Kirjoittaja Aihe: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka  (Luettu 21465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #15 : 21.09.20 - klo:22:14 »
Kiinan ja Kaakkois-Aasian keittiöt ovatkin niitä Madventuresien Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin maitsemia maailman yrjöttövimpiä keittiötä, joissa valmistetaan epäpuhtaista eläimistä ihmisravinnoksi kelpaamattomia ruokia (3.Moos.11-1-4). Paljon onkin kiinalaisilla ja aasialaisilla syötävää, muun muassa kissat, koirat, käärmeet, siat, rotat, lutikat, torakat ja kaikki muut pikkuötökät muutamia mainitakseni. Ravut, äyriäiset, kotilot yms. eivät kuulu syötäviin, sillä ne ovat järvien, merien, jokien ja muiden vesistöjen saasteiden ja jätteiden syöjiä. Suomalaisten rakastama sianlihakin kuuluu epäpuhtaan eläinten luetteloon. Antoiko Jeesus pakanakristityille luvan syödä epäpuhtaan eläimen lihaa? Kasvisruoka onkin raamatullisesti terveellisintä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.20 - klo:22:21 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #16 : 21.10.20 - klo:14:39 »
Kun asuin vuosia sitten Turussa, joku islamilainen järjestö kutsui minut tilaisuuteen, jossa toivoivat lieventävän tulisia tunteita heitä kohtaan ruuan suhteen. Olin nimittäin jonkunlainen akateeminen asiantuntija. Satuin istua aterian yhteydessä John Wikströmin vieressä, joka oli silloin arkkipiispa. Keskustelimme tietysti aterian aikana (ei ollut lihaa koko tilaisuudessa). Huomautin, että islamilainen ruokavalio muistuttaa paljolti VTn suosituksia, niin voisi keskustelussa muistaa sitä, eikä aina luulla muslimien olevan jotenkin omituisuuksia. Arkkipiispa hymähti, että kaikki kelpaa kun vain kiitetään.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #17 : 27.10.20 - klo:17:11 »
Kun asuin vuosia sitten Turussa, joku islamilainen järjestö kutsui minut tilaisuuteen, jossa toivoivat lieventävän tulisia tunteita heitä kohtaan ruuan suhteen. Olin nimittäin jonkunlainen akateeminen asiantuntija. Satuin istua aterian yhteydessä John Wikströmin vieressä, joka oli silloin arkkipiispa. Keskustelimme tietysti aterian aikana (ei ollut lihaa koko tilaisuudessa). Huomautin, että islamilainen ruokavalio muistuttaa paljolti VTn suosituksia, niin voisi keskustelussa muistaa sitä, eikä aina luulla muslimien olevan jotenkin omituisuuksia. Arkkipiispa hymähti, että kaikki kelpaa kun vain kiitetään.
Saksassa Frankfurtissa pääpaikkaansa pitävän 30 000 jäsenen islamilaisen Ahmadiyya-seurakunnan nuorisojärjestön lehden mukaan "Kasvava taipumus homoseksuaalisuuteen yhteiskunnassamme on yhteydessä sianlihan syöntiin. Sianliha tekee elimistömme limaiseksi ja lihassa on sutoxin-nimistä myrkkyä. Myrkky tekee ihmisen himokkaaksi, heikentää moraalia ja saa aikaan homoutta."

Islam-oppaan mukaan "Seuraava teksti esittää joitakin perusteita sille, miksi Allah (SWT) on kieltänyt sianlihan syömisen. On muitakin syitä, joita me emme tiedä, MUTTA ALLAH (SWT) tietää.

Kansanomaisesti sanottuna, sianlihan syömisen sanotaan huonontavan moraalia ja siveyttä sekä lisäävän rahanahneutta, laiskuutta, nautinnonhalua, likaisuutta ja mässäilyä. Haukumme sellaista ihmistä "siaksi", jossa ilmenee mainittuja luonteenpiirteitä.

Jumala on kieltänyt muslimeja syömästä sianlihaa (possua). Tämä on sanottu selvästi Koraanin jakeissa 2:173, 5:3, 6:145 ja 16:115. Tässä esimerkiksi ensiksi mainittu jae:

"Hän on ainoastaan kieltänyt teitä syömästä itsestään kuolleen tai pedon repimän eläimen lihaa, verta, sianlihaa ja sellaista, jota teurastettaessa on mainittu jonkun toisen kuin Jumalan nimi..."

Onko sianliha kielletty vain muslimeilta?

Myös juutalaisilta ja kristityiltä on kielletty sianlihan syöminen Tässä lainaus Vanhasta Testamentista asiaan liittyen:

"Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin."(5. Moos. 14:8 )

Monet kristityt luulevat, että tämä lause oli tarkoitettu vain juutalaisille. Mutta Jeesus itse sanoi Vuorisaarnassaan; "Älkää luulko, että olen tullut kumoamaan lain tai profeetat: en ole tullut kumoamaan, vaan vahvistamaan." Jotkut kristityt sanovat, että Pyhän Pietarin näkemyksen mukaan Jumala puhdisti kaikki eläimet ja teki ne soveliaiksi ja sallituiksi ihmisen syödä. Jos KAIKKI eläimet on Pietarin katsannon mukaan puhdistettu, koskee se myös koiria, kissoja, korppikotkia ja rottia: mutta etpä juurikaan näe ihmisten samalla tavalla innostuvan kissanlihavoileivästä kuin he tekevät, kun kyseessä on grillattu possu tai pekoni. Toiset sanovat, että se oli Paavali, joka poisti ihmisiltä sianlihakiellon, roomalaisten mieliksi, jotka pitivät sianlihan mausta. Monia tekosyitä on esitetty, mutta yksikään niistä ei ole kovin pätevä.

Useat Kaukoidän perinteet kehottavat myös välttämään sianlihaa. Konfutselainen 3000 vuotta vanha riittikirja sanoo, "Herrasmies ei syö sikojen tai koirien lihaa." Vaikka monet kiinalaiset nykyään ovatkin ahkeria sianlihan syöjiä, lääkärit muinaisessa Kiinassa tiesivät monien ihmisen sairauksien juontavan juurensa sianlihan syömisestä. Buddhalaiset, .....t ja hindut yleensä välttävät kaiken lihan syöntiä.

Sianlihan syömisen haittavaikutukset

Sikojen elimistö sisältää monia haitallisia aineita, loisia ja piileviä sairauksia. Vaikka muutkin eläimet voivat olla saastuneita, nykyajan eläinlääkärit sanovat, että siat ovat paljon taipuvaisempia saamaan näitä sairauksia kuin muut eläimet. Tämä johtuu ehkä siitä, että siat kaivelevat maata ja mielellään syövät mitä tahansa, mukaan lukien kuolleita hyönteisiä, matoja, mätäneviä raatoja, ulosteita (jopa omiaan), jätteitä ja toisia sikoja.

Influenssa (flunssa) on yksi kuuluisimmista sairauksista, jotka ovat yhteisiä sioille ja ihmisille. Tämä sairaus piilee sikojen keuhkoissa kesäkuukausien ajan ja pyrkii puhkeamaan sioissa ja ihmisissä viileämpinä vuodenaikoina. Makkara sisältää palasia sikojen keuhkoista, joten sianmakkaraa syövät kärsivät yleensä enemmän flunssaepidemioiden aikana. Sianliha sisältää suuria määriä histamiini- ja imidazoliyhdisteitä, jotka voivat aiheuttaa kutinaa ja tulehduksia; kasvuhormoni, joka aiheuttaa tulehdusta ja liikakasvua; rikkipitoista limaa, joka aiheuttaa turvotusta ja liman kerääntymistä jänteisiin ja rustoihin, mikä voi johtaa reumasairauksiin, reumatismiin jne.

Rikki edesauttaa kiinteiden ihmisen rustojen ja jänteiden korvautumista sian pehmeillä kudoksilla sekä ihmisen nivelten rappeutumista. Sianlihan syönti voi myös aiheuttaa sappikiviä ja liikalihavuutta, mikä luultavasti johtuu sen korkeasta kolesteroli- ja tyydyttyneiden rasvojen pitoisuudesta. Sika on taenia solium -madon pääasiallinen kantaja. Näitä loisia esiintyy ihmisten suolistossa useimmin siellä, missä syödään sianlihaa. Tämä loinen voi kulkeutua suoliston läpi ja päätyä moniin muihin elimiin, ja se aiheuttaa parantumattoman tilan tartunnan edettyä määrättyyn vaiheeseen. Yksi kuudesta ihmisestä Yhdysvalloissa ja Kanadassa kärsii trikinoosista, jonka he ovat saaneet sianlihassa olevista trikiini-loisista. Monilla ei ole mitään varoittavia oireita siitä, ja jos onkin, ne muistuttavat monien muiden sairauksien oireita. Näitä loisia ei havaita lihantarkastuksissa, eivätkä ne kuole suolattaessa tai savustettaessa. Harvat kypsentävät lihaa tarpeeksi kauan tappaakseen trikiinit. Rotta (toinen raadonsyöjä) kantaa myös tätä loista. On kymmenittäin muita matoja, loisia, sairauksia ja bakteereja, jotka ovat yleisiä sioilla tai ovat niille ominaisia.

Siat ovat biologisesti ihmisen kaltaisia, ja niiden lihan sanotaan maistuvan samalle kuin ihmisen lihan. Sikoja on käytetty tutkimuksiin biologian laboratorioissa niiden ja ihmisten elinten samankaltaisuuden vuoksi. Insuliinihoitoista sokeritautia sairastavat henkilöt yleensä pistävät itseensä siasta saatua insuliinia.

Eläinten hyvä kohtelu

Allah on luonut kaikki olennot tiettyä tarkoitusta varten. Profeetta kehotti aina olemaan ystävällinen eläimille. Vaikka meidän ei tulisi syödä sianlihaa, ei se tarkoita, että meidän pitäisi vihata sikoja. Meidän tulisi osoittaa niitä kohtaan samaa hyvyyttä kuin muitakin eläimiä kohtaan, eikä kohdella niitä kaltoin tai kiduttaa niitä. Siat sijoittuvat korkealle sijalle mitattaessa eläinten älykkyyttä; toisin sanoen ne ovat hyvin terävä-älyisiä. Ennen eurooppalaiset uskoivat, että possu maistui paremmalle, jos sikoja pidettiin saastaisissa oloissa, mutta se ei ole sialle luonteenomaista. Jos niiden annetaan elää luontonsa mukaisesti, sanotaan, että ne pyrkivät olemaan likaamatta nukkumapaikkojaan. Mitä tulee niiden viehtymykseen rypeä mudassa, ne tekevät niin pääasiassa vilvoitellakseen itseään.

Kirjallisuutta:

Animals in Islam, Al-Hafiz B.A. Masri
Diet for a New America, John Robbins
Islamic Dietary Laws and Practices, M.M. Hussaini, M.S. ja A.H. Sakr, Ph.D
Homotoxicology, Dr. Hans-Heinrich Reckweg
Muslims in Alien Society, Muhammad Samiallah"

Lähteet

Saksalainen muslimiyhteisö: Sianliha aiheuttaa homoseksuaalisuutta https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000004476446.html

Islam-opas https://www.islamopas.com/gris.html


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #18 : 27.10.20 - klo:18:23 »
Mahdatko olla maailman ainoa luterilainen muslimi?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #19 : 28.10.20 - klo:09:15 »
Mahdatko olla maailman ainoa luterilainen muslimi?

Luulen, että on paljon luterilaisia muslimeja. Kukaan ei pidä minua luterilaisena paitse ehkä minä itse, kun vähäkatekismi on monta kymmentä vuotta minua käytännössä antanut ohjeita. On varmaan monta ihmistä maailmassa, jotka pitävät minua muslimina sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä, vaikka itse pitäisin vähän etäisyyttä. Mutta olen ihan samaa mieltä luterilaisen kanssa. Ei ole lupaa teurastaa sikoja. Ovat liian söpöjä sellaiseen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #20 : 28.10.20 - klo:09:19 »
Toisaalta, olisin eri mieltä adventistiteologien kanssa, jotka perustelevat kasvissyönnin Danielinkirjaan. Daniel kuvailee tilannetta, jossa raamatunmukaista lihaa ei ole saattavissa, joten päätyivät kasvissyöntiin. Ei ole pienintäkään merkkiä siitä, että Danielinkirja sotisi juutalaisten teurastusmenetelmiä vastaan. Tarkka juutalainen ei syö naudanlihaakaan, jos ei ole oikein teurastettu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #21 : 28.10.20 - klo:09:23 »
Toisaalta, olisin eri mieltä adventistiteologien kanssa, jotka perustelevat kasvissyönnin Danielinkirjaan. Daniel kuvailee tilannetta, jossa raamatunmukaista lihaa ei ole saattavissa, joten päätyivät kasvissyöntiin. Ei ole pienintäkään merkkiä siitä, että Danielinkirja sotisi juutalaisten teurastusmenetelmiä vastaan. Tarkka juutalainen ei syö naudanlihaakaan, jos ei ole oikein teurastettu.

