Kirjoittaja Aihe: Poimintoja  (Luettu 2793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Poimintoja
« : 21.10.19 - klo:15:58 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Poimintoja
« Vastaus #1 : 21.10.19 - klo:16:33 »
Minä puolestani katselin ikonia joka itsellänikin on, tuomisena Luxenburgista.
Rublevin ikoni Pyhä Kolminaisuus on innoittanut Kaisa Raittilan kioittamaan
tekstiä aiheesta Taivaan tähdet, laiha pöytä.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/taivaan-tahden-laiha-poy-1#b1ec0381

Kirjoitus on yli kolmen vuoden takaa, mutta sivussa on uusia hyviä kirjotuksia eri aiheista. Oli myös Aura Raulon :

 https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/raulo-ehtoollisen-jalkeen-tajusin-etta-syodessani-hapanleipaa-syon-myos-ihmista#b1ec0381
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Poimintoja
« Vastaus #2 : 21.10.19 - klo:20:33 »
"Tietä kauneudelle", karjaisi miesopettaja, entinen luokanvalvojani Keravan yhteikoulun kapeissa portaissa, jossa oppilaat jonottivat ruokalaan, tukkien opettajan tien. Hänellä oli aivan uusi puku sammalenvihreästä sametista 70-luvun tapaan.  :003:

Jostain kumman syystä tällaiset jutut ovat jääneet koulusta paremmin mieleen, kuin mikään mitä siellä opetettiin.  :icon_biggrin:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Poimintoja
« Vastaus #3 : 21.10.19 - klo:20:41 »
Kait samanlaista saattoi tapahtua Alahärmän yhteiskoulussakin, mutta muistan nyt vain oman luokkalaiseni "tytär H:n". Hän oli kympin oppilas alussa, mutta sitten neljännen luokan aikana tapahtui jotakin häjyä, hän taantui ihan kaikessa. Ei tainnut saada todistusta, mutta pääsihän silloin tyttäret neulomoihin.
Niin, po tyttären kuolemattomaksi jäänyt lause oli "voi v---u villatakki jäi". Tänään aika normaalia, vissiin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Poimintoja
« Vastaus #4 : 23.10.19 - klo:14:18 »

   Katseeni poimi naisen, joka oli kalpea ja kiiluvasilmäinen kuin yksi Telppäsniityn haravoijista 150 vuotta sitten. Hänellä oli raamattu auki. Lähes jokainen rivi oli merkattu yli jollakin värillä. Ja miten hän keskusteli uskonveljensä kanssa, liikuttavaa ja hiukan hellyttävää.
Näin kai se menee tai on mennyt.
Yhteiskuntamurros ilmenee noinkin.

Ja miten hän siis keskusteli? En pysty palauttamaan. Siinä oli vaan se raamattu, ja hän oli uusi ihminen Katu-pappilassa. Ei Katu-pappilassa kuljeta raamattu mukana. Ainoastaan aamuhartauden pitäjällä on.
Pitäisikö muillakin olla, kysyt. No, asia asiana ja aikansa kutakin. Istuuduttuani hän heti sijoitti minut oikeaan herätysliikkeeseen todetessaan kumppanilleen, ettei kaikki ole kurjaa, on iloistakin. Siis tämä klisee minä vaivainen vain mato matkamies maan.

Katu-pappila on syksyn ollut uusissa tiloissa, vilkkaammassa paikassa, joten uusia on eksynyt ta uusia on joutunut rysään, Ihmisten Kalastajan verkkoon. Se on myös entistä tilavampi. "Tulkaa kaikki", liikkukaamme, leikkikäämme, laulakaamme, iloitkaamme, surkaamme, hymyilkäämme. Tämä on Kirkollisvaalien julistukseni.

Edelläolevan ryöpyn synnytti näky, joka oli kuin körtti 1800-luvulta. Meitä ovat kuvanneet aikalaiset kiiluvasilmäisiksi ja kalpeiksi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Poimintoja
« Vastaus #5 : 25.10.19 - klo:19:26 »
Viimeksi kun olen Katu-pappilassa käynyt, siellä oli paikallinen helluntaisaarnaaja juttelemassa niin tiiviisti papin kanssa, etten meinannut sanaa väliin saada. Se tapahtui joku maanantai. Olin ollut sunnuntaina messussa. Samainen pappi oli saarnannut ja halusin hänelle jostakin asiasta kiitokseni sanoa. Piti jonottaa papin puheille. Sain suunvuoron.  :icon_biggrin:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Poimintoja
« Vastaus #6 : 25.10.19 - klo:19:43 »
Katseeni poimi äsken kolme miestä paljussa Puoli Seitsemän 10-juhlien loppunousussa.

Se oli kivaa siihen asti kunnes ne naiset tuli sotkemaan hyvän keskustelun.

Kun oli piispa ja agnostikko, olisivat kutsuneet yhden muslimimiehen eikä joogaohjaajaa joka oli kaiken pinnallisuuden ilmentymä niin puheineen kuin olentoineen.

Muutoin juhlat oli lastenjuhlat. Karjalaisen Maustetytöt Vaalasta, onko sukua Urpolle ?

https://areena.yle.fi/1-4575768  kannattaa katsoa lopun n. 10 min.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Poimintoja
« Vastaus #7 : 25.10.19 - klo:19:47 »
Enpähän osaa vastata Riitta kysymykseesi. Karjalaisia, siis nimeltään, lienee Vaalassa, jos ei eniten, niin toiseksi eniten kuitenkin. Minä olen pro-Maustetytöt.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Poimintoja
« Vastaus #8 : 25.10.19 - klo:19:49 »
Juu, he ei siekaile sitä mistä laulaavat, eikä keikaile eikä kiemaile mikä on hyvä. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Poimintoja
« Vastaus #9 : 14.11.19 - klo:05:07 »

   Katu-pappilassa kaveri totesi kolme kertaa, ettei hän ole rasisti. Hänen ilmaisunsa oli muutenkin köyhää ja yksioikoista, mikä johtui oppimattomuudesta. Hänellä ei ollut sana hallussaan. Viisas hän ehkä on. Sitä minä en osaa arvioida.

"Olen miettinyt"

"Päähäni on pälähtänyt"

"Jostakin se ajatus tuli päähäni"

"Mikä on kaiken alku? Alkuräjähdys? Syntymä? Yhden kuolema on toisen elämä. Sukupolvien ketju. Syy ja seuraus. Tiede. Tunne. Ajattelu."

Kun hän sanoi, että se pitää muuttaa tarkoittaen ihmistä, sanoin että ei ihmistä pidä muuttaa, ihminen pitää hyväksyä sellaisena kuin hän on. Hän väitti edelleen, että jotkut pitää muuttaa. Ei hän suoranaisesti tarkoittanut, että maahanmuuttaja pitäisi muuttaa takaisin. Ei se kuitenkaan kaukana ollut, kunhän kertoi keissistä, jossa mies passitettiin takaisin, kun hän oli vilpillisesti mennyt naimisiin suomalaisen kanssa vain juurtuakseen Suomeen. Hänen, siis tämän ei-rasistin poistuessa ylväästi mielipiteineen tokaisi kaveri vieressäni tällä olevan tuollainen ilmaisu; että mielipiteistä voidaan keskustella, mutta ei niitäkään ole pyrittävä muuttamaan, vaan ymmärtämään - ja hyväksymään ei-ei-rasisti ihmisenä. Sitä hänkin varmaan tarkoitti. Hänen ilmaisunsa vain oli karua.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Poimintoja
« Vastaus #10 : 20.02.20 - klo:14:57 »
Poimin HS:sta tämän 70-vuotis syntymäpäiväänsä 22.2. viettäväm Jarmo Heikkisen
lyhyen elämänkerran.

Minulle hänen äänensä on tv:stä ja radiosta tuttu, ja olenpa tullut hänelle esitellyksikin.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006412537.html

Jos valitsen kolme kauneinta ja puhuttelevinta miesääntä , puhe-sellaista, ne ovat:

1.   Jarmo Heikkinen

2.  Lars Svedberg

3.  Tapio Luoma

Kai kiinnitän ääneen huomioni, kun olemme, minä itse ja tytär on, saaneet puheopetusta.

Äänellä ilmaistaan sanat, ja ajatukset syntyvät kuulemisesta. Kuva on lisä, mutta ei välttämätön, vaikutelman tekemiseksi.

Jarmo Heikkinen luonto-ohjelmien kertojana on täydellinen.
Lars Svedbergin ääni on 'vanhaa kulttuuria' ilmentävä jota pieni ruotsin aksentti tehostaa.
Tapio Luoman ääni on kuin samettia korvalle. Hän tuli tutuksi radio-äänenä ennen arkkipiispan saarnastuoli-ääntä. Hän painottaa asian oikein.

Linkissä mainitut nimet ovat tuttuja, ikäni  ja harrastusteni vuoksi. Ritva Ahonen on virolahtelainen. Olen pikkutyttönä ollut samoissa häissä. Ihailin silloin hänen täyspitkää punaista juhlapukuaan. Hän oli morsiamen lähisukulainen.

...
Nämä ovat tietenkin vanhan ihmisen valintoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)