Keskustelu > Yleinen keskustelu

Näin elokuvan 3

<< < (3/21) > >>

Pena:
Andrei Rublev on yksi väkevimpiä elokuvakokemuksiani. Näin sen nuorena Helsingin Capitolissa. Minulla oli elokuvan pituutta ajatellen eväänä banaani, jonka löysin filmin loputtua käsistäni kamalaksi mössöksi puristettuna. Kun mustavalkoisen kerronnan jälkeen Rublevin ikonit levittyivät värillisinä valkokankaalle, taisvat silmäni kostua. Neuvostoelokuvan tekijät osasivat kulttuurin varjolla julistaa Jumalan valtakuntaa.

Toinen vastaavalla tavalla julistava elokuva on Solaris, Tarkovskin sekin. Se päättyy klassiseen kuvaan tuhlaajapojan kotiinpaluusta.

myyrä:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 05.01.19 - klo:17:05 ---Andrei Rublev on yksi väkevimpiä elokuvakokemuksiani. Näin sen nuorena Helsingin Capitolissa. Minulla oli elokuvan pituutta ajatellen eväänä banaani, jonka löysin filmin loputtua käsistäni kamalaksi mössöksi puristettuna. Kun mustavalkoisen kerronnan jälkeen Rublevin ikonit levittyivät värillisinä valkokankaalle, taisvat silmäni kostua. Neuvostoelokuvan tekijät osasivat kulttuurin varjolla julistaa Jumalan valtakuntaa.

Toinen vastaavalla tavalla julistava elokuva on Solaris, Tarkovskin sekin. Se päättyy klassiseen kuvaan tuhlaajapojan kotiinpaluusta.

--- Lainaus päättyy ---

Solariksen olen lukenut. Se on muistaakseni Strugatskin veljesten kirjoittama. Meinasin ottaa DVD:n tänään kirjastosta, mutta nyt on omiakin kirjoja lukematta. Tarkovskin Peiliäkin olen harkinnut katsottavaksi, vaikkakin olen kuullut sen olevan hyvin vaikeatajuinen elokuva?

öppiäinen:
Tänään aion nähdä uusintana elokuvan Inside Out - mielen sopukoissa. Teatterissa sen katsoin, tänään tulee telkkarista. Vaikka piirretyille tyypillinen kimittäminen korviin ottaakin (miksi kuvitellaan, että lapset tarvitsisivat sitä, kuten muutakaan levottomuutta?), niin on se hyvä elokuva kuitenkin. Tai ainakin eka näkemältä oli.

PekkaV:

   Peilin, Solarisin ja Rublevin olen nähnyt.

Riitta-mummi:
Ylen Elävässä arkistossa on Sisko Istanmäen romaaniin pohjaava mukava tv-elokuva Liian paksu perhoseksi:

https://areena.yle.fi/1-4284211

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta