Keskustelu > Yleinen keskustelu

Hesarista...

<< < (2/8) > >>

myyräpartio:
Jostain V-lehden jutuista kyllä aika turha vetää hernettä nekkuliin. Voi jättää aika lailla omaan arvoonsa kun julkaisu sijoittuu journalistiselta tasoltaan jonnekin 7 päivää ja city-lehden välille.

Ennemmin ehkä huolestuisin, jos löytäisin itseni toistuvasti tuota lehteä selailemasta. :O

An-na:

--- Lainaus käyttäjältä: "myyräpartio" ---Pöh. Luitteko edes koko juttua?
--- Lainaus päättyy ---


Joo, en lukenut, vaan otsikon perusteella kommenttini sanoin  :-? Tietenkin luin. Pöyristyttävän jutusta teki (okei, tuo voi olla ehkä hieman yliampuva ilmaisu, mutta kyllä minä aika pahalle tuulelle jutusta tulin) ensinnäkin se, että valtakunnanlehden pääsiäisnumero julistaa tuollaista asiaa. Myös Krohnin jotkut mielipiteet olivat kyllä niin käsittämättömiä, että ne tekivät jutusta aika ikävän. On totta, että jutussa mainittiin toki hyviäkin puolia, miksi kirkko ja valtio on hyvä pitää yhdessä, mutta miksi ylipäätään asia piti kirjoittaa tästä näkökulmasta? Miksei kirjoitettu, että kirkko ja valtio tulee pitää yhdessä! Ja tähän olisi haastateltu alan _oikeita_ asiantuntijoita.

Miksi pitää provosoida aiheella juuri suuren kristillisen juhlan alla? On niin tekopyhää kirjoittaa tuollainen juttu, kun tekijät kuitenkin itsekin pääsiäistä viettävät. Jos halutaan kirkko ja valtio erottaa toisistaan, niin eikö kristillisten juhlapyhien vietto kuulu vain silloin kristityille? Muut menkööt silloin töihin ja pitäkööt lomansa joskus muulloin.

Nyt-liite on tyyliltään naivi, haluaa tahallaan ärsyttää. Siellä on toisinaan ihan hyviä juttuja, mutta tyyli ei kokonaisuudessaan miellytä minua. Nyt-liitteen perässähiihtäjä on Ylioppilaslehti, joka on kokonaisuudessaan ihan naurettava. En yhtään ihmettelisi, vaikka Ylioppilaslehden toimittajia olisi siirtynyt Nyt-liitteen toimittajiksi, niin samankaltaista päänaukomista se välillä molemmissa lehdissä on (ja sen lisäksi Yo-lehti on raivostuttavan vasemmistolainen).

Helsingin Sanomat ja sen kuukausiliite ovat muuten loistolehtiä. Siksi onkin välillä aika käsittämätöntä, että miten valtakunnan suurimman lehden viikkoliite alentuu moiseen moskaan, mitä siellä välillä on. Kun levikki on suuri, voisi kuvitella, että jututkin voisivat olla vähän laadukkaampia. Kaikki kortit ovat heidän käsissään! Mutta ei, halutaan pitää tämä jokseenkin lapsellinen tyyli, joka miellyttää ehkä vain tietyntyyppistä ihmisjoukkoa.


--- Lainaus käyttäjältä: "Vompsu" ---Mikäs siinä, eihän se mitään haittaisi. Entinen kansankirkko, Suomen ev.lut. kirkkohan menettää jäseniä koko ajan muiden kasvaessa, niin ihan siltäkin kannalta, että päästäisiin tasa-arvoiseen asemaan muiden maan kristittyjen kanssa olisi erottaminen hyvä asia.
--- Lainaus päättyy ---


Oletkos tullut miettineeksi, mitä kaikkea ihan käytännön ongelmia siitä jo tulisi?

Yksi kohta Krohnin ja Meriläisen vaatimuksissa minua eritoten kiusasi. Miksi vaaditaan uskonnonopetuksen lopettamista kouluissa? Tulevana opettajana (niin luokan- kuin musiikin-) minun on pakko puolustaa myös henkisiä arvoja opettavia aineita. Lapsi tarvitsee tasapainoiseen kasvuun myös sellaisia aineita, joissa ei opeteta pelkkiä lukuja tai faktoja. Miten tärkeää kasvulle on taideaineet (kuvataide ja musiikki) kuin myös eettiseksi aineeksi luettava uskonto. Sen lisäksi, että uskonnossa opetetaan omasta uskonnosta, opitaan siellä myös etiikkaa ihan ruohonjuuritasolla. Kun tuntuu, että nyky-yhteiskunnassa on nykyään ihan valtavan paljon pahaa, niin eikö se ole kohtuus, että edes koulussa vähän mietitään niitä asioita?

