Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista osa 3  (Luettu 12273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #30 : 05.11.21 - klo:16:31 »
Olivatko viikingit 'muita' vai 'meitä'? Ehkä joukossa oli venekuntia meidänkin rannoiltamme.

Enimmäkseen muita olivat, mutta täältäkin on muistaakseni todistetusti ollut yksittäisiä seikkailijoita mukana. Meren ranta oli noihin aikoihin paljon edempänä sisämaassa kuin nyt on; erityisesti Pohjanmaan rannikolla maan kohoaminen on nopeaa, joten oli varmaan helpompi lähteä mukaan. Pyhä Olavi teki teinivuosinaan ryöstöretkiä rannikolle, josta sikäläiset asukkaat ajoivat viikingit pakosalle. Toinen voitto "meille" tuli muinaislöytöjen mukaan nykyisen Inkoon paikkeilla. Olavi julisti Norjan kristityksi maaksi, mutta tätä ei oikein kansa hyväksynyt, joten he kutsuivat Tanskan viikinkikuninkaan Knut Suuren avuksi, joka voittikin Olavin saadessa itse surmansa taistelussa. Tämän tappion seurauksena Norjasta tuli kristillinen vasta noin 100 vuotta myöhemmin. Olavi Pyhä on haudattu Trondheimin tuomiokirkkoon ja on Norjan kansallissankari.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #31 : 05.11.21 - klo:17:21 »
Minua viikingit kiehtovat samalla tavoin kuin intiaanit. Heistä on kirjallisuutta ja museoissa jotakin. Suomessa on Hiittinen-Rosala matkalla käyty Viikinkikylän ulkopuolella. Se ei ollut silloin aukin kun siellä matkailimme.

Trondheimissa olen myös käynyt tuomiokirkon ulkopuolella, ja lisäksi karsoin Netflix-tuotannon Viikingit -sarjaa kunnes se kävi liian veriseksi minun makuun.

Myös englantilaisissa historiallisissa kirjoissa kerrotaan viikinkien  Esat-Angliaan noususta.

Ja, Upsalassa olemme käyneet viikinki-pääliköiden haudoilla. Ne ovat valtavan suuria nurmettuita kumpuja Vanhassa Upsalassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #32 : 05.11.21 - klo:17:45 »
Minua viikingit kiehtovat samalla tavoin kuin intiaanit.

 :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #33 : 05.11.21 - klo:17:57 »
Viikingeistä en kerää Pinterest-kokoelmaa. Ei niitä taida löytyäkään paljon.

( Täytyypä katsoakin heti ) :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #35 : 30.12.21 - klo:19:28 »
Historia on eräs mielenkiintoni kohteista, mutta vielä kiintoisampaa on johdatus joka yhdistelee lankoja toisesta toiseen.  Näin kävi tänään:

Valitsin rukouksen kautta Siionin virren iltahartauteen ja huomasin sen kirjoittajan sukunimen olevan minulle tuttu. Virttä en ole koskaan kuullut enkä lukenutkaan.

Virsirunoilija on ruotsalainen Catharina Christiernin . Nimi tuli kohdalleni vuonna 1972
kun vierailimme Nostoväkinäyttämön kanssa esittämässä Porvoon kouluille näytelmää Huumepiikki.

Kaupunki oli järjestänyt meille erinomaisen oppaan, vanhan herran nimeltä  Georg Christiernin. Hän tunsi kaupungin historian ja rakennukset . Opastus kierteli monessa paikassa, Raatihuoneen torilta ranta-aitoille, katuja ristiin-rastiin, mm oman kotinsa Jokikadulla. Jatkoimmea linja-autolla Linnanmäelle ja palatessa kirkkoon, josta siirryimme Runebergin kodille. Siellä oli oma talon opas. Voi mikä nautittava päivä ! Ja oppaamme oli silloin jo 85 vuotias.

Mutta nyt tuli nimi eteen vanhasta Siioninvirrestä. Googlailin hetken ja sitten löytyi enemmänkin tarinaa:

https://www.youtube.com/watch?v=LSfOHMJJBjw

Vielä on tutkimatta onko Catharina sukua Georg´lle.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #36 : 30.12.21 - klo:19:38 »
Historia on eräs mielenkiintoni kohteista, mutta vielä kiintoisampaa on johdatus joka yhdistelee lankoja toisesta toiseen.  Näin kävi tänään:

Valitsin rukouksen kautta Siionin virren iltahartauteen ja huomasin sen kirjoittajan sukunimen olevan minulle tuttu. Virttä en ole koskaan kuullut enkä lukenutkaan.

Virsirunoilija on ruotsalainen Catharina Christiernin . Nimi tuli kohdalleni vuonna 1972
kun vierailimme Nostoväkinäyttämön kanssa esittämässä Porvoon kouluille näytelmää Huumepiikki.

On teeskentelyä ruveta kehumaan historiaa, kun olette ajaneet historialliset Siionin virret pois foorumista. Mikään neuvottelu ei auttanut. Niin luulisi, että hävettäisi viitata mihinkään historiaan.

Kaupunki oli järjestänyt meille erinomaisen oppaan, vanhan herran nimeltä  Georg Christiernin. Hän tunsi kaupungin historian ja rakennukset . Opastus kierteli monessa paikassa, Raatihuoneen torilta ranta-aitoille, katuja ristiin-rastiin, mm oman kotinsa Jokikadulla. Jatkoimmea linja-autolla Linnanmäelle ja palatessa kirkkoon, josta siirryimme Runebergin kodille. Siellä oli oma talon opas. Voi mikä nautittava päivä ! Ja oppaamme oli silloin jo 85 vuotias.

Mutta nyt tuli nimi eteen vanhasta Siioninvirrestä. Googlailin hetken ja sitten löytyi enemmänkin tarinaa:

https://www.youtube.com/watch?v=LSfOHMJJBjw

Vielä on tutkimatta onko Catharina sukua Georg´lle.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #37 : 31.12.21 - klo:22:15 »
Tanskainen viikinkisoturi Knop tuli Suomeen. Knop on sukunimi. Knop on ollut Tervajokisten (Vähäkyrö) mielestä vaikea. Knopista tuli Knooppi. 1700-luvulta lähtien Tuomas Knooppi vaihtoi nimensä Eleniukseksi. Minä olen ylpeä viikinkisoturin perillinen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #38 : 02.01.22 - klo:08:23 »
Mylläxin välirauhan ylösalasin ja kaiken tapahtuneen nyt viimeks.

Kuka ties että Kotka oli sotatoimialuetta. Kyl revähti silmäni avoimeksi.  Miksei mulle ennen kerrottu.   :icon_cool:

.....................

Kyl taas ryhdyn muihinki historioihin kun kerkiän  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #39 : 02.01.22 - klo:08:42 »
Mie tiäsin mitä äiti kerto ilmavalvonnast Kotkan rannikol. Muuta en tient. Ja äitil meni hermot siellä ja hää siirty muonittajaks.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #40 : 02.01.22 - klo:11:02 »
Kuka ties että Kotka oli sotatoimialuetta.

Saksalaisen sotalaiva Nioben tuhon Kotkassa olen tiennyt 'aina'.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #41 : 07.01.22 - klo:20:12 »
Ainakin minua kiinnostavaa merenkulun historiaa Porvoosta, ja Porvooseen.

https://www.youtube.com/watch?v=3GX5sBEXQpg

Olen alkanut saada Porvoon museolta videoita, johtunee siitä kun olen muutaman itse löytänyt ja katsonut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #42 : 12.01.22 - klo:20:50 »
Rönsyilevänpuoleisesta ammattikasvatusta käsittelevästä väitöskirjasta poimittua (nämä eivät ole tutkijan omia havaintoja, vaan hän nojaa lähteisiinsä):

Lainaus
Ruotsi-Suomessa rajoitettiin käsityöläisammatin harjoittaminen kaupunkeihin vuonna 1546 annetulla säädöksellä. Kun kaupungissa oli vähintään kolme samaa ammattia harjoittavaa mestaria, he saattoivat muodostaa ammattikunnan, jota varten heidän tuli anoa oikeutta maistraatilta. Vuonna 1720 annetulla asetuksella ammattikuntalaitos järjestettiin saksalaisen esikuvan mukaan.

Tuon asetuksen mukaan tuli jokaisen, joka aikoi antautua harjoittamaan käsityöliikettä, käydä läpi kaksi valmistautumisastetta, oppipojan vuodet ja kisälliaika.

Tie saattoi katketa jo oppipojaksi ottamisvaiheessa. Pyrkijän tuli olla aviollisten ja kunniallisten vanhempien jälkeläinen. Joidenkin ammatinharjoittajien, mm. tullimiesten, oikeudenpalvelijoiden, soittoniekkojen, yövahtien, haudankaivajien ja mestaajien, lapsia ei pidetty soveliaina oppipojiksi. Edelleen saattoi uskonto tai vieras kansallisuus olla esteenä. Siten ei mustalaisten, juutalaisten saati sitten turkkilaisten lapsia päästetty oppipojiksi.

Viimeisen kappaleen rajoitukset eivät lakisääteisiä, vaan ammattikuntien omia määräyksiä. Eläköön kukin säätynsä mukaan, ts. vanhempiensa säädyn!

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #43 : 12.01.22 - klo:20:56 »
^ Mestaajien ammattikunnan hommia hoitaa nykyisin mm. 7päivää lehti  :icon_sad:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Historia on mielenkiintoista osa 3
« Vastaus #44 : 15.01.22 - klo:10:18 »
Espanjantaudin historiaa, ensin epidemia sitten pandemia :

https://areena.yle.fi/1-50938475
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)