Kirjoittaja Aihe: Riivatun rakkineet 10  (Luettu 7703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #45 : 15.12.23 - klo:20:19 »
Ei puoltakaan vuotta. :017:

Oho. Antaisitko minulle tarkan kuvauksen asiasta, kysyn ChatGPTlt.
Tarkka läppärin merkki jne.
Ja aivan normaalilla suomen kielellä.
Eli vain kerrot, mitä teet ja mitä siitä seuraa.
Kokeilen seuraavaksi, pystyykö ChatGPT kertomaan mitään jo antamiesi tietojen pohjalta.
Hetkinen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #46 : 15.12.23 - klo:20:28 »
ChatGPT vastasi tuohon vikakuvaukseen seuraavasti, joskin vikakuvaus ei ollut kovin kattava, joten tähän vastaukseen tulee suhtautua epäilevästi:

Tämä kuulostaa siltä, että läppärissäsi on useampi ongelma, jotka vaativat erilaisia ratkaisuja:

Näytön himmeneminen ja sammuminen: Tämä ongelma voi johtua useista syistä, kuten ylikuumenemisesta, virransäästöasetuksista tai jopa laitteistovika. Ensimmäinen askel on tarkistaa virransäästöasetukset ja varmistaa, että ne eivät ole asetettu himmentämään näyttöä. Voit myös puhdistaa läppärin tuuletusaukot ja tarkistaa, ettei laite ylikuumene.
Näppäimistön kirkkauden säätöongelmat: Tämä voi johtua ohjainongelmista. Voit yrittää päivittää näytönohjaimen ja näppäimistön ohjaimet Lenovo-läppärissäsi. Jos ongelma jatkuu, se voi olla merkki laitteistovian.
Kadonneet "Kopioi" ja "Lähetä" -toiminnot: Tämä saattaa viitata järjestelmän laajempaan ongelmaan, kuten käyttöjärjestelmän vikaantumiseen tai jopa haittaohjelman aiheuttamaan ongelmaan. Kokeile järjestelmän tarkistusta virustorjuntaohjelmalla ja suorita järjestelmän tiedostojen tarkistus (esim. Windowsin sfc /scannow -komento, jos käytät Windowsia).
Jos nämä ratkaisut eivät auta, suosittelen ottamaan yhteyttä Lenovo-tuen tai ammattilaisen puoleen, jotta saat tarkempaa apua ja diagnostiikkaa ongelmiisi.


Jos annat tarkemman kuvauksen, voin yrittää saada uusia ohjeita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #47 : 15.12.23 - klo:20:31 »
Kiitän ystävällisestä tarjouksesta, mutta ei kiitos. Pikku-vävy on 'alan mies' ja o ratkaissut kaikki entisen koneen ongelmat kunnes se sammahti. Se oli n. 8 v vanha ASUS.

Tämä merkki on esim. öppiäiselle tuttu ja pikku-vävy sanoi tämän olevan toimistomalli, eli suht kovaan käyttöön.

Minähän käytänkin paljon. Odotan ensin mitä tuki-vävyni sanoo. Palataan tarvittaessa.   :039:

p.s. pikku-vävy on lapsenlapseni puoliso.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #48 : 15.12.23 - klo:20:37 »
Ok, Riitta. Pääasia, että saat laitteen kuntoon.
Kuulostaa siltä, että laitteellasi on pätevä korjaaja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #49 : 15.12.23 - klo:20:42 »
Hän. Ollut pitkään ulkomaalaisten palveluksessa. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #50 : 16.12.23 - klo:12:24 »
Kuumeneekos se läppäri käytössä merkittävästi? Minulla nämä toimivat paremmin, kun säädän asetuksia niin, ettei suoritin käy ihan täydellä teholla.

Mutta jos olet uutena ostanut, niin takuuhuollon asiahan tuo olisi. Minä olen ostanut käytettyjä koneita aina, ja näilläkin on jonkin aikaa takuuta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #51 : 16.12.23 - klo:13:06 »
Ei kuumene mielestäni. ASUS kuumeni niin että akun kohta oli turvonnut. Siitä pikku-vävy oli aina huolissaan. Se kesti kuitenkin kahdeksisen vuotta.

Jotain sen suuntaista minäkin epäilen kun se ikäänkuin vähentää tehoa. Minun täytyy näköni takia pitää täysin kirkkaimmalla. Eikä ne aurinko - ja aurinko + kunnolla toimi.

Kyllä tällä näinkin pelittää. Minun on vain vähennettävä toimiani.

Keksitkö mistä voisin saada Kopioi ja Lähetä-toiminnot pelaamaan.
Oikealla ylhäällä on ne kolme pistettä päälekkäin. Sen alla oli ne toiminnot aiemmin. Se kai häipyi kun buuttasin koneen. Niitten pisteiden alta löytyy tallenna ja jaa
mutta toimiiko ne samoin ?

Onneksi kännykästä saan Joulutervehdykset lähetettyä, ja foorumille voin kirjoittaa, mutta en saa Cosgans-linkkejäkään laitettua.

En kehtaa jälkeläisiä näin joulukiireissä häiritä.  :039: :114:  R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #52 : 16.12.23 - klo:13:22 »
Turvonnut akku on turvallisuusriski.
Sellaista ei koskaan pidä käyttää.

kannattaa selvittää, mihin sellainen pitää viedä.
Normaalia lähettäjän se ei ole.

Jos minulla on ongelma jonkun laitteen toiminnan suhteen, ensimmäisenä kysyisin ChatGPTltä, niin ei tarvitsisi ketään vaivata, mikäli asia sillä ratkeaa.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #53 : 16.12.23 - klo:13:31 »
Keksitkö mistä voisin saada Kopioi ja Lähetä-toiminnot pelaamaan.

Siis tällä foorumilla, vai jossain muualla?

Miten ne voivat olla toimimatta? Tarkoitatko tuota lähetä-nappia, jonka nyt viestiä kirjoittaessani näen tuolla tämän kirjoituslaatikon alapuolella oikealla? Ja sen vieressä lukee Esikatselu. Vai jotain muuta Lähetä-toimintoa?

Ja mitä haluat kopioida?

Minähän aina kopioin niin, että valitsen sen mitä haluan kopioida, ja sitten näppiksellä painan ensin Ctrl-napin pohjaan, sitten C. Nyt se on kopioitu. Menen sinne, minne kopion haluan, hiirellä napautan oikeaan paikkaan kohdistimen, ja sitten Ctrl ja V.

No, joskus pitää tehdä kopiointi tapauskohtaisesti jotenkin toisin, ja siksi kysyn, mitä olet kopioimassa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #54 : 16.12.23 - klo:15:34 »
Voi voi, kun mie oon niin avuton tään 'pelin' kanssa. Osaan sen minkä olen vuosien aikana vähitellen oppinut. Sitten kun laite muuttuu olen ulalla.

Sen kohdan alla on nyt aivan eri toiminnot kuin ennen mistä käytin Kopioi/Lähetä toimintoja.
Antaa nyt olla. Saan kyllä perheeltä apua kunhan kehtaan heitä häiritä.

Eiliset vieraat asensi joulukranssin ikkunalle. Mattikaan ei ylettynyt vaikka on melko pitä. Ja pisto
Koodia: [Valitse]
asia taas on niin alhalla ettemme kumpikaan saa kumarruttua.
En siinä pikkujoulua viettäessämme muistanut tätä nettiä näyttää vävy-Matille.

En tykkää tekniikoista, enkä siksi myöskään niitä osaa. Samaa sanovat ikäiseni ystäväni. Kaikki saavat joltakulta apua.

Olemme poistuva 'luonnonvara'. Osaavatkohan kaikki sen jälkeen nämä teksiset laitteet täydellisesti.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #55 : 16.12.23 - klo:15:35 »
Kokeilin sitä Ctrl + c tä, tässä tulos ! :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #56 : 17.12.23 - klo:21:46 »
Nyt en ymmärrä enää mitään.

Jos olet ennen käyttänyt läppäria ja nytkin käytät, ei täällä pitäisi laitteen vaihdon takia minkään muuttua.

Mistähän tuo "koodia" tuohon tulee? Siis tuolla ylhäällä on tuollaisia kuvallisia painikkeita, ja siellä on kyllä sellainenkin (tuo risuaidan kuva, #), mutta painatko siis sitä?  :017:

Koodia: [Valitse]
Joopa joo.
Ja mitä sinulla oikein on tarve kopioida?

Jollakin tavoin onnistut kuitenkin viestit lähettämään, eli siinä ei ole ongelmaa.

Kappas, sainko muka oikeasti kuvan tuohon alle? Tuollaiselta minun näyttöni näyttää, kun kirjoitan:



« Viimeksi muokattu: 17.12.23 - klo:21:56 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #57 : 21.12.23 - klo:15:54 »
ISssa on keltaisella palkilla tiedote:

Päivitä Chrome ripeästi !

Se on huijausta.  Kysyin apua sen tehdäkseni, mutta siellä oli tieto että ILssä on juttu huijauksesta.

Että, Hyvää Joulua huijareille ! :111:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #58 : 06.01.24 - klo:06:27 »
Kyl kai joku ymmärtää mitä alykännykälleni kävi,  on e.lämäni ensimmäinen,  vielä nuori,  android m,uuta en tiedä koska en ollut  itse ostamassa.  Pitkä tarina koko ostosjuttmuita  ihan kunniallinen kyllä. Noh siinä oli paljon kaikkea kuten sudoku, pharmaca fennica, säätila  uutisia ja vähän se toimi puhelimenakin.

Se alkoi ensinm räväyttää silmille mainoksia eli jokin eväste jonka uteliaisuuteni antoi käyttöön,  toi ylimääräistä viihdettä.-

EiliisilttanA myöhään se pimeni kokonaan.  Akku latautuu ja kone viitsii ilmoittaa että akku on täynnä.


Odsaako joku tieytää mikä sen tuli
voiko sille jotain tehdä
Missä sille voi jotain tehdä


Jos on ijhan pakko ostettakoon uusi,  tarvitsen ja hyödyn sermmoisesta. 

Niiden hintahaitari on huikea.  Pitäidsi saada semmonen,  lähemmin kympeissä kuin satasissa tai tonneissa,  tartteen lisäksi tekstinkäsittelyyn lähinnä  toisen läppärin eikä ole poia,  jos näyttää telkkaria ja sähköpostin,  mutta ainut peli oli ja on sudoku puhelimessa. 


Mites ne tukemiset. En tahdo ostaa puhelinta jota ei tueta kuin kolme kuukautta 'ostopäivästä.  Yks härski sälli melkein sai myytyä sen toveri varotti minua...   Mistä sen tietää.



Tämä minun tiltannut puhelin on muistaakaseni ollut minulla vajaan kaksi vuotta. 

Mittee mie tien?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Riivatun rakkineet 10
« Vastaus #59 : 24.01.24 - klo:15:45 »
En purnaa laitteita, vaan niiden puutteita vastaan. Kaiken takana on kuitenkin ihmiset.

Törmäsin tänään kahdesti asioihin joita jäin miettimään.

1. Tarvitsen diabeetikkona hoitotarvikkeita, milloin mitäkin . Soitin ensin Avosairaanhoidon palvelunumeroon joka on kännykässäni. Kuuntelin koneäänen ohjeita ja viidettä kertaa naputeltuani pyydetyn numeroiden jälkeen tähden * jäin odottamaan  vastaussoittoa. Se tuli kohtalaisen pian sillä olin valinnut vaihtoehdon muut asiat. Hoitajalle olisi saanut odottaa useita tunteja.

Esitin asiani, elektrodien ( liuskojen) loppumisen. No eihän asia siinä sujunut, mutta sain numeron johon soittaa. Lisäksi ystävällinen ääni kertoi että siellä palvellaan klo 16 asti.

Soitin. Koneääni kertoi aukioloajat, jota tänään ei enää ollut. Kello oli silloin n. 15.

Se siitä PHHykyn  osaamisesta.

2. Sattuneesta tulevasta hääpäivästämme, timantti-sellaisesta johtuen, etsin ohjetta miten jättää perheilmoituksiin kuva.
Hain ekana puhelinnumeroa. Sitä ei ole lainkaan ESAn sivuilla. On vain netissä siirryttävä sivulta seuraaville. Löytyihän se osoite johon lapsenlapsi lähettää muokatun, lehden tarvitseman valokuvan kuusikymmentä vuotta vanhasta hääkuvastamme.

Onneksi meillä on jälkeläisiä, joilta nämä temput sujuu. Näin pitkälle pääsen minäkin, mutta tekniikoihin en taivu.

Kuka mahtaa auttaa 'Pihtiputaan mummoa' näiden koneinen ja koneäänien kanssa.

 :097:
 R-m  80 v


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)