Onko Kosher- ja Halalsäännöissä juurikaan eroa? Molemmat kai perustuvat ajatukselle, että jokainen eläimen surmaaminen on uhritoimitus.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #22 : 28.10.20 - klo:12:00 »
Onko Kosher- ja Halalsäännöissä juurikaan eroa? Molemmat kai perustuvat ajatukselle, että jokainen eläimen surmaaminen on uhritoimitus.

Saatan olla pieni asiantuntija tässä asiassa, kun tein akatemisen tutkielman joskus islamilaisesta teurastamisesta. On totta, että sekä juutalaisuudessa että islamissa on sellaisia tilanteita, jolloin uhritoimituskin on kyseessä. Islamilaisessa pyhiinvaelluksessa, olen havainnut itsekin uhritoimitusta, vaikka siinäkin lihaa käytetään tarkkoin ihmisten, eritysesti köyhien, ruuaksi. Mutta pääasiallisesti on kyse yksinkertaisesti ruuaksi teurastamisesta. Suomessa on ollut yleisesti väärä käsitys tästä, jopa luullen, että joku kauhea uhrimeno on salaisesti meneillään. Kaukana siitä. Molemmissa uskonnoissa on ajatus, että elämä kuuluu Jumalalle, ja että eläintä ei saa säikähtää vaan pitää teurastaa mahdollisimman nopeasti ja kivutta. Muslimeillä on tapana myydä omia eläimiä, etteivät joudu tappamaan eläintä, jota ovat itse pienestä asti hoitanut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #23 : 28.10.20 - klo:12:21 »
Ehkä suurin ero on juutalaisten tavassa karttaa maitotuotteiten ja lihan sekoittamista. Maito ja liha yhdessä ovat sallittuja islamissa. Eri koulukunnat islamissa määrittelevät sallittujen eläinten listaa vähän erilailla. Shiˀat ja juutalaiset syövät melkein samoja lajia. Jotkut muut koulukunnat sallivat rapuja ja sen sellaiset, erämaan liskot ja jopa joidenkin mukaan koirat syötäviksi. Kaikki sallivat heinäsirkat, muttei kukaan salli sianlihaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #24 : 31.10.20 - klo:13:18 »
Luulen, että on paljon luterilaisia muslimeja. Kukaan ei pidä minua luterilaisena paitse ehkä minä itse, kun vähäkatekismi on monta kymmentä vuotta minua käytännössä antanut ohjeita. On varmaan monta ihmistä maailmassa, jotka pitävät minua muslimina sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä, vaikka itse pitäisin vähän etäisyyttä. Mutta olen ihan samaa mieltä luterilaisen kanssa. Ei ole lupaa teurastaa sikoja. Ovat liian söpöjä sellaiseen.
Niinpä, ja tuskinpa musulmaanien VT:n suosituksien mukaisia kasvisruokia syödessään imaisee sisäänsä islamin henkivaltoja tai Pirkittaa eikä muitakaan henkimaailman olentoja.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #25 : 31.10.20 - klo:15:52 »
Niinpä, ja tuskinpa musulmaanien VT:n suosituksien mukaisia kasvisruokia syödessään imaisee sisäänsä islamin henkivaltoja tai Pirkittaa eikä muitakaan henkimaailman olentoja.

Mikähän ajatus tässä tekstissä on?    :017:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #26 : 09.11.20 - klo:12:53 »
Toisaalta, olisin eri mieltä adventistiteologien kanssa, jotka perustelevat kasvissyönnin Danielinkirjaan. Daniel kuvailee tilannetta, jossa raamatunmukaista lihaa ei ole saattavissa, joten päätyivät kasvissyöntiin. Ei ole pienintäkään merkkiä siitä, että Danielinkirja sotisi juutalaisten teurastusmenetelmiä vastaan. Tarkka juutalainen ei syö naudanlihaakaan, jos ei ole oikein teurastettu.
Danielinkirjaan perustuva kasvisruokavalio on kuin ihmisillä suoritettu ruokintakoe, jolla kasvisruokaa voidaan raamatullisesti perustella erikoisesti juuri terveyssyillä. Toki sekaruokavalionkin voi koostaa terveelliseksi, mutta kyllä se silloin on jo aika kasvisvoittoinen. Lihan ja eläinperäisten tuotteiden määrä on hyvässä sekaruokavaliossa vähäinen, ja valtaosa ravinnosta on kasvisruokaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #27 : 09.11.20 - klo:13:28 »
Danielinkirjaan perustuva kasvisruokavalio on kuin ihmisillä suoritettu ruokintakoe, jolla kasvisruokaa voidaan raamatullisesti perustella erikoisesti juuri terveyssyillä. Toki sekaruokavalionkin voi koostaa terveelliseksi, mutta kyllä se silloin on jo aika kasvisvoittoinen. Lihan ja eläinperäisten tuotteiden määrä on hyvässä sekaruokavaliossa vähäinen, ja valtaosa ravinnosta on kasvisruokaa.
Olen itse ollut lakto-ovo-kasvissyöjä syntymästä asti, lukkuun ottamatta ne harvat kerrat kun olen syönyt lihaa kylässä tai matkoilla. Olen Suomessa syönyt jonkun verran kalaa, mutta se ei ole herkkuni. Siis, luulen, että olemme jotenkin samoilla linjoilla ruokatottumuksissa.
En vain usko, että Danielin tekstin tarkoitus on vahvistaa kasvissyönnin. Luulen, että tarkoitus on kertoa minkälainen haaste on ollut joutua pakanapaikkaan, jossa kosher ruokaa ei ollut saatavissa, ja juutalainen joutui siksi syömään kasvisruokaa; ja miten ihmeellisellä tavalla Jumala tuki ja palkitsi tätä valintaa. Jos Danielinkirja tuomitsee kosher lihan syönnin, niin se on ristiriidassa Vanhan Testamentin kanssa, joka antaa luvan tiettyjen lihalajien syöntiin. Yleensä kun tulkintani vaatii Raamatun sisäisiä ristiriitoja, luovun tulkinnastani.
Toki, kertomus inspiroi seuraamaan sellaista ruokavaliota, jota Daniel ja hänen ystävänsä seurasivat.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #28 : 09.11.20 - klo:14:59 »
Ilman eläimen tainnutusta tehtävä halal- ja kosher-teurastus ei Suomessa ole sallittua. Suomen lainsäädäntö mahdollistaa sellaisen uskonnollisista syistä noudatettavan erityisen teurastustavan, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti eläimen tainnuttamisen kanssa. Uskonnollisista syistä noudatettava erityinen teurastustapa on sallittua vain teurastamossa Ruokaviraston tarkastuseläinlääkärin läsnä ollessa. Musulmaanien halal-teurastus allahin nimeen johti musulmaaneille syytteen eläinsuojelurikoksesta ja oikeudenkäyntiin.

Lähteet

Ruokavirasto
https://www.ruokavirasto.fi/viljelijat/elaintenpito/elainten-hyvinvointi/elainsuojelu-teurastuksessa-ja-lopetuksessa/usein-kysyttya-teurastuksesta/

Uskonnollinen teurastus toi syytteet
https://www.youtube.com/watch?v=_TV6TnPHMdc
« Viimeksi muokattu: 09.11.20 - klo:15:06 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Danielin kirja, aasinsiltana kasvisruoka
« Vastaus #29 : 09.11.20 - klo:15:47 »
Musulmaanien halal-teurastus allahin nimeen johti musulmaaneille syytteen eläinsuojelurikoksesta ja oikeudenkäyntiin.

Jumala on arbiaksi Allah. Näin arabiankielisessä Raamatussakin. Se on siis kirjoitettava isolla alkukirjaimella.