Onhan uskonvapaus Suomessa ihan omaa luokkaansa, vaikka kirkko ja valtio yhdessä ovatkin. Ketään ei pakoteta kuulumaan mihinkään kirkkoon. Jokainen saa oman uskontonsa opetusta, kenenkään ei tarvitse mennä koulun ev.lut uskonnontunneille, ellei kirkkoon kuulu.

Miksi pitää katkaista kaikki se, mitä on tässä maassa vaalittu vuosisadat? Tuntuu, että kaikki yhteisöllisyys katoaa pala palalta. Ihmiset voivat huonommin kuin koskaan. Individualismilla on ihan liian suuri merkitys tämänhetkisessä yhteiskunnassa. Se, että kirkko ja valtio erotettaisiin toisistaan, olisi jälleen kerran yksi teko kohti yksilön itsenäistä ja _yksinäistä_ elämää. Nämä ovat pitkän suunnan linjanvetoja, mitä tässä tehdään. Kyllä minä ainakin olen kovin huolissani siitä, kun pahoinvointia on tässä maassa enemmän kuin koskaan, ja silti ollaan muka hyvinvointivaltio ja taloudellisesti vahvempia kuin koskaan. Pitääkö rikkoa asioita, jotka ihan hyvin toimivat, ja josta ei oikeasti mitään haittaa kenellekään ole? Vain sen vuoksi, että se ei ole nykyaikaista?

llwyd:
HS ei kyllä ole demari-lehti esim. johdonmukaisen negatiivisessa suhtautumisessaan ay-liikkeeseen ja lakkohin. Se on itse asiassa pysynyt hämmästyttävän johdonmukaisesti liberaalissa perinteessään, mistä epäilemättä myös juontuu tämä sen perinteisen etäinen suhtautuminen kirkkoon ja uskontoon. Jos olisi Hesarin varassa ei paljoa tämän maan uskonnollisesta tilanteesta tietäisikään, mikä nyt jo pelkästään journalistiselta kannalta on tyhmä linja lehdeltä. Olen An-nan kanssa samoilla linjoilla itse kysymyksestä. Siteen purkaminen kirkon ja valtion välillä olisi taas yksi askel kohti täydellistä materialismia ja tyhjää individualismia. Miksi korjata jotain sellaista mikä ei ole rikki?

myyräpartio:

--- Lainaus käyttäjältä: "An-na" ---
Miksi pitää provosoida aiheella juuri suuren kristillisen juhlan alla? On niin tekopyhää kirjoittaa tuollainen juttu, kun tekijät kuitenkin itsekin pääsiäistä viettävät. Jos halutaan kirkko ja valtio erottaa toisistaan, niin eikö kristillisten juhlapyhien vietto kuulu vain silloin kristityille? Muut menkööt silloin töihin ja pitäkööt lomansa joskus muulloin.

--- Lainaus päättyy ---


Eli kun on ensin varastanut juhlansa joltain toiselta tarpeeksi kauan sitten, voi niitä alkaa kutsumaan omikseen ja evätä muilta niiden pito?

Kauhanen T:
Olen ihan samaa mieltä An-nan ja - harvinaista kyllä - llwydinkin kanssa. Muistuttaisin silti, että kirkko on jo erotettu valtiosta, vaikka vasta hiljattain. Ev. lut. ja ort. kirkkojen julkisoikeudellinen asema perustuu siihen, että valtio katsoo vielä hyötyvänsä niistä, ja haluaa myös mahdollisuuden niiden kontrolloimiseen koska suuri osa kansasta niihin kuuluu.

Vihreiden teesi pitäisi ilmaista "Valtio irti kirkollisesta perinteestä nousevista käytännöistä". Kirkolla ei ole näissä asioissa enää mitään päätösvaltaa. Uskonnonvapaudella mitään heidän vaatimuksiaan ei enää voida perustella, sillä kenekään ei ole pakko esimerkiksi mitenkään viettää pääsiäistä. Sen sijaan heidän on demokratiassa pakko mukautua siihen, että enemmistö haluaa välttää työntekoa pääsiäisenä, joten he eivät silloin pääse shoppailemaan. Sama on sovellettavissa uskonnonopetukseen: enemmistö veronmaksajista haluaa että heidän maksamissaan kouluissa sitä opetetaan.

Ainoa törkeä epäkohta on hautaustoimi: kirkko velvoitetaan hautaamaan muutkin kuin omat jäsenensä, ja vielä erottamaan hautausmaistaan uskonnottomat alueet, joilla ei ole ristejä, enkeleitä tms. Kaikki hautaustoimi kunnille, niin saadaan kirkko vihdoin vapaaksi valtiosta!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta