nousemaan itse haudasta. Se on täysin Jumalan armosta, että ihminen astuu ikuiseen elämään. Siionin virret ovat alusta asti, Laguksen käännöksestä viimeiseen uudistettuun laitokseen asti, keskittyneet tähän todellisuuteen. Seuroissa veisataan ja puhutaan siitä. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa.
Kiitän tästä !

Aiheeseen kuolemastakin Jumalan työnä, kertoo teatterinjohtaja Sina Kujansuu muutenkin erinomaisen mielenkiintoisessa artikkelissa Pitkäniemen sairaalasta, sen hautausmaasta ja edesmenneitä potilaista joiden hoitoon Sinakin osallistui kesätöinään:

' – Hän kuoli minun syliini. Se oli aivan uskomatonta seurata, miten kuolema maalasi semmoisella leveällä pensselilllä tämän ihmisen kasvot kauniiksi jälleen. Tuntui, että siinä silisivät kaikki ne elämän jättämät kyntöjäljet, riemut ja tuskat mitä oli hänelläkin ollut.'

Tuon ihmeellisen kokemuksen koin kun äitini kuoli huhtikuussa 1993 . Äiti oli kuollut vain puolisen tuntia aiemmin hoitopaikassan kun ennätin paikalle.

Äiti joka oli 79-vuotiaana monien sairauksen ja elämän kolhujen riuduttama vanhus.
Nyt näin kasvoiltaan täysin silenneen kauniin 'neljäkymppisen'  jonka rauhaista kasvot seuraavat  minua varmistaen että äiti oli ja on Jumalan lapsi.
Äiti taisi olla heränneitä tietämättään.


...
Sina Kujansuu kertoo:  https://yle.fi/uutiset/3-11711305
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #22 : 29.12.20 - klo:19:27 »
En ole osannut ajatella herännäisyyttä uskontona,  en sit  millään. Kristinuskon tulkintana ehkä.
Herännäisyyshän on hieno uskonto, sillä körttiläisen ei tarvitse edes yrittää uskoa eikä olla uskovainen. Körttiläinenhän mieluimmin istuu muurahaispesässä ilman housuja kuin kutsuu itseään uskovaiseksi.  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #23 : 29.12.20 - klo:19:39 »
Herännäisyyshän on hieno uskonto, sillä körttiläisen ei tarvitse edes yrittää uskoa eikä olla uskovainen.

Eipä uskoa saa kukaan muukaan yrittämällä. Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Uskovaiseksi kutsumisesta ei Jeesus antanut ohjetta, mutta muuten hän taisi olla hengellisiä arvoja vastaan: "Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä. Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa. Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus."

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #24 : 30.12.20 - klo:02:53 »
Herännäisyyshän on hieno uskonto, sillä körttiläisen ei tarvitse edes yrittää uskoa eikä olla uskovainen. Körttiläinenhän mieluimmin istuu muurahaispesässä ilman housuja kuin kutsuu itseään uskovaiseksi.  :icon_xmaslol:

Niinpä. Tosikörtti "mieluimmin istuu muurahaispesässä ilman housuja kuin kutsuu itseään" omin yrityksin pelastetuksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #25 : 30.12.20 - klo:07:14 »
En ole osannut ajatella herännäisyyttä uskontona,  en sit  millään. Kristinuskon tulkintana ehkä.
Musulmaani-uskonnossa jihadisteilla on pelastusvarmuus jihadissa kaatuneen miehen päästessä suoraan paratiisiin, jossa 70 neitsyttä palvelevat häntä.  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #26 : 30.12.20 - klo:07:48 »
Musulmaani-uskonnossa jihadisteilla on pelastusvarmuus jihadissa kaatuneen miehen päästessä suoraan paratiisiin, jossa 70 neitsyttä palvelevat häntä.

Tästä nousee ajatus, millaisiin julmuuksiin kristittyjäkin on saatu suostumaan lupaamalla pelastusvarmuus. Mieleen tulee monenlaista perhepiirin uskonnollisesta painostuksesta verisiin ristiretkiin.

Poissa TimoT

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #27 : 30.12.20 - klo:09:37 »
Körttiläisyys on seuraliike ja sellaisena monelle rakas hengellinen perinne. Uskonto se ei ole. Hienostelu on körteille jokseenkin vierasta, joten en sanoisi körttiläisyyttä hienoksikaan.
Perinteiset kotiseurat vain ovat vähentyneet. Se ei johdu itse seuraliikkeestä, vaan yhteiskunnan muuttumisesta. Kotia pidetään yksityisenä alueena, jonne halutaan vain kutsuttuja vieraita. Ennen maalaistalojen tuvat olivat lähes julkisia tiloja, joissa pidettiin seuroja ja vaikka tupailtoja. Näitä ei enää ole.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #28 : 30.12.20 - klo:11:00 »
Tästä nousee ajatus, millaisiin julmuuksiin kristittyjäkin on saatu suostumaan lupaamalla pelastusvarmuus. Mieleen tulee monenlaista perhepiirin uskonnollisesta painostuksesta verisiin ristiretkiin.
Körttiläisessä uskonnossa pelastusvarmuus on tuntematon käsite, mutta körttiläiset käyvät omaa "pyhää uskonsotaa jihadiaan" kansanedustaja Päivi Räsästä vastaan, jota syytetään Raamatun siteeraamisesta. Milloin alkaa muilutukset?  :icon_xmaslol:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #29 : 30.12.20 - klo:11:40 »
Perinteiset kotiseurat vain ovat vähentyneet. Se ei johdu itse seuraliikkeestä, vaan yhteiskunnan muuttumisesta. Kotia pidetään yksityisenä alueena, jonne halutaan vain kutsuttuja vieraita. Ennen maalaistalojen tuvat olivat lähes julkisia tiloja, joissa pidettiin seuroja ja vaikka tupailtoja. Näitä ei enää ole.

Tämä on tärkeä seikka ja aivan totta. Olisi mielenkiintoista tietää miten yleisiä ovat pienet kotiseurat, jossa on ainoastaan kutsuvieraita. Siihen asti kun pitäjä kuoli, sain itse osallistua sellaiseen. Voi se olla uusi malli.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.